Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ha en mandel oprasjon i løpet av høsten, og gruer meg skikkelig. har hatt flere venninner som har gjort det og alle har opplevd det som helt jævlig, og ikke klart å spise på to uker.. jeg er ganske tynn av meg og raser ned i vekt med en gang jeg er syk ellers.. og gjemmer meg i store joggebukser og hettegensere igjen til jeg føler jeg ser grei ut igjen. det tar ofte en månede eller to før jeg klarer å gå opp 3-4kg.

så nå lurer jeg på om noen har noen gode råd??

har ofte halsbetennelser og i tilegg har jeg krypter i mandlene som det setter seg sånne "propper" i, noe som gir dårlig ånde, så må jo bare fjerne dem..

har lest litt om laser oprasjon, men det anbefales ikke på stor/hovne mandler..

noen erfaringer eller råd?

gruer meg så veldig.. i tillegg har jeg fått jobb i klesbutikk så kan ikke akkurat gå rundt å gjemme meg i joggeklær der i flere måneder etterpå..

hjelp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fjernet mine i fjor sommer, og må si at det gjorde vondt!!!!! Gikk ned 5 kg og jeg er tynn i utgangspunktet, så jeg var ikke fin etterpå. MEN, jeg har ikke vært så mye som litt snørrete engang etterpå!!!!!

De brente vekk mandlene mine med laser, tror jeg. For grunnen til at det gjør så vondt er at du har jo 2 grads frobrenning i halsen...

Men det er absolutt verdt smertene!!!! Det lover jeg!!!

Lykke til!

Skrevet
Jeg fjernet mine i fjor sommer, og må si at det gjorde vondt!!!!! Gikk ned 5 kg og jeg er tynn i utgangspunktet, så jeg var ikke fin etterpå. MEN, jeg har ikke vært så mye som litt snørrete engang etterpå!!!!!

De brente vekk mandlene mine med laser, tror jeg. For grunnen til at det gjør så vondt er at du har jo 2 grads frobrenning i halsen...

Men det er absolutt verdt smertene!!!! Det lover jeg!!!

Lykke til!

men det jeg har hørt er at det er ett kirurgisk inngrep som er det vanligste, da blir du også sykemeldt i 2uker- som også ett par av venninne mine har gjort. men man kan få alternativ behandling- altså med laser. og da skal man klare å være på beina igjen etter ett par dager..

men hva spiste du etter oprasjonen da? gikk vel i is og flytende væske ?

Skrevet

Jeg opererte mandelene kirurgisk da jeg var 15, og husker opplevelsen som vond i ettertid. Jeg tror jeg var uheldig for jeg fikk feber og måtte ligge et døgn lenger enn de andre på sykehuset, og sleit med kvalme og oppkast når jeg kom hjem. Gikk stort sett i myk, flytende mat som jeg spiste veeeeeeldig sakte. Er også tynn, og raste ned i vekt, men jeg spiste sinnsykt mye når jeg var bra igjen i halsen, så la fort på meg igjen :)

Senere har jeg skjønt at mitt tilfelle var litt spesiell, for flere andre jeg har snakka med har syntes operasjonen var helt grei og de kom seg fort igjen.

Skrevet

Jeg opererte mandlene før sommeren, vanlig kirurgisk inngrep (elektrisk saks som brenner det vekk tror jeg?). De første dagene gikk det fint, spiste grønnsaksmos, yoghurt og lollipop etc. Så ble smertene sterkere etterhvert. Toppet seg muligens rundt en uke etter operasjonen. Da var det stort sett lillipop jeg fikk i meg. (Yoghurt og andre ting kunne svi i halsen). Forresten, litago sjokolademelk og iskaffe var fine ting! Du må nok regne med å gå ned noen kilo.. men du finner fort ut av hva du kan spise, og så får du sørge for å ha nok av dette tilgjengelig.

Man kan bli fortvilet av smertene, men så sparer en seg altså for mye vondt senere i livet!

Dette går fint! Fins mye som er værre enn en mandeloperasjon;)

Lykke til!

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg fjernet mine mandler kirurgisk da jeg gikk på ungdomsskolen. Det var vondt en uke, og deretter ble det fort bedre. De første dagene spiste jeg sakte og ofte. Spis lunken suppe, moset frukt og annen myk mat. Mange syntes iskrem var godt i den såre halsen, men for meg fungerte ikke det. Uansett verdt å forsøke.

Jeg var på skolen igjen etter en uke, men var fritatt fra svømmeundervisning noen uker på grunn av sårene.

På de 20 årene som er gått siden operasjonen har jeg så å si ikke hatt sår hals. Jeg hadde halsbetennelse med penicilinkurer 3 - 5 ganger per år (!) før operasjonen, mens jeg har hatt tilsammen to penicilinkurer i løpet av alle årene etter.

Endret av antigartner
  • 1 måned senere...
Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg skal kanskje fjerne mine i løpet av høsten jeg også. Har ikke bestemt meg for om jeg tør :sjenert: Sliter med propper.

Skrevet

Uff, jeg burde egentlig også gjøre dette...

Jeg har vondt i halsen minst 3 mnd av året :( og har mange mandelinfeksjoner. Er 21 og som noen av de andre i tråden ganske tynn. Jeg studerer og tar ekstra poeng, føler at jeg ikke har tid til å ligge i 2 uker :(

Dessuten er jeg nervøs fordi jeg ikke har blitt operert siden jeg var 3 år. Men, hvis jeg har sjansen til å bli mye bedre så er det kanskje verdt det...

Lykke til ihvertfall - kanskje det er lurt å kutte frukt i biter og ha i frysern, så du enkelt kan lage smoothies ol. Om man har stavmikser eller blender kan man også lage en slags puré/suppe av rå grønnsaker :)

Skrevet
Jeg skal kanskje fjerne mine i løpet av høsten jeg også. Har ikke bestemt meg for om jeg tør :sjenert: Sliter med propper.

Hvor lang er ventetiden?

Skrevet

Fjerning av mandlene er jo selvfølgelig ikke behagelig. Husker jeg gjorde det da jeg var 15, og som de fleste andre hadde jeg problemer med å spise og gikk mye ned i vekt. Jeg fikk ikke i meg fryktelig mye næring, gikk mest i isbiter. På den måten fikk jeg i meg væske samtidig som det lindret litt.. Og husk å pusse tunga.. man får litt snodig smak i munnen slik at all mat smaker pyton.. Jeg pussa i alle fall tunga mange ganger om dagen :)

Skrevet

Dere som har fjernet mandlene: hvordan opplevde dere det når skorpa datt av? Kan man risikere å svelge den? Er det ikke sykt ekkelt? Har veldig lyst til å fjerne mandlene, men det er det med skorpa som skremmer meg mest egentlig..

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg er en av de som har tatt mandlene, og jeg husker faktisk ikke at det var noen skorper der inne. :) (Kanskje den løsnet mens jeg sov?) Såret sitter jo på et sted der er fuktig, så en eventuell skorpe blir ikke likedan som på et utvendig sår. Ta det helt med ro! Selvom det var vondt der og da, så var det absolutt verdt det å fjerne mandlene.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg er også redd for det med skorpa. Har lest så mye om det, at det skal være så vondt og ekkelt, og blø så mye. :sjenert: Men jeg tror jeg skal gjennomføre det jeg. Er ganske bestemt nå på at jeg skal opereres om noen mnd.

Skrevet
Jeg er også redd for det med skorpa. Har lest så mye om det, at det skal være så vondt og ekkelt, og blø så mye. :sjenert: Men jeg tror jeg skal gjennomføre det jeg. Er ganske bestemt nå på at jeg skal opereres om noen mnd.

Tror du gjør et lurt valg, tenk så deilig å slippe de proppene :) Blir nok min tur på nyåret, jeg har ikke tid til å være dårlig i 2 uker sent i høst.

Bare å komme med flere skorpe-historier! :ler:

Skrevet

Jeg kan ikke huske noe spesielt med den skorpa jeg..(har kanskje fortrengt det???) Husker mest den fææle smaken jeg fikk i munnen :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...