Titta Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har kjøpt en hel gourment kylling som jeg tenkte å lage en bedre middag av på fredag. Men har aldri vært borti hel kylling før, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den. Er det noen som har tips til hva jeg skal gjøre med den? En god oppskrift?
Gjest itla Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 (endret) Jeg er glad i helstekt kylling, krydrer og fyller litt avhengig av humør og lyster. Nå på søndag hadde vi helstekt kylling fylt med stekt bacon, der stekefettet fra baconet ble kokt ut med litt brandy og så helt over fuglen. Saltet og pepret litt også. Fyllet er ikke strengt tatt nødvendig, men skinnet bør alltid gnis inn med krydder (salt og pepper, urter etter smak (tørre eller friske + evt hvitløk e.l.), og fuktes med en blanding av fett (f.eks. smeltet smør + olivenolje) og evt. alkohol eller syre (f.eks. sitron). Inn i ovnen på rundt 200 grader, stekes til kjøttsaften renner klar når du stikker en kniv inn ved låret (45 min-1 time, som regel). Jeg pleier å øse opp litt av sjyen og helle over fuglen igjen et par ganger under steking, sånn at skinnet blir sprøtt. Mens kyllingen hviler (10-15 min etter at du tar den ut av ovnen) lager jeg saus på sjyen. Endret 22. januar 2008 av itla
Brunhilde Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Jeg pleier å salte den inni. Utenpå smører jeg godt med flytende melange (eller smeltet "vanlig" melange) før jeg peprer og salter (jeg bruker flaksalt). Inn i ovnen på 225 grader i en times tid eller så. Til dette serverer jeg gjerne en god saus med fløte, båtpoteter og grønnsaker etter hva jeg har lyst på. Gourmetkylling er fantastisk saftig og god, og jeg får skikkelig sprøtt skinn når jeg lager den slik jeg har beskrevet.
Gjest Fjellsippa Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Hvis du er glad i hvitløk kan du jo prøve deg på en hvitløkskylling. Sett ovnen på 200 grader. Bland sammen philadelfiaost, presset hvitløk (mye) og finhakket purreløk. Press dette under skinnet på kyllingen. Vær forsiktig så du ikke stikker fingrene gjennom skinnet. Forvell 20 - 30 hvitløksbåter. Bland dem med grønne druer, og fyll inni kyllingen. Pepre kyllingen og bind fast lårene. Sett den i ovnen og stek til safta som kommer ut ved lårene er klar når du forsiktig stikker en kniv ned. Det tar kanskje en time. Skru ovnen ned på 175 grader hvis kyllingen ser ut til å bli for mye stekt. Server med godt brød og en salat til. Og så en god rødvin da.
Titta Skrevet 22. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2008 Takk for tips Vi er veldig glad i hvitløk, så kanskje vi skal prøve oss på Fjellsippa sin oppskrift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå