Gjest Nala Skrevet 20. april 2012 #1 Del Skrevet 20. april 2012 Kan man legge seg selv inn på psykiatrisk sykehus? For hvor lenge? Og hva slags program kan man forvente seg der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 20. april 2012 #2 Del Skrevet 20. april 2012 Det er legen som henviser deg dit. Lengden kommer vel an på hvor dårlig du er. Program vet jeg ikke helt, men de fleste arrangerer turer og aktiviteter o.l. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 20. april 2012 #3 Del Skrevet 20. april 2012 Kan man legge seg selv inn på psykiatrisk sykehus? For hvor lenge? Og hva slags program kan man forvente seg der? selvfølgelig kan man legge seg inn på psykriatisk sykehus, hvem andre skulle gjort det om ikke mennesker kunne det? hvor lenge kommer jo heeeeeeeelt ann på hva som feiler deg da! - hvor lenge er man innlagt på et "vanlig" sykehus liksom?? ang program, det kommer jo også heeelt ann på hva som feiler deg da- hva slags medisiner får en syk person??? ...sorry, men du hadde litt vel ukontrekte spørsmål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #4 Del Skrevet 20. april 2012 Du kan ikke legge deg inn selv, du trenger henvisning fra feks en lege, psykolog eller psyk. sykepleier. Innleggelser kan vare fra et par dager til flere måneder, det kommer an på hva slags lidelse man har, hva slags avdeling man er på, hvor alvorlig syk man er og hvor god nytte man har av innleggelse. Er du på en allmennpsykiatrisk avdeling på et DPS (ikke en akuttavdeling), får man oppfølging fra en psykolog eller psykiater ca en gang i uken. Noen avdelinger har tilbud om andre fagpersoner som feks fysioterapeuter i tillegg. Hvor mange aktiviteter som tilbys er forskjellig fra avdeling til avdeling. Aktiviteter man kan bli tilbudt er f.eks. treningsstudio, svømming, arbeidsstue med håndarbeid, musikkrom etc. Mange avdelinger har også tur som en fellesaktivitet noen ganger i uka. På dag- og kveldstid har man en kontakt i personalet som man kan snakke med dersom det trengs. Man kan også ta med seg kontakten sin på forskjellige aktiviteter man ønsker. Bare spør om det er noe mer du lurer på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nala Skrevet 20. april 2012 #5 Del Skrevet 20. april 2012 Saken er at jeg i vinter droppet ut av siste året på videregående. Pga en utmattelsetilstand jeg ikke vet hva skyldes. Har opplevd en del vanskelig som liten. Så kom utmattelsen etter å ha bearbeidet alt hos en psykolog. Kan sterk utmattelse ha med dårlig psykisk å gjøre eller omvendt man blir psyk av å være utmattet i det uendelige. Har ingen angst eller depresjon bare ekstrem utmattelse .Men redd det bare er galninger på psykiatrisk eller er jeg på villspor? Hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #6 Del Skrevet 20. april 2012 Hvis du først og fremst har en utmattelsestilstand ville jeg tenkt mer på et rehabiliteringssted enn psykiatrisk avdeling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 20. april 2012 #7 Del Skrevet 20. april 2012 selvfølgelig kan man legge seg inn på psykriatisk sykehus, hvem andre skulle gjort det om ikke mennesker kunne det? hvor lenge kommer jo heeeeeeeelt ann på hva som feiler deg da! - hvor lenge er man innlagt på et "vanlig" sykehus liksom?? ang program, det kommer jo også heeelt ann på hva som feiler deg da- hva slags medisiner får en syk person??? ...sorry, men du hadde litt vel ukontrekte spørsmål! Det er da ikke rart å lure på det? Hvis man ikke har hatt mye med psykiatrien å gjøre, kan man vel ikke vite om man skal snakke med lege eller psykolog eller bare dukke opp på døra hvis man trenger innleggelse? Også er man kanskje redd for hva det egentlig går ut på eller at når man først har kommet inn, må man være der i flere måneder.. Det er vel heller du som missforsto? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 20. april 2012 #8 Del Skrevet 20. april 2012 Saken er at jeg i vinter droppet ut av siste året på videregående. Pga en utmattelsetilstand jeg ikke vet hva skyldes. Har opplevd en del vanskelig som liten. Så kom utmattelsen etter å ha bearbeidet alt hos en psykolog. Kan sterk utmattelse ha med dårlig psykisk å gjøre eller omvendt man blir psyk av å være utmattet i det uendelige. Har ingen angst eller depresjon bare ekstrem utmattelse .Men redd det bare er galninger på psykiatrisk eller er jeg på villspor? Hilsen meg det høres ikke ut som at psykriatisk sykehus er stedet for deg i denne situasjonen! ta kontakt med legen din ( noe du må uansett hvor du skal), og hør hvilket sted som er egnet for deg nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nala Skrevet 20. april 2012 #9 Del Skrevet 20. april 2012 Kan du nevne noen konkrete steder jeg kan søke meg til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 20. april 2012 #10 Del Skrevet 20. april 2012 Saken er at jeg i vinter droppet ut av siste året på videregående. Pga en utmattelsetilstand jeg ikke vet hva skyldes. Har opplevd en del vanskelig som liten. Så kom utmattelsen etter å ha bearbeidet alt hos en psykolog. Kan sterk utmattelse ha med dårlig psykisk å gjøre eller omvendt man blir psyk av å være utmattet i det uendelige. Har ingen angst eller depresjon bare ekstrem utmattelse .Men redd det bare er galninger på psykiatrisk eller er jeg på villspor? Hilsen meg Det virker som om du har hatt veldig lite med psykiatrien å gjøre, så jeg vil si at første skritt ville være å snakke med legen din! Psykiatri og fysikk henger nøye sammen og påvirker hverandre, men ut fra det du forteller, trenger jo ikke dette å ligge psykisk i det hele tatt. Det vet en lege best Uansett virker innleggelse som et litt for drastisk tiltak i ditt tilfelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #11 Del Skrevet 20. april 2012 Kan du nevne noen konkrete steder jeg kan søke meg til? Må du ikkje betale sjølv viss du legg deg inn sjølv? Og er det ikkje steindyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #12 Del Skrevet 20. april 2012 Første skritt er å henvende seg til fastlegen. Det finnes ingen institusjoner hvor du frivillig kan legge deg inn uten en uttalelse fra behandlende lege. Og det er lange ventelister på frivillige opphold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 20. april 2012 #13 Del Skrevet 20. april 2012 Kan du nevne noen konkrete steder jeg kan søke meg til? Snakk med legen din. Hvis du vil ha eksempler på konkrete steder, har f.eks de fleste (alle?) kommuner ett DPS (Distriktpsykiatrisk senter) Legen kan søke deg dit, enten for innleggelse eller til samtaler på poliklinikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 20. april 2012 #14 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Kan du nevne noen konkrete steder jeg kan søke meg til? mente du meg? jeg kan nok ikke det nei. for det første så aner jeg ikke hvor i landet du bor, og for det andre, så har jeg ingen erfaring med ekstrem utmattelse. jeg bare vet at psykriatisk sykehus sansynligvis ikke er det rette stedet for den type ting! Endret 21. april 2012 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 20. april 2012 #15 Del Skrevet 20. april 2012 Kan man legge seg selv inn på psykiatrisk sykehus? For hvor lenge? Og hva slags program kan man forvente seg der? Hei, TS! Her virker det for meg som at du utelater informasjon, (kanskje av henhånd til reglene for KG ?) Dersom du har angst, er deprimert, eller generelt har andre psykiske plager, så vil du kunne bli innlagt på sykehuset ved en psykiatrisk avdeling, ja. Hvis det er å anses som akutt - vil du trolig bli lagt inn for 1 - 2 døgn eller 14-dager, alt ut i fra psykologenes og legenes vurderinger. Dette gjøres ofte på bakgrunn av en frykt for at pasienten vil kunne skade seg selv / eller andre. For et langtidsopphold vil jeg først anbefale deg å oppsøke fastlegen din, eller oppsøke en psykolog. Generelt om psykiatriske institusjoner: Pasientene der er like forskjellige som pasientene på somatisk er. Pasienter med depresjons og angstlidelser, foreldre som opplever fødselsdepresjon, til de tyngre diagnosene. Jeg håper du får den hjelpen du trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. april 2012 #16 Del Skrevet 20. april 2012 Kan man legge seg selv inn på psykiatrisk sykehus? For hvor lenge? Og hva slags program kan man forvente seg der? Hvis du legger deg inn, fordi du føler deg rævva og bare trenger en pause, pleier det å bare vare en uke. Om det er pga utredning og sånt, kan det i "verste fall" ta et år eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 20. april 2012 #17 Del Skrevet 20. april 2012 selvfølgelig kan man legge seg inn på psykriatisk sykehus, hvem andre skulle gjort det om ikke mennesker kunne det? Psykiatrisk avdeling er ikke noe hotell som man kan sjekke inn på når det måtte passe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 20. april 2012 #18 Del Skrevet 20. april 2012 Psykiatrisk avdeling er ikke noe hotell som man kan sjekke inn på når det måtte passe. nei du, det er jeg fult klar over, og det har jeg aldri påstått heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 20. april 2012 #19 Del Skrevet 20. april 2012 Psykiatrisk avdeling er ikke noe hotell som man kan sjekke inn på når det måtte passe. Men man kan legge seg inn frivillig, om man føler man trenger det... Var nok det som var poenget, skal du se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #20 Del Skrevet 20. april 2012 Men man kan legge seg inn frivillig, om man føler man trenger det... Var nok det som var poenget, skal du se. Det er veldig få plasser, det holder ikke å "føle at man trenger" å bli lagt inn. En slektning av meg hadde en kjempekrise i fjor og han og alle rundt ham følte at han trengte å bli lagt inn, men han fikk ikke plass for han var ikke dårlig nok - altså han var ikke suicdal. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå