AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hei. Føler jeg trenger å dele dette med noen. Jeg er en jente på 20 år som fortsatt bor delvis hjemme (flytter etter planen snart ut) som egentlig har en god og balansert familie, men sliter til tider med min far som kan være passiv og plutselig komme med aggressive kommentarer, føles som at han prøver å dra meg og min mor ned med denne adferden. Det er en uendelig rekke episoder med kan ta det som skjedde i kveld som et eksempel. Det begynte med at han var rolig og vennlig, men etter å ha tatt seg noen øl kom den mer hissige siden frem. Jeg driver for øyeblikket å planlegger og jobber med hva jeg skal søke av studier og universiteter, altså hva jeg skal begynne med neste høst. Jeg pratet med min mor om forskjellige skoler i utlandet som jeg skal søke på og nevnte et par eksempler på universiteter jeg hadde lest om som krevde 5,5 i snitt osv. selv har jeg et middel sntt og dette var bare en tilfeldig samtale, ikke informasjon om hva jeg skulle søke. Plutselig, helt ut fra det blå, begynner min far (som sitter i et annet rom og i utgangspunktet ikke deltar i samtalen) å glefse med potte sur stemme om at "du må jo se litt på hva du setter opp da, så du ikke bare setter opp sånne, og du da ikke kommer inn noe sted, du må jo sette opp skoler du faktisk kan komme inn på". Måten han leverer beskjeden på det sm er mest provoserende, fordi det er i et tonefall som om han kjefter - full sinnastemme. Dette velger jeg å ignorere (mest fordi jeg blir paff g er så fryktelig dårlig på å angripe tilbake) og fortsetter å snakke med min mor. Jeg planlegger å studere sosiologi men takket nei til et årsstudium i det i år fordi jeg heller ville forbedre karakterer. Etter noen sekunder med videre samtale med min mor begynner han igjen å glefse (fortsatt i et helt annet rom, fortsatt med kjeftende og sint stemme), nå sier han "Du burde tatt det årsstudiet her i Norge vettu, da hadde du fått en inføring i faget som kunne kommet godt med til neste år" og det er fortsatt ikke hva han sier som provoserer men at han sier det på en kjeftende og aggressiv måte. Nå er jeg blitt provosert nok og går nærmere rommet hvor han sitter og sier med en litt krass stemme "Ja hvorfor det? Studiet er jo lagt opp helt anderledes der, er ikke sikkert de gjennomgår de samme emnene engang" han argumenterer surt tilbake med at "jo det...." ettellerannet før min mor avbryter og forsvarer meg og sier at "Men det trenger vi jo ikke tenke på nå, hun tok jo ikke det årsstudiet, gjort er gjort, ingen grunn til å mase om ting vi ikke kan endre" jeg sier meg enig med henne og sier "Ja det er sant, det er jo helt meningsløst". Min sure far stilner. Dette høres sikkert ut som en bagetell, og det er det jo, tusenvis opplever sikkert verre, men er så lei sånt, hele det humøret hvor han er aggressiv og angriper. Synes det er så håpløst. Han hadde selv en trist barndom med en far som favoriserte hans søster og tvang han til å betale for maten når han kom hjem på middag etter han hadde flyttet ut, og han klarer ikke ta igjen når han blir angrepet så er nok mye skjult aggressjon i han. Hater bare at det går ut ver meg. Det jeg lurer på er hvordan man bør reagere på sånt? Hvordan br jeg svare han når han er sånn? Tipper at jeg egentlig burde slå i bordet og brøle rasende "Nå holder du opp med de kommentarene dine, FAEN hvor lei jeg blir" men er desverre veldig dårlig på sånt. Ender med at jeg blir passiv tilbake og blir sur og taus mot han og knskje selv kommer med lignende kommentarer etterpå. Men hvordan synes dere det er best å håndtere slikt? Føler meg veldig overdramatiserende nå, men som sagt er dette en hendelse i en rekke av andre lignende hendelser hvor han er sur og glefsete.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Tror nok forresten og at jeg er litt vel sår overfor at jeg føler at han angriper karaktersnittet etc. fordi han aldri hjalp meg med fag og lekser når jeg gikk på vgs.... Bare min mor som gjorde. Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt er om han har et alkoholproblem. Drikker han ofte midt i uken, å drikker han da mye? 1
Gjest torje Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt er om han har et alkoholproblem. Drikker han ofte midt i uken, å drikker han da mye? Herregud, det var fotballkamp i kveld. Nok et bevis på at det er lite lurt å spørre kvinner om råd da dere stort sett er lite samfunnsoppdaterte! ts, jeg har selv en far som er litt sint og sur og kjeftete. Lær deg bare å ikke la det gå innpå deg og bruk det til å lære deg selv hvordan man ikke skal oppføre seg ot barna sine.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt er om han har et alkoholproblem. Drikker han ofte midt i uken, å drikker han da mye? Ja, han drikker nok et par ganger midt i uken, og det blir nok en god del ølbokser tilsammen. Kanskje han er sånn fordi han har et alkoholproblem og drikker for mye?
Gjest Sandra Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Ja, han drikker nok et par ganger midt i uken, og det blir nok en god del ølbokser tilsammen. Kanskje han er sånn fordi han har et alkoholproblem og drikker for mye? Så lenge han drikker så lite at han ikke blir påvirket er det ikke et aloholproblem. Enkelt og greit. Kanskje du er problemet ? :O
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Ja, han drikker nok et par ganger midt i uken, og det blir nok en god del ølbokser tilsammen. Kanskje han er sånn fordi han har et alkoholproblem og drikker for mye? Da regner jeg med at han også blir på en snurr når han drikker, å det er svært skjeldent at berusede personer er sjarmerende. Han har noe et alkoholproblem, å når han da er beruset så kommer all dritten fram - på en feil måte. Han kunne sikkert si noe av det samme i edru tilstand, men da ville nok tonefallet vært noe helt annet å du hadde sikkert også lettere akseptert hans mening. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Herregud, det var fotballkamp i kveld. Nok et bevis på at det er lite lurt å spørre kvinner om råd da dere stort sett er lite samfunnsoppdaterte! ts, jeg har selv en far som er litt sint og sur og kjeftete. Lær deg bare å ikke la det gå innpå deg og bruk det til å lære deg selv hvordan man ikke skal oppføre seg ot barna sine. Er jo bare en mann som syns det er greit å sitte å drikke seg full midt i uka pga fotballkamp. Lurer på om du synes det er like sjarmerende om dama drikker seg full i tide og utide... Så lenge han drikker så lite at han ikke blir påvirket er det ikke et aloholproblem. Enkelt og greit. Kanskje du er problemet ? :O I alle dager. Det var da litt ev et svar. Her er det helt tydelig at det er far som har alkoholproblemer, også kommer du å skal ha det til at det er ts som er problemet. Skjerp deg... 5
*appifany* Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 (endret) Ehh, han blir jo klart påvirket! TS beskriver det ganske så bra synes jeg. Tro at TS er problemet? Er det mulig? Ts; om du ikke ønsker noe konfrontasjon så se heller frem til den dagen du flytter ut og prøv og ignorer far din når han drikker. Endret 6. september 2011 av *appifany* 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Da regner jeg med at han også blir på en snurr når han drikker, å det er svært skjeldent at berusede personer er sjarmerende. Han har noe et alkoholproblem, å når han da er beruset så kommer all dritten fram - på en feil måte. Han kunne sikkert si noe av det samme i edru tilstand, men da ville nok tonefallet vært noe helt annet å du hadde sikkert også lettere akseptert hans mening. Ja, det går rundtrundt når han har noen øl innabords og oppfører seg merksnodig. Tror du har rett i at aggressjonen vises når han er beruset, og ja, jeg ville nok taklet disse utsagnene bra i utgangspunktet, problemet er tonefallet og at han kjefter.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Ja, det går rundtrundt når han har noen øl innabords og oppfører seg merksnodig. Tror du har rett i at aggressjonen vises når han er beruset, og ja, jeg ville nok taklet disse utsagnene bra i utgangspunktet, problemet er tonefallet og at han kjefter. Var det jeg tenkte. Jeg sier men enig med *appifany* at det lureste er nok å unngå han når han har drukket og ihvertfall konfrontasjoner. Også gled deg over at du snart skal flytte. Sånn ellers så er det flest mannfolk som har alkoholproblemer, å de vil neppe innrømme at det er problemer, å de innser heller ikke at det er skadelig for personene rundt dem, å spesiellt dame og bran lider.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Nå er jo du 20 år ts, og fortsatt bor du hjemme og planlegger neste års studier? Burde ikke du være i full gang med det nå da? Det blir litt for lettvindt å avskrive pappan din med at han har drukket noen øl, når du selv har rotet bort minst et år på å skaffe deg bedre karakterer. Ikke rart han er irritert på at du fortsatt bor hjemme når du egentlig burde ha klart deg selv og flyttet ut. Du avsluttet vel vgs da du var 19 som alle andre. Da har du nå hatt ett år på å forbedre karakterer, og burde nå vært inne på det studiet du ønsket. Ikke rart han har sitt å si! Tar du i det hele tatt selvkritikk her, eller skylder du alt på din far?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Nå er jo du 20 år ts, og fortsatt bor du hjemme og planlegger neste års studier? Burde ikke du være i full gang med det nå da? Det blir litt for lettvindt å avskrive pappan din med at han har drukket noen øl, når du selv har rotet bort minst et år på å skaffe deg bedre karakterer. Ikke rart han er irritert på at du fortsatt bor hjemme når du egentlig burde ha klart deg selv og flyttet ut. Du avsluttet vel vgs da du var 19 som alle andre. Da har du nå hatt ett år på å forbedre karakterer, og burde nå vært inne på det studiet du ønsket. Ikke rart han har sitt å si! Tar du i det hele tatt selvkritikk her, eller skylder du alt på din far? Du er stjerneeksempelet på at man bør unngå å kommentere når man ikke har nok kunnskap om situasjonen. Jeg forbedret karakterer i fjor ja, og i år jobber jeg - litt vanlig arbeid, og litt veldedig arbeid. Det er fordi jeg vil ha erfaring jeg har valgt dette i år, ikke fordi jeg ikke er inne på det jeg ønsket. Neste år skal jeg etter planen inn på det studiet jeg ønsker. Og SÅ sprøtt er det ikke å bo delvis (klarte du ikke å få med deg det i mitt første innlegg) hjemme med opplegg med nytt og eget bosted og dermed snart skal flytte ut når man er 20 (de fleste jeg kjenner gjør det) er tross alt ikke 24. Er du litt misunnelig fordi du selv kanskje hadde dårligere muligheter? Noe må det jo være? Og hvor har du regelen fra om at når man er ute av videregående så SKAL man bo for seg selv? Og at du formulerer det som at jeg har "rotet" bort et å av livet mitt på å forbedre fag er underlig og litt uintelligent. Det kryr da av folk som går på Sonans og Bjørknes, eller leser som privatist? Er det å rote bort et år? Poenget mitt er uansett at han ikke kan levere budskapet ved å kjeftemumle fra et annet rom, da får han ta det opp på ordentlig vis. Skjønte du ikke det? Fælt så aggressiv du var da? Hvor kommer ditt behov for å tukte andre fra? Opplevd mye krenkelser selv? Ugreit inni deg? Bra du er en så stor persn at du tar det ut ved være ekkel på nettforum. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Du er stjerneeksempelet på at man bør unngå å kommentere når man ikke har nok kunnskap om situasjonen. Jeg forbedret karakterer i fjor ja, og i år jobber jeg - litt vanlig arbeid, og litt veldedig arbeid. Det er fordi jeg vil ha erfaring jeg har valgt dette i år, ikke fordi jeg ikke er inne på det jeg ønsket. Neste år skal jeg etter planen inn på det studiet jeg ønsker. Og SÅ sprøtt er det ikke å bo delvis (klarte du ikke å få med deg det i mitt første innlegg) hjemme med opplegg med nytt og eget bosted og dermed snart skal flytte ut når man er 20 (de fleste jeg kjenner gjør det) er tross alt ikke 24. Er du litt misunnelig fordi du selv kanskje hadde dårligere muligheter? Noe må det jo være? Og hvor har du regelen fra om at når man er ute av videregående så SKAL man bo for seg selv? Og at du formulerer det som at jeg har "rotet" bort et å av livet mitt på å forbedre fag er underlig og litt uintelligent. Det kryr da av folk som går på Sonans og Bjørknes, eller leser som privatist? Er det å rote bort et år? Poenget mitt er uansett at han ikke kan levere budskapet ved å kjeftemumle fra et annet rom, da får han ta det opp på ordentlig vis. Skjønte du ikke det? Fælt så aggressiv du var da? Hvor kommer ditt behov for å tukte andre fra? Opplevd mye krenkelser selv? Ugreit inni deg? Bra du er en så stor persn at du tar det ut ved være ekkel på nettforum. Nå må jeg rett og slett flire! Og spar meg for dine små hersketeknikker! Nei, jeg hadde ikke dårligere muligheter, jeg hadde gode og jeg brukte dem. Så jeg har det fint jeg! Men jeg skriver fordi jeg kan sette meg i dine foreldres situasjon, jeg har døtre som er 19 og 23, og de har ikke bare "jobbet litt veldedig og litt normalt", men kommet inn på det de har ønsket fordi de har jobbet for det. Så jeg kan forstå din fars irritasjon. Hvorfor går du ikke på skole nå om du ønsker å komme inn på noe neste år? Hvorfor ta et friår og bare jobbe litt veldedig?? Du ble vel ferdig med vgs da du var 19? Nå er du 20, og skoleåret har akkurat startet. Det betyr at du ikke går skole i år. Hvor mange år skal du bruke på å forbedre karakterene da? Og du gjør jo ikke det nå når du bare "jobber litt"? 1
Audrina Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Ekkel du er AB! Og usaklig synes jeg også du er. Din mening er at TS's far er bitter fordi datteren hans ikke har flyttet ut enda, og han synes hun kaster bort tid. Greit Kanskje du kan avslutte med å svare på spørsmålene hennes? Du trenger ikke diskutere TS's valg ifht. studier og jobb, og gi hun kritikk for dem. Det var ikke poenget her. Til TS - HVIS problemet ligger i alkoholen, tror jeg nesten bare du er nødt for å lære deg å stenge kommentarene fra beruset far ute. Ikke tenk på dem engang! Hvis han ikke kan si sine meninger til deg på en ordentlig måte, uten å ha alkohol i blodet, betyr dem ingen verdens ting. Lykke til med studier og å flytte for deg selv 1
Gjest *Røyskatt* Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Herre, hvor lei jeg er av AB-funksjonen innemellom.. 1
Gjest Sevastra Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Nå må jeg rett og slett flire! Og spar meg for dine små hersketeknikker! Nei, jeg hadde ikke dårligere muligheter, jeg hadde gode og jeg brukte dem. Så jeg har det fint jeg! Men jeg skriver fordi jeg kan sette meg i dine foreldres situasjon, jeg har døtre som er 19 og 23, og de har ikke bare "jobbet litt veldedig og litt normalt", men kommet inn på det de har ønsket fordi de har jobbet for det. Så jeg kan forstå din fars irritasjon. Hvorfor går du ikke på skole nå om du ønsker å komme inn på noe neste år? Hvorfor ta et friår og bare jobbe litt veldedig?? Du ble vel ferdig med vgs da du var 19? Nå er du 20, og skoleåret har akkurat startet. Det betyr at du ikke går skole i år. Hvor mange år skal du bruke på å forbedre karakterene da? Og du gjør jo ikke det nå når du bare "jobber litt"? Det må da være lov å ta seg et friår å jobbe eller tenke igjennom hva man vil gjøre...? Mine foreldre sa til meg at jeg kunne få bo hjemme så lenge jeg ville. Føles godt og alltid føle seg ønsket og velkommen hos sine egne foreldre. Nå flyttet jeg hjemme fra når jeg var 19, men kunne godt bodd hjemme lengre. Jeg synes du er direkte ufin mot TS. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #18 Skrevet 7. september 2011 Nå må jeg rett og slett flire! Og spar meg for dine små hersketeknikker! Nei, jeg hadde ikke dårligere muligheter, jeg hadde gode og jeg brukte dem. Så jeg har det fint jeg! Men jeg skriver fordi jeg kan sette meg i dine foreldres situasjon, jeg har døtre som er 19 og 23, og de har ikke bare "jobbet litt veldedig og litt normalt", men kommet inn på det de har ønsket fordi de har jobbet for det. Så jeg kan forstå din fars irritasjon. Hvorfor går du ikke på skole nå om du ønsker å komme inn på noe neste år? Hvorfor ta et friår og bare jobbe litt veldedig?? Du ble vel ferdig med vgs da du var 19? Nå er du 20, og skoleåret har akkurat startet. Det betyr at du ikke går skole i år. Hvor mange år skal du bruke på å forbedre karakterene da? Og du gjør jo ikke det nå når du bare "jobber litt"? Som foreldre og steforeldre, vil jeg ikke si at jeg ville reagert som deg. Har selv stedatter som til tider kommer å bor hjemme da det er dyrt for studenter å bo i leilighet/ bofellesskap også på sommeren. Hun er alltid hjertelig velkommen. Vi ville nok reagert om hun bare gikk på stas hele året, men hun studerer og jobber i skoleåret, og på sommeren jobber hun for å spare opp til neste skoleår. Helt greit synes hennes far og jeg. Jeg synes heller ikke at man har bodd hjemme altfor lenge når man er 20 år, men er man i fast jobb ved 23 - 25 år, synes jeg det er på tide å flytte hjemmefra. Ellers kan det være andre grunner til at en person tar pause fra studiene, å de grunnene har vi faktisk ikke noe med. Det var heller ikke ts sitt tema når hun lagde denne tråden, men problemet var en far som er ekkel i kjeften, spesiellt når han har drukket. 2
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2011 #19 Skrevet 7. september 2011 Klassisk liten dritt av en mann som trøster seg med alkohol og tar ut alle egne tap på ungene. Mønsteret er lærebokmateriale. Du absorberer all dritten han kommer med som en svamp, til det er så fullt at det renner igjennom. Og så knekker du sammen når du en dag får noe som ligner fra en helt tilfeldig tulling på jobb. Eller fra kjæresten, samboeren eller whatever. Du kan ikke gjøre noe som helst med den lille frekke faens taperen av en mann. Men du KAN lære deg selv å stå opp for deg! Du sier selv at du tar etter mønsteret hans, om tyve år sitter du selv og leverer dritt til dine unger, kamuflert i pent pakka inn preik. Slutt NÅ å gå inn i hans passiv/aggressive mønster! Neste gang går du rett oppi trynet hans og sier fra. Jeg finner meg ikke i det!!! Har du ikke noe mer konstruktivt eller hyggelig å si så kan du holde kjeften din! Og du trenger ikke heve stemmen. Bare marker dine grenser. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #20 Skrevet 7. september 2011 Så lenge han drikker så lite at han ikke blir påvirket er det ikke et aloholproblem. Enkelt og greit. Kanskje du er problemet ? :O Epic fail! Da vet du lite om hva alkoholproblemer er! Pr definisjon er man alkoholiker selv om man drikker kun ett glass øl hver dag, forutsatt at man føler at man ikke kan fungere uten dette ene glasset med øl! Selvsagt er det eksempelet helt satt på spissen, men det er likefullt det som er definisjonen på en alkoholiker. Hvor påvirket man oppfattes som har absolutt ingenting å gjøre med hvorvidt man har et alkoholproblem. Det er graden av avhengighet som er avgjørende for dette. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå