tuji Skrevet 26. oktober 2005 #1 Skrevet 26. oktober 2005 Så tråden til Veslo om hjemmelagde julegaver, og fikk lyst til å lage noen spiselige julegaver. For det første: Hvordan lager jeg brente mandler? Er det idiotsikkert? For det andre: Har noen en enkel oppskrift på noe marmelade, chutney eller sånt? Og: Hva gjør jeg for at det skal holde seg? Er det nok å ha det i et tett glass?
tuji Skrevet 26. oktober 2005 Forfatter #2 Skrevet 26. oktober 2005 Det må da være noen som har en oppskrift eller to..?
Calla Skrevet 26. oktober 2005 #3 Skrevet 26. oktober 2005 Kunne tenke meg noen tips her jeg også...ingen som kan hjelpe?
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2005 #4 Skrevet 26. oktober 2005 Tuji jeg fikk til disse, så det sier vel litt?? Da må oppskriften være idiotsikker... Ingredienser - 500 g mandler - 0,5 dl vann - 150 g sukker - 1 ss smør Legg mandlene utover i en langpanne, og rist dem i ovnen ved 200 grader i 10-12 minutter. Rør i mandlene av og til. Bland vann og sukker i en kjele. Kok opp og la sukkerlaken koke i 2-3 minutter. Ha i de ristede mandlene. Rør hele tiden til sukkeret rundt mandlene krystalliseres, og mandlene har fått et "grått” utseende . Rør videre til sukkeret smelter igjen og får en jevn, pen karamellfarge. Bruk ikke for sterk varme. Sukkeret må ikke bli brent. Bland i smøret. Smør benkeplaten med soyaolje. Hell blandingen på bordet. Ta mandlene fra hverandre. La dem bli helt kalde. Oppbevar dem i tett boks på et tørt sted.
Arkana Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Marmelade 1,5 kg assorterte sitrusfrukter 1,5 liter vann 1,5 - 2,5 kg sukker 3 ts sitronsyre 1 stjerneanis 3 nellikspiker ⅓ vaniljestang, delt i to på langs Vask sitrusfruktene godt i lunkent vann. Skrell dem, fjern den hvite underhuden mellom fruktkjøttet og skallet, ta vare på det. Skjær skall og fruktkjøtt i tynne, tynne strimler. Ha steiner og den hvite underhuden i en liten tøypose. Du kan eventuelt kjøre fruktkjøttet i en kjøkkenmaskin, men skallet bør du skjære opp for hånd. Ha skall, fruktkjøtt og tøypose i ei stor gryte, hell over vann og la stå over natta. Neste dag, kok i 1 time. Rør inn sukker og kok videre i 1-2 timer. Ha i krydder og kok i 20 minutter. Fjern tøyposen. Du kan godt la krydderne være i når du overfører marmeladen til glass, da vil kryddersmaken bli noe sterkere. Er du redd for at marmeladen blir for tynn, ha i litt syltepulver. Eller en enklere versjon: Marmelade 1 kg appelsiner eller annen type sitrusfrukt (f.eks. grapefrukt) 8,75 dl vann ca 4 kopper sukker 0,6 dl sitronsaft Skrell frukten og skjær skallet i tynne strimler. Bland skall og vann i en bolle og la stå over natten. Kok opp vannet med skallet, og la koke under lokk i ca 45 minutter. Mål opp blandingen og tilsett 1 kopp sukker til hver kopp blanding. Rør over varme til sukkeret smelter. Rør inn sitronsaft og la koke uten lokk og uten å røre i ca 15 minutter til den blir geléaktig. Hell på tette glass og lukk godt mens marmeladen enda er varm. Tomatchutney 1 kg modne tomater 2 løk 1 dl sukker 2 ss salt 2 dl eddik 2 ts nellik 2 ts kanel 2 ts muskat 1 ts ingefær Få tomatene og skjær dem i båter. Hakk løken. Kok alt sammen til tomatene har moset seg. Fyll på varme lokk og oppbevar kjølig. Godt til kjøttretter. Mangochutney 3 grønne mangoer 2 røde chili ½ ts garam masala 330 g råsukker 2,5 dl eddik 1 ss revet ingefær 10 g finhakkede dadler Skrell mango og ta bort steinene, grovhakk fruktkjøttet. Fjern frøene i chiliene og finhakk dem. Ha garam masala og sukker i en kjele med eddik og kok opp. Småkok i 5 minutter. Tilsett mango, chili, ingefær og dadler. La det hele småkoke i en time. Hell chutney på varme, steriliserte glass og oppbevar i kjøleskap. Plommechutney 1 kg plommer 1 eple 2 dl eplecidereddik ½ dl rosiner 2 dl sukker 2 hele ingefær 1 ts chilipulver ¼ ts salt 1 ss sukker, blandes med syltepulveret 1 pose Certo syltepulver Del plommene og ta ut stenene. Skjær eple i små biter. Kok opp eddik og vann i en kjele. Hell den oppskårne frukten, rosiner, sukker, ingefær, chilipulver og salt i eddikvannet. La det koke langsomt under lokk i ca. 1 time. Bland Certo Syltepulver med sukker og rør ned i blandingen. Kok i 1 min. Hell chutney i varme, rene glass. Legg på tette lokk.
ashera Skrevet 27. oktober 2005 #6 Skrevet 27. oktober 2005 En superenkel gaveide kommer her: Du trenger: - 1 syltetøyglass eller en pen boks (de hadde noen kjempefine bokser på IKEA ifjor). Sørg for at glasset/boksen er helt tørt og rent. - 1 vaniljestang av den kraftige typen - bourbon vanille, de som selges på et lite reagensglass i endel innvandrer- og delikatessebutikker (det går med en vanlig på pose også, altså, men førstnevnte er litt kraftigere og lukter litt bedre) - Sukker Fyll glasset halvveis med sukker, snitt vaniljestange på lags og skrap frøene ned i sukkeret, legg i vanlijestangen, fyll opp med ukker og rør/rist glasset. La stå noen dager. Voilà, og du har hjemmelaget vaniljesukker med ekte vaniljearoma, ikke den beske syntetiske. Godt i karamellpudding, på fruktsalater m.m. Jeg pleier å style glasset eller boksen litt, med matchende papirlapp/kort og hyssing eller sløyfe (alt etter søthetsnivået på gavemottakerens kjøkken....). Stor suksess som julegave ifjor!
-Fisken- Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Verdens enkleste oppskrift på brente mandler: Brente mandler 1/2 kg mandler 250 g malis 1 1/2 dl vann Kok opp alle ingrediensene, la vannet koke inn. Når mandlene har blitt tørre og sukkeret har krystallisert seg; skru platen opp og rør kraftig. Det hvite laget skal smelte til en gyldenhet. Du kan godt ta de litt før også, når de har litt krystaller på seg. Jeg synes det er best. Hell utover bakepapir og del fra hverandre med gaffel. Jeg synes det er best å vente noen minutter med å skille de, så holder de seg fra hverandre.
Gjest gjest 0 Skrevet 3. november 2005 #8 Skrevet 3. november 2005 Hmm den siste oppskriften der stemmer vel ikke helt? Du sier noe om sukker? Hva bruker man slike chutney til? Jeg får en anelese av at hvis jeg ikke setter på en liten lapp med bruksideer blir det bare stående så lenge at det kastes.... Noen flere med tips og oppskrifter til spiselig gaver?
Murmelmy Skrevet 3. november 2005 #9 Skrevet 3. november 2005 Dette lager jeg hver jul, og har gitt det som gave i flotte glass ved flere anledninger; PEPPERMYNTE 1 dl melk 1 ss mel Røres sammen og kokes til en tykk grøt. Avkjøles. Du kan lage oppsktiften så stor du vil. 500 g melis 4-5 dråper peppermynteolje (fåes i spesialforretninger, Sverige m.fl.) Røres inn i grøten. FYLL 2 ss kokosfett 2 stk mørk kokesjokolade Kokos Smelt dette sammen og avkjøl litt. Kokosfettet gjør at sjokoladen ikke klumper seg. Del opp deigen i passe store biter og form dem slik du vil. Jeg bruker å rulle dem til små baller og deretter klemme dem litt så de blir avlange. Dypp dem i sjokoladen og rull dem i kokosen. Legg dem i kjøleskapet så de stivner. Oppbevares i kjøleskapet og taes ut før servering. Utrolig godt og friskt!
Gjest 1111 Skrevet 3. november 2005 #10 Skrevet 3. november 2005 Hmm den siste oppskriften der stemmer vel ikke helt? Du sier noe om sukker? Melis er jo sukker... i en annen form.
Gjest gjest 0 Skrevet 3. november 2005 #11 Skrevet 3. november 2005 Melis er jo sukker... i en annen form. ← Å sånn ja! Innbilte meg at det skulle være begge deler..
Gjest Gjesta Skrevet 3. november 2005 #13 Skrevet 3. november 2005 Det største problemet med brente mandler, er å få dem fra hverandre. Men den som gir meg noe slikt til jul, blir helten min i lang tid framover
Arkana Skrevet 3. november 2005 #14 Skrevet 3. november 2005 Hva bruker man slike chutney til? Jeg får en anelese av at hvis jeg ikke setter på en liten lapp med bruksideer blir det bare stående så lenge at det kastes.... Noen flere med tips og oppskrifter til spiselig gaver? ← Chutney er godt som tilbehør til kjøtt- og fiskeretter. Chutney er jo også ofte fast tilbehør til indiske retter (særlig mangochutney). Og godt til ost og kjeks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå