Gå til innhold

Gifter oss på ambassade

Gjest Hvordan foregår en borgelig viel

Anbefalte innlegg

Gjest Hvordan foregår en borgelig viel
Skrevet

Vi skal gifte oss på ambassaden i Paris. Og så har vi fått beskjed at vielsen skjer på cirka samme måte som en borgelig vielse. Nå har vi aldri vært med på en borgelig vielse, så vi lurer litt på hvordan dette er? Er det noen som har giftet seg slik, eller vært med? Hvordan er det med å sette på ringer og kysse bruden? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nygift_*
Skrevet

Vi giftet oss på et "offentlig kontor" i Norden. Vielsen tok max 5 minutter, men vi fikk med både ringoverrekkelse og kyss. :D

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg giftet meg på ambassaden i Kairo for noen år tilbake. Det var veldig lite høytidelig stemning, ukjente mennesker rundt oss og vel... gjør det ikke igjen. Men teksten han leste var veldig fin, inneholdt mange kloke tanker og gode råd.

Skrevet
Vi skal gifte oss på ambassaden i Paris. Og så har vi fått beskjed at vielsen skjer på cirka samme måte som en borgelig vielse. Nå har vi aldri vært med på en borgelig vielse, så vi lurer litt på hvordan dette er? Er det noen som har giftet seg slik, eller vært med? Hvordan er det med å sette på ringer og kysse bruden? :)

Dette lurer jeg også litt på, siden min far også skal gifte seg i ambassaden i Paris! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss på ambassaden i Roma. Det var veldig stemningfult og fint. Det var tent lys og det ble lest opp en fin tekst. Etterpå kom selve "tar du"-spørringen, ringpåsettelse og kyssing. Vi fikk god tid inne i rommet selv om vi var første av tre par den dagen.

Anbefales :)

• 2 uker senere...
Gjest det er kl. 11.00
Skrevet

skal selv gifte meg i mai på ambassaden å har fått beskjed om oppmøte kl. 11.00

Men at det er 5 andre par som skal gifte seg der, det skjer en gang mellom 11 og 12.

når skal du gifte deg da?

Gjest Gjest
Skrevet
skal selv gifte meg i mai på ambassaden å har fått beskjed om oppmøte kl. 11.00

Men at det er 5 andre par som skal gifte seg der, det skjer en gang mellom 11 og 12.

når skal du gifte deg da?

nå leste jeg litt feil gitt. Trudde du spurte om kl.

hehe

Ja, lurer faktisk også litt på det. HAr hørt at det tar mellom 10-15 minutter:)

Men hvordan det ellers er vet jeg ikke.

Skrevet

Giftet oss på ambassaden i Haag for noen år siden og hadde ambassadepersonell som vitner.

De hadde et eget vigselsrom hvor det også var plass til eventuelle gjeser. Seremonien var høytidelig og stemningsfull og helt i tråd med mine ønsker.

Kyssing og ringer var det tid til når den høytidelige delen var over og vitnene tok bilder av oss etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært med på bryllup på ambassaden i Paris for noen måneder siden. Først måtte man gå opp på et kontor for å melde fra at man hadde kommet, og sitte og vente i dette rommet til brudeparet ble ropt opp. Akkurat dette var ikke så romantisk, og etterhvert ble rommet ganske fullt av andre par som skulle gifte seg den dagen.

Etterhvert ble brudeparet ropt opp, og følget ble tatt inn på et rom. Var ikke veldig koselig, men litt pyntet med blomster og levende lys. Teksten som ble lest var ganske fin, så var det signering av papirene. Etterpå kunne man ta så mange bilder man ville, og de viste oss også en fin liten hage vi kunne gå ned til å ta flere bilder.

Alt i alt var jeg ganske overrasket over hvor koselig det var, og brudeparet hadde en veldig fin dag. :)

Skrevet (endret)

Sermonien

Vigselrituale (Tekst for borgerlig vielse)

Kjære brudepar,

Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar. Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap. Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og motgang...

den är otroligt vacker, hela den texten. För mig symboliserar den kärlek och löfte.

Endret av Furstina
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Hei. Skal gifte meg i desember og lurer på om noen har tips til hvordan ellers legge opp resten av dagen. Noe spesielt som kan anbefales? Det er bare oss to som reiser;-) Kanskje noen kan anbefale hotell også? Det er jo vanvittig mange å velge mellom!

mvh Hanne

Gjest Gjest
Skrevet

....glemte jo å si at det er på ambassaden i Paris vi skal gifte oss...

;-)

mvh Hanne

• 1 måned senere...
Skrevet

er det noen som vet hvor en kan finne den teksten de leser under vielse i ambassaden?

• 1 måned senere...
Skrevet
nå leste jeg litt feil gitt. Trudde du spurte om kl.

hehe

Ja, lurer faktisk også litt på det. HAr hørt at det tar mellom 10-15 minutter:)

Men hvordan det ellers er vet jeg ikke.

Jeg har vært i "vanlig" borgerlig bryllup i Hellas (altså, hos ordfører) og det tok ca 15. min det også ;) Men! Da tar man det igjen på festen etterpå! :)

Skrevet
er det noen som vet hvor en kan finne den teksten de leser under vielse i ambassaden?

Etter å ha gjort litt søk fant jeg ut av at de ved utenriksstasjonene leser en fastsatt tekst for borgerlig vielse. Etter enda mer googling tror jeg at jeg fant teksten her. (Med forbehold om at jeg kan ta fullstendig feil ;) )

Skrevet
Hei. Skal gifte meg i desember og lurer på om noen har tips til hvordan ellers legge opp resten av dagen. Noe spesielt som kan anbefales? Det er bare oss to som reiser;-) Kanskje noen kan anbefale hotell også? Det er jo vanvittig mange å velge mellom!

mvh Hanne

som jeg skrev i et tidligere innlegg skulle jeg i et ambassadebryllup i paris, og der har jeg vært! Synes det var veldig hyggelig! stemningen var god i rommet der de ble viet, litt høytidelig og koselig pyntet m lys og blomster. samtidig uformellt og avslappet siden vi bare var 6 der.

Brudeparet hadde planlagt dagen/helgen godt. det beste tipset er nok at de leide bil og sjåfør, slik at de enkelt kom seg fra sted til sted hele dagen uten å måtte tenke på taxi , klokkeslett osv. veldig greit å ha en som ventet, vi kunne stoppe/dra innom steder på impuls osv.

I utgangspunktet hadde brudeparet bestilt suite på et fantastisk hotell http://www.paris-hotel-champagne.com/ . men disse hadde klart ådobbeltbooke, så de måtte i siste liten finne et annet hotell. De endte på et helt greit hotell, som lå fint til i nærheten av Louvre.

Etter vielsen reiste vi til sjømannskirken som ligger et stykke utenfor byen. Også veldig koselig der! Utrolig hyggelig prestepar! som dessuten serverte champis og kanapeer etterpå :-) tok en del bilder der, men kjørte videre til et lite grøntområde i nærheten hvor det var et lite vann. der fikk vi tatt de flotteste bildene! presten forklarte oss veien.

deretter var det lagt inn en god pause for å få slappet litt av på hotellet. men av trafikale årsaker tok turen tilbake til Paris så vannvittig lang tid, så det var bare tid til å stoppe innom hotellet for å skifte kjoler før ferden gikk videre til Seinencruise. Flott opplevelse, nydelig mat! og da båten la til sto sjåføren og ventet med bilen!

vi var ikke med på seinen, så vi overtok sjåføren og bilen mens de var ute. den var jo bestilt for hele dagen, så hvem av oss som brukte den og hvor vi reiste spilte ingen rolle. Så da tok vi en sightseeing i byen, eiffeltårnet by night mm.

Lørdag kveld spiste vi alle en god middag på et koselig sted i Latinerkvarteret. dagene for øvrig brukte vi bl.a. på Sacre Cæur, Louvre mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...