Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år, og sliter en del med angst for å ordne opp, ta ansvar, ikke være redd generelt.

Jeg fungerer jo helt normalt, men i forkant har jeg det fælt med meg selv, men når jeg står i en situasjon, så håndterer jeg jo den.

Jeg skal bli med to tenåringesjenter på 17 år på interrail om 1 uke. Vi skal ordne med billtter iløpet av helgen, også er det jo bare å reise rundt.

Eller er det det?

Er så redd for å ikke finne et sted å bo, ikke komme med tog fordi det er fult.

Er så redd for å stå i ødemarka midt på natta uten et sted å sove, og siste tog som har gått...

Skal hovedsaktlig bare reise i vest og sør-europa, med en svipptur til england, hadde vi tenkt.

Håper noen der ute kan komme med råd.

Det som bekymrer meg mest er å ikke komme med tog......

Anonym poster: 4c5d728ac57ae94250eb58c9ed1edb64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Har så vondt i magen, og føler for å avbryte det hele...

Anonym poster: 4c5d728ac57ae94250eb58c9ed1edb64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet de du skal reise sammen med hva som plager deg? Kanskje du burde snakke med dem. Det kommer helt sikkert til å gå fint :) Kjøp gode reiseguider og planlegg reiseruten på forhånd, da blir det ikke så mye usikkerhet :)

Anonym poster: 44169ba79f82ec386c1aa7d2c1590768

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som var på interrail rundt omkring i europa. Blandt annet England og Frankrike. Han var kjempenervøs, men det gikk utrolig bra! Så ta det med ro, det går helt sikkert bra. :) Ellers får dere ringe en taxi eller haike :gjeiper:. Ikke dropp det. Du kommer til å få en opplevelse for livet! Lykke til! :)

Anonym poster: d4190aa88448a1a54c0dce335bb5d8a7

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg hadde egentlig tenkt å kanskje ta en interrailtur med ei venninne denne sommeren, men vi avlyste. For det første er det latterlig dyrt med interrailbilletter, og de gjelder jo bare på lokalbanene. Så kommer overnatting, mat ++ på toppen av dét igjen. I tillegg tenkte vi også på dette med togene - hva om det ikke er plass, hva om det er forsinket eller om vi blir forsinket, og dermed ikke rekker en overgang?! Og lignende problemer.. Dette er ting som helt klart kan skje på en sånn type reise, og det er også derfor interrail primært en en reisemåte for "backpackere", som liker å ta ting på sparket og som ikke friker ut av å misse tog og lignende.

Det lureste å gjøre er å legge opp ruta på forhånd. Finn ut hvilke byer dere vil besøke, hvordan dere skal komme dere dit (når går toget, og fra hvor?), hvor dere skal overnatte (hostel er som regel smekkfulle nå på sommeren, så her bør man egentlig bestille lenge på forhånd, men du bør uansett se deg rundt etter alternativer), og hva budsjettet deres er på de ulike stedene/områder (mat, shopping osv.).

Jeg og venninna mi hadde egentlig tenkt å ta InterCity-toget fra Oslo til Stockholm først. Det koster helt klart en del mer (dekkes ikke av interrailbillett), men det går fortere og er i mine øyne tryggere (kun bytte i Lillestrøm pga utbedringen i Oslo, ellers direkte fra Oslo). Lignende vurderte vi også nedover i Europa - å heller droppe hele interrailbilleten og heller satse på høyhastighetstogene de strekningene vi skulle ta. Men nå ville vi også kun dra mellom større byer da. Og dette var for å gjøre det enklest og tryggest mulig for oss selv, i stedet for å banne over togvekslinger og lignende.

Jeg tror dere kan få en veldig fin tur, men dere bør absolutt planlegge på forhånd, se an togtider osv., og se på overnatting - dere drar jo i høysesongen, og da er det greit å ha avklart hvertfall noen overnattinger på forhånd. Planlegging er nøkkelen til suksess, tror jeg. Da er jeg også ganske sikker på at du vil føle deg tryggere på å dra, hvis du har flere detaljer klare. Og da kan du begynne å glede deg :goodbye:

Anonym poster: abbce512c9b74107758338e4fef4123b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på interrail for en del år siden, da jeg var 21. Jeg var veldig usikker på meg selv, redd for ikke å finne fram og forstå hva jeg skulle gjøre osv, så jeg var veldig takknemlig for å reise sammen med to mer selvsikre venninner som tok styringa.

Det jeg opplevde etter kort tid var at dette var enkle saker! Å få plass på tog var ingen problem, vi opplevde aldri at det var fullt. Og hadde det vært fullt hadde vi prøvd oss på neste tog.

Når det gjaldt overnatting hadde vi med oss en Lonely Planet reiseguide for Europa. Vet ikke om de gis ut fortsatt, men vi hadde stor nytte av den boka. Fordi vi reiste til veldig mange steder og i stor grad på impuls så hadde vi ikke mulighet til å gjøre noe særlig research på forhånd. Ting måtte tas der og da. I Lonely Planet fant vi oversikt over overnattingssteder i ulike prisklasser for alle byene vi besøkte, med navn, adresse, beskrivelse osv. Kjempenyttig! Så vi bare oppsøkte hosteller (reiste på stramt budsjett) fra boka. Noen var fulle, da gikk vi videre. Men stort sett fikk vi napp på første forsøk.

Et greit tips er å sørge for å komme til et nytt sted ganske tidlig på dagen sånn at man rekker å finne et sted å bo før det blir mørkt. Vi hadde også en kriseplan for hva vi skulle gjøre om vi ikke fant et sted å bo. Da skulle vi finne et folksomt sted å tilbringe natten utendørs. Da skulle vi sove på skift mens en av oss var "vakt". Vi skulle finne typiske turiststeder der vi kunne føle oss trygge og ikke slå oss til på et mørkt og ensomt sted. Denne reserveplanen fikk vi aldri bruk for. Vi opplevde kun en gang å ikke ha noe sted å overnatte. Da hadde vi bodd på et hostel i tre dager og pakket for å dra videre med siste tog på kvelden. Så gikk ikke toget likevel, og vi gikk tilbake til hostellet. Der var det fullt, men vi spurte pent og fikk lov til å overnatte i hostellets oppholdsrom. Ikke akkurat ei behagelig natt, men vi klarte oss fint. :)

Impulsivitet og nødløsninger er en del av sjarmen ved interrail, synes jeg. Så det er ingen krise om ting ikke går som planlagt. Se det som en del av eventyret.

Når det er sagt: Etter bare noen få dager på tur så så jeg jo hvor enkelt alt var, og etter en heftig krangel med de andre to så var jeg ei stund frista til å reise videre helt på egenhånd. Det virket fantastisk forlokkende å få lov til å reise rundt i Europa helt alene. :fnise: Og jeg som før avreise var så usikker...

Det går nok kjempebra skal du se! God tur!

Anonym poster: 80dfb88db6f0d86cf3f11c409be655c5

• Liker 3
Skrevet

Jeg var på interrail med en venninne for 4 år siden.

Når ting ikke gikk som planlagt, ordnet det seg uansett på en annen måte. Vi hadde mange plasser vi ville reise, og det hendte ofte at togene var fulle, så vi måtte vente til neste dag eller rett og slett dra et annet sted. Jeg vil anbefale dere å ikke ha en streng reiserute. Dra en plass - trives dere der, bli så lenge dere vil, så finner dere ut en dag at dere reiser en annen plass!

Vi ble nemlig veldig slitne av å følge en planlagt reiserute.

Det var én eneste natt vi satt på trappa til et hostell, og ALT hadde faila - telefonene våre var fri for strøm, vi var langt uti gokk og ante ikke hva vi skulle gjøre siden betjeningstidene på det hostellet var helt merkelig.

Men etter at vi hadde sittet på trappa i kanskje en time og fortvila, kom det en engel av en mann og slapp oss inn!

Så det ordner seg alltid.

Men jeg brukte myyyye mer penger enn planlagt... Angrer ikke! Det var en veldig minneverdig tur :)

Skrevet

Hvis dere har en "grov plan" - altså byer/steder dere vet dere skal inn om så anbefaler jeg å bestille overnatting i forveiein - i det minste til de første stoppene. Bor dere på ungdomsherberge så er det mange steder helt kurant å bestille fra herberge til herberge, og dere kan naturligvis bestille på nett. Når dere er 3 som reiser sammen er også sjansen stor for at dere kan få et firemannsrom på mange herberger og da blir det jo nesten "deres" rom.

En av mine mindre hyggelige opplevelser var da venninne og jeg "railet" i Skottland og det første ungdomsherberget kun hadde 2 senger igjen på 25 sengers sovesal... Det var da vi lærte oss at det var lurt å forhåndsbestille litt i høysesongen :fnise: . Den neste byen vi skulle til var fullbooket, så der endte vi på en "Bed&breakfast" - minneverdig opplevelse på sin måte, med lett eksentrisk landlady. (Dette var før mobilen var vanlig og internettbestilling var heller ikke oppfunnet da.)

Men det ordner seg som regel. I verste fall får dere jo bare toge videre eller tilbringe natta på et nattog. For øvrig er jeg enig i at dere bør ta med mer penger enn dere tror dere trenger, så har dere råd til nødløsninger i form av taxi, dyrere hotell enn dere hadde tenkt osv. om det skulle knipe. Bare det hjelper på sjelefreden.

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer endel an på 17 åringene, men stort sett bør det gå greit :)

Skrevet

Vet de du skal reise sammen med hva som plager deg? Kanskje du burde snakke med dem. Det kommer helt sikkert til å gå fint :) Kjøp gode reiseguider og planlegg reiseruten på forhånd, da blir det ikke så mye usikkerhet :)

Anonym poster: 44169ba79f82ec386c1aa7d2c1590768

Enig!

Her er det ungdommene som er nøkkelen. Sett dere ned og planlegg sammen. 17 år er ganske voksent. Dette er ikke barn, men ressurspersoner som kan ta ansvar og backe opp deg.

Skrevet

Hva er så farlig om dere ikke kommer med et tog? Da tar dere bare neste vel! Snakk om å bekymre seg for småsaker!

Skrevet

Det går nok bra skal du se :) Ta deg noe god mat og sett på en morsom film. Er ikke nødvendig å bekymre seg uten at det er noe å bekymre seg for. Ta en dag av gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...