Gå til innhold

Bejing


Miracl3

Anbefalte innlegg

Har du vært der?

Snakker de engelsk der? Er det lett å komme seg rundt med taxi?

Andre erfaringer?

Stressende? For mye med 14 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest reiseguri

vært der ja =)

fantastisk by, men kineserene er kjempe dårlig i engelsk, veldig uhygenisk og ekkel (harker og spytter og raper i et sett). taxi går greit og er billig men bestandig ha med deg en lapp der navne og adressen på hotellet står på kinesisk. ellers kina mat er ikke det helt store, ta gjerne med knekkebrød og smøreost viss du er kresen, ta med desifiseringsspray som du spraye på hendern før du spiser. sjekk temp før du drar.. jeg var der i mars. ISKALDT

ellers... ta en tur til muren. fantastisk opplevelse! se alt det vanlig: forbudte by, sommerpalasset osv. Stå opp tidlig og dra til himmeltempel parken og se alle gamlingene som har morgen trim (thai chi, badmington, dansing...)Dra på marked og prut som bare juling (ikke betal mer enn 50 kina penger for falske puma =) ). Få massasje!!

jeg var der i 10 dager og det var i grunn nok. men jeg blir litt lei storby liv etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk snakkes så og si ikke på noe sted, foruten på de store internasjonale hotell, samt at selgerne på de ulike markedene forstår noen få ord.

Taxi fungerer greit, det kan være store avstander så taxi er nødvendig, men bruk hotellet til å skrive ned desinasjonen med kinsesiske tegn. Et annet problem er at taxi-turer kan ta lang tid, noen kjører i ring, mens andre blir til stadighet stoppet av politiet.

Men Beijing er et kjempested, mye mennesker, hyggelige mennesker. Men skal du være der 14dager ville jeg nok reist litt rundt i området utenfor selve Beijing by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr av turister overalt så det er ikke noe problem med bare engelsk! Og når det gjelder søppel, hygiene osv.. Jeg har vært andre steder i Kina også, så jeg synes absolutt ikke Beijing er ille...

14 dager i Beijing virker ganske "meningsløst" for meg, første gang jeg var der var vi åtte dager i Beijing og så alt av turistatraksjoner osv. På slik gruppetur. Kjempestas det, vi hadde det helt fantastisk! Så var jeg i Kina igjen et par år etter, og da bodde vi ute i en liten landsby på "bare" ja hva var det? 500.000 innbyggere? noe sånt..

Etter den turen forstod jeg hva Kina egentlig er, og hvor turistifisert og "uekte" Beijing er.

Ikke missforstå meg!

Beijing er fantastisk og virkelig verdt å få med seg! Men hvis du har så mye som 14 dager til rådighet bør du virkelig komme deg litt ut i "bushen" også, reise til steder som ikke er fulle av turister.

Hvis du søker litt her i formuet finner du sikkert noe jeg har skrevet om min forrige Kinatur, hvis ikke så si i fra så skal jeg se om jeg finner noe selv. Har litt dårlig tid i dag (og hele kommende uke...) men du har jo forholdsvis god tid så jeg skal svare deg mer senere.

Og som jeg sa på PM: Bestevenninna mi bor i Beijing fram til sommeren så vi skal nok komme med noen gode tips til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr av turister overalt så det er ikke noe problem med bare engelsk! Og når det gjelder søppel, hygiene osv.. Jeg har vært andre steder i Kina også, så jeg synes absolutt ikke Beijing er ille...

14 dager i Beijing virker ganske "meningsløst" for meg, første gang jeg var der var vi åtte dager i Beijing og så alt av turistatraksjoner osv. På slik gruppetur. Kjempestas det, vi hadde det helt fantastisk! Så var jeg i Kina igjen et par år etter, og da bodde vi ute i en liten landsby på "bare" ja hva var det? 500.000 innbyggere? noe sånt..

Etter den turen forstod jeg hva Kina egentlig er, og hvor turistifisert og "uekte" Beijing er.

Ikke missforstå meg!

Beijing er fantastisk og virkelig verdt å få med seg! Men hvis du har så mye som 14 dager til rådighet bør du virkelig komme deg litt ut i "bushen" også, reise til steder som ikke er fulle av turister.

Hvis du søker litt her i formuet finner du sikkert noe jeg har skrevet om min forrige Kinatur, hvis ikke så si i fra så skal jeg se om jeg finner noe selv. Har litt dårlig tid i dag (og hele kommende uke...) men du har jo forholdsvis god tid så jeg skal svare deg mer senere.

Og som jeg sa på PM: Bestevenninna mi bor i Beijing fram til sommeren så vi skal nok komme med noen gode tips til deg :)

Kjempe bra, jeg har god tid, Reiser ikke før i sommer. Gi meg gjerne tips til steder utenfor, skal ikke på organisert gruppetur skal ordne det meste selv.

Tusen takk for gode tips fra dere alle. Jeg har søkt i forum men fant ikke så veldig mye info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært der! Den mest utrolige og flotteste ferien min!

Taxi er råbillig og greit, så lenge du har navnet til stedet du skal til-gjerne få noen til å skrive det med kinesiske tegn til deg!

Engelsk er de nok ikke så veldig flink til- men du får lett kontakt, mange som vil snakke med deg for å øve seg på engelsk.

Kineserne virker på meg som et veldig høflig og imøtekommende folkeslag-de er så koselige! Selv om de kan høres sint ut når man pruter er de det ikke.

Når du er i Kina måå du få med deg Muren,den forbudte by, silkemarkedet (mye fint og billig,og mye kopier) og andre attraksjoner.

God tur, og lykke til!

Jeg vil tilbake til beijing!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke gi meg litt mer konkrete planer, hvis du har noen.. Reiser du alene eller sammen med noen? Har du kjøpt billetter/overnatting eller vil du/dere ha tips til dette og? I så fall hvordan vil dere bo?

Har dere budsjett til å reise et annet sted også? Feks fly nedover til en annen by og så ta tog tilbake eller noe? Det er en kjempeopplevelse!

Og du, send meg en PM eller noe hvis det drøyer med svar... Er skjelden innom reiseliv fordi det blir lite reising på meg frammover nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beijing og Kina er kjempespennende! Jeg ville ikke ha vært 14 dager i Beijing. Ta heller toget til Xian, fly til Shanghai, Hongkong, Guilin eller noe annet i tillegg, slik at det blir mer variert.

Noen Beijing-tips fra meg:

* Vær forberedt på at det blir språkproblemer, men det er i grunn bare en del av sjarmen. Be folk på hotellet om å skrive stedet du skal til på en lapp med kinesiske tegn, denne lappen gir du taxisjåføren.

*Muren er et must. De fleste turistene drar til Bandaling som er det stedet av muren som ligger nærmest Beijing. Det er visst et turist-helvete. Mange vandrerhjem setter opp buss til Jingshaling som ligger lenger unna. Derfra går man på egen hånd på muren til Samatai og blir hentet og kjørt tilbake til byen. Vandringen tar ca 4 timer, men med buss er det en heldagstur. Anbefales.

*Stå opp tidlig minst en dag og besøk en park for å se på alle som har morgengym. Moro.

* Spis Peking-and

* Den forbudte by og den himmelske freds plass er naturligvis også et must. Maos mausoleum er også verdt et besøk, ikke nødvendigvis for å se liket av Mao, men for å se på hvor høyt kineserne fortsatt setter Mao. De står i endeløse køer for å komme inn der.

*T-banen er også greit å reise rundt i Beijing med. T-banekartene er skrevet med våre bokstaver, så det går fint å skjønne hvor man skal gå av.

* TV-tårnet i Beijing er også verdt et besøk - men bare på dager med godt vær. På dager med mye smog ser man ikke stort.

* Vet ikke om dere planlegger å delta på fellestur eller ordne dere selv. Men min erfaring er at man fint kan komme seg rundt på egen hånd ved hjelp av lonely planet e.l. Men det kan være en fordel å ha ordnet hotell på forhånd i Kina. Kinareiser er et reiseselskap som kan skreddersy det dere vil ha, enten dere vil ha full pakke med sightseeing hele veien, eller bare ha ordnet hotell og transport på forhånd.

* Maten: Min erfaring er at Kina har fantastisk god mat - og noe som ikke er fullt så godt.

* Besøk hutongene - de gamle småhus-områdene som det nesten ikke er noe igjen av. De rives til fordel for skyskrapere.

*Akrobatikk bør dere få med dere. De beste er i Shanghai, men hvis dere ikke skal dit, bør dere se akrobater i Beijing.

Men jeg må si en gang til: Hvis dere har to uker til rådighet, ville jeg absolutt ha fått med meg mer enn Beijing. Hva med å kombinere med Xian, Guilin, Hong Kong eller Shanghai. En kombinasjon med Hong Kong eller Shanghai kan imidlertid bli litt slitsom, for det er utrolig intentst å være i så store byer med mennesker absolutt overalt.

Lykke til. Kina er et spennende land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte svar nå og, men:

-Morgengymnastikk i en park er noe av det flotteste!

-Muren må man så klart se, enig med gjest over her i at man bør reise et sted ikke alle andre reiser til. Koster ikke så mye å leie drosje/bil med sjåfør en dag og få med seg muren + et par andre ting, verdt å sjekke ut slike muligheter via hotellet feks.

-Bading i Beijing har jeg ikke hørt om noen gang, vil dere bade bør dere nok kombinere med en annen destinasjon. Men kan dere ikke bare ta en "sydeferie" senere en gang da, og få med dere enda mer av det spennende Kina på denne turen?

Ellers er et tips å se på sidene til Kinareiser og Kina-eksperten, de har mange dagsturer man kan melde seg på uavhengig av om man reiser med dem eller ikke. Kanskje dere vil melde dere på noe der, eller ta utgangspunkt i en av turene/oppleggene er og finne på noe eget.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gjest 0

Dytter opp denne jeg...

Jeg og ei venninne har store planer om en backpacker tur til bla Kina til høsten og er derfor veldig interessert i all info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan vel bidra med litt, vi reiste i juni 2005 til Beijing og Xian, med litt avstikkere fra Beijing. Kjempeflott ferie! Og vil gjerne tilbake til Kina!

tenk litt på NÅR dere kan tenke dere å reise, vi reiste i slutten av juni, og havnet i hetebølge (42 grader i skyggen og vaaarmt for nordmenn! og kinesere...)

Vi brukte Kinareiser til å booke hotell, flybilletter Oslo-Beijing og tog/fly Beijing/Xian, fordi vi hadde hørt at det kunne være litt styr å få ordnet seg innenriksbilletter for utlendinger som ikke kan kinesisk. Vi slo til med egen guide i Xian via Kinareiser, og guidet tur til muren og Fragnant hills utenfor Beijing, men det er ikke nødvendig. Luksus med egen guide og sjåfør :ler:

vil anbefale å sende en mail til Kinareiser, de svarer raskt og er flinke. Et annet reisebyrå vi sendte mail til, anbefalte oss å ta kontakt med dem, fordi de var mye flinkere. Vi hadde endel mailkontakt før vi slo til på et tilbud de hadde, så jeg følte meg ikke presset til å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinareiser er suverene ja :)

Vi kjøpte innenriksbilettene via dem sist, enkelt og greit. Men da Air France rota det til for oss i Paris på vei ned så vi kom fram en dag senere enn planlagt skal jeg si vi fikk erfare hvordan det er å fikse billetter på egenhånd når man ikke kan kinesisk.. Gikk jo på et vis å få endret bilettene på Beijing International, men det tok tid og vi var ganske nervøse mens vi stod der og ventet og ventet på dama bak skranken som ble vekk i alle fall i et kvarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk litt på NÅR dere kan tenke dere å reise, vi reiste i slutten av juni, og havnet i hetebølge (42 grader i skyggen og vaaarmt for nordmenn! og kinesere...)

Noen som har vært der i juli? Har bestilt reise dit 25 juli og blir 14 dager, men skal reise litt rundt Xian og noe sånn. Orker ikke 42 grader uten å kunne bade..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juli=VARMT. Høsten er den tiden det er best å reise til Beijing på. Jeg var der i juli for to år siden, og det var som sagt varmt. Hadde det kjempefint uansett og drar gjerne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joeg drar til Asia på rundtur i morgen. Skal være en del i sørkina og en kort uke i bejing. Kan sikkert gi mange tips når jeg kommer hjem om noen mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joeg drar til Asia på rundtur i morgen. Skal være en del i sørkina og en kort uke i bejing. Kan sikkert gi mange tips når jeg kommer hjem om noen mnd:)

Å så spennende. God tur og jeg gleder meg til tipsene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...