Hoppetaujenta Skrevet 24. mai 2010 #1 Skrevet 24. mai 2010 For det må være et knep her som jeg ikke kan: de blir sammensunkne og utoverflytende alle som en. Jeg følger oppskrift og putter i litt appelsinskall eller sjokolade, og det blir IKKE en slik fin og fluffy muffin som på bildet. Jeg lukker ikke opp døra eller gjør noe som jeg kan sette fingeren på her og alikevel... Hva i alle dager gjør jeg galt? Det skulle jo være det letteste av de lette å lage? Buhu, jeg mister fullstendig på troen på meg og kakelaging i det hele tatt!
Kamikatze Skrevet 24. mai 2010 #2 Skrevet 24. mai 2010 Så, så. Du har sikkert andre egenskaper og kvaliteter.
Hoppetaujenta Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2010 hehe, luringen...."aim siiiinging in de rein!...
Gjest navnelapp Skrevet 24. mai 2010 #4 Skrevet 24. mai 2010 Har du sjekka temperaturen på ovnen din? Av og til er problemet at temperaturen er ein annan enn den som termostaten viser. Du må også bruke store nok former. Dei skal vere berre 2/3 fulle når du fyller i røra. Når du følgjer oppskrifta nøyaktig skal dei ikkje bli slik du beskriv.
Hoppetaujenta Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2010 Riktignok har jeg en splitter ny (og ikke mye brukt) ovn...er den for varm, mener du? Bør jeg altså lage så mange versjoner av muffinser, til ovnen og jeg begynner å bli på fornavn?
Pupsilure Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 Jeg bruker muffinsbrett, som jeg setter muffinsformene nedi, da flyter de ikke utover og holder den ovale formen. Jeg har også en oppskrift som gir muffins med baller på toppen, ikke flate. Skal se om jeg kan finne den til deg Mine muffins blir perfekte hver gang Ååå, nå fikk jeg lyst på muffins....
Pupsilure Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Her er oppskriften: Amerikanske Muffins Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt). Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en stor ballongvisp eller sleiv i tillegg til muffinsformene. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har. Det tørre: 4,8 dl hvetemel ca 1,5 dl farin (gjerne brun, mengde etter smak) 3 store ts bakepulver en klype salt Det våte: 1 egg 3/4 dl olje (f.eks. rapsolje, kalt "Salat- og matolje") 2,5 dl melk Smakstilsetninger bestemmer du selv! Min favoritt er most banan (i det våte) med hakkede mandler, gjerne også fire-fem dråper mandelessens. Mannen min holder en knapp på vaniljesmak (-dråper eller -sukker), og der bruker jeg kakesprøyte til å sette en god sprut vaniljekrem midt inne i muffinsen før steking. Andre alternativer er rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc. Dersom man bytter ut 1/3 av melet med maismel får man såkalte cornmuffins. Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig.. Fyll røren i muffinsformer med en skje - så fullt du bare tør! Det er en fordel å bruke muffinsbrett med papirformer i bunnen. Muffinsene stekes på nederste rille (dersom både muffinsbrett og stekeplate) i 15-20 minutter.
Kirsebær Skrevet 24. mai 2010 #8 Skrevet 24. mai 2010 *abonnere* De muffinsene hørtes sykt gode ut, Pupsi!
Amys Skrevet 24. mai 2010 #9 Skrevet 24. mai 2010 Som pupsi sier, det er viktig å ikke røre for mye (hold stavmiksere og miksmastere langt unna røren.. ). Hvis du ikke har muffinsbrett (og ikke gidder å kjøpe) går det an å bruke 3 papirformer per muffins, da holder fasongen seg mye bedre. Men vil på det sterkeste anbefale muffinsbrett altså
Gjest navnelapp Skrevet 24. mai 2010 #10 Skrevet 24. mai 2010 Eller bruke dei amerikanske muffinsformene som ein får på Ica, trur Euroshopper har dei og. Dei er større og bretta på ein slik måte at dei er meir stabile. Eg trur ikkje omnen din er for varm, eg trur heller den er for kald. Men sjekk det med eit termometer.
PecanPie Skrevet 24. mai 2010 #11 Skrevet 24. mai 2010 Skulle til å si det samme som Pupsi og et par andre: Det er viktig å ikke røre for mye! Kjøp deg en bok med oppskrifter til ordentlige, amerikanske muffins, ingen av kakene der er basert på eggedosis slik vi gjør det i Norge. Jeg ville nok også investert i et muffinsbrett, da holder formen på muffinsen seg veldig mye bedre.
mee mee Skrevet 24. mai 2010 #12 Skrevet 24. mai 2010 Takker og bukker her også, nå skal jeg lage muffins!
Hoppetaujenta Skrevet 26. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har lagt meg i selen for å lage en gjevn røre, og har nok gjort ting jeg ikke skal, kan jeg se. Men jeg takker og bukker og vil gjerne forsøke den oppskriften der. Jeg fikk skikkelig lyst på muffins av den finlesingen av fremgangsmåte nå. Håper å kunne forsøke i løpet av førstkommende helg. Nå er jeg spent.
Gjest navnelapp Skrevet 26. mai 2010 #16 Skrevet 26. mai 2010 berre for å vere heilt presis: Du bør røre ut klumpane, utan å "elte" deigen. Muffins med mjølklumpar er ikkje så stilig.
Pupsilure Skrevet 26. mai 2010 #17 Skrevet 26. mai 2010 Jeg har ikke pleid å røre ut klumpene. Men har aldri merket melklumper i de ferdige muffinsens. Men er helt enig i at melklumper ikke er så stilig
Gjest navnelapp Skrevet 26. mai 2010 #18 Skrevet 26. mai 2010 Viss du først blandar det våte og det tørre kvar for seg, og så blandar det våte i det tørre med f.eks. ein halv ballongvisp/flat visp, går det heilt fint.
PecanPie Skrevet 26. mai 2010 #19 Skrevet 26. mai 2010 Viss du først blandar det våte og det tørre kvar for seg, og så blandar det våte i det tørre med f.eks. ein halv ballongvisp/flat visp, går det heilt fint. Jepp, og det skal bare blandes slik at det akkurat er blandet sammen. Klumper forsvinner når man steker muffinsene.
Hoppetaujenta Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #20 Skrevet 5. juli 2010 Og nå husket jeg plutselig på å gi tilbakemelding her: det gikk strålende! Laget etter beste evne og i slike store amerikanske former. De ble fine og luftige. Den oppskriften står på hedersplass på korktavla mi, og tusen takk til den som delte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå