Gjest Jon Are Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Jeg er som nevnt tidligere uførestrygdet, og det sier seg selv at jeg ikke har all verdens penger å rutte med. I dag er det jo 17 mai, og jeg skal på besøk og diverse ting. I den anledning tenkte jeg å regne bare for moro skyld hvor mye 17. mai egentlig koster. En ting er sikkert, nye bukser(bamwollshosen) må man ha, og disse buksene ligger på ca 2000 -4000kr. Er det en ting jeg har lært hjemme , så er det at det er skikk og bruk å stille opp med nye bukser (bamwollshosen) på denne dagen. En ny dressjakke og skjorte må man helst også ha, og prisen på dette er vel rundt 6000-7000 kroner. Nå har jeg brukt dressjakken flere år på rad uten at noen har lagt merke til det. Skjorten har jeg også brukt flere år på rad. Så er det blomster, is , lys, sløyfer , pølser osv. Det går vel med rundt 500 kroner på dette hvert år. I år har jeg droppet byen, så da blir det bare sløyfer og blomster til verten i kveld. Ja, det koster mye denne feiringen. For mitt vedkommende, så er jeg blakk lenge etterpå. Hva med dere? Bruker dere like mye penger på 17. mai som meg? Hilsen fra Jon Are
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 En ting er sikkert, nye bukser(bamwollshosen) må man ha, og disse buksene ligger på ca 2000 -4000kr. Er det en ting jeg har lært hjemme , så er det at det er skikk og bruk å stille opp med nye bukser (bamwollshosen) på denne dagen. En ny dressjakke og skjorte må man helst også ha, og prisen på dette er vel rundt 6000-7000 kroner. 11000 kr for nye klær? Oj sann, da er du langt dyrere enn de fleste jeg vet om haha.. Jeg bruker festdrakta mi, den kostet med 2000 kr for, vel mamma betalte vel for den til komfirmasjonen min. Og sambo bruker dressen han kjøpte i fjor. Så klesutgiftene slipper vel vi. Ellers så bruker vi lite penger. Har lagd kake, kosta meg kanskje 200 kr. Også skal vi grille etterpå så der var det kanskje 200 kr til + drikke. Så dagen våres kommer på kanskje på maks 800, og da tar jeg høyde for en del utgifter (som at jeg må ha is, og enda en is, og helst en heluim ballong )
Gjest Pet Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 10000 for et 17-maiantrekk synes jeg var fryktelig mye. Bomullsbukse til 4000 kr for å gå med på 17. mai? Sløyfe bruker man vel om igjen, uansett koster vel en 17-maisløyfe 20 kr. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke en krone i dag. Jeg har en flaske cava som jeg skal drikke som jeg fikk til jul.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Må innrømme at jeg blir litt provosert av alle disse "stakkars uføretrygdede". Dere har ikke mye å rutte med, men det finnes faktisk andre grupper i Norge som har like mye/lite eller mindre å rutte med.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Jeg er som nevnt tidligere uførestrygdet, og det sier seg selv at jeg ikke har all verdens penger å rutte med. I dag er det jo 17 mai, og jeg skal på besøk og diverse ting. I den anledning tenkte jeg å regne bare for moro skyld hvor mye 17. mai egentlig koster. En ting er sikkert, nye bukser(bamwollshosen) må man ha, og disse buksene ligger på ca 2000 -4000kr. Er det en ting jeg har lært hjemme , så er det at det er skikk og bruk å stille opp med nye bukser (bamwollshosen) på denne dagen. En ny dressjakke og skjorte må man helst også ha, og prisen på dette er vel rundt 6000-7000 kroner. Nå har jeg brukt dressjakken flere år på rad uten at noen har lagt merke til det. Skjorten har jeg også brukt flere år på rad. Så er det blomster, is , lys, sløyfer , pølser osv. Det går vel med rundt 500 kroner på dette hvert år. I år har jeg droppet byen, så da blir det bare sløyfer og blomster til verten i kveld. Ja, det koster mye denne feiringen. For mitt vedkommende, så er jeg blakk lenge etterpå. Hva med dere? Bruker dere like mye penger på 17. mai som meg? Hilsen fra Jon Are Hva er bamwollshosen? Ellers trenge man nok ikke ny dress for hver 17. mai. Kjøper du dress i den prisklassen, så har du kjøpt god kvalitet. Still med rene og pene klær og sløyfene trenges jo ikke kjøpes hvert år. Pakk de pent ned etter feiringen, så har du de klare neste år.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 17. mai 2008 #6 Skrevet 17. mai 2008 Jeg er som nevnt tidligere uførestrygdet, og det sier seg selv at jeg ikke har all verdens penger å rutte med. I dag er det jo 17 mai, og jeg skal på besøk og diverse ting. I den anledning tenkte jeg å regne bare for moro skyld hvor mye 17. mai egentlig koster. En ting er sikkert, nye bukser(bamwollshosen) må man ha, og disse buksene ligger på ca 2000 -4000kr. Er det en ting jeg har lært hjemme , så er det at det er skikk og bruk å stille opp med nye bukser (bamwollshosen) på denne dagen. En ny dressjakke og skjorte må man helst også ha, og prisen på dette er vel rundt 6000-7000 kroner. Nå har jeg brukt dressjakken flere år på rad uten at noen har lagt merke til det. Skjorten har jeg også brukt flere år på rad. Så er det blomster, is , lys, sløyfer , pølser osv. Det går vel med rundt 500 kroner på dette hvert år. I år har jeg droppet byen, så da blir det bare sløyfer og blomster til verten i kveld. Ja, det koster mye denne feiringen. For mitt vedkommende, så er jeg blakk lenge etterpå. Hva med dere? Bruker dere like mye penger på 17. mai som meg? Hilsen fra Jon Are Svi av 11 500 kr på en dag?? Alvorlig talt. Det er jo helt hinnsides. Jeg kunne aldri hatt råd til dette selv om jeg tjener greit nok. Hvor mye får man egentlig i uføretrygd. Nye klær til 17 mai er da overhode ikke nødvendig og må man ha nytt så kan man da f.eks. handle på H&M? Jeg har brukt min H&M kjole til julekvelden, nyttår og 17 mai de siste tre årene. Jeg har brukt nesten 1500 kr i innkjøp til 17 mai i år fordi det var vår tur til å holde frokosten for vennegjengen. Ellers så bruker vi kanskje 200-300 is + gave til frokostverten.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. mai 2008 #7 Skrevet 17. mai 2008 Jeg har vel brukt ca 100 kr. Til blomster og lys. Klær har jeg da i skapet og kjøper hverken is eller pølser.
Brunhilde Skrevet 17. mai 2008 #8 Skrevet 17. mai 2008 Dette er noe av det dummeste jeg har lest. Nå er klokka 14.40 og vi har fremdeles ikke brukt en krone. Jeg har tøy som hang i skapet, det samme har 18-åringen. Begge ser ganske presentable ut, og det tror jeg du også kunne gjøre for atskillig mindre enn det beløpet du skisserer.
Concertina Skrevet 17. mai 2008 #9 Skrevet 17. mai 2008 Klær har vi i skapet (dress til sambo og bunad til meg), ellers så inviterer vi familien til middag her hjemme, så vi svidde vel av noen hundrelapper på matbutikken i går (indrefilet av svin m/ diverse tilbehør og kake), ellers har vi ikke brukt ei krone... lys og servietter har vi og i hagen er det blomster. Og med det været som har vært her på østlandet så har det ikke fristet å kjøpe så mye som en is
Gjest Naria Skrevet 17. mai 2008 #10 Skrevet 17. mai 2008 Bunaden hadde jeg fra før så jeg har ikke brukt penger på klær. Sløyfe trenger jeg ikke så det har jeg heller ikke kjøpt. Det eneste jeg har brukt penger på er en pølse og et wienerbrød og kanskje en 10'er på bensin. Ved dagens slutt anslår jeg at jeg kommer til å ha brukt 60-70 kroner.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 Uføretrygdet og kjøper dress til tusenvis av kroner??? Jeg tror rett og slett at du tuller! Kjedet deg da du skrev innlegget? Dersom noen du kjenner "krever" at du må ha denne nye buksen hvert år, så får du si at det er helt greit dersom de spanderer den på deg! Jeg og sambo er i full jobb, men ingen av oss ville finne på å kjøpe et antrekk til mer enn max 2000 kr. Og da synes jeg selv DET er i drøyeste laget. Jeg finner meg enkelt et antrekk for under tusenlappen, men er ikke helt sikker på hva en dress koster. Men går du på f.eks. Dressmann kan jeg garantere at du ikke trenger å bruke en månedsinntekt på dress. Dessuten, hvem er det som sier at voksne folk må ha nye klær til 17. mai? Er vel ikke noe problem å bruke samme dress i noen år? Jeg vet det er vanlig at barn kan få et nytt penantrekk til denne dagen, men det handler vel mer om at de har vokst fra det brukte i fjor, eller at denne dagen benyttes som "kjøpe nytt pentøy"-dagen. Det jeg har brukt av penger til 17. mai i år har gått til en maibukett, levende lys, servietter og ingredienser til en bløtkake. Ikke de helt store utskeielsene altså. Og selv disse småtingene kunne jeg godt klart meg uten dersom økonomien var dårlig. 17. mai er hva du gjør det til. Dette er en av de dagene i året der du faktisk kan delta uten å betale noe som helst! Å gå i tog eller se på tog er jo gratis. Føler du at du absolutt må vise at du er aktiv deltaker på annen måte enn å stille opp, kan du komme langt med en 50-lapp. Ei 17. mai-sløyfe og et flagg, så har du det du trenger!
Lise_ Skrevet 17. mai 2008 #12 Skrevet 17. mai 2008 Ja det var veldig mye penger på klær. lurer på hva du har brukt når du har reist til byen. var nok likegreit å droppe den turen ja... Det er og litt skummelt å tenke på ditt pengeforbruk til jul..
Gjest StockDama Skrevet 17. mai 2008 #13 Skrevet 17. mai 2008 har ikke brukt en eneste krone til 17 mai =p
effy Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 Herregud da mann, det er vel ingen som bruker så mye penger på 17 mai (alene)?
Pauline Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Kaffe og kakestykke, meg og mannen =30 kr. 100 kr til hver av de to minste til "dill" Ellers er vi innvitert bort i kveld, så har ikke handlet inn ekstra verken servietter, lys eller noe. Total utgift er altså 230 kr. (Og vi er en hel familie, der ingen er uføretrygdet, og økonomien er god)
Gjest Gjest -M- Skrevet 17. mai 2008 #16 Skrevet 17. mai 2008 Jeg er som nevnt tidligere uførestrygdet, og det sier seg selv at jeg ikke har all verdens penger å rutte med. I dag er det jo 17 mai, og jeg skal på besøk og diverse ting. I den anledning tenkte jeg å regne bare for moro skyld hvor mye 17. mai egentlig koster. En ting er sikkert, nye bukser(bamwollshosen) må man ha, og disse buksene ligger på ca 2000 -4000kr. Er det en ting jeg har lært hjemme , så er det at det er skikk og bruk å stille opp med nye bukser (bamwollshosen) på denne dagen. En ny dressjakke og skjorte må man helst også ha, og prisen på dette er vel rundt 6000-7000 kroner. Nå har jeg brukt dressjakken flere år på rad uten at noen har lagt merke til det. Skjorten har jeg også brukt flere år på rad. Så er det blomster, is , lys, sløyfer , pølser osv. Det går vel med rundt 500 kroner på dette hvert år. I år har jeg droppet byen, så da blir det bare sløyfer og blomster til verten i kveld. Ja, det koster mye denne feiringen. For mitt vedkommende, så er jeg blakk lenge etterpå. Hva med dere? Bruker dere like mye penger på 17. mai som meg? Hilsen fra Jon Are Kanskje du har tastet en null for mye på slutten av summene du nevner her? Hvis ikke, skjønner jeg ikke helt hvor du handler klær, og hvilke krav du tror omgivelsene har til bekledning på nasjonaldagen? Man får jo helt greie bukser og dressjakker på H&M, Dressmann og andre rimelige butikker. En uføretrygdet kan ikke akkurat handle klær i de dyreste merkebutikkene. Det tror jeg alle oppegående mennesker har forståelse for.
Gjest Piper Skrevet 17. mai 2008 #17 Skrevet 17. mai 2008 Når en person bruker så mye penger på klærne sine, vil nå jeg si at den personen ikke kan klage på dårlig økonomi. Dårlig økonomi har man når man ikke kan bruke mange hundre kroner på nye klær, og heller ikke bruke mange hundre kr på selve dagen. Da jeg hadde dårlig økonomi fikk ikke barna nye klær til 17. mai, for det var det rett og slett ikke penger til. og da kommer jeg fra et hjem der vi alltid fikk nye klær til denne dagen, men har man ikke penger så har man det ikke. Men i dag da vi har bedre økonomi har barna fått nye klær, men de er heldigvis lært opp til å kunne få litt billigere klær enn det dyreste for å si det slik. Minsten fikk for ca 500 og mellomste fikk for ca 1000, men det var fordi de begge fikk velge ut det de ville ha til rundt 1000 kr. Så fikk de 400 kr for å ha på denne dagen, og jeg syns det er kjempe mye penger for en ungdom å bruke. Men i dag har vi økonomi til det, og da kan de få litt ekstra. Men si ikke at du har dårlig økonomi, om du kan prioritere å bruke ca 10000 kr på klær til denne dagen. Det er en skam mot de som faktisk sliter med økonomien. For det er ingen som sier at det må være de og de klærne, for av og til må man faktisk gå etter pris også. Noe du tydeligvis gjør, men i mine øyne er det i feil retning. Og da kan man ikke klage heller.
Gjest Peachbud Skrevet 17. mai 2008 #18 Skrevet 17. mai 2008 60 kroner på snacks (vårull, won-ton) og snop.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2008 #19 Skrevet 17. mai 2008 I dag har jeg brukt penger på følgende: Brus 12,- Kollektivtransport: ca 100,- ______________________ Jeg jobber i dag og tjener nesten 5000 kr inkl alle tillegg og diverse. Det synes jeg er fornuftig pengepraksis på 17. mai.
La_Reina Skrevet 17. mai 2008 #20 Skrevet 17. mai 2008 Helt utrolig hvor provosert mange blir av at en mann som hevder han går på uføretrygd kjøper en dress til flere tusen kroner. Og deretter begynner hele bøtteballetten en konkurranse i hvem som har brukt minst penger ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå