Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om ikke lenge skal vi bygge om, og vi skal få nytt stort kjøkken! :hoppe:

Kan dere hjelpe meg å liste opp lure ting å få med seg på kjøkkenet? Har dere noen praktiske løsninger dere vil dele med oss?

Eller noe annet ved deres kjøkken dere er fornøyd/misfornøyd med?

Vi skal i alle fall ha plenty med skapplass!!

Og spiseplass med utsikt ut i hagen.

Og komfyr i høyskap + induksjonstopp. Kanskje flere plater enn 4?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mix master skap hvor jeg oppbevarer min Kenwood. Jeg har stikkontakt inni skapet og da er mixer alltid koblet til. Syns det er praktisk å ha hyllen jeg kan trekke ut og slipper derfor å ha den på disken.

Dessuten så er det plass til alle delene til mixeren under hylla.

Skrevet

- Overskapene bør gå helt opp til taket. Tomrommet over skapene er jo ubrukelig, det bare samler seg støv og fett.

- Komfyr felt inn i kjøkkenbenken, du slipper at det detter matbiter o.l. langs sidene.

- I underskapene er det lurt å velge kolonialskuffer eller kurver som kan dras ut. Da slipper du å bøye deg ned for å se hva du har i skapene.

- Ikke velg benkeplate i laminat, du kan ikke reparere skader på den.

- Godt lys over kjøkkenbenkene.

Skrevet

jeg ville også hatt sånne store kolonialskuffer til tallerker og matvarer....

Skrevet

Sokkelskuffer så du får brukt plassen helt ned til gulvet.

Jeg ville valgt gass istedenfor induksjon, dvs to plater gass og to strøm.

Skap helt opp til taket ja, og så stekeovn i arbeidshøyde. Da kan du også ha kokeplate og komfyr på ulike steder.

Skrevet

Feiebrett/smulebrett i sokkelen (tilknyttet sentralstøvsuger). Eks. http://www.beam.no/oslo/beam.nsf/id/8CA704...96?OpenDocument

Vi la inn sentralstøvsuger, ved rehabilitering ene og alene for å få feiebrett i sokkelen. Vi har stålsokkel + feiebrett i stål. Det er da nesten ikke synlig.

God planlegging i forhold til innhold i skuffer og skap er kjempeviktig. Tenke soner - bakesone, stekesone, tilberedingsone, vaskesone osv. - ved planleggingen.

Plassere kjøleskap, steketopp og vask i en arbeidstrekant.

Avlastning ved siden av kjøleskap, eller i nærheten.

Tenke grundig gjennom om f.eks. oppvaskmaskinen vil sperre for arbeidsplass eller tilkomst.

Unngå plassering av vask eller komfyr i hjørner. Har selv hatt komfyr der, og det var en løsning som var irriterende (spesielt hvis man var flere som skulle jobbe der samtidig).

God kjøkkenhefte - helst en som er litt større enn platetoppen. Suger bedre siden den dekker mer.

Sokkelskuffer. Helst høye (vi har 28 cm, og der får vi plass til Corn Flakes pakker o.l.).

Skuffer der det er mulig, både til matvarer og serviser. Vi var skeptiske, trodde det var en bedre å ha de i overskap, men det har vist seg å være en mye bedre løsning.

Uttrekkbar søppelinnredning, jfr. http://www.nibu.no/bysvis.pl?kat=20&vindu=liste

Såpedispenser til Zaloen, jfr. http://www.nibu.no/bysvis.pl?&vindu=liste&kat=1327

Benkeplate: Anbefaler stål (ikke blank, men matt) hvis det passer inn. Vi har nå hatt det i ett år (har også eikeplate i tillegg på "øya"). Stålplaten er vi skikkelig fornøyd med. Den er sveiset i ett stykke med vask og avrenning. Her er brosjyre på benkeplater i stål (får de med flere typer vask, vi har med firkantet dyp stor vask, der vi får plass til stekebrett o.l.): http://www.nibu.no/bysvis.pl?kat=398&vindu=liste

Om dere har råd, anbefales http://www.gaggenau.no/NO_no/Home.do

Regnes som noe av det beste av hvitevarer. Mye stilig der.

(Om det skulle være aktuelt med gasstopp: De har en med 5 bluss (to med 160 - 2000 W, to med 160 - 4000 W, og ett wokbluss på 5000 W (husker ikke "fra-styrken", men svakt slik at man kan småkoke - ofte ett problem at gassbluss ikke har lav nok styrke).

Sist men ikke minst: Tenk belysning. Vi fikk en arkitekt til å tegne belysningsplan (gratis på butikken han eier, men ser i ettertid at om nødvendig hadde det vært verdt å spandert penger på å få noe som "vanlige folk" ikke "ser".

Skrevet

Glemte:

Stekeovn i høyskap anbefales. Vi har tidligere hatt i benk, og var spent på hvordan det ville fungere med ovn i "øyehøyde". Veldig fornøyd. Mye lettere å sjekke/se/følge med, samt man slipper å forstyrre den som evt. står foran steketoppen.

Skrevet
[- I underskapene er det lurt å velge kolonialskuffer eller kurver som kan dras ut. Da slipper du å bøye deg ned for å se hva du har i skapene.

Dette her er det aller viktigste og det du kommer til å bli aller gladest i. Store skuffer og skap/skuffer som kan dras ut.

Det var ikke mix master skap til mitt kjøkken - så jeg har en smal "dra ut" skuffeseksjon der jeg har kenwooden nederst, den og "skuffen inni skapet" er for alt tilbehør og ellers er det en annen skuff helt øverst. Helt ypperlig. Gjør meg ikke noe å løfte maskinen opp på benken. OG alt er på grunn av disse fantastiske skuffene som jeg er sååå glad i. Og også det med å ha skapene helt opp til taket. Mange lurer på det. Husk at det er kun rot som samler seg der oppe uansett og hvis du har høye skap kan du faktisk ha en ekstra hylle til ting du ikek bruker så ofte eller som egentlig burde vært på fretex men som du ikke helt klarer kvitte deg med. Godt å ha et sted til slike ting også

Skrevet

Om benkeplaten ender ut i åpent rom, går det an å trekke den ca. 30 cm lengre ut. Da kan man få en fin "frokost-/pc-plass" å sitte med barkrakk. Finest blir det om benkeplaten er bredere enn normalt 60 cm.

Om mulig la benkeplaten være dypere enn 60 cm, spesielt bak vask og steketopp kan det være en fordel, blir ikke så lett søl på veggene.

Mange fine alternativer til fliser på veggene, f.eks. herdet glass. Der kan man også legge tapet bak, male i en annen farge osv.

Skrevet (endret)

Og - husk at kjøkkenet skal vare leeeeeenge. IKke gjør noe som går ut av moten om 3 år da. Jeg syns derfor at orange kjøkken er en dårlig ide - og må også innrømme at jeg av samme grunn syns at tapetsering bak glassfliser er en likeså dårlig ide. No offence - men tenk varighet og brukervennlighet.

Endret av Atmi
Skrevet
...og må også innrømme at jeg av samme grunn syns at tapetsering bak glassfliser er en likeså dårlig ide. No offence - men tenk varighet og brukervennlighet.

Det er herdet glassplate - ikke glassfliser. Meningen er at man kan skru opp og forandre etter behov, slik jeg har forstått det.

Skrevet
Det er herdet glassplate - ikke glassfliser. Meningen er at man kan skru opp og forandre etter behov, slik jeg har forstått det.

Åja,. misforsto. Leste eller tenkte eller oppfattet gjennomsiktige fliser. Egentlig en rar konklusjon når jeg tenker etter :)

Skrevet

Det er heller ikke nødvendig å tapetsere, tapeten kan legges løs bak....

Skrevet

Bygg inn mikrobølgeovnen i et overskap/langskap. Da sparer du benkeplass.

Få elektriker til å legge inn kontakt i skapet.

Skrevet

Om mulig dør ut til hagen... Det er så deilig å kunne ha tilgang til hagen fra kjøkkenet. Vi savnet det, og ved rehabilitering av kjøkkenet i fjor ble det derfor laget dør og trapp ut.

Vi valgte bort microbølgeovn til fordel for innebygget kaffemaskin - vi har mer bruk for å slippe å ha det på benken. Anbefaler begge deler + dampovn hvis dere har plass.

Er også veldig fornøyd med kjøl-/frys med isbit- og vanndispenser. Barna drikker mer vann, samt vennene deres. Vi voksne også.

Sørg for å ha nok stikkontakter. Tenk grundig gjennom hvor og hva dere skal bruke av elektrisitet på benken.

Vitrineskap (samme som kjøkkeninnredningen) i tilknytning til spisebord/spisestue. Mer gjennomført å ha likedan skap, når spisestuen er i samme rommet som kjøkkenet.

Skrevet

Hvis dere har veldig stort kjøkken hadde jeg vurdert en egen vask i nærheten av komfyren. På den måten har man en vaskesone, den vanlige vasken, og en egen til å skylle mat. Hygienisk og praktisk. Dette er vel kanskje ikke så aktuelt for de fleste, men er noe jeg har veldig lyst på ihvertfall.

Ellers er kolonialskuffer obligatorisk. Ovn i høyskap ville jeg bare hatt dersom kjøkkenet er stort, altså ikke noe jeg hadde ofret benkeplass for.

Det er også lurt å tenke på interiørløsninger og planlegge godt hvor de forskjellige tingene skal oppbevares. Selv har jeg et smalt skuffeskap ved siden av komfyren til krydder og oljer som jeg er veldig fornøyd med, det er oversiktlig, romslig og lett tilgjengelig.

Skrevet (endret)

Nå har jeg fått masse nyttige idéer. Mange har jeg allerede tenkt på, men det var mye nytt også.

Kjøkkenet kommer til å bli ganske stort, så jeg har plass til flere lure ting... ;)

Er det noen som har erfaring med søppelkvern i vasken? Det virker så greit.

Endret av Siam
Skrevet

Som så mange andre har nevnt:

Brede og dype kolonialskuffer - helt genialt!

Gryteskap med "karusellhyller", veldig grei bruk av hjørner

Mikrobølgeovn inni overskap - da kan du lukke igjen og slippe å se den

Komfyr i benkehøyde - trygt for de små og oversiktlig for de store

Overskap helt til taket

Skap med uttrekkbar søppeldunk, inkl sorteringsrom

Og noe jeg synes er genialt:

Knivblokk nedfelt i benken (HTH har ihvertfall det) - vi har det rett ved siden av komfyren, lett tilgjengelig i en sone der små barn uansett ikke skal være, og man slipper knivblokker oppå benken eller knivlister der stålet bare venter på en liten barnehånd...

Ellers:

Planlegg plass til mest mulig i skuffer og skap og minst mulig på benken. Kjøkkenbenken blir alltid for full uansett, så det er ikke lurt å planlegge at en masse ting skal stå der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...