Merethe_81 Skrevet 6. desember 2007 #1 Skrevet 6. desember 2007 Sitter å drømmer om en tur til Cuba, men er usikker på når man helst bør dra? Vi skal ikke på no charterferie, vil helst oppleve cubanernes cuba, reise rundt på øya i 3-4 uker. Tips mottas med takk
_tulla_ Skrevet 6. desember 2007 #2 Skrevet 6. desember 2007 Jeg var jentetur til Cuba i november for 3 år siden. Vi var borte i 3 uker. Orkansesongen sies å vare fra juni til november. I tillegg sier Lonely Planet at i juli og august er det utrolig varmt der og det er da cubanerne tar ferie. Prisene kan dermed fort skrues opp med inntil 20 %. Videre kan jul og påske fort føre til overbookede hoteller og unormalt høye priser. Vi opplevde det meste fra turistenes Cuba til cubanernes Cuba. Vi var innom Varadero og Playa María la Gorda (turiststeder - cubanerne slipper ikke inn her), Bahía de Cochinos, Viñales, Trinidad, Cienfuegos, Santa Clara og Havanna. Vi reiste rundt i leid bil, og hvis dere skal gjøre det, så kjøp et godt og detaljert kart! Veiene er dårlig skiltet, så det er en fordel om kartet også viser "småveier". Vi brukte kartet fra "Nelles Maps", og det fungerte forholdsvis greit. Det eneste vi slet litt med, var å finne veien ut av Havanna! Da vi landet i Havanna tok vi inn hos et eldre ektepar i gamlebyen, som hadde lov av staten til å ha overnattingsgjester. Det ble riktignok bare en natt, fordi sengen var hardere enn en benk, sluket på badet rant over ved dusjing etc. Selv om man ikke velger denne løsningen, så får man raskt inntrykk av hvordan cubanerne har det. I området der vi holdt til, tok det oss 2 dager før vi fant en liten dagligvarebutikk. Utvalget var veldig dårlig, og det var tydelig at cubanerne ikke har mulighet til å kjøpe alle de produktene vi er vant til å kunne kjøpe. F.eks klarte vi ikke å oppdrive Cola light i hele Havanna! Det fant vi kun i Varadero. Videre skulle vi bestille ostesmørbrød til lunsj på en kafé (de reklamerte med at de hadde dette), men dessverre kunne vi ikke få ostesmørbrød den dagen fordi kafeen hadde ikke ost. Det er sånne småting som viser hvordan cubanerne har det i hverdagen sin. Bahía de Cochinos er Grisebukta - stedet der amerikanerne invanderte Cuba i 1961. Playa María la Gorda er en flott strand med mange korallrev rundt. Da vi var der var det bare 2 måneder siden en orkan hadde feid over området, men likevel var det et flott sted. I Santa Clara er det et stort monument til minne om Che Guevara. Trinidad står på FN's verdensarvliste. Her ser man sukkertøyfargede hus, samt at man ser barn tigge i nærheten av alle turistene. Cienfuegos kalles "den vakre dame ved havet". Det er Cubas 3. største by, og virker mye renere enn f.eks Havanna. Nå vet jo ikke jeg hva dere er interessert i å se, men orkideekspressen.no har litt info om landet. Vi bestilte leiebil og hotell gjennom dette selskapet. Ellers, så kan jeg anbefale å se litt rundt på sidene til forskjellige reisebyråer for å se hva de skriver om de enkelte stedene. Vi gjorde det, og i tillegg til å ha med Lonely Planet, fikk vi en uforglemmelig tur! Ønsker deg lykke til med planleggingen
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Hvis man drar til Cuba så må man synes det er ok å støtte Castro økonomisk. Klart Cuba er en spenndene og flott destinasjon, men jeg vil ikke støtte Castro.
gustav Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Hm ja det høres jo logisk ut. At å feriere på Cuba betyr å støtte Castro økonomisk. På samme måte som at ved å drikke Pepsi Max støtter jeg George W. Bush, og dermed krigen i Irak. Og siden 'det meste' av ting og tang for tiden blir produsert i østen og da fortrinnsvis Kina, så støtter jeg jo selvfølgelig kommuniststyret der borte og er automatisk imot FN's menneskerettigheter. For ikke å snakke om hvilken synd det ville vært å dratt på ferie dit! Sorry men makan til moralisme. Dra med god samvittighet du Merethe_81. Det skal jeg. Uten turisme ville det stått atskillig værre til på øya. God tur! Mvh, Gustav
Gjest B2B ikke innlogget Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Hm ja det høres jo logisk ut. At å feriere på Cuba betyr å støtte Castro økonomisk. På samme måte som at ved å drikke Pepsi Max støtter jeg George W. Bush, og dermed krigen i Irak. Og siden 'det meste' av ting og tang for tiden blir produsert i østen og da fortrinnsvis Kina, så støtter jeg jo selvfølgelig kommuniststyret der borte og er automatisk imot FN's menneskerettigheter. For ikke å snakke om hvilken synd det ville vært å dratt på ferie dit! Du er tydeligvis overhode ikke peiling på politikk siden du sammenligner et vestlig demokratisk land med det kommunisktiske diktaturet som Cuba er. Pengene man legger igjen fordeles/beholdes av Castro. Klart man også burde være bevisst på hvor varer er produsert, men selvom varer produseres i Kina så er dette stort sett gjort av store internasjonale firma. Dermed havner ikke penge direkte i hendene på de som styrer. Å dra til Kina er ikke noe bedre enn å dra til Cuba. Det er forkastelig at vi rike normenn kun tenker på hvordan vi kan få mest mulig ut av alle pengene våre og at mange synes det er helt greit å støtte diktatur med sine feriepenger. Nei man skal ikke ha god samvittighet for å støtte et diktatur bare for å spare penger selv, skam dere som ikke tar med slikt i vurderingen av feriemål.
avilion Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Jeg er faktisk helt enig i de som skriver at man faktisk direkte støtter Castro's kommunisktiske diktatur dersom man drar på ferietur til Cuba. Pengene går ikke rett til de som jobber eller til store internasjonale kjeder. Akkurat problematikken rundt reiser til Cuba er noe som vi akkurat har diskutert i min omgangskrest etter at et vennepar var der og synes det var så topp å få alt så billig. Ingen i min venneflokk synes det er ok bortsett fra de som var der, de er ikke akkurat kjent for å tenke moralsk. Har flere venner som har rømt fra Castro's terrorvelde og de synes det er helt forkastelig at rike normenn synes det er ok å støtte et diktatur så lenge dette fører til at man selv sparer litt penger. Jeg ser heller ikke vitsen i å dra til Cuba og støtte opp om Castro. Det finnes en rekke andre vakre land i området som i det minste ikke har et kommunistisk diktatur hvor alle inntekter skal innom regjeringen/persidenten til "fordeling".
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Turismen på Cuba er et stort skritt mot demokrati. God tur trådstarter. Cuba er et flott land med flotte mennesker - så får vi alle håpe at også styresettet snart vil avspeile dette. Hvis du vil reise rundt uten å leie bil, så er det også et utbygd bussystem.
Merethe_81 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2007 Nå anser jeg meg selv for å være meget politisk bevisst, så man trenger ikke å dra igang en politisk diskusjon her inne. (Start i så fall en ny tråd..!) Takk for de tipsene jeg har fått til nå, kommer godt med i planleggingen! Mottar selvfølgelig gjerne flere tips
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Nå anser jeg meg selv for å være meget politisk bevisst Da er det rett og slett underlig at du velger å dra til Cuba på ferie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå