Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Hjemmelagd sushi Du trenger: 1 Bambusmatte Nori tang Sushi ris (1 ½ dl tørr ris til to personer) Riseddik, Mirin risvin eller sherry Wasabi, syltet ingefær, soyasaus til servering. Litt grønnsaker, f.eks avocado, agurk, i tynne strimler Og helt fersk fisk. Bør ikke være mer enn 1-2 døgn fra den kom opp av havet til den er på tallerkenen din. Gjerne to eller flere typer, for eksempel laks, tunfisk, kveite, steinbit. Til to personer trenger du ikke mye fisk, holder med 100 g filet til hver. Bambusmatte, nori, wasabi, syltet ingefær og ris, får du kjøpt i asiatiskebutikker eller vanlig dagligvarehandel, med godt utvalg. Blue dragon, har både tang og ris og bambusmatte. Riseddik er en hvit eddik, lagd av ris, der kan du bruke vanlig 7% husholdningeddik. Mirin er en type risvin, jeg har brukt søt sherry i stedet. Mattilsynet anbefaler å fryse fisken først, fordi den kan inneholde to makkparasitter disse dør ved frysing til –20 i minst ett døgn. http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel235.asp Jeg gjør det ikke, og lever er frisk og rask… Begynn med å koke risen, skyll godt av den først, til vannet er helt klart. Kok den som vanlig ris i dobbelt så mye vann som du har ris, i 10 min og skru av plata og la den stå i 20 min til den er mør. Hvelv så risen ut på et fat (ikke metall) og avkjøl lett mens du lager dressingen. Bland 5 ss eddik, 2 ss sukker, 2 ts salt og 1 ss sherry til sukkeret og saltet er oppløst. Til denne rismengden holder det med halvparten av dressingen, rør den forsiktig inn i risen og la den fortsette og avkjøle seg. Dekk den med et klede så den ikke tørker ut. Mens risen avkjøles skjærer du opp fisken i tynne fine skiver, noe som er enklets når fisken er halvfrossen. I tynne strimler til makirullene, og i tynne skiver på 3*4 cm til nigri. Makiruller. Del et ark med nori på tvers legg det på bambusmatten på en fjøl. Dekk 2/3 av norien med et tynt lag ris.(fukt hendene med litt vann, sushi ris er veldig klistrete) Legg en stripe fisk og en stripe agurk eller avocado i midten av risen Rull norien sammen. Fuktigheten fra risen gjør den klebrig så den bør feste seg lett. Skjær makirullen i 6 små biter. Det er lurt å fukte kniven så det ikke klistrer på kniven når du skjærer. Omvendte makiruller Legg en gladplast på bambusmatten og dekk med tynt lag ris likestort som tangen. Legg tangen oppå risen og legg et nytt tynt lag med ris og fisk og agurk som over og rull stramt sammen. Skjær i biter som over. Nigri. Lag små kuler av ris, klem de godt sammen. Siden risen klistrer så fælt bruker jeg en bit gladplast og som jeg legger over i et kaffemål da får jeg fine kuler som alle er like store. Legg en skive fisk på hver risbit og legg det fint opp på et fat. Her kan du også bruke reker. Server med syltet ingefær, wasbi og soyasaus. Gi hver gjest et par pinner og et glass sake og en øl. Det går greit med vin, men det er litt vanskelig å finne en vin som passer, mens all slags pils er godt til. Endret 20. februar 2006 av pulverheksa
Bekkeblom Skrevet 21. februar 2006 #2 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Flott pulverheksa Det er kjempeenkelt å lage sushi, og flere burde ta sjansen og prøve. Jeg vil bare legge til for egen del at hvalbiff - rå - er noe av det beste som fins og kan brukes i sushi. Flott farge har den også. Men den har ikke sesong før litt seinere på våren-forsommeren. Et spørsmål, jeg bruker ikke bambusmatte, jeg syns det er like greit bare å rulle dem på benken. Hva er egentlig fordelen med den? Endret 21. februar 2006 av Bekkeblom
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Jeg syns at fordelen med bambusmatta er at jeg kan rulle en litt fastere rull. Jeg bruker ikke en bambusmatte, men en sånn tallerkendemper i strå. Bruker også gladplast rundt alle rullene da kan jeg legge dem i kjøleskapet til det er tid for servering og oppdeling. Kvalkjøtt har jeg kun spist engang og da var det ikke noe tvil om at kvalen var død.... Men det skal jeg prøve, elsker jo carpaccio? av oksekjøtt
Sommerfugl83 Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 For at ikke risen skal klistre seg til hendene når man lager nigrisushi pleier jeg å ha en bolle med vann som jeg dupper hendene i mellom hver gang jeg lager en. Det funker supert Jeg gjør det samme med makirullene, skyller kniven i vann før jeg deler de... nam nam nå fikk jeg lyst på sushi....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå