Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ville bare få ut min frustrasjon litt. :frustrert: For 2 dager siden ble jeg tilbudt en jobb, men da jeg informerte de om at jeg var gravid, trakk de det tilbake! Totalt ulovlig iht norsk lov, men hva hjelper det...

Jeg må jo legge til at de brukte hele 2 måneder på ansettelsesprosessen, og da jeg var på intervju, var jeg ikke klar over at jeg var gravid. Da de ringte for å tilby meg jobben, valgte jeg å være ærlig med de, men det straffet seg. Jeg er 11 uker på vei, så det vises ikke enda. Så jeg kunne faktisk vært kynisk, og sagt noe før om en måned...

Jeg synes det er så utrolig korttenkt av en bedrift! Hvis jeg i værste fall er ute i 11 måneder i permisjon (Hvis ikke faren tar ut lenger pappapermisjon), så kan det jo godt hende at jeg jobber der i flere 10-år. Da blir det lille året ingenting i sammenligning.

Det kjedelige er jo at jeg er i et engasjement nå, og det ser ikke ut som det blir forlenget. Så da blir jeg arbeidsledig med stor mage. Får vel satse på vikarbyråer.

Ja,ja, ikke noe å gjøre med det, vil vel heller ikke jobbe i en bedrift hvor de behandler ansatte slik. Så det er vel en mening med det... ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

STOOOR tabbe av deg å fortelle det da!

Du burde vel ha fått med deg at sånt foreller man ikke før kontrakten er signert.

Skrevet

Hei!

Så utrolig uheldig for deg at det skjedde. De har ikke lov å gjøre det, det kan du gå videre med. Greit nok at det kanskje ikke var så lurt å nevne det, men jeg hadde gjort akkurat det samme. Bedre å si det enn å bli møtt med sure miner når magen vokser. Men det ser ikke ut til at det er veien å gå, når en blir møtt på den måten. HÅper det ordner seg for deg, lykke til med graviditeten. Det er tross alt det viktigste for deg :)

Skrevet

Synes det er tøft gjort av deg å fortelle det, for man hører jo mange historier om dette. Men tror det er lurt å være ærlig om det også.

Bedriften er tydeligvis ikke mye proff. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok meldt fra om dette til den rette instansen...

Skrevet

Du burde vel ha fått med deg at sånt foreller man ikke før kontrakten er signert.

Gjest: Ufattelig teit kommentar av deg!!! Det er vel ikkje nødvendig å seie sånt? eg har lært at ærlighet lønner seg..

Karensa: Det må jo kunne gå an å gjere noko? Likestillingsforbunde kan kanskje hjelpe deg..

:klem:

Skrevet

åååh - så frustrerende. Slike arbeidsgivere provoserer meg!!

Du fikk ikke tilfeldigvis skriftlig tilbud? I så fall kunne du jo ta saken videre (enklere med konkrete bevis, ikke bare ord-mot-ord som det blir av en telefonsamtale)...

Men i denne uperfekte verden der ærlighet straffer seg, straffer det seg vel enda mer å anmelde lovbrytere? Tenker at dersom det i et lite miljø blir kjennt at du har gått til sak om en arbeidsgiver, så slår det negativt ut for deg senere, og det vil vi jo ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet

Skjønner at du er frustrert, utrolig dårlig av arbeidsgiver - og som du sier, det er jo ikke tillatt!

Men jeg syns du gjorde riktig ved å fortelle dem at du er gravid, for jeg mener også at ærlighet varer lengst. Nå gjorde jo det at du ikke fikk denne jobben likevel, men som du skriver - nå slipper du i hvertfall å ha en arbeidsplass som har et sånt syn på gravide. Kanskje like greit å slippe.

Håper det ordner seg med en annen jobb! :)

Skrevet

Takk skal dere ha for støtten.

Jeg valgte å spille med åpne kort fordi jeg trur ikke jeg ville ha klart å sove om natta hvis jeg skulle holdt det skjult. Og jeg tenkte at hvis bedriften trakk jobbtilbudet, så kan man jo bare tenke seg reaksjonen deres når jeg kom til å fortelle det etter å ha jobbet der 1 måned. Tipper arbeidsmiljøet hadde blitt rimelig surt da..

Men jeg fikk ikke et skriftelig tilbud, bare muntlig. Så det blir vel egentlig ord mot ord. Men jeg skal nevne det for Aetat når jeg melder meg arbeidsledig, og til trygdekontoret når de regner ut fødselspengene.

Jeg pratet forresten med en saksbehandler i går på Trygdekontoret, hun nærmest rådet meg til å sykemelde meg før jeg ble arbeidsledig. For da ville jeg få sykepenger av min nåværende lønn, og ikke av dagpenger, som tross alt bare er 60 % av vanlig lønn. Dvs 10 000 ekstra i måneden. Vi får se, men det er litt lettere å være kynisk når man selv blir behandlet kynisk.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest: Ufattelig teit kommentar av deg!!! Det er vel ikkje nødvendig å seie sånt? eg har lært at ærlighet lønner seg..

Ærlighet lønte seg ikke så veldig i dette tilfellet da...

Snille piker kommer til himmelen, de andre kommer hvor de vil!

Det finnes ingen krav om at man skal si sånt når man får tilbud om jobb. Det er jo ikke vanlig å fortelle om graviditet før man er 3 mnd på vei, jeg ville ikke fortalt det til arbeidsgiver før det.

Skrevet

Meld fra til likestillingsombudet. Det er vikitg å få tall på hvor omfattende diskriminering av gravide er.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva ærlighet har å gjøre med dette. Man lyver da ikke om man ikke sier at man er gravid.

Gjest Snuppa, ikke innlogget
Skrevet

Slike saker blir det visst bare flere og flere av hos Likestillingsombudet. Lite de også kan gjøre, så lenge det bare dreier seg om et muntlig tilbud.

Når skal vi jenter lære å bli like kyniske som våre potensielle arbeidsgivere? Ikke lenge siden en annen av forumets brukere kunne fortelle en liknende historie. Jeg ville derfor ha holdt tett til jeg hadde fått skriftlig tilbud og helst etter at kontrakten var underskrevet.

Jeg ville heller hatt noen søvnløse netter pga dårlig samvittighet overfor potensiell arbeidsgiver enn søvnløse netter fordi jeg ikke klarte å betale regningene mine - sorry!

Skrevet

Syns hun gjorde det rette, uansett! Men - ta kontakt med en instans, for at flere ikke havner i samme situasjon. Syns bedriften burde satt pris på måten du gikk frem på, men som du sier... ærlighet varer visst ikke lengst.

Forstår godt du er redd for arbeidssituasjonen om du ikke hadde nevnt noe, da hadde det ikke blitt særlig gøy å gå på jobb om morgenen. Hev deg over dette, det var deg de ville ha, tenk på hva de går glipp av nå... :sjarmor:

Skrevet

Snille piker kommer til himmelen, de andre kommer hvor de vil!

husk lige at skriv hvem som det kommer fra :) dette sitat er mae west

man kommer længst med ærlighed, prøv at forstil dig hvordan hun ville ha hafte det hvis hun havede fået jobben og så sagt det et måned senere, virker på mig som den arbejdsplads haved været et helvede at være på. Det er mennesker som er uærlige som ødelægger for de ærlige.

Skrevet
Meld fra til likestillingsombudet. Det er vikitg å få tall på hvor omfattende diskriminering av gravide er.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hva ærlighet har å gjøre med dette. Man lyver da ikke om man ikke sier at man er gravid.

Jeg må signere innlegget til Melk! Og så lurer jeg på om det hadde vært snakk om uærlig/ærlig dersom det var en mann som hadde fått jobbtilbud, men ikke fortalte om det. Men jeg må jo legge til at jeg forstår jo godt at det hadde vært ækkelt å fortalt det etter kontrakten var signert om kollegaer hadde blitt sure. Men det irriterer meg at det er sååå "forståelig" at arbeidsgiver blir sur og oppfører seg ekkelt. Og jeg er også ganske så sikker på at arbeidsgiver selv har barn. ;)

I det siste bladet Gravid så var det en reportasje om akkurat dette med jobb og graviditet. Til forskjell fra tidligere så var også mannfolka nå begynt å grue seg til å fortelle om graviditeten, pga de tar mer permisjon enn det som var vanlig tidligere.

Skrevet
Jeg pratet forresten med en saksbehandler i går på Trygdekontoret, hun nærmest rådet meg til å sykemelde meg før jeg ble arbeidsledig.  For da ville jeg få sykepenger av min nåværende lønn, og ikke av dagpenger, som tross alt bare er 60 % av vanlig lønn.  Dvs 10 000 ekstra i måneden.  Vi får se, men det er litt lettere å være kynisk når man selv blir behandlet kynisk.

Jeg syntes du seriøst bør tenke over å bruke denne muligheten. Snakk med legen din om situasjonen du er kommet opp - og jeg er ganske sikker på at h*n vil være med på tankegangen til denne saksbehandleren. ;)

Lykke til!

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Ærlighet varer lengst,

Jeg synes du var tøff som sa i fra. Trist at det ende slik.

Håper det ordner seg for deg.

Skrevet
Ærlighet varer lengst,

Jeg synes du var tøff som sa i fra. Trist at det ende slik.

Håper det ordner seg for deg.

Henger meg på her!! HELT enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...