Gå til innhold

Tror jeg har for kort lutealfase

Arielle

Anbefalte innlegg

Har tastet inn alle verdiene mine i Fertility friend, og de anslår EL til å være på dag 25 (selv om tempen bare steg med 1,5 grad over coverline...) Jeg har sjeldent sykluser på over 34 dager (vanlig mellom 30 og 34 dager), noe som gjør at lutealfasen min, hvis jeg er heldig, er på 9 dager. Finnes det noe hormoner eller annet man kan ta for å gjøre lutealfasen lengre? (dersom dette er tilfelle altså. jeg skal selvfølgelig ikke gjøre noe med det enda. Bare godt å vite om det finnes løsninger hvis jeg skulle finne ut at dette er tilfelle :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Arielle.

Først av alt ville jeg spandert på meg noen EL-tester fra apoteket. De registrerer FSH stigningen din. Det hormonet som øker rett fø EL. Dersom du etter bruk av disse fortsatt mener at din lutefase er mindre enn 9 dager kan du ta kontakt med lege som vil kunne gi deg medisiner for å forlenge denne perioden.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt el-tester og målt temp. Og jeg har svært sen EL i følge begge, hvertfall den perioden her. Jeg skal fortsette og måle og teste noen perioder, så får jeg se hvordan det går over flere sykluser. Men det er bra å vite at det finnes en løsning hvis dette er tilfelle. Jeg har en tendens til å bekymre meg over svært mye :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk en ting til da Arielle. Om en syklus er på bærtur betyr det ikke det at alle er det! Jeg hadde en syklus med veldig tynn slimhinne en gang (målt på UL) alle de andre gangene den er målt på UL var den tykk og fin, men jeg er like redd hver gang for at den skal være tynn selv om det nok var et unntak...

Vi er litt rare slik :klem:

Endret av Snuppelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svaret er Ja, det finnes hjelp. Det re somregel lavt nivå av progesteron som r årsaken til kort luatealfase, og det kan avhjelpes ved at du får tilskudd av nettopp det hormonet. så det er ikke krise.

Men, som sagt over her, ikke få panikk selv om en syklus er "på bærtur" det kan være bare den ene. Ellr, det kan være at du hadde unormalt sen EL denne gangen, og derfor vil få en ekstra lang syklus, utenom dte vanlge, det kan skje en helt tilfeldig gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...