Gå til innhold

Klumper som kommer fra halsen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I morges hostet jeg litt og fikk noen hvite små klumper i munnen (sorry at jeg er litt ekkel!!)

De klumpene var vel på str med en halv mais og når jeg trykket på de så var de litt sånn i konsistensen som mais også.

Tror ikke det kommer av noe jeg har spist.

Har følesen av at noe "sitter fast" nedi halsen, selv om jeg spiser og drikker.

Lurer litt på hva dette kan være?

Endret av Idnar
Videoannonse
Annonse
Skrevet
I morges hostet jeg litt og fikk noen hvite små klumper i munnen (sorry at jeg er litt ekkel!!)

De klumpene var vel på str med en halv mais og når jeg trykket på de så var de litt sånn i konsistensen som mais også.

Slim kanskje? Er du forkjøla eller har en infeksjon så er det ganske vanlig å hoste opp slike slimklumper. Det beste er å hoste dem opp og få dem ut.

Skrevet

Var ikke slimklumper..

Skrevet

Jeg har også sånne som kommer opp av og til.

Tror det kalles utsposning på spiserøret/Zenkers divertikler..

Det samler seg mat i et hulrom i spiserøret, så kommer det opp og lukter råttent av og til ..

Skrevet

Æsj! Nummeret før jeg :spy: Har sånn ekkel følelse nedi halsen som jeg ikke får vekk!!

Skrevet

Det har det faktisk vært mange tråder om her på KG! Det man kommer frem til (etter linker fra lommelegen osv) er at det samler seg opp mattrester og lignende i hulrom i mandlene, noe som etterhvert kommer frem igjen. Hvis du søker på "mandelpropper" e.l. så kommer det nok opp noe! :)

(Det er i alle fall ikke farlig)

Skrevet

Jeg hadde dette ganske ofte før jeg fjernet mandlene.

Skrevet
Det har det faktisk vært mange tråder om her på KG! Det man kommer frem til (etter linker fra lommelegen osv) er at det samler seg opp mattrester og lignende i hulrom i mandlene, noe som etterhvert kommer frem igjen. Hvis du søker på "mandelpropper" e.l. så kommer det nok opp noe! :)

(Det er i alle fall ikke farlig)

Var litt usikker på hva jeg skulle søke på.. :sjenert:

Men takk for svar!! :)

Skrevet

MEN ER DET IKKE TO FORSKJELLIGE TING?

Det ene er mandel-propper, og det andre er

Utposning på spiserøret ?

Det til meg kjennes hvertfall som det er i halsen, i spiserøret, ikke i mandlene.

Og det er ikke mulig å klemme de ut selv. De kommer når de kommer..

Skrevet
MEN ER DET IKKE TO FORSKJELLIGE TING?

Det ene er mandel-propper, og det andre er

Utposning på spiserøret ?

Det til meg kjennes hvertfall som det er i halsen, i spiserøret, ikke i mandlene.

Og det er ikke mulig å klemme de ut selv. De kommer når de kommer..

Er det det samme som brokk?

Skrevet
På fagspråket kalles utposninger på spiserøret øsofagus-divertikler (øsofagus = spiserøret, divertikkel = utposning). Dette er en sjelden tilstand. Den ses hyppigst hos eldre og middelaldrende mennesker, og den er oftest lokalisert til øvre del av spiserøret (såkalt Zenkers divertikkel).

Vanligvis vil utviklingen av sykdommen komme gradvis og snikende. Det starter ofte med hoste under måltid og ubehag i svelget. Etter hvert som utposningen blir større, kan litt mat bli liggende i utposningen når du svelger. Et kjennetegn ved tilstanden er derfor at du kan oppleve å gulpe opp ufordøyd mat flere timer etter at du har spist. Ofte skjer dette om natten. Andre symptomer er nattlig hoste, klumpfornemmelse, svelgevansker, lokaliserte smerter, kvelningsfornemmelser, heshet og dårlig ånde.

Eldre pasienter kan få lungebetennelse fordi matrester kan komme over i luftveiene.

Hva forårsaker øsofagusdivertikkel?

Utposningen dannes ved at mat og drikke ikke beveger seg så raskt ned i magesekken som det skal. Dette fører til at trykket i svelget økes. Svake områder i spiserørsveggene vil da kunne gi etter og dermed dannes det en utposning.

Hvordan vil lege og sykehus undersøke deg?

For å få bekreftet at du virkelig har utposninger på spiserøret, må du på sykehuset for å ta røntgenbilder. I noen tilfeller vil det også være nødvendig å kikke ned i halsen din med et gastroskop (en bøyelig, fingertykk slange legen kan se gjennom).

Hvordan behandles øsofagusdivertikler?

Utposningene er i seg selv ufarlige. I de fleste tilfeller vil man derfor la være å behandle. Unntakene er pasienter som har store plager eller ubehag. Det mest alvorlige problemet ved denne tilstanden er den økte risikoen for å svelge vrangt. Kommer mat eller drikke ned i lungene kan dette føre til lungebetennelser og arrforandringer i lungevevet. Hos personer som hyppig er utsatt for slike plager, vil man anbefale behandling.

Behandlingen foregår ved hjelp av endoskopi og laser. Nedre kant av åpningen til divertiklet spaltes med laserstrålen. Dette reduserer plagene. Resultatene med operasjonen er gode, og det er få komplikasjoner.

Hos noen kommer det tilbakefall av plagene. Det skjer ofte ikke før etter et halvtårs tid. Behandlingen kan eventuelt gjentas om det oppstår tilbakefall.

http://www.pasienthandboka.no/default.aspm...documentid=2245

Bare google det, står flere steder og.

Men jeg er jo bare 18 ! :(

Vil jeg bli plaget med dette hele resten av livet da?

Skrevet

Jeg hostet opp sånne små biter en del når jeg var liten. Jeg gjør det ikke nå lenger.

Skrevet

Jeg husker jeg gjorde det et par ganger da jeg var liten og.

Men det var ikke sånn hele tiden sånn som nå.

Begynte å få det etter jeg var forkjølet en gang.

Men jeg pleier å spise ganske fort. Svelger store biter mat fort.

Kan ha noe med å gjøre.

Det driver å presser mot spiserøret og halsen, er skikkelig ubehagelig.

Får dårlig ånde av det noen ganger og :(

Føler meg så ekkel.

Skrevet

Jeg spiser ganske sakte..

Følte meg skikkelig ekkel i dag..følte at jeg hadde dårlig ånde. Turde nesten ikke å puste på vei hjem på bussen i dag.. :sjenert:

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_jente19_*
Skrevet

Jeg også opplever å hoste opp slike klumper, så utrolig ekkelt. Hostet opp biter akkurat nå, så derfor jeg søkte på det igjen. Føler ikke at alt kom opp, men greier ikke å hoste de opp selv, de kommer når de føler for det omtrent :( Det er så utrolig ekkelt. Har også gått lenge med dette, kjennes ut som om jeg har en klump mot halsen, kan få fryktelig vond onde og slikt :( Flaut! Hender seg at jeg blir utrolig kvalm av denne klumpen, så kvalm at jeg ikke greier daglige ting! Skal til gastroskopi innen en måned. Gruver meg fælt, skal vist værre nokså ubehagelig. Noen som vet noen tips om hvordan man kan få bukt med klumpene? :)

Skrevet

Hvis du søker på "tonsil stones" på youtube så kommer det mange ekkle videoer av folk som tar disse ut av halsen :spy:

Mange fjerner disse en gang iblant pga. du får dårlig ånde av det.

Er faktisk folk som har fjernet mandlene fordi de er så plaget av av dårlig ånde pga. disse ekkle klumpene.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har også hostet eller kremtet opp sånne klumper noen ganger. Lenge siden nå- var mer når jeg var mindre tor jeg. De lukter pyton, og man får grusomt dårlig ånde etterpå. Lønner seg å pusse tennene eller ta noe munnskyld eller noe.

• 1 år senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

dere burde være glade dere får dem ut hvertfall. jeg har det nå, og får det ikke ut. prøver å presse på dem, så de går ut. men nei da! var hos legen igår. og de sa det ikke var noe å bekymre seg over.. på 3dager har jg drukket 1glass vann og 3-4 skje med suppe. det er alt jeg har fått i meg! mandlene har hovnet, så jeg klarer ikke å spise noe. klarer ikke å svelge mitt eget spytt en gang.. så ille er det. har en pose ved siden av meg, som jeg spytter i, hver gang jg må spytte!

hvor lenge dette kommer til å være er usikkert! men jg burde faen meg få lov til å fjerne de mandlene!!!!

Gjest sanna84
Skrevet

Det kalles mandelstener.. litt usikker hva det kommer av, men det er puss som samler seg i hulene på mandlene.. Hvis du tar en lommelykt og lyser inn i munn vil du nok kunne se de sitter på mandlene. Evt bruk en q-tip og rot litt rundt med den så pleier det løsne. Det er no ordentlig dritt!! Også fordi det kan gi deg veldig dårlig ånde.. Så er greit å fjerne de jevnlig, og bruke litt sterkt munnskyll og gurgle med etterpå. Blir problemet vedvarende og du blir sterkt plaget av dårlig ånde, anbefaller jeg deg å gå til fastlegen din og diskutere en evt. fjerning av mandlene.. Da skal man slippe problemet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...