AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #1 Skrevet 22. mars 2012 I mai reiser jeg og ei venninne i vei til Egypt (Hurghada). Ingen av oss har vært her før, og vi lurer derfor om noen har fine tips til f.eks spisesteder? Annet å gjøre der? Har hørt at selgerne er forferdelig slitsomme der, noen som har opplevd noen ekstremt ubehagelige situasjoner? Eller er det bare å smile og takke pent nei og gå videre? Noe annet jeg også lurer på er dette med; hvor mye tips bør man gi?
LongKissGodnight Skrevet 22. mars 2012 #2 Skrevet 22. mars 2012 I mai reiser jeg og ei venninne i vei til Egypt (Hurghada). Ingen av oss har vært her før, og vi lurer derfor om noen har fine tips til f.eks spisesteder? Annet å gjøre der? Har hørt at selgerne er forferdelig slitsomme der, noen som har opplevd noen ekstremt ubehagelige situasjoner? Eller er det bare å smile og takke pent nei og gå videre? Noe annet jeg også lurer på er dette med; hvor mye tips bør man gi? Jeg var i Egypt for 2 år siden,var både i Sharm el sheikh og i Cairo. Venninden min var i Hurghada i januar. Tror hun koste seg veldig der nede,men min opplevelse av Egypt var ikke så positivt. Jeg vet ikke selv hvordan det er i Hurghada,hørt det er veldig vakkert der nede. Men kan fortelle litt om min opplevelse av Egypt,vil vel tro det er ganske så samme som resten av Egypt. Vet at både Hurghada og Sharm el sheikh er begge veldig turist preget byer. Når det kommer til gateselgere så ble det alt for mye mas og stress for min del. De løp etter oss på gaten og det ble bare ett evig mas hele ferien. Kunne liksom ikke gå rolig ned en gaten på shopping uten at selgerne maste og fulgte etter med stasj de ville selge. I første dagene så gikk det greit men på slutten av ferien så var jeg dritt lei,endte med at jeg bare gikk videre eller ga ett meget strengt NEII!!! Mange av selgerne vil invitere deg inn i butikken din å servere deg te. Det var veldig hyggelig i starten,men det gjør det desto vanskeligere for deg å gå derfra uten å kjøpe noe. Jeg kranglet ett par ganger med selgerene der nede. De prøvde å presse på meg masse ting som jeg ikke ville ha. Det er ikke alltid de ville ta ett nei for ett nei. Mye av det som de selger er bare hubug. Altså,mye overpriset og av dårlig kvalitet. Men man kan finne mye fint om man trekker litt vekk fra gatene og går inn på kjøpesenerne der også. Man ser mye av det samme på hvert gatehjørne av det gateselgerne selger. Det er lurt å følge litt med fordi de prøver å få mest mulig ut av det som de prøver å selge. Gateselgerne der er kjendt for å prøve å lure turistene for penger,samme gjelder taxisjåførene. Lurt å høre med reiseselvskapet eller hotellet ditt hvor mye du burde betale i taxi,vi skjekket i forkant heldgvis,når vi skulle ta taxi til stranden prøvde de å ta dobble prisen men når vi sa at vi betalte det som vi ønsket å betale dagen før så ga de seg. Man må liksom krangle seg fram til pris hvor man enn går... Utenom når man er ute å spiser da er det faste priser å forholde seg til. Maten var god. Det var mye variert å velge mellom også. Men ett lite tips til deg er å bruke Immodium Comp som du får kjøpt på apoteket. Det er mageregulerende tabletter. Det er veldig vanelig å ofte bli syk når man reiser så langt og spiser mat med en annen bakterieflora enn hva som man er vandt med her hjemme. Spesielt når man reiser til ett varmt land,er det ofte mere bakterier. De forhindrer deg å bli løs i magen å få diare. Slik at man slipper å bli sittende på do hele ferien. Når det kommer til tips husker jeg ikke helt hvor mye det var. (Muligens 15% eller noe) Men på noen steder så var det regnet ut i regningen når man skal betale for måltidet. Det vil stå på regningen når du skal gjør opp. Vi ga ikke ut en fast sum. Bare tipset bra når vi var fornøyd med måltidet og servisen,og desto mindre når vi var missfornøyde. Egypt er full av opplevlser... Alt fra dagscruiser, delfintur, sharkdiving. Vi kjørte fallskjerm etter båt høyt opp på vannet,det var vanvittig gøy. Kjørte firehjulere i ørkenen. Så tok vi oss en dagstur til Cairo. Kjøpte en helpakke med transport fra hotellet, flybilletter tur retur, inngangsbillett til pyramidene og mat. Tror vi betalte 1500-2000 kr for 2 personer,var iallefall spennede å få med seg. Lurt å ta en titt på Tripadvisor Det ett bra forum på nettet som jeg har brukt omtrent hver gang før jeg skal ut å reise,mye nyttig info å finne der om å lese om stede man skal reise til. Om det er noe du lurer på der som du ikke finner svar på så er det jo bare å spørre. Du kan t.o.m skjekket ut feedbacen fra tidligere gjester fra hotellet som dere skal bo på osv. Lykke til og god ferie! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå