Gå til innhold

Har fryseren full av fisk

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg er så heldig å ha tilgang til gratis førsteklasses råvare året rundt, og har dermed fryseren full av sei- og torskefileter til enhver tid. Nå begynner jeg imidlertid å bli lei av stekt sei, kokt torsk og plukkfisk, og fisken begynner å hope seg opp i fryseren.

Dersom du har en spennende og litt annerledes oppskrift som inneholder torsk eller sei, så del den gjerne med meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne fiskegryten er både veldig enkel og veldig god. Har ingen nøyaktige mål, men den er så enkel at det går sikkert helt fint. :)

FISKEGRYTE MED APPELSIN.

Lag en vanlig hvit saus (smør, mel, melk, kraft eller buljong), men sløyf muskaten.

Ha i frisk eller tørket timian og nypresset appelsinsaft etter smak (jeg bruker 1-2 appelsiner til to pers.)

La dette småkoke i 5 min, og ha så i fiskefilet skåret i biter (funker fint både med torsk og sei). Trekkes til fisken er ferdig og serveres med poteter og dampet brokkoli.

Skrevet

Surr sei/torskefilet inn i skinke, og legg i en ovnsfast form, strø på pepper saft av en sitron, og litt olivenolje.

stek i ovn på 220 grader C i 15-20 min,( til skinken er sprø og fisken flaker seg, kommer an på tykkelsen av fisken)

Server med hvitløkpotetmos ( Kok poteter i lag med en hel hvitløk skrelt og delt i fedd( de blir myke og ikke så sterke etter koking) og mos med smør og smak til med salt og pepper og litt melk eller fløte hvis den blir for tykk.

Og dampa grønnsaker f.es vårløk, brokkoli, grønne bønner.

Skrevet

Godfisk.no er en side jeg har brukt mye. De har mange gode og spennende oppskrifter.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

*notere*

Godfisk.no er en side jeg har brukt mye. De har mange gode og spennende oppskrifter.

Har vært inne og kikket der nå, og der var det virkelig mye godt :)

Gjest Gjest_Chelsea_*
Skrevet
Min oppskrift!

BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE

Breiflabb evt. torsk til 4 pers.

(Jeg husker aldri hvor mye det skal være pr. pers. så jeg må alltid spørre i butikken!)

1 pakke bacon i skiver

Bacon surres rundt fiskestykkene og festes med tannpirkere

Stykkene stekes i pannen til baconet er passe stekt og settes deretter i ovnen i ildfast form i ca. 5 min på 200°C

Saus:

1 purre hakket

1 ss smør

2 dl fiskekraft/bujong

2 dl matfløte

2 ts sennep etter smak

2 never hakket persille (kan sløyfes)

Litt sitron

Salt og pepper etter smak

Smør og fiskekraft kokes sammen med purre til denne er mør før resten tilsettes. Sausen jevnes med maisena hvis den blir for tynn. Smakes til med sitron, salt og pepper.

Potetstappe:

Poteter kokes møre og moses.

Ha i 3-4 ss smør, margarin eller lettsmør (alt går har jeg funnet ut)

Ha i ca. 1 dl matfløte

Smak til med salt og pepper

Jeg pleier å smaksette potetmosen med enten hvitløk eller persille, spørs hva man liker.

Siden jeg alltid tar denne oppskriften på feelingen er det vanskelig å vite om jeg har klart å gjengi dette på papiret, håper det!  :)

Det fine med denne retten er at skal man ha gjester kan man lage i stand alt på forhånd og bare vente med å sette fisken inn i ovnen, varme opp sausen og potetstappen og dermed kunne snakke med gjestene eller spise forett i fred og ro. Genialt for meg iallefall!  :ler:

Skrevet
Den hørtes god ut!

Jeg liker den i hvert fall veldig godt, også er den så utrolig kjapp å lage at det er en perfekt hverdagsmiddag. :)

BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE

Hørtes kjempegodt ut! Jeg pleier å bake breiflabb innpakket i skinke og ha linser og ovnsbakte grønnsaker til, men jeg skal absolutt prøve denne neste gang. :sikle:
Skrevet (endret)

Jeg synes det enkle er det beste når det gjelder fisk. Det vi lager oftest er torskefilet pakket i folie med salt, pepper, sitronskiver, strimlet purre og noen smørklatter. Bakes ved 200 grader i ca 20 minutter. Serveres med poteter, grønnsaker og hjemmelaget aïoli. Veldig godt.

Ellers lager jeg noen gode panerte fiskekaker som selv de som ikke liker fisk har spist. Jeg lar torskefilet trekke i melk tilsatt et laurbærblad og noen hele pepperkorn. Siler melken og flaker opp fisken. Koker poteter møre og moser dem, tilsetter smør, salt, pepper og litt av melken fra fisken. Så blander jeg inn fisken, finhakket gressløk og finhakket persille. Formes til kaker som dyppes i vispet egg og så i ferske loffsmuler og stekes gylne i smør. Serveres med poteter, erter og hjemmelaget tartarsaus.

Jeg har skrevet torsk på begge oppskriftene fordi det er den fisken vi foretrekker, men du kan fint bruke sei også.

Og jeg glemte jo helt hjemmelaget fiskegrateng, som er det vi skal ha i dag. Jeg pleier å drysse frosne erter i bunnen av formen, og hardkokte egg i båter er også godt. Lager hvit saus (smakt til med salt, pepper og muskat) og blander inn kokt makaroni og fisk i biter, alt fordeles i formen. Drysser på loffsmuler/strøkavring og steker ved 200 grader i 35-40 minutter.

Endret av Arkana
Skrevet

Arkana,

kan du gi meg oppskriften på aioli?

Takk...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Her var det mange gode oppskrifter :) Har allerede tatt opp en seifilet til i morgen :sikle:

Skrevet
Arkana,

kan du gi meg oppskriften på aioli?

Takk...

Det blir litt omtrentlig oppskrift da. Jeg starter med å ha to eggeplommer i en bolle sammen med litt salt, pepper, sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver, men Dijonsennep eller annen god sennep er like bra) og så mye presset hvitløk som jeg ønsker (prøv deg fram med et par fedd først, så kan du smake på aïolien etterpå og evt tilsette mer hvitløk hvis du vil det). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper alt sammen mens jeg tilsetter olje. Jeg bruker omtrent 50/50 god olivenolje og en nøytralolje som maisolje, jeg synes bare olivenolje blir for skarpt og dominerende. Oljen tilsettes først dråpevis og etterhvert i en tynn stråle. Jeg måler ikke opp oljen, men antar at det blir ca 2,5-3 dl tilsammen, etterhvert som du blir mer vant med å lage dette vil du se når det er tilsatt nok olje. Når all oljen er tilsatt har jeg i sitronsaft og evt mer salt og pepper.

Det kan være at aïolien skiller seg (som oftest fordi man tilsatte oljen for raskt), men det er ingen katastrofe. Du kan prøve å redde den ved å vispe inn sitronsaft med en gang. Hvis ikke det fungerer tar du en ny bolle og har i en eggeplomme. Så visper du gradvis inn den "ødelagte" aïolien, og etterpå fortsetter du som vanlig med resten av oljen. Ikke noe problem. Aïoli er et nydelig og annerledes alternativ til smeltet smør, selv svigerforeldrene mine (som vanligvis ikke er begeistret for aïoli) liker dette og ber om det når de er på besøk. :)

Skrevet

Her er et par oppskrifter fra meg også - to av mine mest brukte hverdagsmiddager med fisk. :)

Fiskegryte:

Surr hakket løk, paprika, stangselleri, timian og hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks til 2 pers) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter squash i tynne skiver, 2 ss crème fraîche og fiskestykker som saltes og pepres. La koke/trekke 5-10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min), frossen vil nok trenge noen min ekstra. Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati og villris. Fungerer også bra som suppe med brød til.

Fisk i form:

Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet. Godt med ris til, feks basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Skrevet

En veldig god hverdagsgryte:

Legg tomat, løk, paprika og fisk lagvis i en ildfast form. Salte og pepre mellom lagene. Rist sammen olivenolje, matfløte og hvitløk og hell over (ca. 1/2 desiliter til en form til 2-3 personer).

Stek på 200 grader i ca 45. min. Serveres med hjemmelaget potetmos eller en mos av søtpotet og gulrot.

Har ikke møtt noen som ikke liker denne :)

Skrevet

en fantastisk fiskesaus:

3 dl kremfløte

3 dl vegeta buljong (selges på innvandrerbutikker. kan erstattes med grønnsaksbuljong hvis det er krise, men det blir langt fra like godt.)

jevning (smeltet margarin blandet med mel)

sitronsaft, salt og pepper etter smak

Kok kremfløten i 7 min, eller til den begynner å tykne. Tilsett buljongen og kok opp. Rør inn jevningen, smak til med sitron, salt og pepper.

Ellers er jo hjemmelagede fiskekaker deilige:

1/2 løk

500g filet

2 egg

Finhakk løk i foodprofessoren, ha i fiskefileter og eggene. Kjør i 30 sek. Stek. spis som de er, eller med brun saus.

Skrevet
Fisk i form:

Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet. Godt med ris til, feks  basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Skriver under på at denne er kjempegod :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Her var det utrolig mye godt, gleder meg til å prøve ut disse. Det ender vel opp med at jeg må hente nye fiskeforsyninger hjemme til jul :ler:

Tusen takk!

Skrevet

Jeg vil anbefale oppskriften bakpå "Findus torskeblokk", torsk i form med saus (fløte, sennep, hvitløk, fiskebuljong og persille) og en mos av hermetisert tomat, purre, løk og olivenolje oppå. Husker ikke oppskriften helt nøyaktig så man får lurkikke litt i frysedisken i butikken :) Den er veldig god iallefall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...