Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og leste tråden om lørdagsgodt og jeg sitter her en smule sjokkert over hvor mye snop barna deres får.

Her i huset er det omtrent ikke snop, på lørdagene får de frukt oppkuttet i biter og gjerne grønnsaksstrimler med dip, dette er noe ungene elsker.

Ble veldig inspirert av denne linken her, der var det jaggu mye bra:

http://www.frukt.no/fruktfest_default.aspx...407&mnu2id=3401

Hvorfor må det være snop ungene får ?? En ting er at det er mye sukker i det, en annen ting er E stoffene, som mange unger blir helt gira av :overrasket:

Håper flere kan ha nytte av den linken ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Jeg personlig mener at frukt og grønt hører hverdagen til!

Godterier med sukker i mener jeg at barna kan få en gang i uken - det er ikke usunt!

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg må si meg enig i at foreldre gir ungene sine utrolige mengder med godteri!! Frukt fungerer veldig godt som lørdagsgodt - jeg gav datteren min rosiner som lørdagskos da hun var liten, og hun syntes det var topp! Ellers faller både kjeks, chips og bolle i min kategori 'lørdagsgodt'. Sukkerfri tyggegummi og pastiller passer også - ungene kjenner ikke forskjell... Lille jenta mi skulle få velge lørdagsgodt helt fritt en gang, og gjett hva valget falt på...: En boks med 'Frisk'... Hun hadde god ånde den kvelden, kan vi si!

Skrevet

Vi har inte lördagsgodis. Vi har inte godis över huvudtaget. Eller jo, ibland har vi vuxna lite choklad eller nåt liknande. Mannen kan ta sig lite chips nån gång men nu var det nog några månader sen?

Vi har "äpplegodis", "pärongodis", melonbitar, halvtinade blåbär (som måste ätas på köket!) och hempoppade popcorn ibland.

Äpplegodis är mannens påhitt. Bara tärnad frukt som serveras i skål med en liten dessertgaffel. Supergott för både vuxna och barn.

Vi försöker tänka på att det är VI som skapar vanorna och vad som är naturligt och förväntat i barnens vardag.

Är det fest eller middagsgäster händer det att vi har glass (på tallrik till alla) till efterrätt men regeln i vårt hus är att det inte ska finnas sånt som frestar i frysen eller i skåpen för då tar vi fram det.

Läsk har vi så gott som aldrig. Saften står i skåpet för gäster.

Gjest Silmarill
Skrevet

Barn har ikke vondt av litt godterier 1 gang i uka, i begrensede mengder vel og merke!

Skrevet

Nej kanske inte - men varför införa vanor i hemmet som inte finns sen tidigare? Barn har inte heller ont av att inte äta godis.

Vi har en kompis till sonen som är allergisk mot det mesta - och får av naturliga skäl inte äta godis - de föräldrarna är glada att det är fler barn som inte efterfrågar godis på lördagen...

Skrevet

Vi lever veldig sunt til hverdags, så en kosedag SKAL jeg ha. Derfor må nesten datteren min få det også....

Skrevet
Jeg personlig mener at frukt og grønt hører hverdagen til!

Godterier med sukker i mener jeg at barna kan få en gang i uken - det er ikke usunt!

Jeg er helt enig her. Sønnen min er 3.5 og er egentlig ikke så opptatt av godteri.

Vi har ikke noe sånt fast lørdagsgodt, men hender jeg popper popkorn også får han brus til lørdagsmiddagen.

Jeg har ikke noe tro på å være for strikse med godteri, jeg har et tantebarn der foreldrene har vært veldig strikse på godteri og dette barnet er bare helt fullstendig vill etter godteri. Kan stå og spise sukkerbiter av sukkerskålen.

Jeg er også av den oppfattning at man godt kan ha kake på bursdager i barnehagen. Det er nemlig ikke det ene kakestykket hver 14 dag som er ille men hva barn spiser til vanlig. Noen barn spiser kjeks og drikker saft hver dag og har spiser nesten bare pasta og pølser til middag.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med Silmarill - lørdagsgodt i moderate mengder er ikke farlig. Det er vel ikke lørdagskosen som skaper dårlige vaner?

Hver og en får gjøre som man vil, men for meg blir det vel hysterisk når ungene overhode ikke skal smake noen form for godteri.

Endret av Kayli
Skrevet

Helt enig med Silmarill og Infinity!

Ser ingenting "galt" i at man har en dag i uka hvor man spiser snop.

(vi er ikke fanatiske, hverken den ene eller den andre veien. Alt med måte ;) )

Skrevet

Gutten vår velger lørdagsgodteri selv...og hver gang vil han ha kinderegg.

Som regel blir sjokoladen liggende igjen, for det er leken som er mest spennende :ler:

Er enig med de andre her, så lenge godteri ikke blir en vane i hverdagen tar ikke barna skade av litt lørdagsgodteri!

Gjest bada
Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man ha sukker for å kose seg.

Jeg innførte lørdagsgodt hjemme hos oss, men bare fordi jeg syntes det var enklest. Sønnen min hadde nemlig fått smaken på godteri (i barnehagen av alle steder :overrasket:), og hver gang han maste om det (han var kanskje 2-3 år da), klarte jeg å roe ham med at det var noe vi bare hadde på lørdager. Hvis jeg hadde kunnet bestemme helt fritt, ville vi ikke hatt slikt hjemme hos oss. Men man må bare ta innover seg at barn lever i samspill med andre, og at det ikke er så lett i praksis å skulle ha sine helt egne regler.

Skrevet

Vi er også litt opptatt av at det finnes alternativer til snop. Når ungene har besøk pleier jeg å skjære opp frukt i biter og det forsvinner på et blunk, uansett alder.

Likevel blir det ganske mye godterier i løpet av en uke selv om de ikke får det her hjemme. Det er ofte selskaper, avslutninger, de er på besøk hos andre osv. osv. hvor de får kaker, snop, brus osv. Godteposene i selskapene er så overfyllt at de ikke har spist opp alt i selskapet og dermed sparer de litt av det til senere anledninger. Men jeg må innrømme selv at når solen steker så synes jeg de kan få kose seg med en is innimellom.

Så selv om de kanskje får litt godterier midt i uka, har vi ikke innført noen fast rutine på lørdagsgodt (heldigvis! :ler: ). Av og til får de spise litt av det oppsparte godteriet rett etter middag selv om det er hverdag. Og av og til får de nugatti på brødskiva til kvelds.

Det er også en enorm forskjell på hva som er tillatt av godterier hjemme hos vennene så jeg tror vi ligger sånn midt på. Tror tross alt ikke ungene tar skade av litt godterier dersom de ikke småspiser hele tiden mellom måltidene.

Skrevet

Nej det är inte lördagskosen som är värst. Jag är kanske bara lite "emot" att just en dag måste vara kos för att det just är DEN dagen... eller att det absolut måste vara lösgodis, läsk och chips

Jag tycker det har varit viktigt att lära sonen (nu 3 år) att äta andra saker innan han lär sig äta godis och dricka läsk - för det lär han garanterat lära sig ändå. För någon dag sen fick han smaka en chokladbit, han sög lite på den och la den åt sidan. Det var för sött och inte en smak han gillade.

Jag tar hellre ett "lördagskos" med andra alternativ än godis

- för att jag vet att både jag och barnen mår bättre av det. Melon. Smoothie. Bär. Frukt. Riskaka med sylt eller ost. Knäckebröd för oss som vill ha något som knastrar. Mjölk, vatten med bör i, te eller en bakad kaka (kanske inte det mest sundaste men kul att göra tillsammans)

Skrevet

Fordi sukker er godt :sjenert:

Gjest Silmarill
Skrevet

Hvorfor skal man finne alternativ til snop, når snop blir gitt 1 (en) gang i uka i begrensede mengder?

Gjest Piper
Skrevet

Jeg innførte lørdagsgodt hjemme hos oss, men bare fordi jeg syntes det var enklest. Sønnen min hadde nemlig fått smaken på godteri (i barnehagen av alle steder :overrasket:), og hver gang han maste om det (han var kanskje 2-3 år da), klarte jeg å roe ham med at det var noe vi bare hadde på lørdager. Hvis jeg hadde kunnet bestemme helt fritt, ville vi ikke hatt slikt hjemme hos oss. Men man må bare ta innover seg at barn lever i samspill med andre, og at det ikke er så lett i praksis å skulle ha sine helt egne regler.

Og jeg forstår ikke foreldre, som ikke kan ta ansvar for valgene sine selv. Du velger å gi han søtsaker, og da må du faktisk ta det ansvaret selv. Du kan faktisk bestemme dette selv, for det er du som er den voksne. Jeg bryr meg fint lite om hva andre får, for her i huset er det vi foreldre som bestemmer.

Her i huset har vi kosehelg, der snopet som regel blir spist på søndagen av en eller annen merkelig grunn. Men det er visst på søndagen vi er snopesyk.

Men skal vi si at oppkuttet frukt og grønnsaker er kosemat, så koser vi oss omtrent hver kveld.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Lørdagsgodt får ikke ungene hele uka, på lik linje med at du og jeg som voksen koser oss ekstra med en eks. god mat og god drikke som vi ikke gjør ellers i uka!

Forstå det jeg skrev før du uttaler deg!

Endret av Silmarill
Skrevet
Men skal vi si at oppkuttet frukt og grønnsaker er kosemat, så koser vi oss omtrent hver kveld.

Jeg tenkte også litt på det. Nå har jeg ikke barn selv, men da jeg var barn, var jo litt av poenget med lørdagsgodt/kosemat at det var noe litt ekstra, og frukt hadde vi nokså fri tilgang til hele uka.

Mitt hus blir neppe sjokoladefritt når det eventuelt ikke lenger er barnefritt... Men lørdagsgodt behøver jo ikke bety ubegrensede mengder heller.

Gjest bada
Skrevet
Og jeg forstår ikke foreldre, som ikke kan ta ansvar for valgene sine selv. Du velger å gi han søtsaker, og da må du faktisk ta det ansvaret selv. Du kan faktisk bestemme dette selv, for det er du som er den voksne. Jeg bryr meg fint lite om hva andre får, for her i huset er det vi foreldre som bestemmer.

Jeg har da i høyeste grad tatt ansvar for valgene mine! Det var mitt valg å innføre lørdagsgodteri, så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Det var to grunner til at jeg tok dette valget: 1) Sønnen min begynte å mase om godterier hver gang vi var i butikken (og mange ganger ellers også), og da var det en grei løsning å fortelle ham at han ville få dette på lørdag. 2) Man lever ikke helt isolert her i verden, og barn blir introdusert for mange ulike ting gjennom andre barn. Da synes jeg det er greit at han ikke skal ha det totalt annerledes hjemme enn andre. Siden godterier så ut til å være å være noe som var en del av livet til alle vennene hans, syntes jeg at han burde få del i det også.

Når det er sagt, har jeg inntrykk av at jeg var mye strengere på dette området enn foreldrene til de fleste vennene hans, men med den løsningen jeg valgte ble både han og jeg fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...