Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har etterhvert lyst til å kjøpe dobbler / angelsound for å kunne høre hjertelyden til den lille <3

Har noen en å anbefale?? Merke? Og hvor bør jeg kjøpe det? Tenkte kanskje å kjøpe brukt? Er det dumt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær obs på at det påvirker fosteret. I hvilken grad er man usikker på men jeg ville absolutt holdt meg til å lytte til hjertelyden på kontrollene hos lege/jordmor.

Skrevet

Vil bare informere om at bruken av slik doppler til hjemmebruk er ganske omstridt. Dette er mye sterkere stråling enn UL, og siden det ganske nytt enda, vet man ikke sikkert virkningene av dette. Den sender ut ganske sterke lydbølger som mange mener er stressende for barnet og at den tar i seg næring dårligere en stund etterpå.

Men som sagt, dette er omstridt, og mange leger vil si det er helt trygt. Tenkte bare å si det, sånn at du selv kan ta stilling til om du ønsker å bruke det eller ikke.

Selv synes jeg ikke det er verdt risken.

Skrevet
Vil bare informere om at bruken av slik doppler til hjemmebruk er ganske omstridt. Dette er mye sterkere stråling enn UL, og siden det ganske nytt enda, vet man ikke sikkert virkningene av dette. Den sender ut ganske sterke lydbølger som mange mener er stressende for barnet og at den tar i seg næring dårligere en stund etterpå.

Men som sagt, dette er omstridt, og mange leger vil si det er helt trygt. Tenkte bare å si det, sånn at du selv kan ta stilling til om du ønsker å bruke det eller ikke.

Okai, har liksom hørt så mye forskjellig jeg... Kan jo event. ta kontakt med legen min å høre hva hun tenker.

Skrevet
Tror ikke helt på at doppler har sterkere lydbølger enn ultralyd, men det er nå så.

Du kan kjøpe en doppler uten lydbøler, den fungerer bare som en mikrofon. Her er en: http://www.starimport.no/index.php?main_pa...;products_id=56

Det er i hvertfall ikke farlig.

Dette er ikke en doppler, men en hjertemonitor, og fungerer på samme måte som et stetoskop, bare at lyden forsterkes.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Anbefaller det ikke, så sant du ikke er en veldig sterk jente som ikke blir hysterisk om du ikke finner hjertelyden en dag. For den kan ofte være vanskelig å finne.

En jeg kjenner fikk forbud mot å bruke den, fordi hun kom løpende hysterisk til føden mange ganger fordi hun ikke fant hjertelyden. Mer stress enn kos, for å si det slik.

Om man tror noe er galt, så kontakter man lege/jordmor.

Skrevet

Jeg syns det var veldig godt å ha en doppler. Jeg har ikke brukt det i mine tidligere svangerskap, men dette er et såkalt risikosvangerskap der jeg fikk injeksjoner og var på ul hver uke de første 12 ukene. Etter dette var det ingenting før uke 18 (ordinær ul)

Jeg brukte nok doppleren ca en gang i uken, til jeg begynte å kjenne daglige spark rundt uke 18. Fant alltid hjertelyden. Men det er sant som Bella sier, finner du ikke hjertelyden blir man rimelig fortvila og vil nok ha en lavere terskel for å kontakte føden/jordmor)

Jeg ble redd kun en gang, da hadde jeg ikke kjent liv på ett døgn, og sjekket med doppler. Heller ikke den fanget opp noe. Da hadde jeg dratt på føden uansett doppler eller ikke. Heller ikke jordmor fant hjertelyd, og hun gav uttrykk for at hun trodde det verste. Ved ul viste det seg en sprell levende krabat:)

For min del har det vært god hjelp til å slappe av, men så var ikke dette svangerskapet noe "sikkert" heller. Har ikke brukt den etter at jeg begynte å kjenne daglige spark, da trenger man den jo ikke:)

Skrevet

Det er som flere har nevnt ikke anbefalt. Har også hørt at det kan irritere forsteret.

Tror det er mer stress en kos...

Gjest Hysterisk
Skrevet

Jeg hører på hjertelyd kanskje max 1 gang i uken, og får høre den med en gang, så altså hører jeg så vidt 1-2 sek hver gang. Er dette SÅ farlig da?

Skrevet
Jeg hører på hjertelyd kanskje max 1 gang i uken, og får høre den med en gang, så altså hører jeg så vidt 1-2 sek hver gang. Er dette SÅ farlig da?

Det er jo nettop det man ikke vet. Man vet ikke med sikkerhet at det er ufarlig heller, derfor velger en del å ikke ta sjansen.

Skrevet

Er nok ikke direkte farlig, men man tror ikke det er helt uproblematisk heller. Man vet ingenting om senvirkningene av dette, og det kan irritere babyen.

Skrevet

Babyen min liker ikke hverken UL eller doppler. Hun prøver å komme seg unna hver gang. Er på UL engang i måneden, og da ser vi tydelig hvordan hun prøver å komme seg vekk fra den.

Fastlegen fant ikke hjertelyd før i uke 23 fordi babyen gjemte seg hver gang. I uke 23 fikk vi høre i 2 sekunder før hun forsvant igjen.

Så for meg er det helt tydelig at det har en eller annen negativ innvirkning på babyen. Selv om det kanskje ikke er direkte farlig, ville jeg ikke plaget babyen med dette mer enn absolutt nødvendig. Så lenge jeg kjenner daglig liv, er det godt nok for meg.

• 8 måneder senere...
Skrevet

*Hadde lyst til å bestille meg doppler, men takket være informasjonen her så lar jeg være* - Noen ting er det kanskje best at fagfolk tar seg av:)

Skrevet
Tror ikke helt på at doppler har sterkere lydbølger enn ultralyd, men det er nå så.

Du kan kjøpe en doppler uten lydbøler, den fungerer bare som en mikrofon. Her er en: http://www.starimport.no/index.php?main_pa...;products_id=56

Det er i hvertfall ikke farlig.

Kjøpte og mottok denne idag.

Hørte hjertet med en gang og veldig tydelig.

Er i uke 13

• 6 måneder senere...
Skrevet

Tull og tøys!!!!!!!!

Skrevet (endret)

Det er uansett omstridt, og hvis det plager/sjenerer barnet i magen, hvorfor utsette ungen for det? Særlig hvis man bare er overhysterisk og egentlig ikke har noen grunn til å kave så fælt.

Hva med å roe ned et hakk og gleder seg over svangerskapet i stedet for å fokusere på at det i svært få tilfeller går galt etter uke 12. :)

Endret av Saeria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...