Isabel Skrevet 29. oktober 2007 #1 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hjelp skriver jeg, men kanskje Hurra og? Jeg er 20 år, og har slitt veldig mye med mandlene opp igjennom barne/ungdoms-årene. Har hatt mye fravær fra skolen pga forkjølelse og halsbetennelse. Dette året har det toppet seg, i vår/sommer gikk jeg på 2-3 pencilinkurer. Mandlene var i en periode så store at jeg hadde problemer med å puste. Så om et par måneder skal jeg altså operere de vekk. Noen som har erfaring med det? Smertefullt? Hva bør jeg vente meg av smerter? Jeg studerer i en storby, og tenker å dra hjem til mor og far 2-3 dager etter jeg har fjernet de (de kommer og kjører meg hjem). Tror dere dette går bra? ca. 8 timers biltur.. Hvordan er selve operasjonen? Merker man noe? Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 29. oktober 2007 #2 Del Skrevet 29. oktober 2007 Jeg var jo veldig ung når jeg tok mine. Men husker det godt! Du er jo under narkose når de tar mandlene. Og ettpå klarte jeg ikke spisee noe annet ett yoghurt i en uke. De to første dagene klarte jeg nesten ikke snakke, og jeg sikla hele tiden, når jeg skulle sove ble puta helt våt Men det var utrolig deilig når den første uka var over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #3 Del Skrevet 30. oktober 2007 Nå var jeg bare fire-fem år da jeg tok mine, men mener å huske at smertene var overkommelige. Spiste bare yoghurt, supper og is en ukes i tiden etterpå jeg også. Nå er erfaringen min muligens farget av de snille sykepleierne som gav meg is hver gang jeg kom innom pauserommet og maste.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyggelig Skrevet 30. oktober 2007 #4 Del Skrevet 30. oktober 2007 hei! jeg var 18 dag jeg fjernet mine mandler. da var de så hovne at hverken penicilin eller andre medisiner de prøvde å gi meg virket. husker at jeg såvidt klarte å puste, og at jeg ikke kunne snakke i det hele tatt pga størrelsen! egentlig burde man visst vente til man var frisk igjen før man tok mandlene, men i mitt tilfelle bestemte legene seg for å operere selv om jeg fortsatt hadde halsbetennelse. vel, jeg kom til sykehuset kvelden før, og kl 08 neste dag skulle jeg opereres. hadde aldri blitt operert før.så var ganske spent/redd. Jeg måtte ta på meg "operasjonsklær" og sånn derre hårnett, og ble trillet inn på et rom hvor narkosen skulle gis. husker bare at legen sa "pust godt inn og tell bakover fra 10" så satte de en maske over munnen min. det neste jeg husker er at jeg våknet og begynte å synge høyt.... og at mamma og pappa satt ved siden av senga mi og smilte og hysjet litt på meg;) var litt vondt etterpå, men sykepleierene var snille og ga meg så mye is jeg ville;) tror jeg levde på lolipop is i en uke etterpå idag er jeg 25 og har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden da! og før det hadde jeg de like ofte som det du beskriver. absolutt verdt å få de fjernet! lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 30. oktober 2007 #5 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg fjernet mine for 2-3 år siden, og har ikke angret ett sekund. Dagkirurgi på meg, ingen overnatting - bare noen timers hvile/søvn etterpå. Husker en som tok mandlene samtidig med meg og hadde lang vei hjem. Han måtte overnatte på et hotell i nærheten. Du skal være veldig forsiktig det første døgnet.......... så noen 8 timers biltur vil jeg nok ikke anbefale. Jeg måtte også ha noen hos meg første natta - fikk ikke lov å være alene (pga blødningsfare), fikk heller ikke lov å kjøre hjem alene (5 min kjøretid). Det var litt ekkelt og ubehagelig et par-tre uker etterpå, men jeg kunne faktisk spise samme dag jeg (dog ikke mat med "skarpe kanter"). Hadde lite smerter - og har ikke hatt en eneste halsbetennelse etterpå *bank i bordet* Jeg ble skremt på forhånd med at det ville være mye smerter forbundet med dette, men jeg unngikk det heldigvis. Gudd løkk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roxanne Skrevet 30. oktober 2007 #6 Del Skrevet 30. oktober 2007 (endret) Hei på deg du! Dette går sikkert kjempefint. Bare sørg for å ha et arsenal med is - både fløteis og saftis i fryseren. Det gjør jo vondt etterpå, det er jo to relativt store sårflater som skal gro. Men du får sikkert resept på Paralgin forte supp eller Paralgin major (som er dobbelt så sterk som Paralgin forte) Tas som stikkpiller. Voltaren stikkpiller er også kjempebra som smertelindring, fordelen med de er at du ikke blir trøtt og sløv som man kan bli av de andre medisinene jeg nevnte. Følg de anvisninger du får vedrørende smertelindring går det nok bra :smile: Det som er kjempeviktig er at du ikke er alene den første tiden etter operasjonen, for det er en viss blødningsfare. Du skal ikke være alene når du drar fra sykehuset eller når du kommer hjem. Dette er kjempeviktig. Ellers så må du sørge for å få i deg nok drikke og spise bløte ting etterhvert. Lykke til, man pleier å få det mye bedre etterpå. :smile: Endret 30. oktober 2007 av roxanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayli Skrevet 31. oktober 2007 #7 Del Skrevet 31. oktober 2007 Du vil nok oppleve å ha smerter de første dagene, men som andre skriver her så får du smertestillende. Pass på å fylle fryseren med is, gjerne isbiter også. Drikk isvann eller sug på isbiter; det kan lindre noe. Du vil få flere tips på sykehuset om hva som er lurt og ikke lurt å spise/drikke etter operasjonen. Jeg tror ikke jeg ville ha satset på en så lang biltur rett etterpå... Lykke til med operasjonen - jeg garanterer deg at det er verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 31. oktober 2007 #8 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg tok mandlene mens jeg gikk på ungdomsskolen. Da hadde jeg hatt ca 20 penicilinkurer pga halsbetennelse i løpet av de foregående 5 årene. I de ca 20 årene som har gått etter at jeg tok mandlene har jeg hatt halsbetennelse med behov for penicilin EN gang! Erfaringene er med andre ord gode, for å si det mildt! Da jeg tok mandlene var sykehusinnleggelse standard, med flere overnattinger, men jeg vet at mange får gjort dette som dagkirurgi idag. Det var ganske vondt den første uka etter operasjonen, men ikke så fryktelig mye verre enn de halsbetennelsene jeg hadde hatt i årene før jeg ble operert. Det andre jeg husker, er at jeg ikke fikk lov å dusje på mange dager etter operasjonen, fordi varm vanndamp kunne bidra til at operasjonssårene begynte å blø. Kan ikke huske noen andre som har snakket om akkurat dette "forbudet", så det kan hende at dette ikke gjelder mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indo Skrevet 31. oktober 2007 #9 Del Skrevet 31. oktober 2007 jeg tok mine når jeg var 17, og har ikke angret en dag. ngen pencilin-kur på meg lengre nei=) Husker at jeg var veldig redd når de trillet meg inn på operasjonssalen, og plutselig så våknet jeg med mamma, pappa og en to-tre pleiere rundt meg. klarte ikke å snakke, og de tvang meg til å suge på en isbit med engang. DET var vondt det. Jeg spiste ikke en eneste is etter operasjonen, for jeg syntes det var vondt. fikk ikke dusje i vann varmere enn 37 grader i to uker etterpå, og fikk bare myk mat. Husker det første måltidet jeg fikk. blåbæryoghurt som jeg ikke liker, banan som jeg ikke liker, og ett kokt egg jeg ikke klarte å åpne selv..hihi..tror jeg bare spydde en gang av narkosen, og ikke noe blod heldigvis. Voltaren stikkpiller lindret hvertfall mine smerter noe helt enormt, men fikk ingen lindring av paralginen. eneste ulempen med voltaren finner du fort nok ut! ingen vits i å utdype så mye, men jeg kan vel si at utsiden er laget av voks=) heheh..men etter de to ukene, var jeg frisk og rask, og angret ikke på at jeg tok den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 2. november 2007 #10 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg fjernet mandlene ganske nylig. Operasjonen gikk veldig greit, og jeg fikk reise hjem samme dag, med et arsenal av smertestillende. Og det trengtes, for det gjorde veldig vondt de første dagene. Det ble iskrem til frokost, middag og kvelds! En fordel med de smertestillende var faktisk at de er apetittdempende, for jeg var ikke særlig sulten, til tross for at jeg nesten ikke spiste noen ting. Men jeg sov mye og ble lett sliten. Den første uka var det vondest. Etter hvert kunne jeg begynne å spise most frukt (hermetiske fersken, f.eks) og etter hvert også loff uten skorper. Og så - etter to uker - var jeg HELT bra igjen. Jeg ble forresten veldig dårlig av de smertestillende pillene etter første uka (kastet opp. au!). Da fikk jeg beskjed om at det gikk an å erstatte dem med paracet. Jeg tror jeg spiste kanskje 8 paracet om dagen, og av og til litt ibux innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 2. november 2007 #11 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg tok mine da jeg var 19. Jeg hadde hrusomt vondt i nesten to uker. Kunne bare spise moset mat, og is. Det med blødning må du være OBS på. for jeg fikk bløding, og da bar det rett på riksen. Ellers er jeg veldig glad i dag da, for at jeg har tatt dem, men de smertene var bare grusome da de stod på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel Skrevet 4. november 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 4. november 2007 Takk for svar! Ble litt roligere! Virker som det er variabelt hvor mye smerte man opplever etterpå.. Og, den bilturen er ikke samme dag, men to dager etter. Evt flytur på litt under 1 time.. Burde kanskje diskutert det med en lege, om dette er å anbefale eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 5. november 2007 #13 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg ville nok heller bli kjørt i bil enn å reise til en flyplass og sitte på fly osv. I bilen kan du sove, og dere kan legge opp deres eget løp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingen mandler Skrevet 5. november 2007 #14 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg fjernet mandlene for mange år siden, tror jeg var 5 år. Det eneste jeg husker var at jeg fikk iskrem servert på sykehuset etter operasjonen. Halsen var sår og øm, så det eneste de serverte meg var iskrem! bra medisin for en unge på 5 år Her kan du lese om mandler og gjerning av mandlene. Lykke til det går helt sikkert bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest korreksjon Skrevet 5. november 2007 #15 Del Skrevet 5. november 2007 Her kan du lese om mandler og gjerning av mandlene. gjerning = fjerning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roxanne Skrevet 5. november 2007 #16 Del Skrevet 5. november 2007 (endret) Tror ikke det er så lurt å kjøre langt. Etter operasjonen og en periode etter, bør du holde deg maks en halv time fra sykehus i tilfelle blødning. Du får spørre legen. Endret 5. november 2007 av roxanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 5. november 2007 #17 Del Skrevet 5. november 2007 Mine mandler sa jeg farvel til da jeg var 20. Det har jeg aldri angret på, har hatt halsbetennelser og forkjølelser mye sjeldnere etterpå!!! Men når det er sagt var det det vondeste jeg har opplevd (men jeg har ikke født enda...). Forbered deg på litt smerter. Jeg hadde grusomme smerter i 1 til halvannen uke. Spiste kun lollipop-is, og etter et par dager suppe, loff uten skorpe og iskrem. Gikk ned flere kilo, så det var en fin slankekur! Tok smertestillende hele tiden men det hjalp ikke "nok". Husker også jeg fikk en helt j..... ånde frem til det hadde grodd. Fikk også sterke magesmerter som jeg tror kom av alt det smertestillende. Men etter de to ukene var over føltes alt bra, og jeg har aldri angret! LYKKE TIL!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Biza_* Skrevet 6. november 2007 #18 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg fjernet mandlene for 3 år siden, og er glad i dag for at jeg fikk fjernet de. Har nesten ikke vært syk etter operasjonen. Men derimot de første 2 ukene etter operasjonen angret jeg bittert. Hadde det rett og slett for jævlig. Klarte ikke spise noe flytende til slutt fordi jeg ble så kvalm av den så jeg spydde den opp. Måtte til legen å få tabletter mot kvalme. Mamma fikk i noe drikke greier på apoteket som inneholder det man trenger av næring i et måltid(sikkert noe slanke greier) det hjalp masse. Men det var ikke bare sulten , hadde også fryktelig vondt. Kjentes ut som det var noe som stakk ut fra stingene og stakk meg i halsen på den ene siden. Tror de måtte ha gjort noe rart med stingene på den siden. En venninne av meg fjernet også mandlene for noen år siden, hun begynte å silblø etter 2 uker og måtte la det gro på nytt. Da var hun tynn etterpå..... Lykke til, det er jo ikke farlig og du får det mye bedre når det har grodd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 12. desember 2007 Nå har jeg tatt de! Men jeg går og venter på at smertene skal komme... Har ikke noe spesielt vondt, selvsagt kjenner jeg det. Og det er ubehagelig, men ikke så vondt som det jeg trodde det skulle bli. Kjenner litt smerter oppover mot tinningen, men dette var visst vanlig. Smertefraværet har vel kanskje noe med at jeg går på både voltaren og paraglin major.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atle Skrevet 6. oktober 2008 #20 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nå har jeg tatt de! Men jeg går og venter på at smertene skal komme... Har ikke noe spesielt vondt, selvsagt kjenner jeg det. Og det er ubehagelig, men ikke så vondt som det jeg trodde det skulle bli. Kjenner litt smerter oppover mot tinningen, men dette var visst vanlig. Smertefraværet har vel kanskje noe med at jeg går på både voltaren og paraglin major.. Hei, jeg er 40 år og tok mandlene for 1 uke siden, hadde ikke så vont de første dagene. Men netter ca 2-3 dager så kom smertene, de har holdt på no i 4-5 dager og det er nesten så man angrer på at man har utført denne operasjonen. Vet det blir bedre, men gud hjelpe meg for noen dager. Det sies at det er mye verre å ta dem som våksen, det har de nokk sikkert rett i. For trøste meg med at det blir bedre, får bare ta tiden til hjelp og spise masse is ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå