Bomull Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Vi klarer ikke helt å bestemme oss for hvilken tv vi skal kjøpe. Vi har tittet litt på Panasonics testvinner, Samsungs plasma, Sonys lcd med full HD, og Samsungs lekre lcd. Hvilken hadde du kjøpt? Endret 4. januar 2008 av Sunshine
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Hvem? --- Du mener HVILKEN? Sony LCD. Jeg har nettopp vært på "runden" med en annen som skulle kjøpe flatskjerm TV og fikk da høre at plasma er på vei ut. Av alle de vi så på hadde Sony best design og best bilde. Samsung vil jeg ikke kjøpe av etiske grunner (nekter folk å organisere seg). Panasonic har lang og god erfaring med lyd og bilde så det er en god nummer 2.
Bomull Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2008 Beklager, men ja "hvilken". Har endret det nå.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 At plasma er på vei ut er tull! Ikke før om ganske mange år hvertfall!! Og da snakker jeg ikke om 2-3! Men det kommer helt ann på behovet, hva du skal bruke tv'n mest til, og hvordan signaler du har (analoge eller digitale)
mia83 Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Det er bedre å ha plasma-TV når man skal se på f.eks filmer fordi det er bedre bildekvalitet og man får større skjermer. Har hørt at kanal-navnet øverst i hjørnet på kanalene kan brenne seg fast på plasmaskjermer... LCD er en bedre allround-TV.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 At plasma er på vei ut er tull! De må være idioter de da som stod i de 6-7 butikkene vi var i her i byen i slutten av november for å høre om hva slags flat-tv som ble anbefalt. Der ble det nemlig sagt det samme over hele linjen. Jeg trodde nemlig det var plasma som var fremtiden og LCD som var på vei ut. Men det var altså feil i følge selgerne.
kort innpå Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Sony bravia lcd 40 tommer`n så klart !!! Klart best bilde kvalitet mye klarere bilder enn konkurentene og meget god lyd.
Trillrund Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Vi har en Samsung LCD, husker ikke akkurat modellen. Er veldig fornøyd! (Kan det være M86???)Den har avrundete hjørner.. En kamerat som absolutt måtte ha TV "akkurat nå" valgte plasma utgaven, og i dag angrer han på at han ikke ventet til de kunne levere LCD. Men anbefaler absolutt å kalibrere skjermen!
Merneith Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Hadde jeg fulgt bedre med på samtalen, så kunne jeg sikkert fortalt hvorfor en burde velge Sony Bravia 46", men det gjør jeg ikke Husker bare at den var best, i hvert fall om du skal ha Rikstv (da slipper du å kjøpe boks). Plasma er på vei ut.
Bomull Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2008 Nå har jeg vært rundt på 6 butikker og samtlige påstår at plasma ikke skal ut, og at den påstanden bare var tull.... Plasma består så lenge folk vil ha det, og enn så lenge vil de det. Faktisk så sa flere at de selv sverget til plasma. Jeg kunne godt tenkt meg panasonicen hadde det ikke vært for at den er så stygg. Det betyr kanskje ikke så mye, men ettersom det blir et stort møbel som tar mye oppmerksomhet ønsker jeg en tv jeg liker designet på. Valget hadde vært mye lettere om jeg hadde visst om jeg skal ha lcd eller plasma... Jeg synes det er veldig uklare bevegelser på de fleste lcd'ene i vår prisklasse. Tv'en skal hovedsaklig brukes til tv titting, men litt video og spilling på x-box og wii (spill og dvd blir ikke prioritert under tv valget da det ikke er like ofte som tv titting).
Trillrund Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Sambo har flere venner som kommer hit for å spille PS3 på vår LCD fordi det er så bra bilder.... Jeg synes vanlig TV fungerer bedre på vår LCD enn på kameratens plasma.
Bomull Skrevet 4. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2008 Jeg tror vi har bestemt oss for plasma i allefall! Jeg har saumfart ulike nettsteder etter tester, og alle sier at Panasonicen er langt bedre enn Samsungs plasma (har tittet på den i dag). Den er bedre på både bilde og brukervennlighet. Det kjipe er at ingen har Panasonic inne nå, men den kommer antagelig i løpet av en ukes tid på mpx... Trillrund: Jeg snakket med en kollega som også har den Samsungen, og de var ikke så veldig fornøyde...
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 Jeg tror vi har bestemt oss for plasma i allefall! Jeg har saumfart ulike nettsteder etter tester, og alle sier at Panasonicen er langt bedre enn Samsungs plasma (har tittet på den i dag). Den er bedre på både bilde og brukervennlighet. Det kjipe er at ingen har Panasonic inne nå, men den kommer antagelig i løpet av en ukes tid på mpx... Trillrund: Jeg snakket med en kollega som også har den Samsungen, og de var ikke så veldig fornøyde... Vi har panasonic 42PX70 eller noe sånn! Og er kjempefornøyd!! Utrolig bra sortnivå, og den takler våre analoge kabelsignaler utrolig bra! Spiller en del wii på den også, og syns kvaliteten er kjempebra! Hadde wii'en på LCD'en til mamma og pappa i jula, og synes ikke det var noe forskjell i kvaliteten!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 Vi har panasonic 42PX70 eller noe sånn! Og er kjempefornøyd!! Utrolig bra sortnivå, og den takler våre analoge kabelsignaler utrolig bra! Spiller en del wii på den også, og syns kvaliteten er kjempebra! Hadde wii'en på LCD'en til mamma og pappa i jula, og synes ikke det var noe forskjell i kvaliteten! Vi har heller ikke sett noe tegn til innbrenning i tv'n! Glemte wi'en på pause, med sterke kontraster på fargene i 3 timer ca her om dagen, men ikke et spor en gang!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #15 Skrevet 4. januar 2008 De må være idioter de da som stod i de 6-7 butikkene vi var i her i byen i slutten av november for å høre om hva slags flat-tv som ble anbefalt. Der ble det nemlig sagt det samme over hele linjen. Jeg trodde nemlig det var plasma som var fremtiden og LCD som var på vei ut. Men det var altså feil i følge selgerne. Ikke nødvendigvis! Er nok ganske smarte, siden LCD er dyrere så de tjener bedre på det! Men alle på diverse hjemmekino forum, og de som er på messer og som brenner for det sier at det ikke er det! Og her har vi fått anbefalt plasma til vårt bruk i samtlige butikker vi har vært utenom en, og han viste ikke akkurat inngående kunnskap om temaet heller.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 Skal ikke være påståelig her men når det gjelder plasma visa lcd så er det i grunnen hva som er primærbruken av tv'n som for meg avgjør valget. Er hovedbruken film fra DVD HDDVD/BR så er valget plasma. Er det mest TV-spill-pc så er det lcd. Som en allround vil jeg si at lcd har gått forbi plasma siden lcd har blitt mye bedre på å sortnivå, sort e sort å ikke en mørk grå nyanse som før (1 år). Noe ettelslep sliter de ennå med men det er ikke så markant som for f.eks ett år siden... Så dette meget godt f.eks i fotbalkamper hvor ballen hadde liksom en "hale" etter seg.. Blant de typer som er nevnt om lcd så er både panasonic-sony(X modell) og samsung (M86-87(en sølvlist i underkant som er forskjell)) meget bra lcd tv'r. Men sørg for å få de kalibret det er som natt og dag... Når det gjelder innbrenning på plasma så er det blitt mye bedre men fortsatt så kan man få det da ved en kalibrert plasma skjerm blir kontrasten for "høy" til at man ikke ser "logoen" en stund etterpå. Men de fleste skjermer kan "renskes" så dette forsvinner. Det er liksom ikke ett problem lenger men man må være klar over at det fortsatt ikke er helt borte. Enkleste måten kanskje å beskrive forskjellen på er at bilde på en plasma skjerm vil være "bløtere" mens på lcd litt skarpere. Skarpere er ikke nødvendigvis bedre for at forvirringen skal bli komplett :-) Valget er ikke enkelt men jeg tror at for den vanlige tv bruker så vil LCD være det sikkreste valget av de nevnte modellene. Den er liksom blitt som poteten... går til alt.. Men uansett plasma/LCD så kjøp med en DVD for å få kalibrert TV'ene, dere tror ikke hvor mye det har å si før dere ser det ;-)
skrue Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 Men uansett plasma/LCD så kjøp med en DVD for å få kalibrert TV'ene, dere tror ikke hvor mye det har å si før dere ser det ;-) Ja. Kjøper man først en god TV bør den også kalibreres. Søk f.eks. etter "Digital Video Essentials" på Amazon. Kan også kjøpes i Norge. http://www.hifiklubben.no/produkter/bilde/...ssentials__.htm
Trillrund Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Trillrund: Jeg snakket med en kollega som også har den Samsungen, og de var ikke så veldig fornøyde... Det er jo litt avhengig av hva man "tror" man kjøper også. Sambo var helt klar på hva han ville ha, og vi er veldig fornøyd med vår. Og de som har kjøpt samme eller neste utgave av Samsung på vår anbefaling, er også blitt veldig fornøyde. Særlig etter at sambo har vært på besøk og kalibrert. Kanskje kollegaen ikke har kalibrert. Hva var h*n misfornøyd med? Som en allround vil jeg si at lcd har gått forbi plasma siden lcd har blitt mye bedre på å sortnivå, sort e sort å ikke en mørk grå nyanse som før (1 år). Blant de typer som er nevnt om lcd så er både panasonic-sony(X modell) og samsung (M86-87(en sølvlist i underkant som er forskjell)) meget bra lcd tv'r. Men sørg for å få de kalibret det er som natt og dag... Valget er ikke enkelt men jeg tror at for den vanlige tv bruker så vil LCD være det sikkreste valget av de nevnte modellene. Den er liksom blitt som poteten... går til alt.. Men uansett plasma/LCD så kjøp med en DVD for å få kalibrert TV'ene, dere tror ikke hvor mye det har å si før dere ser det ;-) Sortnivå var en av grunnene til valg av LCD her. Synes gråkant på plasmaskjermer forstyrrer når bildet vises i 4:3, det er nok en av grunnene til at jeg ikke liker kameratens plasma. Ha, da har vi M86. Husker det var spørsmål om denne sølvlisten, ja... Og LCD er nok mest allround, og selv vår filmfrelste venn med plasma, synes filmer er bedre på vår skjerm. Kalibrering er helt nødvendig! Selv om det kan ta litt tid. Bare husk å kalibrere alle innganger. (har jeg hørt) Og bruk gjerne hdmi-kabler av god kvalitet. (Høres det ut som jeg vet hva jeg snakker om?)
Bomull Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det er jo litt avhengig av hva man "tror" man kjøper også. Sambo var helt klar på hva han ville ha, og vi er veldig fornøyd med vår. Og de som har kjøpt samme eller neste utgave av Samsung på vår anbefaling, er også blitt veldig fornøyde. Særlig etter at sambo har vært på besøk og kalibrert. Kanskje kollegaen ikke har kalibrert. Hva var h*n misfornøyd med? De var misfornøyde med uklarheten ved bevegelse og litt med sortnivåene. Jeg la forresten merke til kraftig uklarhet i sort/gråtoner i en mørk himmel på filmen de viste i den ene butikken vi tittet på Samsungen (de viste en spesiallaget dvd for disse skjermene). Jeg blir fryktelig svimmel av å se på skjermer der bevegelser blir uklare, derfor er dette et veldig avgjørende moment for meg. Vi har sett på skjermer i alle prisklasser men selv mange av de dyre lcd'ene har dette problemet. Pga dette har vi endelig bestemt oss for å velge Panasonics Eisaprisvinner. I vår prisklasse og til vårt behov er vi ganske sikre på at det er riktig valg. Endret 5. januar 2008 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har Samsung LCD 40 tommer. M86-serien. Den var faktisk den beste tv'n jeg så på. Sjekket tester først og dro så i butikker for å se. Nå er bildet litt sånn smak og behag da. Jeg ville ha LCD da vi også spiller en hel del. Betalte rundt 17K og er bare så fornøyd. Var ikke i utgangspunktet på jakt etter en HD-tv, men det var sånn det ble. Rett og slett fordi den hadde det beste bildet etter min syn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå