MarianneE Skrevet 3. april 2008 #1 Skrevet 3. april 2008 Overskriften taler for seg, tror jeg. Har en boks med 400 gr hermetiske kikerter. Hva gjør jeg med den?
Nilma Skrevet 3. april 2008 #2 Skrevet 3. april 2008 Man lager hummus! Hummus Til to personer: 1 boks kikerter (eller tilsvarende dersom du koker selv) 1-2 fedd hvitløk 2 ss tahini (sesampasta, fås på helsekost og innvandrerbutikker) Saft av en 1/2-1 sitron Salt, pepper og evt. litt spisskummen Litt olje (evt. kan noe av oljen erstattes med yoghurt naturell for å redusere litt på fettet) Dette kjøres til en mos i food-processor. Mengden smakstilsetninger jeg har oppgitt må sees som veiledende, du må nesten smake deg frem slike at du får en passe balanse mellom de ulike smakene.
cilipili Skrevet 3. april 2008 #3 Skrevet 3. april 2008 (endret) Hummus er fantastisk!!! Varm noen pitabrød, del dem opp i mindre biter og bruk dem til å dippe med. Endret 3. april 2008 av cilipili
Geertruida Skrevet 3. april 2008 #4 Skrevet 3. april 2008 Jeg elsker hummus, enten som tilbehør til couscous eller som pålegg eller dipp :-) nam nam nam. Synes de hermetiske kikertene fra SW er de beste.
Nilma Skrevet 3. april 2008 #5 Skrevet 3. april 2008 I tillegg til tipsene ovenfor er forresten hummus veldig godt til stekt kjøtt, som kylling eller lammekoteletter (gjerne sammen med en salat).
salsera Skrevet 3. april 2008 #6 Skrevet 3. april 2008 (endret) Eller man lager en kikertsalat med urter, vårløk eller rødløk og smakfulle tomater. Eller en coucoussalat med paprika, gulrøtter, tomater, agurk, store mengder persille, kanskje mynte, og en dressing av olivenolje, sitron, hvitløk salt og pepper. Eller kikertkaker. (Ligger noen oppskrifter her på matforumet, tror jeg). Eller man lager en grønnsakssuppe og tilsetter en boks kikerter- Eller man lager den kjappe varianten av chana dal og steker litt rødløk i olje, tilsetter noen tomater, smaker til med chana masala, krydderblanding for kikerter eller lager selv en blanding med bl.a. koriander og spisskummen og lar det koke til en tykk tomatsaus før man tilsetter kikertene og lar dem bli varme. Tilsett gjerne litt frisk koriander helt til slutt. For eksempel. Endret 3. april 2008 av salsera
NullHull Skrevet 3. april 2008 #7 Skrevet 3. april 2008 (endret) Eller du lager et sunt og magrere alternativ til potetgull og peanøtter i form av RISTEDE KIKERTER 1 boks kikerter litt olje salt (gjerne flak) krydder etter smak eller urter (f.eks taco-mix, timian, hvitløkspulver/-salt, chilli osv.) Skyll ertene og la de renne godt av. Bre de ut på smurt stekeplate eller utover bakepapir. Krydre eller strø over urter etter smak. Sett i høyt i ovnen på ca 200 grader ca 15 min (til de er gylne og sprø). SNADDER!!!! Endret 3. april 2008 av NullHull
salemandra Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Eller du lager et sunt og magrere alternativ til potetgull og peanøtter i form av RISTEDE KIKERTER 1 boks kikerter litt olje salt (gjerne flak) krydder etter smak eller urter (f.eks taco-mix, timian, hvitløkspulver/-salt, chilli osv.) Skyll ertene og la de renne godt av. Bre de ut på smurt stekeplate eller utover bakepapir. Krydre eller strø over urter etter smak. Sett i høyt i ovnen på ca 200 grader ca 15 min (til de er gylne og sprø). SNADDER!!!! åh.. det der hørtes godt ut! men hvor skulle man tilsette olja? :s
NullHull Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 åh.. det der hørtes godt ut! men hvor skulle man tilsette olja? :s Dersom du ikke bruker bakepapir på stekeplaten, kan det være lurt å smøre den med litt olje først, evt ringle over noen dråper (papir eller ei) kan være en fordel uansett så fester krydderet seg bedre .
MarianneE Skrevet 4. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. april 2008 Hummus skal jeg prøve meg på! Takk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå