Gå til innhold

Melkeallergi & atopisk eksem, barneastma

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Iflg Ullevål har lillegutt fått melkeallergi samt atopisk eksem.

Eksemen er pr idag "bare" rundt øynene og litt tørr, nuppete hud på magen,

fungerer med en mild kortisonkrem + Apobase. Har bare testet med krem i en ukes tid da han ikke har hatt utslett før nå, i en alder av snart 11 mnd.

MEN: jeg er litt i tvil når det gjelder melkeallergien, legen på Ullevål ber oss kutte ut all melk og gå over på melkefri diett i 6 mnd. Synes bare det er så rart at han ikke har hatt noen form for reaksjon som gjør at man skulle mistenke melkeallergi...

Blodprøven som ble tatt viste LITT for høye verdier. Men skal man kutte ut all melk pga blodprøven når han ellers ikke viser tegn til plager?

(Ingen diarè, magevondt, utslett, elveblest e.l.) :roll:

Han har også tatt en såkalt prikktest og reagerte litt på egg. Men jeg har allikevel gitt matvarer som har inneholdt egg (noe som var greit iflg barnelegen).

Uff - ble mye blabla her - jeg lurer i grunnen bare på om jeg skal stole blindt på legen og starte styret med å kutte ut melk og kjøpe soyabaserte produkter osv?

Han får soyabasert MME som heter Nutramigen, noe som har resultert i mindre gulping. Han surkler en del i brystet og hoster litt om natta, derfor tester han nå i 2 mnd astmamedisin, men det er ikke påvist at han har barneastma, synes faktisk ikke at astmamedisinen har gjort hosting/surklingen bedre...

Noen som har noen gode tips til meg? Har søkt en del på nettet - men det er jo svæææært mye info der og jeg blir litt forvirret :roll:

Dere som har barn med atopisk eksem, barneastma og melkeallergi: TAKK!

Endret av Smørblomsten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke sluttet med melk etter det du forklarer(ikke utslett osv). Legen sier det er greit å gi litt egg, men ikke melk?! Hørtes rart ut. Så lenge det også går greit med egg, ville jeg fortsatt med det.

Jeg har selv to barn med eksem og allergi. Den ene har tatt flere prikktester, og de viser seg å være veldig upålitelig; den viser nemlig at han tåler peanøtter, noe han er hyperallergisk mot. :roll:

Begge ungene mine reagerer på kalde rom om natta, da blir det hosting og mye slim. De må derfor ha varmeovnene på. Vet ikke om det kan være aktuelt for dere?

Høres ut som han er heldig og har bare litt eksem. Her er det full pakke, og de bør smøres hver morgen og kveld.

Poenget mitt er at du følger jo med, og vil merke om det blir forandringer, da er det jo bare å fjerne noe fra kostholdet. Mine har allergier for ganske mye, men vi har prøvd oss fram; små doser her og der går greit, ost går bra - men ikke yoghurt f.eks, mens den andre tåler yoghurt kjempebra. tåler litt laks, men ikke torsk, osv osv.

Legen sa også til meg at testene er upålitelig, det beste er å teste selv.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norges Astma og allergiforbund, de har (mange steder i landet) en likemannstjeneste der man kan kontakte folk som har de samme plagene og få informasjon og hjelp.

Nettsidene er på http://www.naaf.no/ men de er nede akkurat nå. Rart....

Skrevet
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Norges Astma og allergiforbund, de har (mange steder i landet) en likemannstjeneste der man kan kontakte folk som har de samme plagene og få informasjon og hjelp.

Nettsidene er på http://www.naaf.no/ men de er nede akkurat nå. Rart....

Tja, slik som jeg ser det så har hun minimalt med problemer ift dette, så det spørs om det er så mye å hente derfra.

For de med store plager derimot, kan det være greit. Men det er jo fint å vite at de finnes da.

Jeg brukte de for å få oppskrifter og tips til matlaging. Ikke så kjekt å bake uten egg, mel og melk nei. :riste:

Skrevet

Nei, jeg kan være enig i at det ser ut til at det ikke er noe stort problem slik det beskrives i hovedinnlegget, men jeg tenkte det kunne være kjekt å vite hvis man etter hvert føler man trenger noen å prate med. Trådstarter spurte jo om noen har erfaring med dette :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vel - etter å ha begynt å introdusere melkefrie matvarer får jeg kontrabeskjed av en annen barnelege (spesialist innen astma/allergier).

Han har IKKE MELKEALLERGI, IKKE ASTMA OG SÅ OG SI IKKE ATOPISK EKSEM!

Er det mulig?? Ullevål påstår det ene, og denne noe helt annet. Er det rart vi blir forvirret som foreldre??? :roll:

Jeg har valgt å stole på siste utsagn da dette virker mer riktig iht mine egne erfaringer og observasjoner. Han har jo aldri vist tegn på at han ikke tåler melk, og klør minimalt og surklingen i brystet har bedret seg...Litt tørr hud kan holdes i sjakk med en vanlig fuktighetskrem sa legen.

Denne legen har 10.000 barn i sin database og jobber bare med allergitilfeller.

Han var litt oppgitt over at Ullevål bare satte 3 forskjellige diagnoser "helt uten videre"...en blodprøve kan man ikke stole blindt på bl.a.

Men jeg er ihvertfall glad for at han slipper gå på melkefri kost og medisiner :)

• 3 uker senere...
Skrevet
Jeg har selv to barn med eksem og allergi. Den ene har tatt flere prikktester, og de viser seg å være veldig upålitelig; den viser nemlig at han tåler peanøtter, noe han er hyperallergisk mot.  :roll:

Eg har muligens ein forklaring på hyperallergien som ikkje slår ut på allergi test.

Ei dame som mor mi studerte med er hyperallergisk mot gluten (type eit bit av ei skive og går ho inn i sjokk...og har konstant med seg adrenalinpenn) og dette slo til plutseleg (etter langt liv med gluten).

Dei testa ho for allergi, men ho fekk ikkje utslag. Ho spurte om det stoffet dei testa med var framstilt syntetisk eller om det var "the real deal". Fekk svar om at det var syntetisk. Dei testa så med "the real deal" og ho fekk kjempe reaksjon.

Skrevet

Min datter har liten grad av melkeallergi, og mye egg. Egg er vi avholden av , men melk kunne vere i maten- eks. pølser,servelat osv + vi tester nå ut hvit saus men hun får soyamelk å drikke.

Atopisk eksem har hun hatt og vi smurte mer Aderma krem-anbefales. Smurte kun med kortison ved utbrudd der hun klødde mye. Atopisk eksem og asma gjør at en har lettere for å utvikle allergi og en bør derfor vere varsom med allergifremkallende ting. Sikkert derfor du skal gi soyamelk. (få det på blå resept)

Lykke til.

Skrevet

Dersom man er litt allergisk mot noe, kan man lett bli veldig allergisk mot det dersom man blir disponert for det mye. Ei venninne av meg var litt allergisk mot egg, men ikke verre enn at hun spiste mat med egg i, men ikke rent egg. Helt til hun begynte på Atkins diett. Da ble det omelett eller eggerøre hver dag. Etter et par måneder fikk hun allergisjokk, og kan nå ikke spise noe med egg i uten å bli syk...

Så det kan være lurt å følge legens anbefaling når det gjelder dette.

Skrevet

Niomi har et poeng, det er typisk at har man først fått en allergi, så er det lett å få flere. Det er også viktig å merke seg at det ofte kan gå bra i små mengder, men når det blir mer, så klarer ikke imunforsvaret mer, det samme gjelder også dersom man har vært syk, da tåler man ofte mindre enn ellers.

Matallergier kan gi både utslett og ubehag, men jeg antar at du legger merke til det dersom barnet ditt virker ekstra urolig eller skriker mer enn normalt. Det kan likevel være lurt å være forsiktig og ekstra oppmerksom på de produktene legen nevnte, slik at du kutter dem helt ut dersom du oppdager noen reaksjon. Vær også obs på kryssallergier. (Epler i pollensesongen er en klassiker)

Skrevet

Datteren min har ikke melke-allergi, men hadde atopisk eksem, som i 18 mnd. alder gikk over til astma. Vi har fått utrolig god oppfølging fra barnelegesenteret på Strømmen, som har spesialisert seg innen dette feltet. Legen vår der mente at det ikke nødvendigvis slik at man ble allergisk om man hadde atopisk eksem, selv om det ofte var en sammenheng.

Uansett, det jeg vil si er:

- barna har gjerne en slags "hyperallergisk" periode når de får de første utbruddene av eksem. Min reagerte på det meste som finnes, inkludert melk, tomat, sitrus, egg osv. MEN når hun ble testet, og eksemen var gått tilbake, så hadde hun ingen allergi.

- Vær veldig forsiktig med kortison-krem, huden ødelegges av den om du bruker den ofte, prøv heller å bare smøre mye med fet krem, og vær forsiktig med matvarer som inneholder irritanter til eksemet er gått tilbake (sitrus, nøtter, tomat, sjokolade, krydder)

- Vet ikke hva slags behandlingsskjema du har fått for astmamedisinen, med det må mer til enn ett puff hver morgen og kveld for å slå den tilbake. Sjekk med en lege som har greie på dette.

Vi har akkurat funnet ut at yngstemann også har astma (14 mnd), har brukt 2 puff morgen og kveld av ventoline og flutide i 10 dager for å få bukt med hosten, nå er den borte og vi har redusert til ett morgen og kveld.

Om dere har mulighet til å få plass på barnelegesenteret på Strømmen, så anbefaler jeg dem på det sterkeste!

Skrevet

Stakkar liten! :tristbla:

11 måneder er jo veldig ungt da. Jeg kjenner en 4-åring med melkeallergi og atopisk eksem som drikker soyamelk som erstatning til vanlig melk. Så det er et alternativ i så fall!

Skrevet

Rismelk finnes også. Litt søtlig. Smaker betre enn soyamjølk etter min smak. Funker flott til frukostblanding o.l.

Skrevet

Vår datter på 3 har eksemhud, og huden er ganske tørr over det hele (mage, rygg og armer primært).

Tidligere smurte vi med badeolje morgen og kveld. Ble tipset om A-derma kremen :) , og etter å ha brukt den i tre-fire dager er hun ikke lengre tørr i huden. Den tar ikke eksemen, men huden er nå ikke tørr - mer vanlig slik som andre barn... Utrolig på så kort tid..

Kjøpes på apotek. Den koster litt (ca 200,- for en tube på 200ml - om jeg ikke husker helt feil..).

Og jeg har ikke betalt for å reklamere for denne.. ;) Den er bare veldig god!

Skrevet

Synes det blir veldig feil å bagatellisere dette med melkeallergi, selv om prøver ikke gir det helt store utslaget.

Da datteren min var liten hadde hun mye atopisk eksem, men ingen allergitester slo ut. Vi gikk derfor til homøopat, som anbefalte å kutte ut absolutt alt med det minste snev av melk i seg. (og hva er dealen med å drikke soyamelk? Det smaker jo bæsj. Går like fint med vann og juice). Uansett, etter noen måneder var alt eksem borte, og i tillegg merket vi at ungen ble mye tøffere og blidere. Homøopaten forklarte det med at kroppen hadde nok med å bearbeide "giften", som melken utgjorde for kroppen, slik at den ikke fikk overskudd til å helbrede andre problemer som dukket opp.

Etter ca et halvt år kunne vi forsiktig introdusere litt melkeprodukter igjen, da med de feteste varene først. (meierismør, helmelk, fløte osv)

Hun drikker fortsatt ikke melk, men spiser helt vanlig mat nå, og er eksemfri.

Husk at kumelk er laget for kalver, og ikke mennesker. Melk er ikke sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...