Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 (endret) Kunne noen tenke seg å forklare meg hvorfor det er så viktig å dra på fest, i middager eller på kino, uten å skaffe seg barnevakt? Er det fordi mor og far har så desperate behov for å være alene? Finnes det ikke barnevakter? For dyrt kanskje? Eller er det rett og slett giddaløyse som gjør at man satser på at det går bra? Endret 5. mars 2006 av Evelina
Lykkelin Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Kunne noen tenke seg å forklare meg hvorfor det er så viktig å dra på fest, i middager eller på kino, uten å skaffe seg barnevakt? Er det fordi mor og far har så desperate behov for å være alene? Finnes det ikke barnevakter? For dyrt kanskje? Eller er det rett og slett giddaløyse som gjør at man satser på at det går bra? ← Eller kanskje noen foreldre har et ønske om å gradvis lære barne sine å bli selvstendige individer? Og, ja, det blir dyrt hvis en skal skaffe barnevakt helt fram til "barnet" er femten år.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Eller kanskje noen foreldre har et ønske om å gradvis lære barne sine å bli selvstendige individer? Og, ja, det blir dyrt hvis en skal skaffe barnevakt helt fram til "barnet" er femten år. ← Syltynt argument, du kan fint lære barna dine å bli selvstendige på dagtid. ELler mener du at du gjør barna dine en tjeneste ved å la de være alene hjemme om kvelden? Argumnetet ditt om at det er for dyrt blir latterlig, selvom jeg vet at jeg foreslo det som et argument. Jeg trodde bare alle ville skjønne at det var ironisk ment. Min feil.
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Det har da noe med alderen til barna å gjøre. Det er vel ingen her som mener at barn ikke trenger barnevakt hvis foreldrene skal bort en kveld. Men når enkelte mener at selv ungdom i konfirmasjonsalder trenger barnevakt hvis foreldrene skal være bort en kveld så blir det helt tussete synes jeg.
Cata Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Det har da noe med alderen til barna å gjøre. Det er vel ingen her som mener at barn ikke trenger barnevakt hvis foreldrene skal bort en kveld. Men når enkelte mener at selv ungdom i konfirmasjonsalder trenger barnevakt hvis foreldrene skal være bort en kveld så blir det helt tussete synes jeg. ← Enig! Fra 10-12 årsalderen kan da vel de fleste normale unger klare seg alene noen timer en kveld - spesielt hvis foreldrene har med en mobil, sånn at de kan kontaktes i krisetilfeller.
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #6 Skrevet 5. mars 2006 Enig! Fra 10-12 årsalderen kan da vel de fleste normale unger klare seg alene noen timer en kveld - spesielt hvis foreldrene har med en mobil, sånn at de kan kontaktes i krisetilfeller. ←
Lykkelin Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Syltynt argument, du kan fint lære barna dine å bli selvstendige på dagtid. ELler mener du at du gjør barna dine en tjeneste ved å la de være alene hjemme om kvelden? Argumnetet ditt om at det er for dyrt blir latterlig, selvom jeg vet at jeg foreslo det som et argument. Jeg trodde bare alle ville skjønne at det var ironisk ment. Min feil. ← Du skjønte kanskje at mitt innlegg også delvis var ironisk ment. Jeg mener man gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å ikke la dem være alene hjemme ei eneste natt før de flyr ut av redet.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. mars 2006 #8 Skrevet 5. mars 2006 Vi betaler tolvåringen vår og en venninne for å sitte barnevakt. Da får vi både i pose og sekk; ungene blir selvstendige og vi har barnevakt. Fram til hun fylte tolv, hadde vi en nabojente som satt barnevakt. Skal vi være lenge borte, pleier vi å sende ungene på overnatting hos venner.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #9 Skrevet 5. mars 2006 Syltynt argument, du kan fint lære barna dine å bli selvstendige på dagtid. ELler mener du at du gjør barna dine en tjeneste ved å la de være alene hjemme om kvelden? ← Seriøst? Skal debare få øve seg på å være alene hjemme etter skoletid og sånn? Frem til de er 18 (og etter det når det gjedler dine barn, du uttalte jo i en annen tråd at du ikke kan se at de skal behøve å sove alene om natten i 17-19 årsalderen heller )
Gjest gjesta Skrevet 5. mars 2006 #10 Skrevet 5. mars 2006 Enig! Fra 10-12 årsalderen kan da vel de fleste normale unger klare seg alene noen timer en kveld - spesielt hvis foreldrene har med en mobil, sånn at de kan kontaktes i krisetilfeller. ← Det å lære ungene å være alene, også på kvelden, er en prosess. Man starter i det små og utvider gradvis. Man tilpasser også i forhold til hvert barn. Jeg hadde ingen problemer med å gå på kino eller å treffe venninner på kafe en kveld mens ungene var alene hjemme. Husker ikke helt hvor gammel ungene mine var når jeg begynte med dette. Nå har jeg fordelen med at de er to da, så da var de ikke helt alene. Nå er minstemann 15 og jeg kan godt dra ut en kveld, men jeg kommer relativt tidlig hjem. Vil ikke at det skal være et fristed for ungdommer. (Henviser til en annen diskusjon her)
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #11 Skrevet 5. mars 2006 Mine foreldre må være gærne... De kan dra bort til venner og spise middag og komme hjem to om natten de, mens søster på 13 er hjemme med søster på syv. Med mobiltilgang, en edru far (han drikker svært sjelden), naboer de kjenner godt i alle husene omkring, nødnumre kan de i hodet, men KAN dette egentlig gå bra?
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #12 Skrevet 5. mars 2006 Så klart det går bra i de fleste tilfeller. Men hva hvis det ikke gikk bra? Hva hvis huset ble "stormet" av "venner" fra skolen eller nærområdet? Hva hvis det ble brann? Hva hvis det ringte på døren og det stod en selger utenfor, som skjønte at ungene var alene hjemme, og presset seg inn? Hva hvis det kom en innbruddstyv? Jeg skjønner at mange fryktelig vil at ungene skal sove alene, eller være alene hjemme om kvelden. Men er det virkelig så viktig å gå ut på byen eller på middag at man gjentatte ganger tar slike risikoer? Mine foreldre dro ALDRI fra oss, ikke på kvelden og langt mindre om natten. Og det jeg lurer på er: hvorfor er det så viktig å gå på fest når man ikke har barnevakt? Alle de andre argumentene har vi vel dekket opp i de andre trådene.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. mars 2006 #13 Skrevet 5. mars 2006 Jeg kjenner at jeg er litt hønemor. Jeg tror jeg synes at tretten år er greit å få være alene hjemme om natten.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #14 Skrevet 5. mars 2006 Hvisomatte dersomatte. Man kan aldri gardere seg fullt og helt, og det følger av barneloven at barn skal gis økt ansvar tilpasset deres alder.
Gjest Hilde K S Skrevet 5. mars 2006 #15 Skrevet 5. mars 2006 Jeg kjenner at jeg er litt hønemor. Jeg tror jeg synes at tretten år er greit å få være alene hjemme om natten. ← Men jeg tror jeg ville ha følt meg tryggere dersom det var en venninne til stede også.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #16 Skrevet 5. mars 2006 Så klart det går bra i de fleste tilfeller. Men hva hvis det ikke gikk bra? Hva hvis huset ble "stormet" av "venner" fra skolen eller nærområdet? Hva hvis det ble brann? Hva hvis det ringte på døren og det stod en selger utenfor, som skjønte at ungene var alene hjemme, og presset seg inn? Hva hvis det kom en innbruddstyv? Jeg skjønner at mange fryktelig vil at ungene skal sove alene, eller være alene hjemme om kvelden. Men er det virkelig så viktig å gå ut på byen eller på middag at man gjentatte ganger tar slike risikoer? Mine foreldre dro ALDRI fra oss, ikke på kvelden og langt mindre om natten. Og det jeg lurer på er: hvorfor er det så viktig å gå på fest når man ikke har barnevakt? Alle de andre argumentene har vi vel dekket opp i de andre trådene. ← Men skal man virkelig krisemaksimere og tenke worst case scenarios alltid da? Hva slags folk skal de bli av en da? Man må jo forklare ungene at man ikke slipper inn selgere, og en selger er jo tross alt ikke videre farlig, dine barn har jo ikke lov til å binde seg til kjøp når de er under 18? Foreldre trenger alenetid, og ungene trenger det. Sorry ass, men alle trenger tid for seg selv. Det er ikke så VIKTIG å gå på fest, man KAN la være, men hva om man har lyst? At det kan være hyggelig å være sammen med venner/familie en kveld uten unger? Hva om man har ansvarsfulle unger som faktisk evner å være alene på kvelden? Innbruddstyver kommer vel sjelden valsende inn døren dersom det er lys i huset? Og skulle noe sånt mot formodning skje bør man vel ha lært ungene 113 for lenge siden?
Gjest regine Skrevet 5. mars 2006 #17 Skrevet 5. mars 2006 Jeg lar ikke min snart 12-åring være hjemme alene særlig lenge på kvelden. Stikker på trening, det gjør jeg, men da er jeg borte en drøy time... Men: tror nok jeg kunne vært borte lenger om vi bodde et sted hvor vi kjente flere eller h*n hadde besøk. Dvs at de var to 12-åringer sammen, mens jeg ikke var der. Nå vet jeg at min snart 12-åring ikke ville synes det var greit overhode å være hjemme alene en hel kveld, legge seg alene etc. Så da gjør jeg selvfølgelig ikke det, skal jeg noe en kveld så har jeg barnevakt. På den annen side: dersom h*n mente at det var greit, så ser jeg ikke bort fra at jeg kunne, en gang i blant, vært borte noen timer også på kvelden. Det er et eller annet (som også andre har sagt) om det å gi større frihet etterhvert, og forstå at ens barn faktisk blir større og dermed både takler og ønsker mer ansvar og selvstendighet. Jeg tror man gjør barna en bjørnetjeneste om man nærmest sitter oppå dem og skal ha full kontroll hele tiden. Og det er et langt sprang fra å insistere på full kontroll til å la barna gå for lut og kaldt vann......
Cata Skrevet 5. mars 2006 #18 Skrevet 5. mars 2006 Så klart det går bra i de fleste tilfeller. Men hva hvis det ikke gikk bra? Hva hvis huset ble "stormet" av "venner" fra skolen eller nærområdet? Hva hvis det ble brann? Hva hvis det ringte på døren og det stod en selger utenfor, som skjønte at ungene var alene hjemme, og presset seg inn? Hva hvis det kom en innbruddstyv? ← I nevnte rekkefølge: Hvor galt kan det egentlig gå? Ringe foreldre - eller politi (forutsetter her at foreldre har lagt igjen nødnummer og ikke er reist utenbys). Komme seg ut av hus/leilighet og løpe over til nabo (+ringe foreldre og brannvesen). Ikke åpne for selgere/folk man ikke kjenner. Over til nabo - ringe politiEn forutsetning for dette er at ungene ikke er helt små - og jeg regner med at de fleste normale foreldre ikke lar 6-7åringen være alene hjemme på kveldstid uten barnevakt. Jeg regner også med at det som diskuteres her ikke er vill heisafest til de tidlige morgentimer, men en normal kveld ute med middag og eller kino, eller en tur på en pub - og at en av foreldrene holder seg såpass edru at vettet er i behold.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #19 Skrevet 5. mars 2006 Kunne noen tenke seg å forklare meg hvorfor det er så viktig å dra på fest, i middager eller på kino, uten å skaffe seg barnevakt? Er det fordi mor og far har så desperate behov for å være alene? Finnes det ikke barnevakter? For dyrt kanskje? Eller er det rett og slett giddaløyse som gjør at man satser på at det går bra? ← Jeg syns det er kjempedeilig med barnefri i ny og ne. Har besteforeldre som blir furtne hvis det går for lenge mellom hver gang de får låne barnebarna, så det er oftest snakk om at barna skal på besøk enn at vi ber om barnevakt. Det jeg liker best å gjøre når vi har barnefri er å ikke ha noen spesielle planer, men nyte roen hjemme med hverdagslige ting som middag, tv, spill, sove lenge, sammen på shopping, kafe og kanskje spise ute. Være ute med venninner, gå på kino osv trenger jeg ikke hyre inn barnevakt til - vi er jo to som kan veksle på å være hjemme med barna! Selv om vi er heldige og har besteforeldre som mer enn gjerne har barnebarn på besøk, bruker vi ingen andre til barnevakt. (bortsett fra i kriser). Derfor er det mye vi har måttet takke nei til opp gjennom. Men stikk i strid med hva jeg trodde før jeg fikk barn; det gjør ingen verdens ting! Å gå glipp av en tilstelning eller fest spiller ingen rolle så lenge det er pga barna. Å la barna være alene er foreløpig ingen løsning her. Ikke er det noe behov heller. Det måtte i såfall være en kjapp tur på butikken. Men da er det hyggeligere å ha dem med!
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #20 Skrevet 5. mars 2006 Så klart det går bra i de fleste tilfeller. Men hva hvis det ikke gikk bra? Hva hvis huset ble "stormet" av "venner" fra skolen eller nærområdet? Hva hvis det ble brann? Hva hvis det ringte på døren og det stod en selger utenfor, som skjønte at ungene var alene hjemme, og presset seg inn? Hva hvis det kom en innbruddstyv? ← Og hva hvis det kommer en metoer som treffer huset? hva hvis 3.verdenskrig bryter ut og etterlater heler nabolaget som et stort krater? Eller jorden går ut av bane og trekkes inn mot sola og det ender i et stort kræsj med sola? Nei, man kan ikke helgardere seg mot alt her i livet. En gang må man kutte navlestrengen, og det er en stor fordel hvis man gjør det noen dager før ungen fyller atten år. Som man både ser av svarene her og hva vi alle selv husker fra barndommen, så er det ikke uvanlig elelr regnet som uforsvarlig hvis ungen er hjemme alene noen timer på kvelden. Særlig med tanke på at foreldrene alltid er tilgjengelig på mobiltelefon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå