Gå til innhold

Til alle dere som bruker linser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål:

Hvor ofte bruker dere linsene? Hver dag? hvor lenge da per dag?

Jeg var til linsekontroll i dag og fikk streng beskjed av optikeren om å ikke bruke linser på en hel uke, jeg hadde visst fått små sår på øyet! :o

Jeg bruker dagslinser hver dag, gjerne hele dagen. Men jeg tar de ut om natten og de dagene jeg har fri går jeg med briller til langt ut på dagen... Trodde ikke det var så mye jeg?

Andre som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sår på øyet?! Det hørtes da skummelt ut...

Jeg bruker linser ifra jeg står opp om morgenen til jeg legger meg om kvelden. Men har aldri vært borti det problemet. Bruker dagslinser.

Skrevet

Man skal egentlig ikke bruke linser mer enn ca 8 timer i strekk, men jeg må innrømme at jeg selv synder veldig mot dette. Når jeg tenker på det tar jeg på briller om kvelden istedet, men det er heller sjelden. Jeg har nå brukt linser i 14 år uten problemer da. Jeg bruker dem i ca 14 timer om dagen. Bruker månedslinser, og renser dem med Optifree Express som dreper en eller annen spesiell bakterie som de andre linsevæskene ikke tar bort. Dagslinser har dårlig kvalitet, fordi de bare skal brukes en dag. Jo lengre en linse skal vare jo bedre kvalitet har den, bruker du dagslinser og opplever problemer burde du prøve f.eks. mndslinser.

Skrevet

Ja, hun viste til og med bilde av hva hun så. Det var noen bitte små sorte prikker, som visstnok var små sår... :grine:

Jeg HATER å gå med briller. Klarer bare ikke å synes det er behagelig...blæh!

Skrevet
Ja, hun viste til og med bilde av hva hun så. Det var noen bitte små sorte prikker, som visstnok var små sår... :grine:

Jeg HATER å gå med briller. Klarer bare ikke å synes det er behagelig...blæh!

Det er ikke farlig bare du gjør som du har fått beskjed om. Det er rett og slett små skrubbsår på hornhinna di. Bruker du mascara med vippeforlenger?...kan være rusk fra den som legger seg på øyet...og skrubber.

Hva gjelder dagslinser...så er de langt å anbefale...man har friske linser hver dag...ikke noen bakterier som overnatter på linsene om natten.

Hvis man er uforsiktig med linser...så kan det skje at øyet blir så irritert at blodårene i øyet begynner å vokse innover i iris. Dette er en av grunnene til at det er så viktig å gå til linsekontroll. (Vet du ikke spurte om den da....men du får den infoen som bonus. :ler: )

Bruk briller ei ukes tid du....så ser du kanskje forskjell på mat og stemorsblomster også. :ler:

(Ps. skal du gå...så anbefales det for øvrig heller sko)

Skrevet
Bruk briller ei ukes tid du....så ser du kanskje forskjell på mat og stemorsblomster også.

:tunge1: Haha, ikke vær sikker på det, brillene mine er gamle og burde skiftes. Så jeg ser dårligere nå enn tidligere, så pass på blomstene dine :ler:

Nei, men er det mulig at hun sa jeg måtte bruke briller fordi hun ville selge meg nye briller? For jeg trenger virkelig nye, de er alt for svake og er gamle og øgli. Men har ikke råd.. Sånn egenlig.

Men det er kanskje litt søkt å tenke sånn...

De sårene jeg har fått, kommer det av selve linsene (eller evt sminke) eller er det bakterier som forårsaker dette??

Skrevet

Tror ikke hun sa du måtte ta en linsepause fordi hun ville selge deg briller, nei. Vil anta det enten er sminke eller at du ofte går så lenge med linsene at de blir litt "tørre" eller at du av og til får støv inn på linsene som har gjort dette her. Bakterier ville antakelig ført til betennelse.

Gjør som optiker'n sier du, -lid deg gjennom en uke med briller så blir du nok bra igjen skal du se. :trøste:

Har selv brukt linser i 22 år *hjelpe seg så lenge siden* :o og eneste problemet jeg har hatt var at jeg måtte skifte til harde linser en gang fordi myke slapp for lite luft gjennom. (Var for veeeeeeldig lenge siden. Materialene i linsene er mye bedre nå.) Og en gang klarte optiker'n å gi meg linser med feil krumning. Au-au-au..... Det ble rettet opp da jeg kom tilbake 2 dager senere og slo fast at her var det noe som var veldig galt.

Skrevet

Jeg bruker linsene mine hver dag (fra jeg står opp til jeg legger meg). Bruker kun briller fra badet til soverommet!

Jeg har også hatt sår på øynene, og det er ikke noe hyggelig. Bruk de teite brillene i en uke. :briller: Snik deg unna og bruk linser i nødstilfeller (hvis du f.eks. skal ut på byen og være supperlekker :ler: ).

Man skal heller ikke bruke linser når man er forkjølet, visste du det? Jeg fikk ikke vite det ør flere åt etter at jeg hadde begynt med linser... :roll: Som optikeren min sa: det kan gå bra de første 50 gangene, men så kan det gå galt...

Jeg tror de sårene dine kommer av rusk.

Skrevet

Jeg visste det at jeg ikke kan bruke når jeg er forkjøla, ja. Synder nok litt der selv, med mindre jeg bare er hjemme, da er brillene i bruk. Ser jo helt koko ut med briller.. :sur:

Men det ordner seg nok. Kanskje jeg skal prøve en sånn maskara som optikeren har?

Takk for supporten gørls! :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg har sånne natt og daglinser. Skifter hver 30. dag og har dem på døgnet rundt.

Skrevet

Men det ordner seg nok. Kanskje jeg skal prøve en sånn maskara som optikeren har?

Takk for supporten gørls!  :)

Isa Dora har mascara for oss linsebrukere! :hoppe:

Yør verri velkøm! :)

Gjest seroxata
Skrevet

jeg bruker linser så og si hver dag! Egentlig skal jeg ikke gjøre det, ettersom øynene mine lett blir betente..

Men jeg pleier å gå med briller når jeg er hjemme om kveldene! veldig effektivt.. sitter og sløver hjemme, så er det ingen som bryr seg om et par briller..

dessuten finnes det jo ultrakule briller der ut også:D

Gjest Anonymous
Skrevet

Bruker linser hver dag, hele dagen. Vil absolutt anbefale deg å gjøre som optikeren sier. Øyet er et litt skummelt sted å få sår og infeksjoner, så om det hjelper at du går uten linser ei uke, så vil jeg absolutt ha gjort det.

Bedre å lide seg gjennom ei uke med briller enn å kanskje ødelegge for linsebruk resten av livet fordi sårene ikke fikk gro. Tror ikke hun sa det for å selge deg et par nye briller.

Skrevet

Ja, jeg er enig. Det kan ikke skade hvertfall!!! Nå er snart dag 1 med briller over! Heldigvis slipper jeg brillene på 17. mai! :tommelsmil:

Gjest the imp
Skrevet

Jeg bruker linser som sitter på øyet 1 måned både dag og natt. Hender jeg tar en pause når jeg skal skifte. Da jeg hadde daglinser ble jeg alltid minnet på at jeg måtte ta pause i blant de gangene jeg var inne til sjekk. Fikk beskjed om at egentlig skulle jeg helst ikke bruke linsene mer enn 8 t hver dag pga at det ikke var bra for øynene. Ettersom jeg alltid brukte dem mer enn det måtte jeg ta pauser.

Skrevet

Har avataren din en minste likhet med deg...så er det egentlig ikke så rart du får vondt i øynene da....så utsatt til som de sitter. :ler:

Ellers så har du fått mye nyttig info....skrubbsårene kan skyldes tørre øyne...du merker selv om du har det....finnes middler du kan dryppe i øynene.

De kan også skyldes sminkerester...eller at du ikke vasker hendene dine før du setter dem inn. Prøv "linsesminke" og se om det hjelper.

:)

Noen tåler mye og andre mindre.

Gjest gjest1
Skrevet

Ja hør på optikeren din! Jeg kan ikke bruke linser lenger, fordi jeg alltid fikk rifter på hornhinna. Dette kunne ført til at jeg fikk varige skader på øynene.

Så ikke utsett deg for noe som kan gjøre at du alltid må bruke briller slik som meg :grine:

Jeg kan nå bruke linser til nød i noen få timer av gangen, jeg merker fort at jeg får problemer. Så for meg blir det laser når jeg blir rik :-)

Men la det være sagt at det finnes drit kule briller også, selv om det er dyre innvesteringer :-)

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Jeg bruker linser hver dag,men tar de ut når jeg kommer hjem etter jobb(hvis jeg skal ut på ettermiddagen lar jeg de være på)

Før brukte jeg linsene fra jeg sto opp og helt til jeg la meg,og da var jeg mye oftere plaget med sår og irritasjon på øynene.

Etter jeg ble flinkere til å bruker briller(bare når jeg er hjemme,bruker aldri briller ute!),så har jeg ingen problemer i det hele tatt,og øyene ser supre ut ifølge optikeren :wink:

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg bruker linsene fra jeg står opp om morgenen, til jeg stuper i seng om kvelden. Bruker stort sett alltid linsene; de få gangene jeg ikke har dem på meg er de gangene jeg vet jeg ikke skal ut eller lese noe. Har aldri hatt problemer.

Hva med oss som ikke kan bruke briller? Egentlig er mine øyne så skrudde at jeg skulle ha brukt harde linser, men optikeren min anbefalte meg å vente noen år med det.

Jeg har et øye som er nærsynt og et som er langsynt - og begge er det rimelig mye - samt at jeg har ekstremt skjeve hornhinner og forskjellige vinkler inne inne i øyet. Briller blir derfor av rent praktiske -og- eststiske grunner ikke aktuelt.

Skrevet

Har brukt linser i 6 år nå, og fra det øyeblikket jeg fikk dem har det første jeg gjorde når jeg sto opp vært å ta dem på, og det er det siste jeg gjør før jeg sovner om kvelden (tar dem aldri av før jeg er like ved å sovne, for tenk om jeg ikke får sove og vil stå opp igjen - da er det jo praktisk å kunne se litt!).

Har vanlige dagslinser, men hender jevnlig at jeg sover med dem på også, uten noen problemer der.

"testet" engang om det kunne ha noen negativ effekt at jeg sov med dem, ved å bruke linsene i 2-3 dager hver et par uker rett før jeg skulle til synskontroll.. Og han fant ingenting galt da heller, så det er nok ganske greit.

At man skal ha noen pauser eller ikke bruke linser mer enn 8 timer om dagen har jeg aldri fått beskjed om.. Har heller ikke briller lenger, de ble hivd for flere år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...