Miss Marple Skrevet 26. januar 2005 #1 Skrevet 26. januar 2005 Hei! Skal ha jentis til lørdag og tenkte på å lage noe enkelt å spise. Må ikke ta for lang tid, jobber nemlig til fem og får folk klokken 19.30. Noen som kan hjelpe meg?
Mona Skrevet 26. januar 2005 #2 Skrevet 26. januar 2005 Kjøp frosne eller store vakumpakkede fine baguetter. Del dem, men ikke skjær igjennom. Fyll med krydret (stekt) kjøttdeig tilsatt champignon. Ost på toppen og gratiner i ovnen. Det er veldig godt og går veldig kjapt. Det går an å bare bruke skinke, ost og krydder også, men det er veldig godt med kjøttdeig!
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2005 #3 Skrevet 26. januar 2005 Pai kan i stor grad forberedes, helt frem til eggestanden, dagen i forveien. Forstekbunnen og lag fyllet klart, så er det bare å legge fyllet i bunnen og røre sammen og helle eggestanden over før paien stekes. Noe som til sammen bør gå på ca 40 min den dagen du har selskap. Pai trenger ca 355 min i ovnen. Serveres meg baguetter/rundstykker og en salat. Dessert, varm friske(frosne) bær i microen og server med en god vaniljeis.
Elze Skrevet 26. januar 2005 #4 Skrevet 26. januar 2005 Couscous Marrakesh: Mange ingredienser, men det er superenkelt og kan lages i stand dagen før og varmes opp. Du kan også bruke bare kylling, eller bare lam, eller drøye med en boks kikerter i tillegg. Alt du trenger å gjøre før gjestene kommer er å lage i stand couscousen, det tar bare 5 minutter. (4 porsjoner) 3 stk. kyllingfilet 200 g benfritt lammekjøtt 2 stk. løk 2 ss olje 1 ts salt ½ ts malt koriander ½ ts malt chilipepper ½ g safran ½ ts malt spisskummen 4 dl vann ½ stk. gul squash , evt. grønn 2 stk. gulrot 1 stk. grønn paprika 2 stk. tomat Slik gjør du: Couscous eller eventuelt ris til servering Skjær kylling- og lammekjøttet i 3 cm store terninger. Skjær løken i tynne båter. Varm olje i en panne og ha i kyllingkjøttet. Stek til det er jevnt hvitt. Ta opp kjøttet. Stek lammekjøttet til det er jevnt brunt. Legg i løk og krydder og stek videre et par minutter. Hell over vann og la gryten trekke i cirka 30 minutter. Skjær opp grønnsakene i litt store biter. Legg i squash, gulrøtter, paprika og kyllingkjøtt. Kok videre i 5-10 minutter. Ha i tomatene til slutt og la dem bli varme. Kok couscous etter anvisning på pakken. Legg den på et stort fat og lag en fordypning i midten. Legg kjøtt- og grønnsakblandingen i fordypningen. Pynt gjerne med litt frisk koriander. Oppskrift fra Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2005 #5 Skrevet 26. januar 2005 Hva med nachos? Tacokrydret kjøttdeig på nachos med ost på. Kjempelett, og veldig godt
Arkana Skrevet 26. januar 2005 #6 Skrevet 26. januar 2005 (endret) *** Endret 6. august 2005 av Arkana
Olifant Skrevet 26. januar 2005 #7 Skrevet 26. januar 2005 Tandoori marinert kylling! Marinade lager du av ca 4 dl youghurt naturell 2 ts gurkemeie 2 ts chillipulver 1 ts kanel 2 ts paprika puler litt revet ingefær 2 fedd hakket hvitløk saften fra 1 lime la kyllingfilleter ligge i marinaden over natten Lag mintesaus av hakket mynte og yoghurt legg kyllingfiletene i form med litt av marinaden og stek på 200 grader i 17 min server med villris, salat og naan-brød nydelig!
Miss Marple Skrevet 26. januar 2005 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2005 Tusen takk for mange gode ideer! Jeg tror jeg går for Arkanas quiche lorraine, hørtes spennende ut! Men takk alle sammen for gode tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå