Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:sjenert: Litt lite oppdatert jeg da, men har liksom ikke skjønt helt dette med mineralsminke ennå.

Er det veldig mye bedre enn vanlig foundation, da tenker jeg på dekkevne og det der. Syns liksom aldri jeg helt får til å bruke foundation, klarer liksom ikke å dekke ordentlig over det jeg vil dekke over. Kanskje hadde mineralsminke vært tingen?

Jeg er egentlig bare interessert i et lite lynkurs eller mini-innføring :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det dekker ikke nødvendigvis bedre men du får et veldig naturlig resultat pluss at det inneholder få og naturlige ingredienser som ikke irriterer huden.

Forskjellen fra vanlig pudder (bortsett fra ingrediensene) er at du liksom skal gni det inn i huden ved å børste i sirkler med en veldig tett kost. Litt sånn som menn påfører barberskum med kost. Friksjonen gjør i hvert fall at sminken smelter inn i huden istedenfor å legge seg utenpå. Om man synes det dekker for lite kan man bare fortsette å legge på mer.

Finnes også egne mineralpuddere med mer pigment i som man bruker på samme måte som en vanlig concealer eller dekkstift.

Så hvis du f.eks har en del kviser vil mineralsminke være bra fordi det ikke irriterer huden, matter litt ned (varierer litt fra merke til merke hvor matt pudderet er), men samtidig ser naturlig ut.

Skrevet

Ja, jeg syns det er mye mye bedre enn vanlig foundation!

Selv har jeg kastet stort sett all makeup som ikke er mineral makeup. Det eneste jeg har igjen av "ordinær" makeup er mascara og eyeliner ;)

Bare så du er klar over det: det er fort gjort å få helt dilla på mineral makeup. For, for det første så føles det bra på huden (det føles ikke som en maske, krigsmaling), for det andre så er det et hav av farver å velge mellom (fra foundations, blushers, concealers, og ikke minst øyenskygger), for det tredje så merker nok mange med problemhud av ymse slag at huden blir bedre etter å ha byttet ut foundation kremen med mineral foudation.

Når det gjelder dekkevnen så bestemmer du selv hvor dekkende du vil at resultatet skal bli. Man tar litt og litt på av gangen. Noen merker er også mer dekkende enn andre, og andre merker igjen har foundations i utvalget: fra litt dekkende til "cover up".

Mineral foundations kommer også i utvalget: fra helt matt til shine (som en disco kule ;) , det varierer fra det ene merket til det andre.

Her er mine erfaringer med mineral makeup ( pr idag da, om en mnd så..gud vet) :

I.d : Det var der det begynte som for mange andre også tipper jeg. I.d dekker bra, så mye som du vil, har et passe godt farveutvalg. Men, det skinner for mye etter min smak, pluss at det inneholder Bismuth ( mange reagerer på bismuth. I.d er også relativt dyrt. 400,- her i Norge. Men du kan få det til slikk og ingenting på ebay. Strawberrynet har også I.d fra tid til annen, og det til en rimelig penge.

Isdaora: Helt greit til sin pris. 150,- for en foundation betalte jeg. farveutvalget er ikke stort, hverken i foundations eller øyenskygger etc. Litt mindre skinnende enn I.d. Isadora er nok det rimligste du får kjøpt i butikk av mineral makeup her i Norge. Jeg er ikke sikker på om det inneholder Bismut. (og jeg gidder ikke gå på badet nå for å grave frem den boksen for å sjekke ;) )

Kissme: Norsk merke. Selges via postordre. 200,- for en foundation. Bra farveutvalg. Denne er ikke skinnende, men gir et matt resultat. Inneholder ikke bismuth. Har registrert at det er en del her inne på forumet som bruker dette merket, og som kan gi mere utdypende mening om kissme enn hva jeg kan. Jeg har kun 1 tester av dette merket.

KissMe

LilyLolo: Engelsk merke. Rimelig (som det meste man kjøper utenfor Norge). Stort utvalg i farver. Inneholder ikke Bismuth. Jeg ble litt skuffet over foundatione jeg fikk derifra. Bestilte sample sett med 3 foundation var det vel. Og de var alt for gule for meg, og det til tross for at jeg bestilte i det kalde og nøytrale serien. Ellers var den helt fin på huden, ikke helt matt og ikke for skinnende. Finishing pudderet likte jeg ikke, det klødde på huden.

Men øyenskyggene er lekre!

LilyLolo

Everyday minerals: Min favoritt innen foundations. Rimelig. Jeg har et starter kit på 2 foundations, 1 finishing pudder, 1 blusher, 1 concealer og 1 kabuki, alt i normal str..og alt dette for under 200,- . Everyday har foundations i 4 forskjellige matthets/shine utgaver . Blushere i mange farver. Øyenskyggene litt kjedelige ;)

Inneholder ikke bismuth.Everydav

Alima Minerals: Stooort farveutvalg. Et av de merkene som har godt farveutvalg innenfor foundations for de som er mørke også.

Rimelig (for en bombe hva ;) ) ca 120,- for en foundation.

Og øyenskyggene...nyyydelige :rødme:

Inneholder ikke bismuth. Alima

Sheer Miracle: Elendig utvalg innen foundations. Derfor har jeg heller ikke testet det. Men igjen, øyenskyggene..smask ;)

Inneholder ikke bismuth.

Dette merket har jeg ikke testet. Sheer Miracle

Håper dette var til litt hjelp.

Og nå...er det natta. Faller snart av stolen..

Gjest Deception
Skrevet

Wow, for en dybdekunnskap, Fam! :)

Selv har jeg bare prøvd ID (dårlig fargeutvalg, synes jeg), gloMinerals (bra fargeutvalg, har både løs og presset foundation (og flytende)), samt Lily Lolo (de fire prøvene jeg bestilte var altfor gule for meg. I tillegg synes jeg finishen var tørr og ekkel, og konsistensen litt grov).

Skrevet
Wow, for en dybdekunnskap, Fam! :)

Selv har jeg bare prøvd ID (dårlig fargeutvalg, synes jeg), gloMinerals (bra fargeutvalg, har både løs og presset foundation (og flytende)), samt Lily Lolo (de fire prøvene jeg bestilte var altfor gule for meg. I tillegg synes jeg finishen var tørr og ekkel, og konsistensen litt grov).

Dilla=Kunnskap ;) . Regner med at det roer seg, for jeg har igrunnen funnet merket "mitt". Men disse øyenskyggene vet du, så mange fine farger at jeg blir lokket til å bestille prøver, og da sniker det seg ofte med en foundation eller to...

Men ang LilyLolo, du gar helt rett: Den er litt grov. og jeg er helt enig med deg når du sier GUL. Jeg testet ut Blonde og In the buff heter de vel... Ikke fornøyd! Og, prøv å sovne med det! Det gjorde jeg en ettermiddag. Kan love jeg var gul, fin og blank når jeg våknet. Så ikke bra ut!

Jeg glemte foresten å si at: Alima Minerals sender med gratis prøver når man bestiller fra dem. De har også "eske pant".

Skrevet (endret)

Endret av Chic' Wilma
Skrevet

Å takk for mange svar! Ble veldig fristet til å bestille!

Men når man bestiller fra nettet, f.eks. kissme, hvordan vet man hvilken farge man skal ta? Har brunt hår, brune øyne og vanlig "mellomhud". Det vil si ikke noe brun, men ikke blek heller om dere skjønner :)

Skrevet
Jeg liker også leppeproduktene og såpene, sikler litt på sjampo og har nettopp bestilt ny flattop, syntetisk og jeg har veldig høye forventninger da jeg er dritlei røytebørster!

Ikke ha for høye forventninger, bestilte engang en øyeskyggekost derfra, den røyter VANVITTIG mye, snart ikke et hår igjen på den... Men håper at foundationkostene er bedre!

Litt off topic, det å finne en god kost syns jeg faktisk er det verste med mineralsminke, har ennå ikke funnet en som ikke røyter, er altfor grov eller alt for fin. Det nærmeste er en kost fra Glominerals, men den røyter litt den også.

Skrevet
Ikke ha for høye forventninger, bestilte engang en øyeskyggekost derfra, den røyter VANVITTIG mye, snart ikke et hår igjen på den... Men håper at foundationkostene er bedre!

Litt off topic, det å finne en god kost syns jeg faktisk er det verste med mineralsminke, har ennå ikke funnet en som ikke røyter, er altfor grov eller alt for fin. Det nærmeste er en kost fra Glominerals, men den røyter litt den også.

Har også dette problemet med nesten alle børstene og merkene jeg har prøvd til mineraler.

I.D børstene er nesten de værste da i tillegg til røytinga er harde og stive.

Jeg har både kabuki og flattop fra kissme og jeg liker egentlig begge, eller de er ihvertfall de beste jeg har hatt til nå men skulle gjerne hatt noe mykere og RØYTEFRITT.

Hører det klages over natur hår børster på hele linja så derfor tenkte jeg å prøve denne nye syntetiske børsten til kissme.

Den øyenskygge børsten ville jeg ha klaget på forresten. Jeg skjønner at alle naturbørstene røyter men så ille skal det jo ikke være. Jeg ville sendt en mail"

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Jeg har to flattops fra gloMinerals, og de er ikke røytefrie, selv om de er blitt behandlet etter alle kunstens regler. Jeg har også den skrå rougekosten derfra, og den er også elendig- Den første flattoppen kjøpte jeg i tillegg til fullpris hos hudpleier, og da er det ekstra surt når den røyter som besatt.

Jeg har også rouge- og pudderkoster i naturhår fra andre merker (Make Up Store og Face Stockholm), og også disse røyter ganske kraftig. :sur:

Endret av Deception
Gjest Gjest
Skrevet

Noen av dere som har testa Jane Iredale mineralsminke?

Skrevet
Å takk for mange svar! Ble veldig fristet til å bestille!

Men når man bestiller fra nettet, f.eks. kissme, hvordan vet man hvilken farge man skal ta? Har brunt hår, brune øyne og vanlig "mellomhud". Det vil si ikke noe brun, men ikke blek heller om dere skjønner :)

Jaa du, det er ikke alltid så enkelt å finne den riktige farven. Og derfor er det jo supert med samples! ;)

Når en liten krukke med sample koster mellom 1 og 1,5 dollar, og med dollarkursen som er nå...ja da er det bare å bestille til man blir flau :ler:

Det norske merket Kissme tar vel rundt 30,- pr prøvekrukke.

En slik prøvekrukke varer foresten en stund , den er ikke tom etter noen få dager!

Men, det første du gjør er å se på deg selv ;) er hudtonen din varm eller kald? Altså , rosa, fersken/gul, eller kanskje litt av begge deler... Mineral foudations er kategorisert slik: varm, kald, nøytral..og noen merker, som f.eks Alima har enda flere kategorier.

Noen sier også at du kan finne det enkelt ut ved å se på blodårene...Blå blodårer= kald , Grønne blodårer= varm

Her er litt hjelp

Når du har kommet så langt ( og det er ikke såå vanskelig ;) ) så tar du en titt på fargevalget i den/de kategoriene du har valgt.

Bestill noen prøverførst, det er alltid lurest.

Skrevet

hvordan legger man egentlig på denne foundationen.. er det et pudder som legges på med kost ? vil ikke det drysse ?

Skrevet
hvordan legger man egentlig på denne foundationen.. er det et pudder som legges på med kost ? vil ikke det drysse ?

Ja det er pudderet som legges på med kost!

Og nei, det drysser ikke.

Man "tapper" ut litt av pudderet i en kopp eller i lokket, "snurrer" kosten rundt, "dunker" av det overflødige, så "snurrer, masserer" man foundation i ansiktet.

Mineral foudation smelter, så den drysser ikke.

Forøvrig så er det god beskrivelse av fremgangsmåte på så og si hver eneste Mineral makeup side her på nett.

Skrevet

Jeg har Colorflo foundation fra Susan Posnick. Er ganske fornøyd med denne, og den kommer i børste med dispenser, så det er en alt i ett-løsning. Synes den er litt blank. De selger Susan Po på Visage i Oslo, så det går an å gå dit for å teste farger i butikk. Koster mer enn på nett, tror jeg, men det kan være verdt pengene første gang?

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Maaneskinn_*
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Everyday Minerals. Jeg har hatt trøbbel med å finne en foundation som er lys nok til meg, men nå har jeg ikke det problemet lenger. :)

Gjest Lady M
Skrevet

I sommer ble jeg presentert for mineralpudder for første gang. Jeg kommer neppe til å bruke vanlig foundation mer. Det var et produkt fra Decleor, husker ikke navnet. Det er et ganske dyrt produkt, men når huden blir vinterblek igjen, bryr jeg meg ikke om prisen.

Jeg har veldig vanskelig hud, både tørr og fet og tåler nesten ingenting. Sminken kjentes overhodet ikke på huden og resultatet var nydelig. Den la seg ikke i rynkene rundt øynene og forsterket de som annet pudder gjør, men ga et jevnt og og naturlig resultat og jeg følte meg bare vakker, ikke sminket.

Skrevet

Leste i et magasin at Loreal's nye mineral-foundation har blitt populær på rekordtid i USA etter at den kom på markedet.

Mer vet jeg ikke, og den selges vel ikke i Norge enda :roll: Fordelen er også at der følger det med børste i krukka...

Har nettopp bestilt prøver fra EverydayMinerals..Håper det ikke tar lang tid før jeg får dem :)

• 3 uker senere...
Skrevet

hei! lurer bare på om noen kan fortele meg hvor jeg får tak i mineral foundation fra isadora? har lett hele sommeren, men virker ikke som den har kommet til noen av butikkene jeg har vært i... noen tips?:)

Skrevet

Da får jeg ta for meg glo minerals, jeg da.

Jeg bruker den pressede mineralfoundationen fra Glo minerals og er i grunnen veldig fornøyd med det.

Som veldig mange andre startet jeg med ID, men fant ut at det ble for skinnende til meg. Jeg har en fet hudtype med eksem som gjør at jeg kan få litt tørre småpartier.

Glo sitt pressede gir meg et matt resultat som ser naturlig og fint ut. Jeg bruker Bare fra Kiss me under og/eller over, samt fuktighetssprayen fra Glo, for å få det beste resultatet. Så langt har glo vist seg å fungere best på min hud. Det inneholder bismuth, men jeg har ikke reagert på det.

Av øyenskygger er Kiss Me en av favorittene. Har flere der fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...