alisia4 Skrevet 15. august 2004 #1 Del Skrevet 15. august 2004 Har en gutt på 5 år som får lov av faren å sitte foran i bilen. Jeg liker det ikke, da jeg mener han er for liten, og at det er kolisjonspute foran. Faren bor i en annen by enn oss. Jeg mener at det er forbudt å la små barn sitte foran. Noen som vet noe om det? Og eventuelt hvor gammel kan de være for å ha lov til å sitte foran? Takknemlig for svar. Hadde vært fint om noen har noen linker jeg kan se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 15. august 2004 #2 Del Skrevet 15. august 2004 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la en 5 åring sitte fremme. Det er jo ingen lov på når de skal få lov til å sitte fremme, men barn som sitter bakvendt i bilen bør sitte bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naima Skrevet 15. august 2004 #3 Del Skrevet 15. august 2004 Tror det er noe med at de skal sitte på en forhøynings sete slik som regulerer selen i forhold til barnet og at barnet kommer så høyt opp at de ikke blir skadet av kolisjonsputen men drar nytte av den i stede. tror at barn under 7 år skal sitte i et slik sete etter lov...men dette er jeg ikke hundre prosent sikker på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Skrevet 15. august 2004 #4 Del Skrevet 15. august 2004 Enig med Madam Felle, men han bør sitte på en liten pute, slik at han kommer høyere opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 15. august 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 15. august 2004 Takk for svar. Det var beroligende å høre. Ja han sitter heldigvis på en pute. huff, er vist bare meg som er hønemor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 15. august 2004 #6 Del Skrevet 15. august 2004 Ring Trygg Trafikk de kan svare på hva reglene er. Mener det faktisk er en høyderegel på å kunne sitte foran, i hvertfall om man sitter uten pute :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 15. august 2004 #7 Del Skrevet 15. august 2004 Uansett sitter barnet som regel tryggere bak, så her i huset får ingen av dem sitte foran, og den eldste er 7 1/2. Når datteren min er hos faren sin hender det at hun får sitte foran, men jeg liker det ikke, og har sagt til ham at jeg mener hun sitter tryggere bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 15. august 2004 #8 Del Skrevet 15. august 2004 Barn under 140 cm skal IKKE sitte foran når det er kollisjonspute. Barnesete hjelper ikke på situasjonen - tvert imot, det sørger bare for at barnet kommer nærmere puten, og risikerer enda større skade. Men noen lov er det ikke. Loven sier bare at alle skal være sikret, og at barn under fire år skal bruke eget sikringsutstyr. Hvis det ikke er kollinsjonspute i bilen, ser jeg ikke noe problem med å ha barnet foran. Kan faren kanskje få koblet ut puten ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 15. august 2004 #9 Del Skrevet 15. august 2004 Mindre barn skal ikke sitte foran når det er kollisjonspute der. Puten kan faktisk skade barnet. Jeg spurte om dette på NAF, men de hadde ikke noe svar. Jeg har satt grensen til 150 cm. Først da får de sitte foran. Jeg tror faktisk at en 5-åring er for liten til å sitte foran selv om de sitter på bilpute. Ring NAF du. Kanskje de vet noe mer nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 15. august 2004 #10 Del Skrevet 15. august 2004 Ta en titt her: http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hjelperdeg...rticle74582.ece Riktignok en gammel artikkel, men tror nok det gjelder i dag også! Jeg lurte også på dette, og vi følger dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 15. august 2004 #11 Del Skrevet 15. august 2004 Takk for svar. Det var beroligende å høre. Ja han sitter heldigvis på en pute. huff' date=' er vist bare meg som er hønemor.[/quote'] Jeg synes du har grunn til bekjymring om det er kollisjonsputer foran. Å sitte foran er i seg selv ingen stor risiko om det er barnesete/pute som er egnet til dette. Men om det er kollisjonspute som er aktiv vil det kunne gi en enorm kraft på en 5-åring. En slik kollisjonspute vil dermed være mer til skade enn til sikring av barnet. Som andre sier her kan du f.eks. kontakte Trygg Trafikk, Politiet eller Vegdirektoratet for bedre dokumentasjon for din bekjymring slik at du får mer gjennomslagskraft hos faren. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 16. august 2004 #12 Del Skrevet 16. august 2004 Da jeg var liten hadde vi en regel om at man ikke fikk sitte foran før man kunne løfte høyre arm og ta på venstre øre, over hodet. Nokså lett for voksne, men de fleste små unger får det ikke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 16. august 2004 #13 Del Skrevet 16. august 2004 Jeg skrev og spurte på www.tryggtrafikk.no forrige dagen og fikk dette til svar: Barn under 140 cm skal ikke sitte foran kollisjonspute fordi den er konstruert for å treffe en voksen i brystkassen, men treffer et barn i hodet. Det hjelper ikke om barnet sitter på pute, barnet skal være 140 cm høyt. Høyden er viktig, alderen har lite å si, men det beste er om barnet kan sitte i baksetet så lenge som mulig, da det sitter lengst unna treffpunkt i tilfelle frontkollisjon. Med vennlig hilsen XXX ( vil ikke "henge" ut noen her... ) Fungerende avdelingsleder, informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 16. august 2004 #14 Del Skrevet 16. august 2004 Visste det hadde noe med høyde å gjøre. Tusen takk, Thomasine Skal legge den regelen på harddisken til det blir aktuelt. Har en mistanke om at sgigers begynner med det først. Foreldrene mine hadde regl på at man måtte være 30 kg, før man kunne sitte foran (lenge før airbagens tid..). Selvsagt satt min 3 år yngre søster der i 2 år, før jeg kunne :oops: Tror ikke det hadde skjedd med høyderegelen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_my Skrevet 17. august 2004 #15 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg hadde ikke hatt problemer med å la en 5 åring sitte fremme. Det er jo ingen lov på når de skal få lov til å sitte fremme, men barn som sitter bakvendt i bilen bør sitte bak. Så lenge det er kolisjonspute foran skal barn under 10 år sitte bak. Er i allefall det jeg har hørt. Da barna er såpass små og en kolisjonspute har ganske stor kraft i seg når du slår ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 17. august 2004 #16 Del Skrevet 17. august 2004 Trygg trafikk anbefaller at alle under 4 år sitter baklengs i bilen. Gjør dine smårollinger det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. august 2004 #17 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg har satt grensen til 150 cm. Først da får de sitte foran. Oi... Bare så vidt jeg hadde fått lov til å sitte foran hos deg da. Og jeg nærmer meg tredve... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 18. august 2004 #18 Del Skrevet 18. august 2004 Det har faktsik skjedd at barn i forsetet (i bakovervendt stol) har blitt halshugget av airbagen i kollisjoner... Ekkelt, men sant. Ellers kom det jo klart frem i et par av innleggene her at barnet skal være minimum 140 cm. Det er vel neppe femåringen det her er snakk om. Jeg ville aldri latt et så lite barn sitte foran med airbag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2004 #19 Del Skrevet 18. august 2004 min 5 åring(nå 6) fikk og får lov til å sitte foran med pute og selen. Hva er problemet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. august 2004 #20 Del Skrevet 18. august 2004 min 5 åring(nå 6) fikk og får lov til å sitte foran med pute og selen. Hva er problemet?? Problemet er at ingen av disse jentene her har egentlig opplevet en kollisjonspute som eksploderer... Hadde de gjort det hadde de også forstått at denne frykten de besitter er noe som foregår oppe i deres eget hodet. En kollisjonspute er ikke farlig for noen, det kan sammenlignes med en sovepute noen slenger til deg... - Så farlig er det... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå