Gå til innhold

Sosionom eller barnevernspedagog?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellas86_*
Skrevet

Hei, jeg er ganske forvirret og usikker nå. Jeg valgte å søke til neste skoleår barnevernspedagog eller sosionom utdanninga.

Har lest ganske mye om begge to, og vet hva de innebærer.

Kan dere hjelpe meg og gi meg gode råd, tips hva jeg borde velge som første valg?

Jeg vil ha helst en utdanning som gir gode jobbmuligheter

Videoannonse
Annonse
Gjest Ida-M
Skrevet

Sosionomen er jo som poteten.. Kan brukes til omtrent alt :)

Skrevet (endret)

Jeg vil si at man som sosionom har et bredere spekter av yrkesretninger å velge mellom, mens man som bv.ped. vil bli bedre rustet til å jobbe innen barnevern.

Endret av Saeria
Skrevet

Jeg vet ikke alle områdene du kan jobbe som sosionom, men som barnevernspedagog kan du i alle fall jobbe over alt hvor det er barn og ungdom; barnehage, skole, ulike institusjoner, barnevernet o.l.

Jeg angrer ikke på at jeg utdannet meg til barnevernpedagog, for da har jeg mange jobbalternativer og stor mulighet for å utvikle meg faglig ;)

Gjest *Ulla*
Skrevet

Jeg ville valgt barnevernspedagog, men kun fordi en veileder en gang sa til meg: De fleste sosionomer ender før eller siden opp i eldreomsorgen. Og det ville ikke jeg. Men nå vet jeg heller ikke hvor mye hold det var i den påstanden.

Skrevet

De aller fleste sosionomer ender nok opp i det som holder på å bli NAV. ;)

Gjest *Ulla*
Skrevet
De aller fleste sosionomer ender nok opp i det som holder på å bli NAV. ;)

Ja de gjør nok det.

Gjest Gjest
Skrevet

For å si d sånn; du kan som barnevernspedagog jobbe som sosionom, men ikke omvent. jeg valgte barnevern, angrer ikke på det!

Skrevet (endret)

Som sosionom kan du jobbe med barnevern, men det er nok ikke mage bv.ped. på sosialkontorene?

Endret av Saeria
Skrevet

De to utdanningene har forskjellig innhold. En barnevernspedagog har mye mer pedagogikk enn sosionomen. Sosionomutdanningen er en slags generalistutdannelse som favner mye bredere og gir derfor større valgmulighet på arbeidsmarkedet. Som flere sier her er det mer skjeldent å finne en barnevernspedagog på et sosialkontor, eller feks innen rusomsorgen. Egentlig ligger det vel i tittelen; barnevernspedagogen arbeider med barn. Det kan imidlertid også sosionomen fordi utdannelsen gir grunnlag for å arbeide med alle typer mennesker og problematikker.

For tiden finnes det mange typer etterutdanninger, både for sosionomer og barnevernspedagoger. Det hele kommer an på hva man ønsker å arbeide med.

Gjest Gjest
Skrevet

du kan ikke jobbe i barnevernet hvis du har kun sosionom. men det er lettere å få jobb som barnevernspedaggog, og høyere lønn får du og.

Skrevet (endret)
du kan ikke jobbe i barnevernet hvis du har kun sosionom. men det er lettere å få jobb som barnevernspedaggog, og høyere lønn får du og.

Jo, en kan faktisk jobbe i barnevernet når en er utdannet sosionom. På f.eks. HiB er store deler av undervisningen i andreåret emnet "Kommunikasjon og sosialt arbeid med barn, familier og grupper".

Det er mange sosionomer som underviser og som har hatt gjesteundervisning på HiB studie i Sosialt arbeid som har jobbet, eller jobber i barnevernet i dag. Både med og uten uten videreutdannelse.

Endret av Saeria
Skrevet

Spiller ingen rolle egentlig. Du får stort sett de samme jobbene med begge utdannelser. Du må finne ut hva du er mest interessert å spisse deg mot.

Barnevernspedagog er noe mer "hands on" og praktisk i forhold til barnevernsarbeid, mens Sosionomutdannelsen er noe mer generell og har mer fokus på det administrative.

Selv så forkastet jeg begge alternativer og satset på vernepleie istedet.

Skrevet (endret)

Jovisst kan du, jeg kjenner flere. Det fins faktisk veldig mange sosionomer som arbeider i barnevernet. Der hvor jeg tok utdanningen min hadde vi en egen modul som kun gikk på barnevern. I tillegg hadde vi mye annet; bla arbeid med barn og familier, psykologi osv.

Det er også slik at barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere har felles yrkesetisk grunnlagsdokument. Dette er fordi utdanningene inneholder mye felles.

Du får lik lønn enten du er sosionom eller barnevernspedagog, iallefall i de tilfellene jeg kjenner til.

Endret av Smirre
Skrevet
For å si d sånn; du kan som barnevernspedagog jobbe som sosionom, men ikke omvent. jeg valgte barnevern, angrer ikke på det!

Du som er utdannet barnevernpedagog bør vel vite at det jobber mange sosionomer rundt om på barnevernkontorene??? Til og med vernepleierene er godt representert..

Skrevet
Du som er utdannet barnevernpedagog bør vel vite at det jobber mange sosionomer rundt om på barnevernkontorene??? Til og med vernepleierene er godt representert..

3 årig helse og sosialfaglig høyskole er 3 årig helse og sosialfaglig høyskole.

Det er svært få stillinger der den ene retningen vil bli foretrukket fremfor den andre.

Gjest Gjest
Skrevet

hvis du sjekker på utdanning siden, husker ikke addressen helt, så ligg barnevern ca 10000 mer i året enn sosionom

Gjest Gjest
Skrevet

Skal jeg gi deg ett godt råd så styr unna den utdannelsen. Mange arbeidsledige sosionomer for tiden hvis du ikke vil jobbe på sosialkontor.

Gjest Sosionom
Skrevet

Det er ikke sant. Jeg er utdannet sosionom og jobber i barnevernet. (flere av kollegaene mine er sosionomer )

Som sosionom har man flere valg muligheter enn en som er barnevernspedagog.

Jeg har forresten lik lønn som barnevernspedagoger. :)

Jeg hadde definitivt valgt sosionom! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...