Eføy Skrevet 2. mars 2005 #1 Skrevet 2. mars 2005 Jeg var på ultralyd i dag, og fikk beskjed om at jeg har 3-4 gallesteiner. Hva skjer nå da? Er det slik at alle blir operert, eller må jeg bare leve med dette? Hva slags forhåndsregler burde jeg ta? Jeg skal ikke til legen på en stund, så derfor spør jeg dere i håp om at noen her har vært i samme bås..
Litz Skrevet 2. mars 2005 #2 Skrevet 2. mars 2005 http://www.helsenytt.no/artikler/gallestein.htm http://www.lommelegen.no/art/art499.asp http://www.lommelegen.no/art/art504.asp http://www.helsenett.no/Mage-Tarm/Mage-Tar...e-og-gallestein http://www.gastrokir-ullevaal.com/galleste...kdom_omtale.htm http://www.doktoronline.no/section/nosecti...EntryId=2227521 Håper noen av disse linkene hjelper.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2005 #3 Skrevet 2. mars 2005 Jeg fikk påvist 4 gallesteiner på sensommeren i fjor. Enten så går de inn å fjerner gallesteinene dine, ellers så fjærner de hele galleblæra. Jag hadde tydeligvis gått med dette en stund og var skikkelig dårlig da jeg endelig fikk UL, og mens jeg ventet på operasjon kollapset bukspyttkjertelen min så jeg stod i fare for å utvikle blodforgiftning. Det var litt action en stund Operasjonen er en kikkhullsoperasjon uansett om du fjærner bare steiner eller hele galla. Nå vet jeg ikke hvordan det er å fjærne bare steinene, men å fjærne blæra er ikke det beste jeg har gjort :-? Men dette er veldig individuelt. Noen synes det er en lek og andre ikke. Etter operasjonen måtte jeg legge om kostholdet.Fikk ikke spise salt eller sterkt krydra mat, smør,grillet mat,røkt mat og skulle ha fettfri kost. Dette innebærte selvfølgelig at vekta raste nedover.Men nå har jeg så smått begynt å vende kroppen til disse matvarene, selv om jeg må moderere meg og spiser ikke smør,egg eller veldig fet mat. Da får jeg vondt i magen og diare. Dette vil du selvfølgelig få informasjon om ved neste legebesøk
Eføy Skrevet 2. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2005 Tusen takk for linkene. De hjalp veldig! :-) Leit at du ble så dårlig før de fant ut av problemene dine, men gudsjelov ordnet det seg for deg. Han som undersøkte meg i dag, sa også at det var stein inni galleblæra, og i følge en av linkene fra Litz, så var det stor sannsynlighet for å få tilbake gallestein om man bare fjernet steinene i blæra. På en måte vil jeg gjerne operere for å få fjernet dette, så jeg kan slippe flere anfall, men jeg får se hva legen sier først. Jeg vet jo ikke noe om hvor store disse steinene er osv osv. Alwa; var du syk lenge etter operasjonen? Jeg er litt bekymret for å få operasjon midt oppi eksamenslesing og greier. :-?
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2005 #5 Skrevet 2. mars 2005 Alwa; var du syk lenge etter operasjonen? Jeg er litt bekymret for å få operasjon midt oppi eksamenslesing og greier. :-? Nei,nei. etter operasjonen var overstått gikk det ganske fort faktisk. De første dagene er aller værst på grunn av såre sting både på innsiden og utsiden av magen. Men hos meg var det ekstremt også da, for jeg fikk uhorvelig mye morfin på grunn av smerter, noe jeg ikke tålte. Så jeg ble veldig mye dårligere bare av det :-? Om han fjærner hele blæra eller ikke kommer litt an på legen din. For det er selvfølgelig ikke bare ukomplisert for kroppen å leve uten galleblære heller. Men jeg hadde gått såpass lenge med disse steinene så blæra klarte ikke fungere skikkelig. Legen min sammenlignet faktisk galleblæra mi med et viskelær, den blir hard og slutter å fungere. Det var derfor bukspyttkjertelen kollapset også, for den og galleblæra jobber sammen. Og når galleblæra sluttet å gjøre jobben sin så.. :-? Fastlegen min var sykmeldt på den tiden så dette var det en annen lege som gjorde en avgjørelse på. Nå etter at jeg kom tilbake til fastlegen min etter jul og han fikk se at de hadde tatt ut hele blæra i stedet for å fjærne bare steinene ble han faktisk litt amper og syntes at jeg var alt for ung til å leve uten den. For jeg må jo alltid ta hensyn til kostholdet mitt, selv om det går seg til litt. Mens andre leger synes det er greit, så det blir nok en vurderingssak for legen din vil jeg tro. Lykke til, det går sikkert fint :blomst_opp:
Gjest LoisLane Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 Jeg fjernet galleblæra for et par år siden. Sto i kø (!) for å komme på ultralyd da jeg begynte å bli gul og tisse tefarget. Fikk altså problemer med leveren, derfor opererte de. Hadde på forhånd hørt at det var en enkel og grei operasjon, men det ble tøffere for meg enn jeg forventet. Det var nok mye fordi jeg måtte ha med meg babyen min, som jeg fullammet, og det var forferdelig slitsomt i dagene etterpå - jeg hadde hatt nok med meg selv. Selve operasjonen gikk veldig greit, og jeg har bare noen små, ubetydelige arr i dag. Alt er blitt bra, så en kan lure på hvorfro vi har den galleblæra i det hele tatt. Men jeg minnes med gru hvor forferdelig vondt de steinene var (jeg hadde visst en forsnevring der de skulle ut) - det var myyyye verre enn å føde, pluss at jeg ikke skjønte hva som skjedde med meg. Håper du har fått kostholdsveiledning, og vil bli fulgt opp. Synes det høres litt merkelig ut å bare bli "sendt hjem". Lykke til!
Eføy Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2005 Ok, godt å høre at det ikke tar lang tid før man er frisk og rask igjen. Jeg har nok hatt dette noen år jeg også. Jeg hadde mange anfall for 5 år siden. Tok en ultralyd ( men den var ikke halvparten så grundig som den var i går), men de fant ingen gallestein. Hadde deretter ikke flere anfall på et års tid, men frem til det siste året har det vært så sjelden, så jeg har ikke brydd meg så mye om det, bortsett fra når anfallene kom Det er nå det siste året at anfallene har kommet oftere og oftere, og med tanke på deres historier, er jeg glad for at det er nå er oppdaget på meg så "tidlig". Har ringt legekontoret, så legen ringer meg opp i løpet av dagen. Vet ikke om hun kan si så mye mer siden hun ikke har fått papirene fra sykehuset, men..
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 Jeg fjernet galleblæra for et par år siden. Sto i kø (!) for å komme på ultralyd da jeg begynte å bli gul og tisse tefarget. Fikk altså problemer med leveren, derfor opererte de. Hadde på forhånd hørt at det var en enkel og grei operasjon, men det ble tøffere for meg enn jeg forventet. Det var nok mye fordi jeg måtte ha med meg babyen min, som jeg fullammet, og det var forferdelig slitsomt i dagene etterpå - jeg hadde hatt nok med meg selv. Selve operasjonen gikk veldig greit, og jeg har bare noen små, ubetydelige arr i dag. Alt er blitt bra, så en kan lure på hvorfro vi har den galleblæra i det hele tatt. Men jeg minnes med gru hvor forferdelig vondt de steinene var (jeg hadde visst en forsnevring der de skulle ut) - det var myyyye verre enn å føde, pluss at jeg ikke skjønte hva som skjedde med meg. Håper du har fått kostholdsveiledning, og vil bli fulgt opp. Synes det høres litt merkelig ut å bare bli "sendt hjem". Lykke til! Dette er veldig vanlig. Jeg gikk i 2 uker med disse forferdelig smertene, etter at det ble konstatert hva det var maste jeg meg til operasjon og ble sendt hjem for å vente på innkallelse med kun smertestillende og ingen form for kostholdsveiledning. Da jeg endelig kom på undesøkelse på sykehuset refset legen der min fastelege som ikke hadde ordnet med hasteoperasjon så man må virkelig stå på selv om noe skal blir gjort! (Liten digresjon men...)
Eføy Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 3. mars 2005 Snakket med legen nå. Det blir søkt om kirurgisk vurdering så snart papirene fra ultralyden er mottatt. Om jeg fikk flere anfall som ikke gav seg, skulle jeg ringe legen for å bli akuttinnlagt. Blir litt bekymra for denne operasjonen pga praksis og eksamen som nå nærmer seg. Opereres jeg under praksisperioden, får jeg ratt ikke praksis godkjent :veldigsur: Jaja, jeg får vel la være å ta sorgene på forskudd..
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 Er du blitt satt på venteliste nå eller? For dette kan ta lang tid, så kanskje du rekker å gjøre ferdig praksisen før operasjonen? Om du ikke får flere anfall selvfølgelig. Nå måtte jo jeg hasteoperereres, men jeg fikk inntrykk av at jeg hadde måttet vente en stund på operasjonen. Men dette kan du jo eventuelt ta opp med legen din, og høre om h*n har noen løsning på det. Men som sagt, etter operasjonen gikk det greit. Jeg var tilbake på jobb etter 14 dager. :-D
Eføy Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2005 Sånn som jeg forstod det, så skal jeg først på vurderingstime. Blir vel satt på venteliste etter den timen vil jeg tro? Jeg ringte opp legen igjen angående praksis, så hun skulle skrive i brevet at jeg helst måtte få vurderingstimen før jeg dro ut i praksis. Kan nok virke som at dette vil ta tid ja. Jeg skjønner at kostholdet mitt må snus på hodet om jeg må fjerne hele blæra, men kunne du ikke spise litt fet mat eller lignende i små mengder heller? Jeg gjør selvfølgelig det som må til, men kan jeg ikke unne meg noe av det gode usunne noen gang? :-?
Eføy Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2005 Nå hørtes jeg vel furten ut, men det er jo rart med det å skulle kutte ut ting man er glad i.. Må man så må man, så det er jo greit nok. Er det noen steder på nettet hvor man kan finne info om kostholdet etter operasjon kanskje?
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #13 Skrevet 3. mars 2005 Man trenger ikke leve på diett resten av livet, selv om man må være påpasselig med kostholdet. Noen kan gå tilbake til tilnærmet normalt kosthold ganske kort tid etterpå også, dette er veldig individuelt. Men akkurat rett etter operasjonen anbefales det å spise lite fett siden man da er uten funksjonen til galleblæren. Jeg har et ganske normalt kosthold nå i dag, og synes ikke omveltningen var så stor. Men nå spiste jeg ganske sunt fra før av også. Hender seg jeg savner smør og egg Men enkelte ganger hender det seg at magen reagerer, ofte med magesmerter og diare. Hva kroppen eventuelt reagerer på finner man ut etterhvert. Jeg kan for eksempel spise egg i små porsjoner og juleribba gikk fint med litt forsiktighet Jeg fant denne linken du kan kikke på... http://www.gastrokir-ullevaal.com/galleste...kdom_omtale.htm Kanskje den kan hjelpe litt? Dette går nok fint :blomst_opp:
Eføy Skrevet 4. mars 2005 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2005 Ok, tusen takk skal du ha. Nå har jeg fått svar på en del spørsmål, så nå er det bare å vente å se hva som skjer. :-)
Eføy Skrevet 7. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 7. mai 2005 Ville bare fortelle at jeg på onsdag var på vurderingstime på sykehuset, og 26.mai skal jeg operere vekk galleblæra. Gleder meg til å slippe mer av alle disse smertene, men er likevel litt nervøs også
Gjest Lala.. Skrevet 7. mai 2005 #16 Skrevet 7. mai 2005 Bare har noen spørsmål jeg også hvis det er greit. Legen jeg har brukt er så sinnsykt dårlig til å informere/svare på spørsmål og virker litt ustø så jeg kan liksågodt spørre dere. Jeg har mange av symptomene som jeg finner på disse sidene, men slik jeg forstod det er gallen på min høyre side? Jeg har fått anfall og er konstant øm under mine venstre ribbein. Intensieten varierer. Prøver hos legen har viser forhøyde ASAT og ALAT verdier (enzymer i leveren). Har tatt nye prøver for å se på utviklingen, men ikke fått svar på de ennå. Får det på mandag. Fikk også rekvisisjon til ultralyd. Problemet er at Bærum Sykehus hadde så vanvittige køer og jeg kunne ikke få time der på flere måneder. Pga veldig mange eksamener og flytting sliter jeg meg med å komme meg til andre steder. Dessuten er det under 3 uker til min 3 måneder lange reise. Legen mente at jeg burde ta ultralyd før jeg reiste. Kan dette være gallestein eller er det noen annet? Og hvor alvorlig bør jeg eventuelt ta det?
Eføy Skrevet 8. mai 2005 Forfatter #17 Skrevet 8. mai 2005 Hei Lala. Man kan få smerter på venstre side også, om krampene er store, men om du kun har vondt på venstre side, tror jeg ikke det er gallestein. Utrolig leit at du må vente så lenge, og i tillegg har en lege som ikke gir deg den hjelpen og informasjonen du trenger. Håper du finner ut av dette. Vet hvor frustrerende det er å ikke vite hva som er galt. :-(
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #18 Skrevet 9. mai 2005 Jeg hadde på slutten etter mye smerter kun vondt på venstre side. Jeg tror jeg hadde vondt på høyre side først, men hele denne perioden er litt tåkete for meg... Mulig man kan ha smerter på høyre side som man ikke tenker så mye over og at det blir vondt på venstre side etterhvert?
lillesky Skrevet 9. mai 2005 #19 Skrevet 9. mai 2005 Tanta til samboeren måtte også operere. Hun gruet seg forferdelig! Men operasjonen gikk utrolig bra, og hun var på beina to timer etter operasjonen! Jeg tror det er en ganske vanlig operasjon, så du trenger ikke bekymre deg iallefall. Lykke til!
Eføy Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #20 Skrevet 9. mai 2005 2 timer etter operasjonen hørtes jo bra ut! :-) Håper det samme skjer med meg. Sjukehuset jeg skal på, så skal man visst være over til dagen etter uansett. Men nå har jeg hatt smerter i over 24 timer...Begynner å bli drittLEI nå!!!!!!!!!!!! :cry:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå