Gå til innhold

Klær og str.

*tine*

Anbefalte innlegg

Hei :vinke:

Jeg har så vidt begynt å kjøpe noen små, søte plagg til babyen vår. Har skjønt at det er lurt å ha litt i str. 50, men ikke mye. Mere i 56. Men, hva hadde dere i hus, og i hvilken str. da babyen kom til verden? Hvilken str. er det de små bruker lengst? 62?

tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk en stor baby (50 cm og 4,2kg) og var veldig glad vi bare hadde to bodyer i str 50. Disse passet bare i en uke etter fødselen.

Så ikke kjøp for mye str 50. Str 56 kan fint brukes også (selv om det kan være litt stort)

Vi har/hadde alt for mye klær i str 56 også. Bruker/brukte mest bodyer og strømpebukser til gutten, så sparkebukser og sparkedresser har vi nesten ikke brukt.

Gutten min er nå 3 mnd gammel, og bruker str 62/68 på overkroppen, og 56 på "nedre deler".

Altså har han vokst lite på føttene i forhold til overkroppen. Vet ikke om det er vanlig jeg (men det gir meg lengre tid til å bruke de buksene vi har i str 56) :wink:

Tror dette er individuelt.

Da vi kom hjem fra sykehuset med lillebanan hadde vi:

-5 bodyer med lang erme, 2 str 50 ,3 str 56 (ofte brukt)

-1 body m kort erme, str 56 (aldri brukt)

-1 body u erme, str 56 (aldri brukt)

-1 body i merinoull, str 60 (ikke brukt)

-2 sparkebukse med hel fot, str 56 (brukt 1 eller 2 ganger)

-1 sparkebukse uten fot, str 56 (aldri brukt)

-2 sparkedress med hel fot, str 56 (aldri brukt)

-6 bukser uten fot, str 56 (aldri brukt)

-1 innejakke, str 56 (ikke brukt)

-1 nattdress uten fot, str 62 (ofte brukt, allefall i senere tid når han ble større. kjøpte en i 56 som vi hadde til å begynne med, og den brukes enda)

-6 par sokker, 0-3 mnd (brukt sammen med nattdrakt)

-6 strømpebukser, str 50/56 (ofte brukt)

-2 luer, 2 str 60 (brukt en gang - var for tynne og kalde synes jeg)

-1 utedress (med og uten fot) str 50 (hjemreisedress) (brukt de første to-tre ukene)

I tillegg så får en jo ofte klær av de som kommre på barselsbesøk. Og lillebanans besteforeldre er også veldig glad i å kjøpe klær. Så klær har vi nok av!

Og husk - butikkene er jo åpne etter at dere kommer hjem med den lille også.

Lillebanan var litt over en uke da vi var på første kjøpesenter-tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Chiquita for flott liste, og gode tips!

Vi venter vår lille i oktober, så da er det vel godt å kaldt ute :wink:

tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanan ble jo født i januar, så det var jo godt og kaldt da også.

Men jeg merker det at dersom han får på en bukse uttenpå strømpebuksa så ble han for varm.

Men det er jo forskjellig fra barn til barn; noen er varme, mens andre er kalde.

Prøv dere fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanan var litt over en uke da vi var på første kjøpesenter-tur :wink:

Og Milla Sofie var 3 dager fordi alle klærne vi hadde til henne var altfor store. Hun var 2820 gram og 49 cm og brukte str 50 LENGE. Vi hadde ikke kjøpt inn noe særlig i den størrelsen.

Vår datter ble født i begynnelsen av september. Hun var ganske kald av seg i begynnelsen, så vi syns det var kjekt med ullpysjamas. Vi brukte ganske mange pysjer i starten. Tror du bør ha 3-4 stk i str 50/56 (Kappahl har sånne "doble" størrelser som kan være litt greie).

Hos oss gikk det også endel bodyer i starten (hadde en 6-7 stk) Søler litt med mat og tisser seg gjerne litt ut (bleiene var litt for store i starten). Vi hadde flest med lange armer, men også et par med korte armer som vi hadde under hele dresser.

Vi brukte sparkebukser både med og uten føtter og hele dresser.

Fikk noen jakker med hette (til innebruk). De er lite brukt. Forferdelig upraktisk med hettejakker til sånne små syns jeg.

Bleiebukser var faktisk veldig greit for å holde på plass bleien. Kan være det var fordi Milla Sofie var såpass liten.

Vi hadde også noen strømpebukser. Min erfaring er at strømpebukser generelt er store i størrelsen. Milla Sofie er 71 cm og kan fortsatt bruke strømpebukser i 62-68!! Er nok greit å kjøpe de minste strømpebuksene.

Sokker er det også behov for. Vi sleit med at Milla Sofie sparket av seg sokkene og ble iskald på beina. Særlig om natten. Svigermor strikket sokker med snørebånd på. De var superkjekke!

Utedress er også nødvendig. Vi lånte en i str 50.

Det er forskjell på størrelsen i de forskjellige butikkene syns jeg. Milla Sofie har alltid vokst fortere ut av Lindex-klær enn H&M klær. Det er nok kanskje noe du kan tenke på når du skal handle. Hvis du skal kjøpe litt ting i str 50 er det kanskje greit å gjøre det på H&M. Da blir det bittelitt større..

Her har vi brukt str 68 lenge. Brukte str 50 ganske lenge også, men hoppet nesten over str 56.

Vet ikke om du vet kjønn eller ei.. Vi fikk endel klær av foreldre før fødsel som var i kjønnsnøytrale farger.. De ble lite brukt hos oss. Var så moro å kle henne i litt skjønne fargerike klær :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.. Vi brukte både ullbodyer og ullstrømpebukser endel. Hadde to bodyer og to strømpebukser i ull i tillegg til de andre.

Også er fleecetepper og helsetepper kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ventet meg en stooooor baby (legen på UL i uke 31 sa hun hadde så lange ben og siden storebror var 54cm tenkte jeg at da er hun sikkert 56..ha ha ha) så jeg handlet masse 56 og ikke noe 50. Da Emma ble født var hun 51 cm og alt jeg hade av sparkebukser med føtter i 56 var aaaaaalt for stort!

Har nå kjøpt noe 50 som passer fint. Jeg har også funnet noen bukser uten ben i str 50 (sånn litt ala joggebukser liksom) og de passer fint nå og vil passe lenge til fordi de har oppbretter både på bena og i livet slik at de minst vil passe når hun bruker 56 og kanskje 62 også på andre plagg.

(Og med nr 1 som var 54 cm så var også 56 veldig stort i starten......)

Dessuten enig med Meta....de kjønnsnøytrale plaggene jeg kjøpte før jeg var sikker på at det var jente blir ikke brukt! (Vil jo at folk skal SE at det er ei jente. Akkurat som jeg brukte mest blått på nr 1 som var gutt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere svar!

Jeg skjønner nå at det er ganske individuelt hva man bør ha av størelser, så jeg kommer nok til å ha litt 50 i komoden tenker jeg :wink: Forhåpentligvis får vi flere barn, og da kan de komme til nytte senere. Vet ikke hva vi får enda, men håper å se det på ul om noen uker. Har kjøpt litt kjønnsnøytrale klær til nå, men skal kanskje drøye det litt med flere innkjøp til vi vet hva det blir. Vil jo at de fleste klærne skal brukes da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste innkjøp før lillemor kom til verden var nattdrakter i ull. De kunne godt være litt store.

Ellers hadde vi nesten ikke klær i 56, ingenting i 50. Lillemor var nesten 4 kg da hun kom ut, så klærne i 56 var fort for små. Nå når hun er 5 uker gammel går det i størrelse 62.

Butikken har masse klær - du får sikker masse gaver som oss andre (fra mange man ikke kunne gjette at man skulle få noe fra!). Ha littegranne, og så kan du heller handle etter at babyen har kommet. Det er i alle fall rådet fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg anbefaler rett og slett å ikke kjøpe noenting nå jeg. Se heller ann!

Hentetøy hadde jo vært greit og handlet inn.

Vi kjøpte ingenting til Vesla når hun ble født vi. Fikk så mange gaver, og byttet i lang tid fremover ettersom hun vokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det finnes pysjamaser i ull som er tynnere enn ullfrotteen fra Nøstebarn? Jeg synes de er litt for tykke, men vil gjerne ha ullpysjamaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...