Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #1 Skrevet 26. desember 2007 Tok ham med på filmen "bier" i dag- og de skyter Ole brum fordi han spiser honningen deres- han begynte skikkelig å gråte og tok det på alvor at de virkelig skjøt Ole brum... Synes også de kunne spart seg for det..mange barn som elsker Ole brum og som ser filmen..
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2007 #2 Skrevet 26. desember 2007 Tok ham med på filmen "bier" i dag- og de skyter Ole brum fordi han spiser honningen deres- han begynte skikkelig å gråte og tok det på alvor at de virkelig skjøt Ole brum... Synes også de kunne spart seg for det..mange barn som elsker Ole brum og som ser filmen.. Å kalle dette traumatisk må jo være å overdrive betydningen av ordet. Sønnen din får garantert ikke varige mén av dette.
Gjest StoreSky Skrevet 26. desember 2007 #3 Skrevet 26. desember 2007 Helt enig med Stjernedryss. Dere får helle snakke om at det er en film, Ole Brum er også fiksjon - ikke virkelig. (helt ut av TS tråd: jeg kan ikke fordra at man utvanner ordet "trauma")
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #4 Skrevet 26. desember 2007 Er det mulig.... for han var det ganske sterkt- og klart jeg forklarer det;) bruker det ordet jeg vil, vi har alle ulike grenser for traume
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2007 #5 Skrevet 26. desember 2007 Er det mulig.... for han var det ganske sterkt- og klart jeg forklarer det;) bruker det ordet jeg vil, vi har alle ulike grenser for traume Ja, men jeg synes man skal tenke seg litt om før man roper "ulv".
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #6 Skrevet 26. desember 2007 Ja, men jeg synes man skal tenke seg litt om før man roper "ulv". Og jeg synes det finnes en "gyllen middelvei", i dette tilfellet var det visst traumatisk nok.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. desember 2007 #7 Skrevet 26. desember 2007 Og jeg synes det finnes en "gyllen middelvei", i dette tilfellet var det visst traumatisk nok. Man kan jo si det var en ubehagelig opplevelse, men traumatisk???
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. desember 2007 #8 Skrevet 26. desember 2007 Barn lever seg ofte veldig inn i filmer, og de kan begynne å gråte uten at de er traumatisert av den grunn. Hvis dere snakker om det som skjedde på en rolig måte, og du forklarer at det bare var en film osv, så går det sikkert bra. Jeg tror ikke barn tar skade av å se slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #9 Skrevet 26. desember 2007 Jeg var også på denne filmen i dag sammen med mine barn på 5 og 8 år. Og de lo, de skjønte nemlig filmen og innholdet.
Gjest *Mim* Skrevet 26. desember 2007 #10 Skrevet 26. desember 2007 Jeg tror at noen barn kan ta skade av å se filmer på kino. Opplevelsen blir voldsom, og det er ingen steder å gjemme seg. Har man et så følsomt barn, er det nok bedre å vente med like filmer, eller se filmene hjemme.
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #11 Skrevet 27. desember 2007 Barn lever seg ofte veldig inn i filmer, og de kan begynne å gråte uten at de er traumatisert av den grunn. Hvis dere snakker om det som skjedde på en rolig måte, og du forklarer at det bare var en film osv, så går det sikkert bra. Jeg tror ikke barn tar skade av å se slike ting. Godt poeng! Det å gråte er ikke det samme som å bli traumatisert. Når ungen jeg passer hyler fordi den må ta på seg bobledress er jo ikke det det samme som at å kle på seg er en traumatisk opplevelse.
Jens Skrevet 27. desember 2007 #12 Skrevet 27. desember 2007 Her var det mange slemme svar! Takk trådstarter for at du advarte meg. Sønnen min elsker Ole Brum, og jeg akter ikke å ta ham med på en film der den søte bamsen blir drept.
Gjest imli Skrevet 27. desember 2007 #13 Skrevet 27. desember 2007 Vet ikke akkurat med "traumatisk", men jeg tror nok ikke det å se filmer på kino er like bra bestandig. Det kan være ganske voldsomt.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #14 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes også det virker vel drastisk å bruke ordet traumatisert etter en slik opplevelse. Samtidig tror jeg det er viktig å ta alvorlig at barnet åpenbart ikke er moden nok til å se endel filmer selv om kanskje aldersgrensen kan tilsi det. Det brukes sterke virkemidler i mange filmer, effektene er liksom noe ganske annet i dag enn da jeg selv var barn, og min mening er også at aldersgrensene kanskje er flyttet nedover selv om innholdet er skummelt. Kanskje fordi mange barn i dag er mer vant med sterke visuelle inntrykk enn jeg var, men selv om jeg er 30 synes jeg f eks Harry Potter-filmene er skumle og kan ikke helt skjønne "små" barn som ser disse... selv om gode historier langt på vei kan "veie opp" for skumle ting. Uansett - trådstarter bør sikkert gjøre litt research når hun skal på kino med gutten, og kanskje en stund se noen filmer hjemme i mindre format og med stoppknapp
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #15 Skrevet 27. desember 2007 Skjøt Ole Brumm? Kan man sørge over en tegneseriefigur som blir skutt? Først og fremst må du vel forklare at Ole Brumm ikke finnes i virkeligheten, at den er bare tegnet og har egentlig ikke noe liv som kan gå tapt. Dette bør han få vite før han begyner på skolen, ellers er jeg redd han kan bli gjort narr av.
Merneith Skrevet 27. desember 2007 #17 Skrevet 27. desember 2007 Takk for spoileren Å utvanne begrepet trauma er et hån mot barn som faktisk opplever traumer.. Når det er sagt, jeg tror ikke det er heldig for et barn å ha foreldre som mener at en barnefilm er traumatisk.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #18 Skrevet 27. desember 2007 Skjøt Ole Brumm? Kan man sørge over en tegneseriefigur som blir skutt? Først og fremst må du vel forklare at Ole Brumm ikke finnes i virkeligheten, at den er bare tegnet og har egentlig ikke noe liv som kan gå tapt. Dette bør han få vite før han begyner på skolen, ellers er jeg redd han kan bli gjort narr av. Og det kan bli traumatisk.
loffen Skrevet 27. desember 2007 #19 Skrevet 27. desember 2007 Jeg fortalte gutten min på seks år at Ole Brum blir skutt av biene i den filmen, og han bare lo.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #20 Skrevet 27. desember 2007 Ta det med ro damer. Ikke er jeg en dårlig mor og ikke bruker jeg ordet "traumatisk" i hytt og pine heller..det bare ble slik uten at jeg håner noen av den grunn..slapp aaa Ikke gidd diskutere det en gang heller, dette ble nemlig litt for DUMT..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå