Gå til innhold

Angst og depresjon,

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Jeg har slitt med angst og depresjon i mange år og har gått javnlig i terapi. Skal nå prøve ut medisiner, men jeg er ikke så positiv til medisiner, men jeg føler livet mitt renner ut i sanden om jeg ikke blir bedre. Har kommet til det at jeg skal gi medisin en sjanse. Men...jeg har ikke prøvd alternativ behandling for angst og depresjon og lurte på om noen av dere har det. Hvilken form for alternativ behandling prøvde du og hvordan syntes du at det virket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kava kava er såvidt jeg forstår et naturmiddel som virker ganske ok mot angst og har svært få eller ingen bivirkninger eller farer forbundet ved seg kombinert med at foreløpige forskningsresultater virker lovende. Gjør litt research på nettet og gjør deg opp en mening selv.

Akkupunktur har dokumentert effekt mot angst, men i de fleste tilfeller kun i moderat grad.

Det som virkelig, virkelig hjelper mot angst av "alterantive" behandlingsformer er yoga, meditasjon, pustearbeid, tai chi og qigong. Disse tingene har så mange studier bak seg nå som viser kjempegode effekter at de egentlig ikke bør betraktes som alterantive i forhold til behandling av angst. Studier av de som har praktisert i noen måneder viser kjempegode resultater. Studier av de som har praktisert over noen år viser så eksepsjonelt gode resultater i forhold til mental helse, lykke og avspenning at det er ingen andre ting som kommer i nærheten av det. Les selv i denne boken som oppsumerer mye av forskningen som er gjort:

http://www.mindandlife.org/pubtrn.html

Etter selv å ha lang tids erfaring med meditasjon og yoga og ha blitt kjent med mange som har praktisert over mange er kan jeg si med sikkerhet at angst mer eller ikke mindre kan overleve hos en som har en jevn og stødig meditasjon og eller yoga praksis over noen års tid. Hvis man studerer hva som foregår under et angst angrep i kroppen og hvilket prosesser man kultiverer i meditasjon vil man se at det er akkurat de motsatte tingene. På sikt vinner meditasjonen.

Sjekk også ut Mindfulness based cognitive therapy, gjerne instituttet de har på oxford som er veldig bra.

Det viktigste du kan gjøre er å jobbe med å frigjøre pusten. Du kan lese om det i bøkene til andries Kroesje eller google freeing the breath eller ligennde og finne noen veldig enkle teknikker for fri, rolig og dyp pust (ikke avanserte pranayama øvelser som ikke er noe for en begynner, kun enkle pusteøvelser) bruker du 15-20 minutter om dagen på det får du etter hvert gode resultater. Mere innsats gir selvfølgelig raskere og bedre resultater.

Best resultater får du anntagelivis ved å sette sammen en helhetlig pakke. Kjernen vil være arbeid med å firgjøre pusten og meditasjon som bør gjøres hver dag. Meditasjon kan du for eksempel lære hos acem og enkle pusteteknikker finner du på nettet. Full yogic breath, one to two breathing, belly breathing, dan tien breathing og ocean breathing er gode teknikker. Begynn med yoga, tai chi eller qigong avhengig av hva som appelerer. Gå til akkupunktur en gang i uken. Ta gjerne mavemassasjen de har på dragonfly i Oslo for å fjerne psykiske spenninger. Ta en urtemedisin mot angst og lær self accupressure mot angst (google), få i deg nok omega 3. Alterantivt kan du også prøve kroppslige terapier slik som psykomotorisk trening eller rosen terapi. Det fjerner spenninger og traumer som sitter i kroppen. Å bruke aromatiske oljer som lavendel og kamille enten som duft i et rom eller til å smøre seg inn med hjelper bitte litte gran, men er et fint bidrag i en helhetlig strategi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du kun brukt alternativ medisin dersom du fikk hjerteproblemer? Mener egentlig ikke å provosere, depresjon er minst like farlig og dødlig som andre alvorlige fysiske sykdommer. Synes det er flott at du gir medisiner en sjangse! Mange blir helt friske av det og kan leve et "normalt" liv! Når man er deprimert og har angst er det jo helt naturlig å være redd for medisiner og tvile på at de har effekt... Det er jo på en måte en del av psykdommen. Stol på legen din og gi dem en sjangs! Det er jo ikke værre enn å slutte igjen dersom de ikke hjelper :) Går du forresten til psykiater?

Men når det gjelder alternativ medisin mot angst/depresjon ville jeg prøvd healing :)

Endret av nissejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...