Gjest Brød_er_Godt Skrevet 16. januar 2006 #1 Skrevet 16. januar 2006 Har noen av dere oppskriften på Ingers Rugbrød? Jeg bor i Oslo og såvidt jeg vet så selges brødet kun hos baker Hansen og det er et godt stykke dit fra hvor jeg bor... Så jeg tenkte det er lettere å bake det selv enn å kjøpe det! Billigere også kanskje..? Så, har noen oppskriften?
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #2 Skrevet 16. januar 2006 Søk på Google så finner du oppskriften...
Gjest gjest1 Skrevet 16. januar 2006 #3 Skrevet 16. januar 2006 Jeg har denne oppskriften, aner ikke hvor jeg fant den, hadde skrevet den opp i kokeboken min. Ingers Rugbrød Denne oppskriften gir 3 brød. 1,3 kg sammalt hvete 200 g fin sammalt rug 200 g helkorn hvete 74 g gjær 2 strøkne ts salt 9 dl hvetekli 1,8 - 2 liter vann 1 dl linfrø 1 dl solsikkefrø Fremgangsmåte Bland alt det tørre, løs gjæren i litt av væsken. Ha det våte i det tørre og arbeid deigen godt. Deigen blir ganske løs, så du må beholde den i bollen under hele prosessen. Forhev deigen 1 time, slå den ned og hev ytterligere i 30 minutter. Fordi deigen hever to ganger i bollen trenger ikke brødene å etterheve. Slå deigen ned igjen. Hell den i smurte former, gjerne sprayet med formfett. Brødene skal ikke etterheves, men settes nederst i ovnen på en rist, på 220 grader i underkant av 1 time. Bruker du varmluft settes ovnen på 200 grader, samme steketid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå