Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

sammen med psykopat.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Jeg dater en mann som går til psykolog. Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham.., han er høflig og sjarmerende. Men ifølge leksikonet mitt så er dette kjennetegn på en psykopat. Psykopater er smarte og kan lære seg den oppførsel som samfunnet venter at dem. Men de gjør bare handlinger som gagner dem selv. Og de kan ikke føle kjærlighet.

Men jeg elsker ham, og han SIER han elsker meg. Jeg hadde aldri gjettet at han var psykopat, og alt er jo fint mellom oss..,

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Kom deg unna sier jeg bare! Kom deg unna! Been there ,done that og det er FARLIG!!

Skrevet

oj oj oj han er sjarmerende nå ja, bare for å holde på deg det, snart viser han hvem han er, når han skjønner at du er glad i ham, han vil først prøve å få deg meget sjarmert av ham og deretter...nei dette er det dummeste du kan gjøre, hvis du vil ha et ødelagt liv...værsågod.

Gjest Bellatrix
Skrevet
sammen med psykopat., farlig?

ja, psykopater er farlige. ikke nødvendigvis fysisk, men de ødelegger deg psykisk.

Gjest Psykopatoffer
Skrevet

Jeg hadde tatt beina fatt og løpt som f***.

Anse deg som heldig fordi du allerede vet det og at han er åpen med diagnosen. Å falle inn i hans klør hvor makten helt og holdent er hos ham er ingen situasjon du vil være i. Å elske noen er for psykopater ikke sammenfallende med å behandle dama bra. Han elsker noen ved å utøve makt over dem og får deg til å føle deg liten og uverdig.

Nei, jeg hadde ikke brukt tid på ham.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg dater en mann som går til psykolog. Han har diagnosen som på godt norsk heter psykopat. Men jeg merker ikke noe galt ved ham.., han er høflig og sjarmerende. Men ifølge leksikonet mitt så er dette kjennetegn på en psykopat. Psykopater er smarte og kan lære seg den oppførsel som samfunnet venter at dem. Men de gjør bare handlinger som gagner dem selv. Og de kan ikke føle kjærlighet.

Men jeg elsker ham, og han SIER han elsker meg. Jeg hadde aldri gjettet at han var psykopat, og alt er jo fint mellom oss..,

Hvis han formelt har diagnosen, så er han ikke et kjæresteemne. Han bryr seg kun om seg selv, og han har ingen skrupler i forhold til å ødelegge et menneske. Psykopater trenger ikke å være smarte, men jo smartere de er, jo lettere er det å lykkes med det de vil oppnå.

Skrevet

Jeg sier som de andre: kom deg bort fra han.

Har også opplevd å være gift med en psykopat, å det har ødelagt så mye av mitt liv.

Kan nevne ting som fysisk helse, psykisk nedbrutt og totalt ødelagt økonomi. Dette er ikke ting som forsvant når jeg kom meg bort fra han, men noe av det vil alltig følge meg, jeg vil bl.a ikke få tilbake helsen min.

Du må ikke gå i den fellen at du tror på han når han sier at HAN ikke er sånn, det er han.

Så mitt råd er: kast ikke bort livet ditt på en psykopat. Du skal ikke ofre deg for han, for det er det du vil gjøre hvis du ikke kommer deg bort.

Ønsker deg all mulig lykke til.

Skrevet

Psykopat er ingen diagnose man får av psykologer. Han kan ha fått en diagnose på en eller annen personlighetsforstyrelse. Men det betyr ikke at han trenger å være psykopat, slik vi bruker uttrykket. Jeg tror ikke psykopater har evne til å innse sine feil eller oppsøke en psykolog (med mindre de har noe å vinne på det som f.eks lavere straff).

Forøvrig har du rett i at psykopater kan være sjarmerende og virke sympatiske i starten. De fleste de omgås ser bare denne siden av dem. Den aller nærmeste kan oppleve en helt annen side av personlgheten. En kontrollerende og farlig side. Ofte benekter psykopaten denne sannheten og den som løgn. Det er veldig vanskelig, om ikke umulig, å "kjempe" moten psykopat. H*n mangler empati for andre og "knuser" sin motpart med "usynlige" våpen. H*n lyver på en troverdigmåte og kan sette ut løgner om motparten for å redde sitt eget skinn. Hvis motparten gjør en tabbe blir det brukt mot denne personen for alt det er verdt for å sette denne personen i et dårlig lys og for å knekke dennes selvfølelse. Dermed kan psykopaten fremstille seg selv som offeret og få sympati fre sine omgivelser. Ikke la han få bevis fra sms, mail eller skjulte filmopptak hvor du dytter han vekk i selvforsvar. Han kan filme voldsepisoder og redigere det slik at det ser ut som du er den utagerende. Han kan vise sms bevis som viser at du er en ustabil person.

Synes du skal forsøke å undersøke mer om denne diagnosen. Har han fortalt deg om dette selv? En psykopat ville vel ikke advart sitt "offer"?

Vær forsiktig, og forlat han hvis du er i tvil. Slike mennesker er farlige!!!

Gjest =tentacle=
Skrevet
Psykopat er ingen diagnose man får av psykologer. Han kan ha fått en diagnose på en eller annen personlighetsforstyrelse. Men det betyr ikke at han trenger å være psykopat, slik vi bruker uttrykket. Jeg tror ikke psykopater har evne til å innse sine feil eller oppsøke en psykolog (med mindre de har noe å vinne på det som f.eks lavere straff).

Han har den diagnosen som "på godt norsk heter" psykopat. Da mener vel ts personlighetsforstyrrelsen, siden psykopati ikke er en diagnose lenger. "Psykopater" kan også psykiske lidelser i tillegg til personlighetsforstyrrelsen, og disse kan de kanskje ha nytte av behandling for, selv om "psykopati" i seg selv ikke skal ha terapi.

Skrevet

Hei!

Personlighetstrekkene som tilhører antisosial personlighetsforstyrrelse kan minke og avta med tiden. Av de som oppfyller diagnosen på et tidspunkt er det kun ca halvparten som fortsatt oppfyller diagnosekravene 10-15 år senere. Det at han går til psykolog er et svært positivt tegn, siden det viser at han i det minste er villig til å jobbe med seg selv.

Selv om noen har en slik diagnose betyr ikke det at de vil uttrykke de sidene av personligheten som er farlige eller forbundet med lidelsen dersom han virkelig vil jobbe for å bli bedre.

Anbefaler deg å sette klare grenser på hva du tolerer og hva som er akseptabelt hvis du går inn i et forhold med vedkommende. Selv om resten av kvinnebefolkningen her tydeligvis mener at man bare bør løpe fra en slik mann så er det faktisk mulig å leve med dem og å være lykkelige også! Men for guds skyld, om han skader deg på noen måte, da må du komme deg unna!

Hilsen jente som også bor sammen med en med en slik diagnose, men som går til behandling for det :)

(kilde: "Psykopat - sjarmør eller tyrann?")

Gjest tidligere gift med psykopat
Skrevet
Hei!

Personlighetstrekkene som tilhører antisosial personlighetsforstyrrelse kan minke og avta med tiden. Av de som oppfyller diagnosen på et tidspunkt er det kun ca halvparten som fortsatt oppfyller diagnosekravene 10-15 år senere. Det at han går til psykolog er et svært positivt tegn, siden det viser at han i det minste er villig til å jobbe med seg selv.

Selv om noen har en slik diagnose betyr ikke det at de vil uttrykke de sidene av personligheten som er farlige eller forbundet med lidelsen dersom han virkelig vil jobbe for å bli bedre.

Anbefaler deg å sette klare grenser på hva du tolerer og hva som er akseptabelt hvis du går inn i et forhold med vedkommende. Selv om resten av kvinnebefolkningen her tydeligvis mener at man bare bør løpe fra en slik mann så er det faktisk mulig å leve med dem og å være lykkelige også! Men for guds skyld, om han skader deg på noen måte, da må du komme deg unna!

Hilsen jente som også bor sammen med en med en slik diagnose, men som går til behandling for det :)

(kilde: "Psykopat - sjarmør eller tyrann?")

Heller en ulykkelig psykopat enn 10 ødelagte damer.

Jeg hadde ikke turt å vente på å bli skadet før jeg kom meg unna.

Skrevet

Jeg er oppvokst med en i huset, og jeg kan love deg at jeg har gjort mange feil valg i livet, og mange dumme ting pga dette. Vil du ødelegge deg selv, så gjør det, men ikke før barn inn i en slik familie.

Skrevet

Hvis det dreier seg om en mann med en faktisk antisosial personlighetsforstyrrelse, så er det dårlige nyheter. Men hva er det han går til psykolog for, da? Vanligvis anser ikke disse at de har et problem. Det er alle andre som får problemer med å forholde seg til dem.

Skrevet

Forøvrig har du rett i at psykopater kan være sjarmerende og virke sympatiske i starten. De fleste de omgås ser bare denne siden av dem. Den aller nærmeste kan oppleve en helt annen side av personlgheten. En kontrollerende og farlig side. Ofte benekter psykopaten denne sannheten og den som løgn. Det er veldig vanskelig, om ikke umulig, å "kjempe" moten psykopat. H*n mangler empati for andre og "knuser" sin motpart med "usynlige" våpen. H*n lyver på en troverdigmåte og kan sette ut løgner om motparten for å redde sitt eget skinn. Hvis motparten gjør en tabbe blir det brukt mot denne personen for alt det er verdt for å sette denne personen i et dårlig lys og for å knekke dennes selvfølelse. Dermed kan psykopaten fremstille seg selv som offeret og få sympati fre sine omgivelser. Ikke la han få bevis fra sms, mail eller skjulte filmopptak hvor du dytter han vekk i selvforsvar. Han kan filme voldsepisoder og redigere det slik at det ser ut som du er den utagerende. Han kan vise sms bevis som viser at du er en ustabil person.

Synes du skal forsøke å undersøke mer om denne diagnosen. Har han fortalt deg om dette selv? En psykopat ville vel ikke advart sitt "offer"?

Vær forsiktig, og forlat han hvis du er i tvil. Slike mennesker er farlige!!!

Er enig med alle her inne: JEG er der, og kommer meg ikke ut av det...

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Han har gått til behandling siden skoledagene, siden en oppvakt lærer så at han ikke var som de andre barna.

Men hvis han er asosial, hvorfor vil han være sammen med meg? Sex? Eller har han noen menneskelige følelser? Han har aldri snurret meg rundt lillefingeren, men vært åpen og ærlig hele tiden.

Annonse
Gjest Gjest_emma_*
Skrevet
Han har den diagnosen som "på godt norsk heter" psykopat. Da mener vel ts personlighetsforstyrrelsen, siden psykopati ikke er en diagnose lenger. "Psykopater" kan også psykiske lidelser i tillegg til personlighetsforstyrrelsen, og disse kan de kanskje ha nytte av behandling for, selv om "psykopati" i seg selv ikke skal ha terapi.

Det er på tide å avlive denne myten nå. Personlighetsforstyrreler, alle personlighetsforstyrrelser, kan behandles til en viss grad. Det er bare gamle psykiatere som fortsatt holder fast på denne nå, veldig utdaterte, kunnskapen..

Det er ikke dermed sagt at det er lett å leve med noen som er antisosial/dyssosial (ikke asosial). Personlig ville jeg ikke gjort det.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Han har gått til behandling siden skoledagene, siden en oppvakt lærer så at han ikke var som de andre barna.

Men hvis han er asosial, hvorfor vil han være sammen med meg? Sex? Eller har han noen menneskelige følelser? Han har aldri snurret meg rundt lillefingeren, men vært åpen og ærlig hele tiden.

Ikke asosial, han er antisosial/dyssosial.

Men hvorfor vil du egentlig ha en kjæreste som har som diagnose at han ikke har samvittighet, forakter alle han kan gjøre noe mot osv?

Han har masse underholdning i andre mennesker, vil ofte være mer enn vanlig interessert i sex og har mange forhold.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er på tide å avlive denne myten nå. Personlighetsforstyrreler, alle personlighetsforstyrrelser, kan behandles til en viss grad. Det er bare gamle psykiatere som fortsatt holder fast på denne nå, veldig utdaterte, kunnskapen..

Det er ikke dermed sagt at det er lett å leve med noen som er antisosial/dyssosial (ikke asosial). Personlig ville jeg ikke gjort det.

Mulig det, jeg har det fra en psykiater, men han var ikke gammel ;)

Har du linker til gode studier på dette? Er interessert :)

Gjest Gjest_emma_*
Skrevet
Mulig det, jeg har det fra en psykiater, men han var ikke gammel ;)

Har du linker til gode studier på dette? Er interessert :)

Gir deg bare tittelen på en pensumbok som psykologistudenter leser om Personlighetsforstyrrelser: R.J. Larsen & D.M. Buss (2006), Personality psychology. Domains of knowledge about human nature, Third Edition. New York: McGraw –Hill.

Ellers vil du finne ørten artikler på søkesider som PsychInfo og Pubmed.

Dette er absolutt ikke ny kunnskap, så det skal være forholdsvis lett å finne stoff om det.

Skrevet

Behandling finnes ja, men er de mottakelig for det: NEI

At det avtar med årene ... Når de er nærmere 80 da eller?

Hvis du ønsker å ødelegge livet ditt - bare fortsett å date denne fyren. Et godt råd: Gi han kritikk, og klag skikkelig på noe han har gjort .. Så skal du se hvor høflig og sjarmerende han er ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...