Mygg Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Hei! Noen her som har erfaring med å bruke ladycomp som prevensjon? Jeg har brukt p-piller i 6 år nå, og har egentlig lyst til å slutte med hormoner. Passer dårlig for meg å bli gravid akkurat nå, men håper det kan skje et par år frem i tid...
Gjest lumina Skrevet 10. januar 2006 #3 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har akkurat begynt å bruke min, så har ikke fått noen spesiell forståelse om syklusen min enda, men det tar jo tid Den er enkel og grei å måle med om morgenen.. vekkeklokke på den også 1000 (+/-) funksjoner jeg ikke har fått satt meg inn i.. litt vrien å "nulle ut" (fikk min av søstra mi, den var brukt) - det tok 30 min før jeg fikk det til....men det er vel bare meg, det Har hørt bare positivt om den da .. så får håpe syklusen min er til å forståsegpå
Malama Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har 10 måneders erfaring med bruk av LC etter p-pilleslutt. Og den er blandet. Jeg er kjempeglad for å ha sluttet med p-pillene. Jeg var forberedt på ustabile sykluser til å begynne med, så vi kjøpt inn kondomer i smme slengen. Og dem ble det bruk for ja! Mine 4 første sykluser var uten eggløsning. Derfor var drøyt første uken av syklusen med grønne dager, så ga den røde i påvente av el..... Og siden el aldri kom... røde eller orange dager helt frem til nbeste mens. En av disse syklusene varte i 3 måneder, så totalt var disse 4 altså ca et halvt år. Etter det har jeg hatt tre sykluser til, med el i to av dem, men ikke den i midten. Ettersom disse syklusene slett ikke har vært av noen "logisk lengde" (en på to måneder og en på halvannen, samt ganske nøyaktik en måned påden uten el) så blir det ganske mange røde dager uansett, men når el endelig er bekreftet, så funker den fint og gir meg grønne lys frem til mens, og en drøy uke av den neste syklusen igjen. Vi kan jo si at den har fungert utmerket som prevensjon, jeg har ikke blitt gravid på 10 måneder. Men på den annen side har jeg bare hatt EL to ganger da, så... Ettersom jeg syntes mine uforutsigbare sykluser var frustrerende har jeg lært meg en god del om FAM (fetility awareness method) og benytter meg av ovusoft på pc'n. Derfor kan man sånnsett si at min LC er et sabla dyrt termometer. Men for min samboer er "trafikklysene" greie å forholde seg til likevel. Våkne en søndagsmorgen og se "grønt lys" og han gliser.... Og jeg stoler på den. Så lenge den gir grøntlys, så ER det grønt lys. Men pga mine håpløse sykluser gir den rødt lys i en evighet, og jeg ER jo ikke fruktbar i 4-5 uker i strekk, bare fordi jeg har en to måender lang syklus, så den er "overforsiktig". Slik den er lagen kan den jo ikke annet heller da. Jeg er jo "potensielt fruktbar" dersom el skulle vise seg å komme. Noen den da altså bare ikke gjorde. Så det har blitt en del kondompakker... Men den funker. Og om jeg får en mer stabil syklus, så funker den nok enda bedre. Og, jeg er i det minste kvitt bivirkningene av p-pillene, og har fått tilbake sexlysta
Iceglow Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Bare en ting, det med at når det er grønt lys, så er det grønt lys, i en uvanlig kort syklus kan det vise seg å bli en feilberegning i dagene før EL er bekreftet. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl= og kanskje spesielt http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...18&hl=lady+comp er to tråder som kan være verdt en titt? Etter min mening er godt lært FAM/sykluskontroll tryggest, men LC og lignende apparater er uten tvil enklest. Så blir det en avveining hvor mye penger, tid og egeninnsats hver enkelt vil legge i det.
Malama Skrevet 10. januar 2006 #6 Skrevet 10. januar 2006 Joda, det kan feilberegnes en tidelig EL. Det har bare ikke vært noe problem for meg, fordi jeg har hatt ekstremt SEN EL. Men, om denne nå snart "lærer" seg mine lange sykluser og begynner å forvente el rundt dg 30, som jeg har hatt, og jeg så får en normalsyklus, så bommer en GROVT med de grønne dagene sine ja. Godt lært FAM er det beste, meget enig med deg, men L er langt enklere. Jeg velger å kombinere LC og FAM (og masse kondomer) og da går det bra. Men generelt vil jeg ikke anbefale LC (eller FAM) til noen som er rett av hormonprevensjon (pga utstabile sykluser som kan gi overraskeser) derosm det er KRISE med baby. For oss var det greit fordi baby ikke ville være krise, bare ikke planlagt enda.
Iceglow Skrevet 10. januar 2006 #7 Skrevet 10. januar 2006 Da er vi enige da, måtte bare presisere pga at det kunne høres ut som om at de grønne lysene på LC var 100 % til å stole på, noe de ikke er, spesielt ikke før EL. Tja, uansett syklusmønster vil jeg påstå at FAM med strikseste regelsettet (ingen sex uten beskyttelse før minimum 2, helst 3 døgn etter bekreftet EL) er omtrentlig like trygt som det meste annet på markedet. Problemet blir da å overholde reglene
Malama Skrevet 10. januar 2006 #8 Skrevet 10. januar 2006 Ja, vi er egneltig enige om dette, du og jeg. Jeg formulerte meg bare dårlig, jeg mente bare at for MEG har de grønne lysene vært helt trygge. Men FAM med skrikse regler er nok sikrere. MINIMUM tre høye temoeraturer da, jeg har hatt to "fine høye" temperaturer, langt over coverline (og jeg hadde fruktbart sekret før denne stingingen) alt så ut som om el hadde funnet sted. Men strikse regler er bra, den tredje dagen droppa tempen rett ned igjen. (og ble der nede) Det var en av de syklusene som endte opp uten el da, når alt kom til alt. Joda, korrekt lært FAM med strikse regler sikkert. Om man altså ikke forutsetter noen "trygg periode" i begynnelsen av syklusen i det hele tatt. DET gjør LC, den gir deg i alle fall en uke fra mensen begynner, Rett etter hormonprevensjon-slutt, om baby er krise, anbefaler jeg derfor ikke den. Men, for meg har den fungret greit altså, kombinert med FAM er den til god hjelp i å lære meg å kjenne min egen kropp. Hadde vært lettere om den fungerte bedre... kroppen altså.
Belit Skrevet 10. januar 2006 #9 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har superstabile, gjennomsnittlige sykluser (28 d) og fullstendig etterrettlige menstrausjoner. Likevel kunne jeg ha 10 røde og ytterligere 5-6 gule dager ved bruk av Persona (samme konsept som Ladycomp), og ble gravid på en grønn dag. Men jeg var veldig glad for å slutte med p-piller
Iceglow Skrevet 10. januar 2006 #10 Skrevet 10. januar 2006 (endret) Jeg har superstabile, gjennomsnittlige sykluser (28 d) og fullstendig etterrettlige menstrausjoner. Likevel kunne jeg ha 10 røde og ytterligere 5-6 gule dager ved bruk av Persona (samme konsept som Ladycomp), og ble gravid på en grønn dag. Men jeg var veldig glad for å slutte med p-piller ← Bare for å ha sagt det (klarer aldri å holde munn ): Persona er ikke samme konsept som LC Persona baserer seg på hormonmålninger i urin, og ikke på temperaturmålninger. Tatt i betrakting av at hormonmålninger kun kan forutse at kroppen planlegger EL, men ikke at den blir gjennomført, så er det ikke så ulogisk at sikkerheten der er lavere. LC er basert på temperaturmålninger, som ikke kan forutse EL, men kan med større sikkerhet si at EL har vært. Litt lettvindt sagt kan en si at korrekt utført FAM kombinerer begge metodene. Endret 10. januar 2006 av Iceglow
Malama Skrevet 10. januar 2006 #11 Skrevet 10. januar 2006 Persona er veldig, veldig SLETT IKKE det samme som Ladycomp. Persona er tisse på pinne, måle hormoner. Ladycomp er måle basaltemperatur (kroppstemp når du våkner) slett, slett ikke det samme!
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #12 Skrevet 10. januar 2006 Jeg har superstabile, gjennomsnittlige sykluser (28 d) og fullstendig etterrettlige menstrausjoner. Likevel kunne jeg ha 10 røde og ytterligere 5-6 gule dager ved bruk av Persona (samme konsept som Ladycomp), og ble gravid på en grønn dag. Men jeg var veldig glad for å slutte med p-piller ← Det er nettopp derfor at det er viktig å sjekke sekret, for da oppdager man at det er en tidlig EL på gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå