Gå til innhold

kvelds og døgnåpen barnehage/ dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er et par gamle tråder om dette her men med litt feil vinkling i forhold til det jeg lurer på.

Det er jo et faktum at mange ikke jobber 09-16 her i norge. det er ikke nødvendigvis noe man velger selv. elsker man feks resturant og hotell fag, eller kunstner skuespiller musiker, helse, og sikkert mage fler, er både skift arbeid og kveld og natt arbeid e nødvendighet. ofte gifter man seg og får barn med en motpart i samme situasjon... og man får jo barn.

men det er ikke mange kvelds og nattåpne barnehager/dagmammaer fordet. hvorfor ikke. i hvertfall kveldsåpne. de burde vel få lov å ha et tilbud de som alle andre foreldre? si at de kan være hjemme på dagtid og gi barna den omsorg de trenger, men de trenger hjelp på kvelden i stedet??

synes det burde finnes et tilbud for denne familiesituasjonen!!!!!!

noen som jobber kveld her som har noen meninger om det?

noen som er uenig?

eller enig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet uenig, fordi jeg ikke liker utviklingen med stadig mer liberale åpningstider på alt, fordi jeg synes det er synd hvis enda en gruppe arbeidstakere må jobbe skift, og fordi jeg synes barna fortjener en stabil hverdag - ikke en hverdag hvor de er i barnehage på skift i takt med foreldrenes skift.

Har man barn, må man ta hensyn til det. Hvis begge foreldrene jobber skift, ville i alle fall jeg prøvd å finne en annen jobb slik at en av oss jobbet til "vanlig" tid, eller i hvertfall prøvd å ordne det slik at vi ikke jobbet sent de samme dagene begge to.

Men jeg vet at hos feks sykepleiere har de ofte egne barnehager til barna sine.

Når det gjelder aleneforeldre, stiller jo saken seg litt annerledes.

Jeg er ikke helt i mot, men heller ikke helt for, er vel min konklusjon :)

Skrevet
I utgangspunktet uenig, fordi jeg ikke liker utviklingen med stadig mer liberale åpningstider på alt, fordi jeg synes det er synd hvis enda en gruppe arbeidstakere må jobbe skift, og fordi jeg synes barna fortjener en stabil hverdag - ikke en hverdag hvor de er i barnehage på skift i takt med foreldrenes skift.

Har man barn, må man ta hensyn til det. Hvis begge foreldrene jobber skift, ville i alle fall jeg prøvd å finne en annen jobb slik at en av oss jobbet til "vanlig" tid, eller i hvertfall prøvd å ordne det slik at vi ikke jobbet sent de samme dagene begge to.

Men jeg vet at hos feks sykepleiere har de ofte egne barnehager til barna sine.

Når det gjelder aleneforeldre, stiller jo saken seg litt annerledes.

Jeg er ikke helt i mot, men heller ikke helt for, er vel min konklusjon :)

skjønner definitivt hva du mener ja

, men ta feks mitt eget tilfelle da.jeg og min forlovede har en drøm om å starte restaurant (han er kjøkkensjef i dag og dette er noe han har drømt om lenge) selv har jeg jobbet mye i den bransjen og vi deler lidenskapen og drømmen om å starte dette (jeg jobber selv i SFO utdannet sanger og dramapedagog for små barn elsker jobben) men når vi får barn vil vi jo få et problem. hvis vi begge følger den drømmen vil vi måtte enten ha barna med, noe som er uaktuellt og gir de en ustabil hverdag eller så ville vi vært avhengig av barnehage/dagmamma (familien bor laaangt unna) eller så må en av oss "ofre seg. dette er best for barna, er er det godt for vårt forhold? vil vi kunne være godt trygge foreldre hvis vi sliter med å jobbe på "skift" for å være hjemme med barn og aldri se hverandre? eller er det ok at barnet er i barnehagen 8 timer om kvelden i stedet for om dagen noen dager i uka??

det er mange som har dt sånn. jeg er jo heldig som er i en dagjobb for å si det sånn. men mange mange der hvor begge må jobbe kveld. skal de la være å få barn eller bytte til en jobb de ikke trives med, bare fordi barnet ikke kan være i barnehage om kvelden i stedet for dagen

Skrevet
eller er det ok at barnet er i barnehagen 8 timer om kvelden i stedet for om dagen noen dager i uka??

Hva definerer du som "om kvelden"?

Kveldsskift fra 15-22?

Skal da barna stelles og legges i barnehagen? For så å vekkes opp og bringes hjem, og så direkte over i senga der?

Eller hvordan ser du for deg praktisk at hverdagen for barna skal være i denne kveldsåpne barnehagen?

For de kan jo ikke være oppe til kl 22, det er jo ikke "menneskelig" for små barn...

Jeg er imot slike kveldsåpne barnehager, og mener at det må være en bedre løsning for barnet og familien med en dagmamma/praktikant hjemme i barnets hus på kveldstid.

Det gir barna mer stabile dager og rutiner...

Skrevet

Kveldsskift fra 15-22?

Skal da barna stelles og legges i barnehagen? For så å vekkes opp og bringes hjem, og så direkte over i senga der?

Eller hvordan ser du for deg praktisk at hverdagen for barna skal være i denne kveldsåpne barnehagen?

For de kan jo ikke være oppe til kl 22, det er jo ikke "menneskelig" for små barn...

Jeg er imot slike kveldsåpne barnehager, og mener at det må være en bedre løsning for barnet og familien med en dagmamma/praktikant hjemme i barnets hus på kveldstid.

Akkurat det med rutiner og stabilitet er vel det som gjør at også jeg ikke synes så veldig mye om dette.

Skrevet

Kveldsskift fra 15-22?

Jeg har ikke så mye å sammenligne dette med, men jeg er enig med deg. Hvis begge foreldrene har en slik jobb så er vel praktikant det beste å ha? Da er jo barnet hjemme hos seg selv, og h*n kan ta med barnet i parker, åpen barnehage osv, og samtidig la barnet få ha faste rutiner, som det ikke vil få hvis h*n skal være i barnehage frem til 10 om kvelden for så og dra hjem og legge seg igjen..

Skrevet

Enig med Chiquita det beste må være en barnepasser som kommer hjem til en.

Gjest Moncler
Skrevet

Jeg synes det hadde vært et godt tiltak. Alt trenger ikke å være helt A4 for å være bra. Barn kan helt fint være oppe til kl 22, det er bare å endre rutinene deres det, la dem sove mer på dagen i stedet. Ellers er jo bare å putte sovende barn i bilen uten å vekke dem. Likevel er det nok enklest med en au pair eller praktikant. Men er kanskje ikke noe særlig for en praktikant å jobbe hver eneste kveld heller?

Gjest Mayamor
Skrevet

Barna er små så forsvinnende kort tid at da ville jeg lagt min livsførsel gjenspeile at jeg hadde små barn. Drømmer er det aldri for sent å realisere. Og er drømmene klare nok, er jeg enig med flere over; praktikant er en løsning for at barnet skal finne roen i egen seng.

I mitt yrke var problemet at jeg begyndte på jobb 07.00.

Ingen barnehagen åpnet før 07.15.

Da måtte jeg som alemor velge dagmamma/park som løsning i 3 år før jeg fikk meg jobb et sted med bedriftsbarnehage som åpnet 07.15 og barnet var med meg i 15 minutter på jobb hver morgen. Dette fungerte takket være en grei sjef. Så jatakk til barnehager som åpner tidligere enn 07.00. Men det er jo ikke lett å gjøre alle til lags heller. ;)

Skrevet

Jeg er enig i dette.

Ikke for at jeg ikke kan se behovet for kveldsåpen barnehage, for det finnes nok. Og for en alenemor som MÅ jobbe kveldsvakter, så er det nok mye ekstra "jobbing" for å få kabalen til å gå opp.

Men jeg mener likevel at så langt det overhodet er mulig, bør barnehagen være et dagtilbud, ikke et kveldstilbud. Særlig av grunnene som er skissert over, og i tillegg at dette med rutiner osv. kan bli svært oppstykket dersom foreldrene av og til jobber dag og av og til kveld. Å ha barnas hverdag noen lunde stabil, uavhengig av foreldrenes jobb, synes jeg bør være en prioritert oppgave de få årene barna er i barnehagealder.

I tillegg ser jeg for meg at en slik ordning dessverre kan misbrukes. Det kan selvfølgelig også dagens ordning, men der har vi igjen momentet med dag, kveld, rutiner og forutsigbarhet. Derfor liker jeg dårligere tanken på kveldsåpne barnehager der foreldre selv kan velge akkurat når de vil levere barna til pass.

Men det er ikke en enkel problemstilling, siden det finnes gode argumenter også for en slik ordning. Inntil videre mener jeg likevel at de negative argumentene veier tyngst.

Skrevet

Kveldsskift fra 15-22?

Nei det er ikke godt å si :) derfor jeg startet debatten.

om man skulle hatt det slik måtte man selvfølgelig hatt kveldsrutiner i barnehagen. middag, lek, kanskje barnetv, kveldsma,t lek, stelling kosling eventyr, og avslapping soving. Det blir jo et oppbrudd av hjemmets rutiner, og disse tingene er jo det foreldre alltids gjør,å setter pris på å gjøre. Men med dette som faste rutiner i barnehagen ville jo barn blitt vant til og likt det å? å bli flyttet når man sover er jo ikke nødvendigvis en så stor sak hvis man er vant til det (om man burde bli vant tilo det er en annen sak) tror en barnehage kan gi gode stabile rutiner, kanskje vil en dagmamma eller familiebarnehage være bedrem da er de i et privat hjem.

sier ikke at dette er min egne mening men det er motstykke og svar på deres innlegg.

så mener dere at barn ikke får stabile rutiner og trygghet av å være i barnehage/dagmamma etc på kveldstid? rutiner er rutiner spiller det noen rolle hvem som utfører de? (snakker nå om dagmamma familiebarnehage, få kjente voksne på få kjente barn)

i såfall hjelper det ikke mye med en praktikant heller, det er like lite mamma og pappa hvis det er et argument

synes foressten praktikant saken var en veldig god idè

Skrevet
I tillegg ser jeg for meg at en slik ordning dessverre kan misbrukes. Det kan selvfølgelig også dagens ordning, men der har vi igjen momentet med dag, kveld, rutiner og forutsigbarhet. Derfor liker jeg dårligere tanken på kveldsåpne barnehager der foreldre selv kan velge akkurat når de vil levere barna til pass.

Skal vi virkelig tro at folk helt enkelt bare "hiver" ungen sin til pass på kvelden?? det er sikkert ikke lett å skulle gå imot stimen av mennesker som mener man må jobbe dag for barnas skyld.

De som evt jobber i disse barnehagene etc må jo også kunne jobbe med å forutse at ikke systemet blir misbrukt

Skrevet

rutiner er jo like viktig på dagen som på kvelden?

og hvis man skulle finne andre jobber for ikke å jobbe kveld (om så bare for en periode hvilket ikke er så enkelt i kveld yrker)

hvor ville verden gått da? uten alt som skjer på kvelden? restaurant, hotell, sykehus, kino, kultur, daglivare, kjøpesenter, store entrepenører, skiftarbeidere i industrien m.m

vil det være lett å få jobb i et sånt yrke, på betingelsen av at man ikke kan jobbe i det mens man har små barn?? skal man finne en annen jobb og så tilbake eller?

jeg har mistet mange jobber fordi jeg i det hele tatt har lyst på og vurdert å få barn og da er det uinteressant for sjefene (hotel og restaurant)

Gjest Moncler
Skrevet

Barn har veldig lite erfaring, men er veldig tilpasningsdyktige. For et lite barn er det ikke noe mer naturlig å være i en barnehage på dagen enn kvelden. Barn som har foreldre som jobber med noen de trives med og som engasjerer dem er heldige. I tillegg er det jo kjempehyggelig å få hele formiddagen sammen med foreldrene. Greit at de sover litt i barnehagen, og heller har lenger våkentid når de først er sammen med foreldrene.

Skrevet
Skal vi virkelig tro at folk helt enkelt bare "hiver" ungen sin til pass på kvelden?? det er sikkert ikke lett å skulle gå imot stimen av mennesker som mener man må jobbe dag for barnas skyld.

Nei, jeg tror ikke at det store flertallet vil gå mann av huse for dette, men jeg synes ikke det er urimelig å anta at risikoen for misbruk av barnepass (hvis man kan kalle det det) øker dersom det innføres kveldsåpne barnehager.

og hvis man skulle finne andre jobber for ikke å jobbe kveld (om så bare for en periode hvilket ikke er så enkelt i kveld yrker)

hvor ville verden gått da? uten alt som skjer på kvelden? restaurant, hotell, sykehus, kino, kultur, daglivare, kjøpesenter, store entrepenører, skiftarbeidere i industrien m.m

vil det være lett å få jobb i et sånt yrke, på betingelsen av at man ikke kan jobbe i det mens man har små barn?? skal man finne en annen jobb og så tilbake eller?

Det er nok ganske vanlig at foreldre tar andre jobber en periode mens barna er små, og jeg kan ikke egentlig se noe galt i det. Ikke optimalt, men det er en av de tingene man ofrer (med mindre man har en samarbeidsvillig partner, som mange heldigvis har, særlig hvis det er et yrke som betyr mye for en). Hvor verden ville gått uten kveldsåpne dagligvarebutikker og kjøpesentre? Den ville gått videre, tror jeg, særlig fordi barnehagepersonalet slapp å måtte gjøre innkjøp etter at jobben var ferdig klokka 23...

Jeg ser poenget ditt i forhold til mange av yrkene du lister opp, men faktum er at de fleste familier helt fram til nå har klart seg igjennom de fem-seks første årene av barnets liv uten kveldsåpne barnehager, og jeg synes ikke nødvendigvis at alle nyvunne løsninger er en forbedring. Selv med dagjobb skal det noe til å forholde seg til barnehagens åpningstider, hvis man da ikke har jobb og barnehage vegg i vegg, men det er en av de utfordringene småbarnstiden bringer med seg.

Skrevet
Nei, jeg tror ikke at det store flertallet vil gå mann av huse for dette, men jeg synes ikke det er urimelig å anta at risikoen for misbruk av barnepass (hvis man kan kalle det det) øker dersom det innføres kveldsåpne barnehager.

Det er nok ganske vanlig at foreldre tar andre jobber en periode mens barna er små, og jeg kan ikke egentlig se noe galt i det. Ikke optimalt, men det er en av de tingene man ofrer (med mindre man har en samarbeidsvillig partner, som mange heldigvis har, særlig hvis det er et yrke som betyr mye for en). Hvor verden ville gått uten kveldsåpne dagligvarebutikker og kjøpesentre? Den ville gått videre, tror jeg, særlig fordi barnehagepersonalet slapp å måtte gjøre innkjøp etter at jobben var ferdig klokka 23...

Jeg ser poenget ditt i forhold til mange av yrkene du lister opp, men faktum er at de fleste familier helt fram til nå har klart seg igjennom de fem-seks første årene av barnets liv uten kveldsåpne barnehager, og jeg synes ikke nødvendigvis at alle nyvunne løsninger er en forbedring. Selv med dagjobb skal det noe til å forholde seg til barnehagens åpningstider, hvis man da ikke har jobb og barnehage vegg i vegg, men det er en av de utfordringene småbarnstiden bringer med seg.

mulig du har rett i at det vil øke. men orker ikke å tro så vondt om verden :)

hehe lo godt om den med barnehagepersonalet slapp å handle klokka 23. vanvittig godt poeng.

jeg snakker jo mest om hvis feks begge jobber i restaurantbransjen feks.. da er det ikke lett å få dagjobb, uten å gå hardt ned i lønn, og det vil tære hardt på forholdet mellom foreldrene med redusert inntekt og det å aldri se hverandre og ikke trives i jobben (som ikke nødvendigvis skjer men fort skjer) er det positivt for barna da? man må kunne være gode kjærester for å kunne være gode foreldre tror jeg

Mange klarer seg med 12-13 åringer som passer barna og "utnyttelse" av familien.... not good

Gjest Moncler
Skrevet
hehe lo godt om den med barnehagepersonalet slapp å handle klokka 23. vanvittig godt poeng.

Ellers kan de jo alltids handle før de går på jobb.

Skrevet
Ellers kan de jo alltids handle før de går på jobb.

selvfgølgelig kan de og gjør de det, men det var veldig morsomt da

Gjest Silmarill
Skrevet

For aleneforeldre med turnusarbeid forstår jeg at dette kan være en "god" løsning om ikke annet går!

Ser uansett helst at barn sover hjemme i sin egen seng om natten da!

Skrevet
Ser uansett helst at barn sover hjemme i sin egen seng om natten da!

hvorfor?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...