Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

kunne veldig gjerne tenke meg å bli bioingeniør etter å ha lest masse om det.. er det like spenende som det høres ut som??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer til å bli bioingeniør. I forhold til hva jeg er interessert i så er bioingeniør midt i blinken. Jeg gleder meg til å gå på skolen hver dag og synes det er veldig spennende. Det er viktig at du er glad i realfag, og spesielt kjemi. Du må også være forberedt på mye jobbing med lekser, innlevering av rapporter, oppgaver osv. Vi tilbringer ofte lange dager på laben, men jeg synes bare det er moro :jepp: Når jeg er ferdig er det mange forskjellige områder man kan jobbe med, så hvis man ikke er så glad i et område finnes det alltids noe annet å jobbe med.

Skrevet

har ikke hatt kjemi enda, driver å tar opp fag fra vgs.. men jeg syns jo biologifaget er veldig spennende, og spesielt labøvelsene, så håper jeg klarer meg bra i kjemi også;)

Skrevet

Jeg går på bioingeniørstudiet i Tromsø. Trives godt med det. Men det er til tider ganske krevende og tempoet er høyt. Du må være villig til å jobbe mye. Masse innleveringer, journaler, lab og forelesninger. Du må forberede deg på MYE kjemi, særlig 1. året. Fagene er knyttet opp til kjemien. Men det kan være en fordel å ha forkunnskaper i biologi (særlig 3Bi) ja. Det er også mye ingeniørfaglig/fysikk. Altså innblikk i hvordan maskinene på labene fungerer osv.

Kullene her oppe er ganske små (maks 15 stk per årstrinn!), men vi er ganske sammensveiset:) Og studiet er svært interessant, -hvis du har en forkjærlighet for realfag og medisin. :jepp:

Skrevet

Jeg er bioingeniør, send meg gjerne en PM, så skal jeg fortelle deg mer enn du orker å høre. :ler:

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hei!

Lurer litt på å studere til bioingeniør. Liker biologifaget på skolen veldig godt. Men er ikke spesielt god i matte. Har derfor heller ikke kjemi på vidregående skole.

Tror du jeg alikavell kan klare studiene for å bli bioingeniør? Eller bør jeg ha bedre mattekunnskaper?

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

lurer også på hvor mye en bioingeniør tjener sånn ca i året????

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Jeg er bioingeniør, send meg gjerne en PM, så skal jeg fortelle deg mer enn du orker å høre. :ler:

Hei du!!! Jeg lurer på å studere til bioingeniør. Liker biologifaget på skolen veldig godt. Men problemet er at jeg valgte den enkleste matta, så jeg har ikke fysikk eller kjemi. Så da lurer jeg på om jeg kan bli bioingeniør alikevell. Eller om jeg hadde trengt bedre kunnskaper innenfor matte, kjemi og fysikk. (går 2 året påvidregående slole)

Jeg lurer også på hva ca en bioingeniør tjene på ett år..

flere ting jeg lurer på er:

hva går arbeide i hovedsak ut på?

er det stort beov for bioingeniører?

hvilke andre jobber kan du få om du har studert for å bli bioingeniør?

tror du det er vanskelig å få jobb som nyutdannet?

takk for svar hvis jeg får. :)

Skrevet

En må ha 2MX og enten kjemi, biologi eller fysikk. Hvis du vil inn på bioingeniørstudiet er det absolutt en fordel å ha både 2 og 3KJ i tillegg til 2MX. Har du muligheten til 3MX også, så er det supert.

Grunnen til at jeg ville valgt å gå til topps i minimum kjemi, er at hele førsteåret domineres av kjemien (hvertfall på HiB), og det er kjempevanskelig å henge med om en ikke har hatt det før. Læringskurven er veldig bratt i starten og krevende.

Biologien kan en lære seg uten å ha hatt biologi fra før. Anatomien og fysiologien kan en fint lese seg til og følger man med på undervisningen og snakker med noen som har hatt biologi fra før, vil ikke biologibiten by på så store utfordringer.

Tar en opp 2KJ for å komme inn på bioingeniør og en sliter med faget veldig (sånn at en sitter med 2 eller 3 i standpunkt), så vil jeg ikke anbefale å begynne på bio. Da ville jeg heller sett meg om etter noe annet.

Skrevet

Jeg synes ikke man trenger å være særlig flink i matte for å gå bioingeniør. Derimot er det kjempeviktig at du både liker og er flink i kjemi. De som ikke har 3KJ fra før sliter ofte ganske mye det første året.

Skrevet

Det er derfor jeg ville prioritert å ta kjemi til topps også. Har man 3MX er bare det et pluss, mens 3KJ er omtrent en nødvendighet, selv om det ikke er påkrevd.

En kan bare tenke seg hvor mye slit det er om en ikke har kjemi, når de som bare har 2KJ sliter.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

siden dere mener kjemi viktig lurer jeg på hve kjemi går ut på i hovedtrekk. er det mye matte i kjemi??

Skrevet

Det er en del utregninger i kjemi ja. Formler og slikt.

Skrevet

Det er endel matte i kjemi, men etter min mening "enklere" matte som prosentregning og relaterte ting som å regne ut konsentrasjon o.l, og "enklere" likninger, sjelden mer avansert enn 2-gradslikninger. Det er også endel formler hvor man blant annet bør ha kontroll på hva kvadratrot og sånt er, men man "slipper unna" endel matematiske tema som vektorregning og mye geometri, såvidt jeg husker. Om man sliter med grunnleggende matematikk selv om man har jobbet hardt med faget bør man kanskje se seg om etter en annen utdanning. Jeg hadde 3MN tilsvarende 3MX (tror jeg?) og var ikke spesielt god i dette, men gjorde det veldig bra i kjemi, også på universitetet. Så man trenger nok ikke være supergod i matte, og kan godt ha slitt litt med enkelte tema :) Men det er en stor fordel å ikke sakke helt akterut fordi man ikke skjønner utregningene i kjemien... Realfag er generelt modningsfag som krever jevn innsats ved at man gjør oppgaver o.l. Og til sammenlikning; jeg synes regningen i fysikk var mye vanskeligere å henge med på enn kjemi - kanskje fordi teorien i kjemi er for meg mye lettere å forstå.

Skrevet

flere som går på bio i oslo her eller?

Du burde hvertfall ikke la det stoppe deg om du ikke er så god i matte. Jeg sto såvidt i 2MX (riktignok med laber innsats..), men sliter ikke noe mer med utregninger i kjemi enn andre.

• 2 uker senere...
Skrevet
Hei du!!! Jeg lurer på å studere til bioingeniør. Liker biologifaget på skolen veldig godt. Men problemet er at jeg valgte den enkleste matta, så jeg har ikke fysikk eller kjemi. Så da lurer jeg på om jeg kan bli bioingeniør alikevell. Eller om jeg hadde trengt bedre kunnskaper innenfor matte, kjemi og fysikk. (går 2 året påvidregående slole)

Jeg lurer også på hva ca en bioingeniør tjene på ett år..

flere ting jeg lurer på er:

hva går arbeide i hovedsak ut på?

er det stort beov for bioingeniører?

hvilke andre jobber kan du få om du har studert for å bli bioingeniør?

tror du det er vanskelig å få jobb som nyutdannet?

takk for svar hvis jeg får. :)

Slik inntakskravene er nå kan du komme inn med MZ-matte og bare biologi, men hvis du i utgangspunktet sliter med realfag vil jeg sterkt fraråde å begynne på bioingeniørstudiet uten 2KJ, gjerne 3KJ også. Selv hadde jeg kun 2KJ fra før (men derimot både 2BI og 3BI), men jeg var flink i kjemi på vgs, så det var null problem. (Det har vært et ønske fra studentene selv i flere år nå at inntakskravene endres slik at man MÅ ha minimum 2KJ, for med dagens krav blir det så stor forskjell på kunnskapsnivået i kullet, og det er altså en del som sliter veldig.)

På mitt sykehus er begynnerlønnen nå på 280 000 i året. Jeg har jobbet i to år og tjener 300 000.

De aller, aller fleste bioingeniører jobber i rutinelaboratorier ved sykehus. Noen eksempler i ekstremt forenklet kortversjon: :icon_smile:

- Medisinsk biokjemi (MBK): Blodprøvetaking og analysering av disse. Store maskiner og høyt tempo, mye gåing, en god del pasientkontakt

- Mikrobiologi: Dyrkning av bakterier og sopp fra alle mulige prøvematerialer, manuelle analyser i mye større grad enn ved MBK-laber, mye kikking i mikroskop osv, eller analysering av blodprøver med tanke på virussykdommer

- Patologi: Tillagning av vevssnitt fra biopsier som man mikroskoperer ++

- Immunologi: Utredning av allergier, autoimmune sykdommer og diverse former for immunsvikt ++

Du kan også få jobb innen forsking, veterinærmedisin eller i private firmaer (mye bedre betalt!), men det er sjelden du får en slik jobb som nyutdannet. En del som har tidligere erfaring fra rutinelaber går over i firmaer som selger laboratorieutstyr, og jobber da som kontakt mellom lab og leverandør.

Behovet for nye bioingeniører er utvilsomt stort, men arbeidsmarkedet svinger veldig. Da jeg var ferdig utdannet for to år siden var det nesten ikke en eneste utlyst stilling å finne, men de fleste fra kullet mitt fikk likevel jobb umiddelbart etter skoleslutt. Man har nemlig en kjempefordel som bioingeniørstudent: Det er lett å få seg en relevant ekstrajobb mens du fortsatt går på skolen, og har du først en lilletå innenfor et sted, er det ikke usannsynlig at du får fortsette der når du er ferdig utdannet. Jeg fikk min jobb på den måten.

Til slutt vil jeg bare si at det er et yrke i stadig utvikling, bare i løpet av mine korte år som student/ferdig bioingeniør har det skjedd en hel masse nytt, ny teknologi og nye analyser kommer til, og flere høyskoler har eller er i ferd med å starte opp masterutdanning spesielt for bioingeniører. Foreløpig er det litt vanskelig å si hva slags muligheter du vil få med en master siden dette er noe helt nytt, men det blir veldig spennende å se hva som kommer ut av det! Jeg regner med å ta en master selv om noen år, men vil jobbe litt først og bygge opp erfaring, pluss at jeg også gjerne vil vente til masterstudiene er litt mer etablert og jeg ser hva jeg kan bruke en slik grad til. :icon_smile:

• 1 måned senere...
Skrevet

Det holder med 2MY matte for å komme inn?

Skrevet

Jeg har hentet kravkoden for å komme inn på bio fra lånekassens sider, og 2MY er nok:

BIOI

2MX/2MY/3MZ og

enten 2BI eller 2FY eller 2KJ

• 2 måneder senere...
Gjest Bioingeniøren
Skrevet

Stiller meg 100 % bak hva andre har skrivd her (bl.a at det anbefales å ta 3KJ selv om det ikke er et krav). Har ikke angret på yrkesvalget mitt til nå (var utdannet i 2003) og regner med å bli i yrket resten av livet, selv om jeg nå har tatt en master i mikrobiologi. Avhengig av hvor en jobber blir det mer eller mindre rutine, men sånn er det jo i alle jobber hvor en er over lengre tid. Det er store muligheter for å finne sin plass - om man liker å jobbe med pasienter eller ei, om man liker å jobbe med store avanserte maskiner eller heller vil sitte og se i mikroskop osv osv. Du må være interessert i realfag og være nøyaktig. Våre laboratoriesvar kan tross alt ha svært mye å si for legens diagnose og valg av behandling. Lønnen er så som så, men den har blitt betydelig bedre de siste årene (sentral startlønn er før lønnsoppgjør i mai 2008 = kr 272 000, men kan også være høyere ved lokale tillegg) og vi håper og tror den vil fortsette å øke:) Derimot kan man gå hjem og være godt fornøyd med å ha bidratt med sin del av helsearbeidet. Generelt sett er jeg stolt av yrket mitt :jepp:

PS: Det finnes også en bioingeniør-gruppe på Facebook der det går an å stille spørsmål om man ønsker.

• 7 måneder senere...
Gjest fortvilet elev
Skrevet

Jeg skal snart velge vgs, og har tenkt til å velge studeiespesialisering/realfag, men lurer på om det er mulig å bare ta R2, og kj1 også kunne ta bli bio ingeniør studiet, uten å ta det i ett år til?. men hvis det er mulig, hva skal man så ta 3 året i vgs?

også lurer jeg på en ting til, hva må man ha i karakterer får å bli bio ingeniør, tenker de gjennomsnittet på karakterkortet ditt, eller bare på de fagene man må ha for å kunne bli bio ingeniør?

er veldig fortvilet så håper jg får svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...