Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som om veldig mange er interessert etter å bli satt på pergotime uten å egentlig vite hva det er eller hvilke bivirkninger det medfører.

Pergotime er ingen løsning for "mannen i gata". Det er en grunn til at de som får resept på dette får nettopp dette preparatet. Om du har prøvd et par måneder så stiller ikke du sterkt.

Du skal ha prøvd rundt et år, du må gjennom en ganske intens gynekologisk undersøkelse hvor eggledere og egg blir nøye studert (med en dings større enn din partners). Om du har få egg, umodne egg eller egg som ikke slipper så er du en kanditat (og sikkert flere grunner).

Husk at dette ikke er en easy way out. Jeg gikk på pergo i to mnd pga at eggene mine ikke slapp. De var store og fine og jeg hadde mange. Mensen kom som bestilt hver måned, men jeg ble ikke gravid.

På disse to mnd på kuren så la jeg på meg ni kilo, fikk uren hud, pms var barnemat og jeg svettet som en gris. Dette var i nov/des og vi hadde air condition på jobben. Frysepinnen satt nå og svettet i singlet.

Hva jeg vil med dette innlegget? Bare opplyse om at dette ikke er noe alle bør ta for å bli kjapt gravide. Det er mange bivirkninger og ingen lettvint løsning.

Mvh,

Murmelmy

(denne tråden kommer i lys av alle innleggene om pergo den siste tiden. Og i stedet for å spørre om det samme så går det an å google emnet eller søke her på kg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på noe av det samme som deg, Murmelmy. Det har vært mange spørsmål om pergo den siste tiden.

Jeg skjønner imidlertid at folk spør jeg. Selv om det er mange tråder om det fra før, så er det ikke alle som "gidder" eller kommer på å søke det opp. Av og til er det også mer interessant å høre erfaringer fra folk som går på det NÅ, og ikke for et år siden. Ikke at det har så mye å si, men jeg skjønner tankegangen.

Det jeg derimot ikke forstår er noen gir inntrykk av å nærmest ønske å måtte begynne på pergo. Jeg går selv og håper i det lengste på at jeg slipper pergo. Jeg har fått påvist PCOS og går forløpig på metformin. Dersom jeg ikke har blitt gravid innen utgangen av oktober, skal jeg over på pergo. Det har jeg virkelig ikke lyst til, men må jeg så må jeg.

Ellers vil jeg bare kommentere at man ikke nødvendigvis må ha så omfattende og intens gynekologisk undersøkelse for å få pergo. Jeg satt max fem minutter i stolen og det var nok med en kjapp innvendig UL for å se hva som var galt med meg. Ikke var det vondt og nesten ikke ubehagelig heller. Men kanskje jeg bare var heldig i forhold til hva andre må gjennom? :)

Skrevet

Selv om jeg aldri har vurdert pergo...

Dette var en ny opplysning. Jeg trodde ikke det var så "innholdsrikt". Greit å vite!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, jenter :)

Bippe; nei den er jo ikke vond den undersøkelsen, men den er jo mer omfattende enn mye annet. Ikke er jeg så fan av å skreve foran fremmede mennesker.

Også må man huske at man ikke nødvendigvis får pergo bare man går til gynekologen. Man blir undersøkt (om legen er seriøs) og vil ikke nødvendigvis gå ut derfra med en resept i hånden...

Tok lang tid før noen svarte, setter pris på det :)

Skrevet
Også må man huske at man ikke nødvendigvis får pergo bare man går til gynekologen. Man blir undersøkt (om legen er seriøs) og vil ikke nødvendigvis gå ut derfra med en resept i hånden...

Det har du rett i. Det var derfor legen ga meg metformin først, for å se om det kunne være tilstrekkelig. Hun ville ikke gi meg pergo før hun var sikker på at det var det jeg trengte. Og det er jeg glad for. Håper bare i det lengste at metforminen skal gjøre jobben sin. :)

Ikke er jeg så fan av å skreve foran fremmede mennesker.

Det er i grunnen ikke det morsomte jeg gjør heller nei.. :ler:

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Håper bare i det lengste at metforminen skal gjøre jobben sin. :)

Beklager at jeg sporer av her, men hva er metformin, Bippe?

Vi startet jo omtrent samtidig, og jeg skal til utredning i løpet av september / oktober. Er skeptisk til alt leger vil sette meg på av hormoner og lignende.

Til Murmelmy: Jeg satte pris på å lese innlegget ditt. Jeg er en av de som har startet en tråd hvor jeg spør om hva Pergo er, nettopp fordi det virker som om veldig mange går på det. Både her på KG, men også blant mine venninner som har hatt problemer.

Som jeg skrev til Bippe, er jeg veldig skeptisk til alt legene vil skrive ut til meg, og vil aller helst klare meg uten noe som helst. Det aller aller beste er jo om kroppen klarer dette på egen hånd. Men så lenge den ikke gjør det, og jeg føler legene kommer med en masse forslag på hormoner som jeg 1) ikke vet hva er, og 2) som jeg ikke vet konsekvensene av (bivirkninger og lignende), setter jeg stor pris på slik innlegg som ditt, Murmelmy, som informerer på en ordentlig måte uten å forhellige ting

Skrevet

Flott innlegg Murmelmy!

Viktig at man blir opplyst om dette, for det er ikke akkurat vanlig Paracet man putter i seg heller. Sterke piller med masse bivirkninger, og ikke hjelper de alltid heller, som på meg.

Ved siden av hetetokene synes jeg innvirkningen på psyken var den mest slitsomme, og mest skremmende, bivirkningen. Ble utrolig deppa og gråt av alt. Ikke lett å omgås andre da, jobbe osv.

Pergo er ingenting å ønske seg. Mange som går på pergo gruer seg til neste kur, og det er det en grunn til...

Skrevet

Hei.

Jeg er enig med dere at pergo er noe man burde ønsker seg å gå på. Selv fikk jeg pergo pga manglende EL og det har faktisk vært til stor hjelp for meg etter siste kur. Jeg vet at jeg ikke ville ha spist de hvis jeg hadde en mulighet til å klare å få EL av meg selv, men etter mange mnd uten EL og annet som hjalp ikk jeg pergo. Og jeg vil understreke at jeg er glad som fikk det, slik at jeg fikk EL, jeg er villig til å gjøre alt for å få barn fordi jeg og sambo ønsker det så sterkt.

Jeg hadde egentlig ikke så mye undersøkelser først,jeg hadde noen blodprøver og en gynekologisk undersøkelse som ikke tok lange tiden. Synes ikke det er gøy å brette beina til side sånn, men synes ikke det er vondt heller... Men folk er jo forskjellige og alle har forskjellige oppfatninger av slike ting.

Men det er viktig å vite som dere sier at hvsi man kan klare det uten er det ikke noe å ønske.Alle har ikke behov for pergo selv om man ikke blir gravid med en gang (legene i dag krever jo nesten at man har vrt prøvere over 1 år uten en graviditet for å få utskrevet resept på pergo)

Skrevet

Cosmic girl: Takk :)

Prada: Takk for innspill, jeg er veldig enig med deg. Jeg er i startfasen av å prøve på nestemann og jeg håper i det lengste at kroppen min fungerer som normalt nå som jeg har klart å bære til verden ett barn.

Lilje20: Jeg hadde pergo av samme grunn som deg. Ingen eggløsning. Resultatet er jo blitt til verdens flotteste mini, så det kan jo fungere for de som virkelig trenger preparatet!

Skrevet

Jeg har ogsaa lagt merke til at mange spoer hva pergotime (klomifen) er, naar det finnes oerten innlegg allerede som forklarer det og man i tillegg kan google det paa en-to-tre. Her er en link dersom noen er interessert: http://www.fertility.no/norway/treatment/F.../First_Step.jsp

Og det er riktig at pergo har bivirkninger. Jeg fikk skikkelige el-smerter og hodepine da jeg tok det. Men jeg var ganske heldig som slapp unna med halv dose (tenker med skrekk paa hvordan bivirkningene er paa dobbel eller trippel dose!).

Du peker paa det viktigste ang. pergo, Murmelmy, naar du sier at det ikke er noen vidunderkur for barnloeshet eller en magisk pille som gjoer at man blir gravid fort. Det er helst manglende eggeloesning som gjoer at man kvalifiserer til pergo, f.eks. hvis man har pcos (som jeg).

Skrevet

...også er det ikke sikkert man får eggløsning heller :frustrert:

Hilsen Brudulja, som er ganske gretten over et hav av bivirkninger og ingen EL (men har fått EL 1 av 4 ganger da, og ble gravid med lilletrollet:))

Gjest Signert
Skrevet

Flott innlegg! Og bra du opplyser!

jeg på min side, vil si at ikke alle får de bivirkninger du har hatt, da..Jeg har tatt pergo en syklus nå, fikk overhode ingen andre bivirkninger enn smerter ved EL...og sitter nå lykkelig og gla over å være gravid på første pergo-runde. Så for noen er det altså lykken, og særlig etter å ha prøvd i over ett år... :)

Så - husk at pergi virker individuelt på alle.

Lykke til alle - med og uten pergo!!

Skrevet
Beklager at jeg sporer av her, men hva er metformin, Bippe?

Vi startet jo omtrent samtidig, og jeg skal til utredning i løpet av september / oktober. Er skeptisk til alt leger vil sette meg på av hormoner og lignende.

Ojsann! Denne har jeg glemt å svare på.

Her står det litt informasjon om Metformin. Det er anti-diabetes medisin, som gyn. kalte det. De regulerer blodsukkeret, og det har vist seg at flere PCOS-kvinner har blitt gravide kun på disse. Det vil si uten bruk av pergo.

For meg har de hjulpet på å få mensen i gang, samt de har redusert søtsuget mitt. Sammen med et sunnere kosthold har de hjulpet meg til å gå ned noen kilo.

Her står det også litt informasjon om et pågående forskningsprosjekt med Metforminbehandling under svangerskap. Dette gjelder for kvinner med PCOS, og jeg håper på å bli tatt med i studien. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...