flowerpower Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Nå har jeg laget (eller holder på for den er kjedelig enda) meg blogg. Er forskjellen at med hjemmeside har en eget domene, men en ikke har det med blogg? Har det noe å si? Jeg valgte blog.no,- er det noen som har erfaring med den? Jeg synes det er litt vrient å finne info når jeg står fast.
Cronos Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Vel, en hjemmeside behøver ikke ha eget domene. Jeg vil si at en blog og en hjemmeside er teknisk like, men skiller seg litt i layout og innhold. En blog er mer dagbok-aktik, med hyppige oppdateringer og mye lesning, og oppdateres kronologisk. En hjemmeside er mer personlig, kan inneholde mye rart og forskjellige linker. Og oppdateres sporadisk og vilkårlig. Omtrent sånn ser jeg på tingene.
Catzy Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Blog kommer av ordet weblog, som betyr et sted man oppdaterer jevnlig med større og lengre poster. Det kan man gjøre på en hjemmeside også, men hjemmesider har tradisjonelt vært sitt sted på internett, der man presenterer seg selv en gang for alle, og gjerne glemmer hele greia. Litt avhengig av hvilket blog-verktøy du bruker, så kan du fint ha noe som fungerer som begge tingene, dvs et sted der du både skriver ofte, men også har en "presentasjon", litt om hvem du er og et par fine bilder el.l. Hjemmesider har eksistert i 10 år eller mer (siden internett utviklet seg i grafisk retning), mens blogger først startet for 3-4 år siden, og først har tatt av de siste et til to årene. Skillene mellom de to var nok større før. Catzy
Crazee Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Forskjellen vil eg seia er mest i måten dei vert oppdatert på. Bloggar vert oppdatert i bloggen sjølv, ved å skriva nye innlegg (og kryssa av for kategoriar og sånt), og så har ein som oftast muligheten til å få kommentarar på innlegga. Dei siste innlegga står gjerne på framsida. (Personlege) heimesider blir tradisjonelt laga på datamaskina, side for side, og lasta opp til serveren. Når sidene vert oppdatert, er det heilt opp til designeren kva sider som vert oppdatert, korleis, og kor dei ligg. Dette er sjølvsagt veldig forenkla. Du kan få bloggar som ikkje ser ut som bloggar i det heile, og du kan ha heimesider som fungerer ganske likt måten ein blogg er bygd opp, både i oppbygging og måten dei blir oppdatert på.
flowerpower Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2005 Har bare lyst til å takke for alle gode svar jeg fikk både på denne og en annen tråd (ang hjemmeside) Jeg satte i gang med blogg på blogs.no og er så langt veldig fornøyd. Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med bilder i utlandet når jeg ikke har egen pc, men det ordner seg nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå