Gå til innhold

Engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er helt ny her. Er det noen her som har erfaring med denne "lidelsen"? Jeg fikk denne diagnosen i våres, og var egentlig litt forbauset over at det fantes en slik diagnose. Det lykkelige med det er at det er ikke uhelbredelig:)

Går selvfølgelig i samtale(og gruppe)terapi for å endre disse tankemønsterne, men hadde vært ålreit å høre fra andre som har klart å komme seg ut av den negativiteten? Noen råd og tips å ha bak øra i krevende situasjoner f.eks. Er utrolig vanskelig å prate med noen om det, for det er så vanskelig for andre å forstå!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg er helt ny her. Er det noen her som har erfaring med denne "lidelsen"? Jeg fikk denne diagnosen i våres, og var egentlig litt forbauset over at det fantes en slik diagnose. Det lykkelige med det er at det er ikke uhelbredelig:)

Går selvfølgelig i samtale(og gruppe)terapi for å endre disse tankemønsterne, men hadde vært ålreit å høre fra andre som har klart å komme seg ut av den negativiteten? Noen råd og tips å ha bak øra i krevende situasjoner f.eks. Er utrolig vanskelig å prate med noen om det, for det er så vanskelig for andre å forstå!

Jeg har personlig hverken hatt en slik eller lignende diagnose men jeg kjente for noen år siden en fyr som hadde det og fikk litt innblikk av ham.

Innenfor det såkalte pickup communitiet (menn som jobber med å lære seg å sjekke damer) så er det en voldsom mengde menn med tilsvarende diagnose eller i hvert fall beslektede problemstillinger. Disse menne har virkelig perfeksjonert metodene for å gå fra ekstremt innadvendt til sosial utadvendt og veldig sjarmerende og sukkserik med kvinner og flink til å møte fremmede generelt. Noen av "skoleretningene" er relativt usympatiske, mekansike og overdrevent analytiske, mens andre er veldig naturlige, genuine og sympatiske og har større verdi for å utvikle ens samhandling med mennesker generelt og ikke bare kvinner i en sjekke situasjon. Juggler method er en metode som er svært sympatisk, veldig naturlig, har stor overføringsverdi til alle sosiale situasjoner og er relativt lett å lære. Hvis du går på Jugglers forum vil du finne masse materiale, bok, artikler, video opptak og foruminnlegg som kan hjelpe deg. Du vil også få masse direkte veildning av de andre som jobber med dette og som har jobbet seg gjennom lignende problemstillinger. Du kan også bestille coaching på telefon eller i virkeligheten og du kan dra på helgekurs som enten består av foredrag og øvelser eller foredrag øvelser og en hel helg med nesten non stop øvelser hvor lærerene tar deg med ut i gatene på dagtid og utesteder på jkveldstid og hjelper deg mens du tar kontakt med og kommer i samtaler med rundt 50 mennesker i løpet av en helg. Tilbakemeldingene du får av disse i "felten" er uvuredrlig.

Unnvikende personlighetstype innebærer en hel del engstelighet, usikkerhet og angst. En av de beste, kanskje den beste måten å bli kvitt dette på er gjennom meditasjon og arbeid med pusten. En rekke studier har vist store gevinster i forhold til slike plager. Meditasjon øker også dine sosiale evner av flere grunner. Du blir rolig og trygg og derfor fungerer du bedre sosialt. Du blir ekstremt flink til å lese dine egne følelser noe som igjen er basisen for å lese andres følelser noe som igjen er basisen for sosialt intelligent samvær. Meditasjon leder også til en svært stor forbedring i ens oppfattelsesevne noe som leder til evnen til å observere små nyanser i annsiktet i forhold til følelser. Dette er dokumentert av Paul Ekman som fant at folk med lang meditasjonsbakgrunn hadde bedre evner til dette enn noen andre, selv de som var grundig trent i akkurat det å lese slike ting i folks annsikter. Ekman har forøvrig utviklet flere interaktive verktøy som kan brukes for å lære opp denne evnen til å lese folk ekstremt raskt. Hvis du googler Paul ekman finner du en side hvor du kan kjøpe et slikt dataprogram. Det funker veldig, veldig bra.

Generelt er yoga svært gunstig for psyken og rydder opp i kroppen og sinnet på en helt spesiell måte som harmoniserer hele personligheten din. Å redusere probelamtisk innadvendthet og dårlig selvtillitt er en av mange ting det bidrar til å rydde opp i.

Kampsport kan muligens være noe som kan hjelpe deg. Det gir amsse selvtillitt, lar deg komme i kontakt med en selvsikker maskulin energi og lærer deg å bryte ned en hel del ubehagelige sosiale sperrer hos deg selv i tillegg til at det er sosialt. Dans kan også være svært nyttig. Både fordi det i seg selv hjelper i sosiale sammenhenger, men også fordi det utvikler din emosjonalitet og forståelsen av sammspill mellom mennekser og det bryter ned sosiale hemninger.

Hypnose kan kanskje også være et nyttig verktøy. NLP kan også være nyttig.

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

Her er linken forresten: charismaarts.com

Skrevet

Hei!

Takk for godt og utfyllende svar! Skal sette meg å google litt og se litt nå

Skrevet

Jeg har selv denne pf, men går verken til samtale eller gruppeterapi. Da jeg ble utredet fikk jeg tilbud om gruppeterapi ca 1 år etterpå, men det passet svært dårlig for min far hadde nettopp død og jeg var helt knust. Siden jeg da sa nei så mistet jeg denne muligheten. Nå må jeg ha ny henvisning fra lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...