liv Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Noen som har prøvd seg på eksamen i norsk og nynorsk flere år etter en var ferdig på videregående? Regner med at pensum har forandret seg siden slutten på nittitallet Hva er type oppgave på eksamen nå? Har en kompis som kunne tenkt seg å begynne på lærerskolen men da må han ha bedre norskkarakterer for å komme inn, må i allefall bedre en av de nevnte. Kravet er Minimum gjennomsnittskarakter 3 i norsk (middelverdiene i hovedmål, sidemål, muntlig). Er det da bare eksamenskarakterene eller er det gjennomsnitt av eksamen og standpunkt?
ane85 Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Den ene eksamenen vil være såkalt "friskriving", og den andre vil være såkalt "fagdag". Friskriving innebærer at ingen av oppgavene er i særlig grad knyttet til pensum. Eksempel på en klisjéoppgave: "Skriv en artikkel om dagens ungdom." Fagdagen har stort sett pensum-relaterte oppgaver. Med det mener jeg at oppgavene går ut på å skrive en tekst som gjengir kunnskap fra pensum. Eksempel på oppgave: "Språkhistore: Gjør rede for utviklingen av nynorsk med vekt på det som skjedde på 1900-tallet". Det pleier likevel å være en "plankeoppgave" på fagdagen som ikke krever så mye kunnskap fra pensum. Den nye karakteren du får, vil erstatte den gamle standpunkt og evt. eksamenskarakter fullstending.
Nemesis Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 Lurer på om det er en del som må gjøres på norsk eksamener når en er privatist. Det blir ikke det samme som om du går på videregående og skal ha norsk eksamen. Er en privatist så må en både ta skriftlig og muntlig eksamen (om jeg ikke tar helt feil), men om han vurderer det så bør han ringe til fylkeskommunen eller de skolene som har privatisteksamener og høre hva som inngår i en norsk eksamen når en er privatist
Hedda-78 Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Liv: Det heter ikke "norsk og nynorsk". Enten heter det bokmål og nynorsk, eller hovedmål og sidemål. Evt du kan bruke samlebetegnelsen for de to målformene: norsk. Måtte bare.
Lily Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Lurer på om det er en del som må gjøres på norsk eksamener når en er privatist. Det blir ikke det samme som om du går på videregående og skal ha norsk eksamen. Er en privatist så må en både ta skriftlig og muntlig eksamen (om jeg ikke tar helt feil), men om han vurderer det så bør han ringe til fylkeskommunen eller de skolene som har privatisteksamener og høre hva som inngår i en norsk eksamen når en er privatist ← Det er de samme eksamensoppgavene enten man er privatist eller vanlig elev, eneste forskjell er at privatistene må ta alle (hovedmål, sidemål og muntlig). Elevene blir trukket, og noen slipper norsk-eksamen i det hele tatt.
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 Jeg var russ med det opprinnelige kullet mitt i 2000, men gjorde meg først helt ferdig med videregående i vår. Både pensum og eksamensopplegg var så langt jeg kunne se akkurat det samme som da jeg gikk på skolen, med unntak av at det nå gis forberedelsestid på muntlig de fleste steder i landet. Det er en del stoff, men ikke vanskelig, så det viktigste er vel bare å sette av tid til å lese. På muntlig hadde jeg som sagt forberedelsestid. Jeg fikk med meg et oppgaveark, og med alle mulige hjelpemidler tilgjengelig (bøker og notater, alt var lov) skulle jeg notere ned alt jeg kunne på 20 minutter. Det kjipeste med muntlig er kanskje at man må skrive særemne som skal presenteres i løpet av eksamen. I tillegg får man spørsmål om språkhistorie eller dialektlære og litteraturhistorie, men stoffet er i det minste som sagt ikke vanskelig.
liv Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2006 Ok, må en ta både skriftlig og muntlig eller holder det med en skriftlig eksamen? Og må en ta både hoved og sidemålseksamen eller kan en avlegge eksamen i bare et av fagene?
Gjest gjesta Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Så lenge han allerede har generell studiekompetanse med bestått side- og hovedmålseksamen, vil jeg tro at han kan velge hvilke(n) eksamen(er) han vil ta opp igjen. Altså kan han nok bare droppe muntlig-eksamen, siden den karakteren på en måte inngår i standpunktkarakteren fra vgs. Når kravet er 3 i snitt, regnes nok både standpunktkarakterer og eksamenskarakterer med i dette, siden de alle sammen er vitnemålskarakterer. Forresten er det bare norsk fra 3. klasse som teller med i dette snittet, men det vet han sikkert? Hvis han er veldig usikker på hvordan han skal gå fram, er det alltid mulighet til å få veiledning på eksamenskontorene. (Dessverre er det ikke alle som har like god peiling der heller. I Oslo er de veldig flinke, men på Lillehammer ble jeg villeda helt ekstremt.)
Nemesis Skrevet 12. desember 2006 #9 Skrevet 12. desember 2006 "I norsk, engelsk og B/C-språk må privatisten avlegge både skriftlig og muntlig eksamen." Med andre ord så må en altså både ha muntlig og skriftligt eksamen... Det er derfor språkfag er noe herk å ta opp igjen, særlig norsk.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. desember 2006 #10 Skrevet 12. desember 2006 (endret) Noen som har prøvd seg på eksamen i norsk og nynorsk flere år etter en var ferdig på videregående? Regner med at pensum har forandret seg siden slutten på nittitallet Hva er type oppgave på eksamen nå? Har en kompis som kunne tenkt seg å begynne på lærerskolen men da må han ha bedre norskkarakterer for å komme inn, må i allefall bedre en av de nevnte. Kravet er Minimum gjennomsnittskarakter 3 i norsk (middelverdiene i hovedmål, sidemål, muntlig). Er det da bare eksamenskarakterene eller er det gjennomsnitt av eksamen og standpunkt? ← Jeg tok eksamen første gang i 98, og da skulle man ikke ha overskrift på oppgaven. Jeg forsov meg dessverre til den ene av de to, og ifølge reglene så måtte jeg derfor ta opp begge eksamenene. Jobbet et par år i mellomtiden, så jeg tok de opp først i 2000, og da hadde reglene endret seg slik at det nå skulle være overskrift. Jeg ante ikke dette og ble trukket flere karakterer på grunn av det (jeg spurte spesifikt i etterkant). Var skikkelig surt å gå fra karakteren 5 til 3 Edit: Med andre ord, sjekk hvordan reglene er i god tid før eksamen! Endret 12. desember 2006 av KATTAstrofe
Luzi Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Ok, må en ta både skriftlig og muntlig eller holder det med en skriftlig eksamen? Og må en ta både hoved og sidemålseksamen eller kan en avlegge eksamen i bare et av fagene? gammel tråd men jeg svarer likevel:) Man må ta både bokmål og nynorsk, man kan ikke ta en av de. Gjorde den blemma. Meldte meg opp i bare bokmål, og dagen før jeg fikk eksamensdatoene fikk jeg vite at jeg ikke kunne det. fikk ikke pengene igjen heller, det var 650 rett ut av vinduet. frustrerende system, jeg hadde såpass god karrakter i nynorsk at jeg ikke orket å bruke krefter på å ta den omigjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå