minienthe Skrevet 3. november 2007 #1 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) har fått time, på torsdag bærer det inn i narkose og fjerne mandler + en drøveldel og mulig noe vev bak såvidt jeg forsto. men jeg stusser... trodde dette var et sånt "inn på sykehus - snitt kapp - ut fra sykehus samme dag" inngrep men jeg må ligge over natten ? (bor 5 minutters kjøring unna sykehuset) hva slags smertestillende er det vanlig å få med seg hjem ? (jada, skal spørre legen og men er nysgjerrig). noen her som har gjort dette ? hvordan opplevde dere oppvåkningen etter narkose og smertenivå ? tok det lang tid før dere klarte å spise fastmat ? hadde dere IV når dere våknet og hvor lenge satt den i ? har hørt at flere opplever å kaste opp blod etter operasjonen, er dette noe som fortsetter i flere dager etterpå ? hvor lang tid gikk dere sykemeldt og når begynte dere å føle dere som "mennesker" igjen ? mange spørsmål men jeg er nervøs og litt spent, gleder meg til å bli kvitt faenskapet men gruer meg til dagene etterpå Endret 3. november 2007 av minienthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 4. november 2007 #2 Del Skrevet 4. november 2007 Når jeg tok mandlene som 20åring måtte vi ligge over natten. Vi måtte også vise at vi klarte å spise før vi fikk dra hjem. Jeg våknet av narkosen med en helvetes smerte i halsen, fikk morfin på sprøyte et par ganger, før de gikk over til paralgin forte stikkpiller. Stikkpiller høres ikke spesielt moro ut nå, men du omfavner de når du har tatt mandlene. Jeg hadde utrolig vondt i ihvertfall én uke, og den uka spiste jeg kun is. Uke 2 ble noe bedre men smertene ga seg ikke helt før etter 2 uker. Jeg var sykemeldt i to uker etter operasjon. For meg som hadde vært gjennom lite av smerter før var det helt forjævlig, for å si det stygt. Jeg kastet aldri opp blod da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roxanne Skrevet 4. november 2007 #3 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Du skal jo ha en litt mer omfattende "renovering" enn kun å fjerne mandlene, så det er mulig det er litt større blødningsfare da i etterkant - sikkert derfor du må bli over natten. Nå vet jeg heller ikke noe om din helsetilstand forøvring - så ting blir jo vurdert ut i fra den også. Etter operasjonen er det to relativt store sårflater (fra mandlene) som skal gro, og dette gjør jo vondt. Du kommer til å få resept sikkert både på Paralgin forte/Palalgin major (som er like sterk som to Paralgin forter) og Voltaren. Voltaren er veldig fin mot operasjonssmerter, og de blir du ikke så trøtt av. Du kommer nok til å kombinere disse to preparatene. Etter operasjonen vokner du opp med iv i hånden, mye slim og litt blod er vanlig. En liten % får større blødninger, så det er viktig at du er i nærheten av sykehus i hvertfall den første uken etterpå, derfor skal du heller ikke være alene den første tiden. Det blir mye is, ha isbiter i fryseren, flytende mat og etterhvert får du prøve deg frem med myk mat (loff, fiskeboller etc) Knekkebrød er i hvertfall ikke lurt. Det kommer til å lukte ille fra halsen i starten, det blir et sånn fibrinbelegg, og du kommer til å hoste opp brune ekle ting. Men når sårflatene er grodd så blir du helt fin. Noen få kan få litt problemer med smakssansen, men det retter seg etterhvert. Du må vel regne med sykemelding på et par uker siden du skal gjøre flere ting i svelget. Lykke til Endret 4. november 2007 av roxanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 4. november 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 4. november 2007 takk for svar voltaren blir nok uaktuellt for meg, tåler ikke NSAIDS men de finner vel på noe lurt her og. gruer meg ihvertfall, hater å ha vondt i halsen men jeg får satse på at dette blir siste gang på lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #5 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har tatt mandlene. Ja jeg synes det var vondt etterpå.. tåler heller ikke NSAID - men fikk paralgin forte. De stikkpillene klarte jeg ikke å ta... ba om å få brusetabletter jeg og det var mye enklere. SKjønner ikke hvorfor man kan få det automatisk! Klarte ikke å spise fast mat på en stund - men det gikk helt greit. Jeg hadde streptokokker omtrent stand by før operasjon.. i etterkant så har jeg ikke hatt en infeksjon på 2 år. Så ja det var vel verdt operasjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 9. november 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 9. november 2007 da var det gjort og hittil så har jeg opplevd betraktelig mindre smerte en jeg forventet. ikke ble jeg dårlig etter narkosen heller, våknet opp og døste i ti minutter og deretter begynte jeg å krangle med den oksygenmaska (ikke snakk om at jeg ville ha den dingsen der på meg nei, sykepleieren bare flira). de trykket i meg morfin og ketorax (!) når jeg våknet opp, noe som førte til at jeg begynte å klø i ansiktet (?) og når jeg kom opp til avdelingen så var det på med pinex major (fikk sette de selv så da var det greit) og glucoettellerannet i IV. sov generellt sett lite i natt, våknet sånn ca hver halvtime pga sår hals og enorm spyttproduksjon men har hittil ikke merket noe særlig av den smerten jeg hadde blitt forespeilet så dette blir jo gøy å se hvordan det utvikler seg. kjenner allerede nå at de konstant hovne lymfeknutene jeg hadde på halsen er på vei ned og at jeg har bedre passasje i halsen selv om jeg er hoven. kirurgen bare rista på hodet når han kom inn etter at jeg våknet for de mandlene mine var noe av det verste han hadde sett og han fattet ikke hvordan jeg hadde klart å gå med dette i så mange år. forklarte han hvordan min tidligere fastlege hadde oppført seg i forhold til dette og ble anbefalt å legge inn en offisiell klage på henne så jeg får se hva jeg gjør. eventuelle skrivefeil tilegnes en solid dose paralgin forte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 9. november 2007 #7 Del Skrevet 9. november 2007 Huff, ja, det gjør vondt, men nå trenger mandlene heldigvis aldri å plage deg igjen! God bedring :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå