Gå til innhold

borgerlig bryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Har tatt en liten selvransakelse, og kommet frem til at det ikke blir riktig å gifte oss i kirken da vi ikke er kristne. Dere som har giftet dere/skal gifte dere borgerlig, kan dere fortelle meg litt om hvordan det foregår? Er det enten kirke eller humanetisk forbund forresten? eller er det flere muligheter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan gifte dere hos byfogden, på rådhuset, altså.

Gjest Gjest_liten_*
Skrevet
Har tatt en liten selvransakelse, og kommet frem til at det ikke blir riktig å gifte oss i kirken da vi ikke er kristne. Dere som har giftet dere/skal gifte dere borgerlig, kan dere fortelle meg litt om hvordan det foregår? Er det enten kirke eller humanetisk forbund forresten? eller er det flere muligheter?

Vi hadde humanetisk vielse. Har ikke angret et sekund. Fremdeles 3 år senere blir jeg alltid møtt med kommentaren "men ingenting kommer opp mot deres vielse" når vi diskuterer andre bryllup vi har vært gjester i.

Vielsen kan dere gjøre så høytidelig eller uformell som dere selv ønsker. Dere har stort sett veldig frie tøyler til å sette sammen et vielsesprogram som passer med deres personlighet og ønsker. Vi valgte å inkludere familien i selve vielsen med en løsning som så slik ut :

--> Inngang (pappa gikk sammen med meg for han hadde så inderlig lyst til det)

--> Mormor leser et kjærlighetsdikt som vi er veldig glade i.

--> Bror og svigerinne synger acapella

--> Viglseren holder sin personlige tale

--> Bror synger en sang til akkompagnert av en venn som spiller piano.

--> Signering av vielsespapir

--> Utgang

Vi fikk beskjed av vigsleren vår at vi kunne legge opp vielsen så kort eller lang som vi ønsket selv. Han var dedikert til oss den dagen uansett og må ikke ta hensyn til andre brudepar (som vanligvis står i kø forran kirka og klorer på døra sommerstid). Vigsleren hadde forøvrig 3 møter med oss samt masse maildialog. 1.møtet var i hovedsak han som fortalte om hvem han var og gav oss tips til ting vi kunne inkludere i vielsessermonien. Deretter hadde vi ett møte hvor vi pratet masse om oss, alt fra hvordan vi ble kjent til hva slags personligheter vi har. Vi skravlet i vei i over 2 timer den dagen og vi ble veldig godt kjent med vigsleren vår. Siste møtet hadde vi på det stedet hvor vi ønsket å gjennomføre selve vielsen. Gikk gjennom hvordan vi ønsket å sitte/stå, hvor vi ville han skulle stå, hvor gjestene skulle være etc..

I bunn og grunn ble vi veldig godt oppfulgt og resultatet hørte vi i talen hans. Alle gjestene trodde vi hadde hyret inn en vigsler i vennekretsen for han traff 100% blink med alt han sa. Det virket som han hadde kjent oss i en hel liten evighet.

Skrevet (endret)

Hei. Vi giftet oss i Tinghuset. Det var en kort seremoni, ca. 15 min men det var offisielt og vi likte det mye.

Endret av Nadir
Skrevet

Du kan jo alltids gifte deg unitarisk. Mer info her.

Gjest LindaKristin
Skrevet

Hei!

Først og fremst-så utrolig kult at dere ikke bare gjennomfører en vielse i kirken fordi det er "tradisjon"... Flott at folk er bevisste på det!

Jeg har vært i en vielse på rådhuset,som var veeeeeldig fin:) Dere kan sy det sammen AKKUrat som dere ønsker det selv:) Det viktigste er jo at dere blir mann og kone:) Gudd løkk!

Skrevet

vi giftet oss i bakgården på tinghuset i stavanger.

Det var en veldig fin og personlig vielse (da vår vigsler er ei god venninne av meg). Og det var mye familie og noen venner tilstede.

Vi kunne egentlig ha det hvor vi ville, vi vurderte mange steder utendørs, men bestemte oss til slutt for å ta det på tinghuset - ville gjøre det enkelt. Men venninna mi foreslo da å ha det i bakgården, og det ble kanonbra! Men spørs hvor fleksible de er på tinghuset når det ikke er noen man kjenner som vier. Har hørt at humanetisk forbund er mye bedre sånn :)

Skrevet
Har hørt at humanetisk forbund er mye bedre sånn :)

Men de er ganske sære når det gjelder valg av musikk. Og en må være medlem av humanetisk forbund også.

Skrevet (endret)
Men de er ganske sære når det gjelder valg av musikk. Og en må være medlem av humanetisk forbund også.

Hva mener du med at de er sære når det gjelder valg av musikk?

Endret av Minnelli
Skrevet

hvis du leier inn noen til å vie deg, kan du da gifte deg i hagen din f.eks??

Gjest lillelinn
Skrevet

vi gifter oss unitarisk.. satser på at det blir bra

Gjest Lilleulv
Skrevet

vi lur skal gjøre det på tinghuset, eller om vi skal ha vielse via humanetisk forbund :o er fortsatt usikker jeg...

Skrevet

Vi giftet oss på en ambassade. Noe jeg absolutt anbefaler.

Bryllup og bryllupsreise i ett.

Inviterte med oss foreldre, søsken og forlovere. De snakker fremdeles om turen -et skikkelig høydepunkt. Og vi hadde middag i privat rom på restaurant om kvelden.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Mest sannsynlig så blir det tinghuset. Men jeg kunne virkelig tenke meg å ha det sånn at han ikke så meg før vielsen + at min far fulgte meg opp. men det er vel ikke vanlig på borgerlig vielse eller? :rodme: det er noe av det som jeg gledet meg til med å gifte meg i kirken. Hvordan fungerer det når man går på tinghuset egentlig? jeg har jo ikke bare lyst til å dra dit sammen og signere noe papirer heller....

Gjest Lilleulv
Skrevet

nå har jeg pratet med Tinghuset, og det viser seg at vi ikke får den datoen vi har satt hvis vi skal gifte oss der :( strek i regningen!!

kjenner også litt på det der med at vi skal ankomme sammen. jeg har ikke lyst til det jeg...

Gjest Grafica
Skrevet

Åh, nå ble plutselig jeg i tvil også...!

Skrevet

Huh? sære på musikk ? Er det førstehåndsinformasjon ? Da har du nok ikke hatt en god nok dialog med vigsler. Vi fikk ingen begrensninger utover at musikken ikke skulle ha noe form for religiøst budskap (noe som var en selvfølge for oss uansett.. hadde vi hatt behov for det så kunne vi like gjerne giftet oss i det trossamfunnet man hadde behov for å inkludere budskapet fra..)

Vi hadde klassisk inngangsmusikk, da vi gikk sammen ut hadde vi Perfect day ( Lou Reeds versjon..)

Når det gjelder medlemskap rent kostnadsmessig betalte jeg medlemskapet (som kostet nette sum av 350kr) min mann er ikke medlem. Dersom vi skulle brukt en kirke i området hvor vi skulle gifte oss måtte vi betalt over 1000 kr....

Gjest Silkeape
Skrevet
kjenner også litt på det der med at vi skal ankomme sammen. jeg har ikke lyst til det jeg...

Slik jeg har forstått det står en ganske fritt til å utforme seremonien selv gjennom hef. Så dersom dere har vielsen i et egnet lokale er det vel ingenting i veien for at mannen din kan stå sammen med vigsler/ gjester og at du og din far kommer inn sammen etterpå?

human-etisk forbund

Skrevet
Huh? sære på musikk ? Er det førstehåndsinformasjon ? Da har du nok ikke hatt en god nok dialog med vigsler. Vi fikk ingen begrensninger utover at musikken ikke skulle ha noe form for religiøst budskap (noe som var en selvfølge for oss uansett.. hadde vi hatt behov for det så kunne vi like gjerne giftet oss i det trossamfunnet man hadde behov for å inkludere budskapet fra..)

Vi hadde klassisk inngangsmusikk, da vi gikk sammen ut hadde vi Perfect day ( Lou Reeds versjon..)

Når det gjelder medlemskap rent kostnadsmessig betalte jeg medlemskapet (som kostet nette sum av 350kr) min mann er ikke medlem. Dersom vi skulle brukt en kirke i området hvor vi skulle gifte oss måtte vi betalt over 1000 kr....

Fikk ikke lov til å bruke Deilig er jorden av hef vigsler. desuten er det rart å måtte melde seg inn i en organisasjon bare fordi jeg skulle gifte meg. Sært synes jeg

Skrevet
Fikk ikke lov til å bruke Deilig er jorden av hef vigsler. desuten er det rart å måtte melde seg inn i en organisasjon bare fordi jeg skulle gifte meg. Sært synes jeg

Deilig er jorden har jo religiøst innhold så det forstår jeg at du ikke fikk lov til.

Syns egentlig ikke det er særere å melde seg inn i HEF for å gifte seg enn å avholde en sermoni i ei kirke og love noe ovenfor en gud man egentlig ikke har noe særlig tro på...Ganske hyklerisk og lite respektfullt ovenfor både prest og alle andre som faktiskt tror.

HEF viet forøvrig gratis tidligere, men hvorfor i allverden skulle de bruke penger på en haug med folk som ikke ønsket å vie seg i kirka (nyte godt av HEFs tilbud) men fremdeles ville at "medlemskapspengene" skulle gå til kirka ? Skjønner godt at de vil at folk skal være medlem jeg. De tjener ikke no særlig på det likevel. De som bare er medlem for å gifte seg kan jo melde seg ut igjen etterpå ??

Jeg meldte meg inn i HEF for noen år siden rett og slett fordi jeg ikke ville at kirka skulle få penger for et "medlemskap" jeg aldri selv aktivt hadde meldt meg inn i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...