Gå til innhold

Er det synd på de som blir "spiddet" av oksehornene  

4 stemmer

1. 1. Er det synd på de som blir "spiddet" av oksehornene

• Ja
      3
    • Nei
      28
    • Interesserer meg ikke
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg klarer liksom ikke bli helt engasjert .. eller synes synd på de som blir "spiddet" av oksene...

Nettavisen

Synes du synd på dem??

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg fryder meg når de blir spiddet.. De plager dyrene og kan for det selv..

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er synd på dem som blir skadet, ja. Og de som fryder seg; Hva med familien til den som blir skadet, da? Det er ikke bare den skadete det går ut over.

Dette minner meg litt om en tidligere, lignende diskusjon for ikke så lenge siden om tyrefekting. Så for å gjøre det klart;

Ja, jeg synes synd på de som blir skadet

Ja, jeg synes synd på oksen

Ja, det er en fæl sport

Ja, det er en teit tankegang å gjøre sporten til "underholdning"

og ja; jeg er dyreforkjemper, men synes likevel det er smålig å "glede" seg over at noen blir skadet. Uansett.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke synd på dem.

Jeg synes det er synd at hele "showet" eksisterer, men at mennesker som frivillig løper forran en bunsj med sinte/tergede/oppilnede okser, nettopp FORDI de utfordrer skjebnen og risikoen for å bli skadet, det synes jeg er å be om det!!

du ser det samme i okseridning, cowboyene utsetter seg selv for fare når de bevisst utfordrer oksen og den styrken dyret innehar. Men det er da ikke EN av dem som ville ønsket at noen gikk rundt å syntes SYND på dem når de ble skadet!!!! det er en del av gamet!! (uten sammenligning forøvrig)

er man med på leken så får man tåle steken!

Gjest Embla s
Skrevet
Det er synd på dem som blir skadet, ja. Og de som fryder seg; Hva med familien til den som blir skadet, da? Det er ikke bare den skadete det går ut over.

Dette minner meg litt om en tidligere, lignende diskusjon for ikke så lenge siden om tyrefekting. Så for å gjøre det klart;

Ja, jeg synes synd på de som blir skadet

Ja, jeg synes synd på oksen

Ja, det er en fæl sport

Ja, det er en teit tankegang å gjøre sporten til "underholdning"

og ja; jeg er dyreforkjemper, men synes likevel det er smålig å "glede" seg over at noen blir skadet. Uansett.

akkurat slik tenker jeg og. På alle punkter. Uansett hva jeg måtte mene om tyrefekting og okseløp, (og all dyreplaging generelt) kan det aldri fryde meg at noen opplever smerte og sorg. Jeg tror heller ikke at de som er med på dette er onde mennesker med psykopatiske trekk som får kick av å se dyr lide. Jeg tror de har et helt annet fokus, jeg tror de er dumme og ignorante og at de ikke selv definerer det de holder på med som dyreplageri. Selv om det er det det er..

Skrevet

bare for å ha sagt det, jeg fryder meg heller ikke når de blir skadet, jeg synes bare ikke synd på dem!

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg synes ikke synd på dem, men jeg klapper ikke akkurat i hendene heller. Men dumme er de.

Hvis det ikke var farlig ville de ikke løpt. Det samme gjelder tyrefekting og basehopping. Risikoen for å bli skadet eller dø er en del av "morroa".

Man ser eks svært få som løper slik foren en haug med lam eller kaniner... :ler:

Fjerner man risikomomentet vil ingen lenger løpe. Derfor vil jeg tro at de som selv løper er "glad" for at noen blir skadet, for da virker de selv mer heltete.

Skrevet

Jeg Man ser eks svært få som løper slik foren en haug med lam eller kaniner... :ler:

Det hadde vært noe det :ler:

Fjerner man risikomomentet vil ingen lenger løpe. Derfor vil jeg tro at de som selv løper er "glad" for at noen blir skadet, for da virker de selv mer heltete.

Vet noen forresten om det i det hele tatt er kvinner som løper?? - eller har de ikke behov for å være "heltete"?

Skrevet
...Man ser eks svært få som løper slik foren en haug med lam eller kaniner... :ler: ....

:grinele: ser for meg en mengde tøffinger som har bundet ett knippe gulerøtter til belte og løper gjennom gatene med en haug kaniner etter seg!!! :hoho:

Men du har helt rett, uten risikoen ville ingen giddet. Er man ute etter å øke risikoen for å bli skadet, så må man jo på en måte tåle å faktisk være blandt de som BLIR det også!!

Vi lærte da alltid det når vi var små, at dersom man er med på leken, så får man tåle steken!!

Gjest Poirot
Skrevet

Vet noen forresten om det i det hele tatt er kvinner som løper?? - eller har de ikke behov for å være "heltete"?

Jeg har ihvertfall en venninde som har løpt.

Tror forøvrig det er mye turister som løper. Var sikkert litt annerledes i gamledager med færre folk.

Gjest agurk
Skrevet

Nei jeg synes ikke synd på de, og nei jeg fryder meg ikke.

Trodde det var en del av morroa jeg å risikere skader. Hva er ellers vitsen? Er ikke dette den ultimate manndomsprøven? Du er jo ikke mye mann dersom oksene ikke hadde vært farlig! :roll:

Gjest Frigg
Skrevet

Når man leker med ilden... eller i dette tilfellet med oksehorn, da må man nok regne med at en eller annan tulling blir spiddet.

Gjest Pjusk
Skrevet

Nei, jeg synes ikke synd på de da dette er voksne mennesker som vet hva de går til. Poirots sammenligning med lam og kaniner er egentlig ganske genial.

Synes dette er en fullstendig meningsløs sport!

Selvfølgelig fryder jeg meg ikke.

Skrevet

Selvfølgelig er det synd at mennesker blir spiddet, men de legger opp til det selv, driver med dyremishandling og da klarer jeg ikke å føle noe særlig medfølelse for dem. hele løpet gjør meg kvalm og all min medfølelse går til oksene.

Gjest Embla s
Skrevet

Men hva hvis noen dere hadde kjær hadde vært så dum og tankeløs at han (ja jeg er fordomsfull og skriver han :wink: ) hadde latt seg rive med på noe sånt og hadde endt opp med store skader og smerter - ville dere ikke syntes synd på ham da?

Jeg syns også mange andre ekstremsporter er tåpelige (men bedre fordi det ikke går ut over uskyldige dyr) men syns jo synd på de som skader seg allikevel. Hvis skadene skyldes at de har vært dumme - vel så er de vel synd på dem fordi de er så dumme da? og smerte er smerte uansett.

Gjest Fighter
Skrevet

Hadde min kjære tenkt tanken på å bli med på noe sånt hadde jeg tatt en alvorsprat med han og snakket om skadene oksene får og skadene han kan pådra seg. Forhåpentligvis ville jeg klart å overtalt han til å la være å plage dyr på den måten. (ikke at jeg tror det er noe fare, mannen min dreper ikke mygg en gang)

Skrevet

Hei hei

Nei, jeg må innrømme at jeg heller ikke klarer å synes synd på de som velger selv å kaste seg utenfor en haug med rasende okser... Det er jo et valg man tar... I grunn så er ikke dette en sak som engasjerer meg da..

Mvh Yvonne

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg synes ikke synd på de som blir skadet i okseløpene ved å se bilder i avisene - dessuten er vel ingen blitt spiddet??

Hvis min samboer f.eks. hadde blitt alvorlig skadet i et slikt løp hadde jeg faktisk blitt kjempesint for at han frivillig utsatt seg for en slik fare i et okseløp som bare er TULL! Eller hvis han som basehopper hadde blitt skadet - eller tilogmed drept og etterlatt barna sine farsløse. Eller med villmannskjøring som hadde endt i en ulykke....

Selvfølgelig er det trist at han er skadet og fælt at han har smerter, men jeg tror (har jo aldri opplevd det..) at medfølelse hadde vært mer tilstede om han hadde blitt skadet i hvilken som helst annen sammenheng.

All risikosport i en eller annen form medfører fare for andre mennesker - og det irriterer meg faktisk.. :-? . Se bare hva slags redningsaksjoner som må gjøres i fjellsider osv. pga. basehoppere. Dessuten blir det også store økonomiske kostnader for samfunnet (ikke tro at en basehopper betaler sine redningsmenn av egen lomme), eller som i dette tilfellet: Unødvendig mishandling av dyr.

Skrevet

Hmm ja stakkars de har det sikkert vondt (les: ikke tale om dette har de valgt selv!).

Forstår ikke helt den der skikken, omvendt buferd liksom :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...