Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #1 Skrevet 16. januar 2008 Holder på å pusse opp, og har tatt ned taklistene som er i ubehandlet furu. De er fine, så jeg tenkte bare å male dem. Men trenger jeg å bruke kvistlakk på dem før jeg maler? kan jeg risikere at de svetter ut etter 15 år? Er det noen fagfolk som kan svare meg på det?
Concertina Skrevet 16. januar 2008 #2 Skrevet 16. januar 2008 Ikke fagfolk, men jeg kan snakke av egen erfaring: vi droppa kvistlakk på noen panelvegger fordi panelen var over 50 år gamle - angret dypt på det i ettertid, det er gule kvistringer her og der... Så jeg ville tatt den ekstra jobben med kvistlakk var jeg deg.
Gjest Audrey Horne Skrevet 16. januar 2008 #3 Skrevet 16. januar 2008 Mine foreldre malte ubehandlet panel (35 år gammelt) sist sommer, og de fikk rådet fra en maler om å absolutt forbehandle med kvistlakk. Så jeg ville hørt på Concertina her .
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #4 Skrevet 16. januar 2008 Dropp ALDRI kvistlakk uansett hva andre sier.
Pasha Skrevet 16. januar 2008 #5 Skrevet 16. januar 2008 ALLTID kvistlakk dersom du skal male ja.. uannsett hvor gammelt treverket er.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #7 Skrevet 16. januar 2008 Ok, ok, skjønner tegningen.... Da har jeg vært og kjøpt kvistlakk, skal i gang med første strøk. Holder det med en runde?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2008 #8 Skrevet 16. januar 2008 Ok, ok, skjønner tegningen.... Da har jeg vært og kjøpt kvistlakk, skal i gang med første strøk. Holder det med en runde? Minimum to påføringer. Kommer det sollys ( helst i forbindelse med vindu) til bør du ha minimum tre.
Scheherazade Skrevet 16. januar 2008 #9 Skrevet 16. januar 2008 Men overmalbarhetstid for Jotuns kvistlakk er bare 15 minutter, så du rekker fint to strøk og ett strøk maling i kveld.
Gjest Gjest_Solveig_* Skrevet 8. mars 2008 #10 Skrevet 8. mars 2008 Om veggen har blitt malt uten kvistlakk, kan man i ettertid ha på kvistlakk og deretter male på ny?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå