Gå til innhold

Journal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når sykehuspersonal plotter inn info om pasienten og spør om historikk, vil det ikke automatisk komme opp hva man har gjort på forskjellige sykehus før? Slik som graviditet, fødsel, blindtarmbetennelse, fjerning av mandler, selvmordsforsøk ol? Eller kommer det ingenting opp om de ikke fysisk finner journalen din og leser den?

Hilsen nysgjerrig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg er på legevakten eks. så sitter de og spør og graver og søker frem til ting i journalen og spør omdet, så tror kanskje de kan se det? Mens en annen gang jeg var på sykehuset begynte de å spørre om ting jeg vet står allerede så da ble jeg usikker. :P

Gjest pepsimax
Skrevet

Tror ikke de får opp fra andre sykehus hvis man ikke har fått det sendt ved feks flytting e.l.

Jeg har bodd både i sør, midt og nord norge. De får ikke opp det de har skrevet på de andre stedene i alle fall!

Skrevet

Tror ikke de får opp informasjon fra andre helseregioner.

Skrevet

Det systemet vi har på jobb så kan vi se innleggelser og polikliniske undersøkelser og alle labsvar som er tatt på sykehuset. Ikke fra andre sykehus om det ikke da har blitt lagt til senere, altså scannet inn.

Skrevet

Når sykehuspersonal plotter inn info om pasienten og spør om historikk, vil det ikke automatisk komme opp hva man har gjort på forskjellige sykehus før? Slik som graviditet, fødsel, blindtarmbetennelse, fjerning av mandler, selvmordsforsøk ol? Eller kommer det ingenting opp om de ikke fysisk finner journalen din og leser den?

Hilsen nysgjerrig

I DIPS (journalsystemet) kan man kun lese journalnotater, røntgenbeskrivelser, sykepleiedokumentasjoner osv. fra samme innleggelse/tidligere innleggelser på det aktuelle sykehuset. Hvis legen vil ha journalnotater eller bilder fra andre sykehus, må de ta kontakt med sykehuset og be om å få det tilsendt.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Hvordan går man frem om man vil slette ting fra journalen sin? Er det mulig?

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Hvordan går man frem om man vil slette ting fra journalen sin? Er det mulig?

Det er veldig vanskelig. Bare ting som er feil kan slettes. Du kan ikke bare slette ting du ikke ønsker skal stå der.

Skrevet

Det er veldig vanskelig. Bare ting som er feil kan slettes. Du kan ikke bare slette ting du ikke ønsker skal stå der.

Helt sikker? Kjenner til noen venninner som visstnok har fått ting slettet, slik som abort? Nå er ikke det en ting jeg har gjort, men det er andre ting jeg kunne ha likt å slettet som er fra da jeg var under 18 (selvmordsforsøk og innleggelse) og feildiagnoser.

Skrevet

Helt sikker? Kjenner til noen venninner som visstnok har fått ting slettet, slik som abort? Nå er ikke det en ting jeg har gjort, men det er andre ting jeg kunne ha likt å slettet som er fra da jeg var under 18 (selvmordsforsøk og innleggelse) og feildiagnoser.

Kan hende det er mulig hvis de har byttet fastlege og hentet ut akkurat den journalen.

Hvis det er mulig lenger, siden det er så mange som fjerner ting fra journalen sin.

Skrevet

Du kan få slettet ting som er galt oppført, men ikke inngrep som er gjort (abort f.eks), medisiner som er gitt, objektive observasjoner o.l. Og du må bevise at det som står der er feil. SÅ om venninnen din sier hun har fått slettet abortinngrepet, så har hun nok misforstått. I helseregioner med nærliggende/samarbeidende sykehus kan legen ha innsyn i jounral fra flere sykehus, men annet helsepersonell ikke har det.

Skrevet

Du kan ikke slette noe i journalen.

Hvis noe er ført feil, så kan det legges til i et senere journalnotat at dette er feil. Men det som er skrevet blir stående når det er godkjent.

Elles kunne jo folk med dårlige hensikter gå inn og gjøre endringer som kan ha helsemessige konsekvenser for den enkelte. En lege som har gjort noe feil, kan ikke gå inn etterpå og endre dette i journalen slik at det skal se ut som han ikke har gjort noe feil.

Skrevet

På det sykehuset jeg jobber har vi ikke tilgang til informasjon fra psykiatriske avdelinger på en en somatisk avdeling. Så om du f.eks. er innlagt for en blindtarmbetennelse, vil ikke personalet få vite at du gjor et selvmordsforsøk som attenåring. I tilfeller der det kan være nødvendig for sykepleier å leger å vite, kan det bli gitt informasjon muntlig, som f.eks. psykose. Dette er for å skjerme pasienten og medpasienter men også for at personalet skal vite hvordan de bør opptre og pasienten få tilrettelegging.

På en psykiatrisk avdeling, har de tilgang til all dokumentasjon fra tidligere innleggelser pga psykiatri. Dette er for at pasienten skal kunne få riktig behandling. Det er en del av din historie, og det kan være viktig for legen å vite.

Til slutt skal du vite at alle som leser din journal har taushetsplikt. Alle som jobber der klarer å forstå at det som har skjedd tidligere, er historie, og at du har blitt frisk igjen. Det er det som er det viktigste. Jer personlig tenker i hvertfall aldri nedverdigende ovenfor en pasient pga sykdom/tidligere sykdom!

Skrevet (endret)

Lov om pasientrettigheter, kap. 5, §5-2:

Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journale rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven §42 til §44.

Lov om helsepersonell m.v. kap. 8, §42:

Helseprsonell som evnt i §39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige opplysninger eller utsagn i en journal. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes.

Dersom krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen.

Avslag på krav om retting kan påklages til Helsetilsynet i fylket, som etter å ha innhentet uttalelse fra Datatilsynet, avgjør om retting kan foretas.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retting etter denne bestemmelse.

Lov om helsepersonell § 43:

Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i §39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og:

1. Opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller

2. Opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp.

Med andre ord, det er mulig å slette eller korrigere opplysninger i en journal, men det er en omstendelig process, og du kan ikke klippe og lime efter eget ønske.

edit: Jeg ser at jeg har glemt å citere §44. Den er ikke så relevant her, da den omhandler opplysninger som er ført på feil pasient.

Til dere som hevder at det ikke er mulig å endre godkjente journalnotater i DIPS: Det er faktisk mulig, men vanlige brukere har ikke anledning til det. Da må en superbruker autorisere endringen.

Endret av Giacomo_P
Skrevet

Det er i hvert fall teknisk mulig. Legene kan f.eks oppheve signaturen. Ved OUS kan man også ringe kliniske systemer og be de makulere dokumentet, men loven er slik som Giacomo_P beskriver.

Skrevet

Liker ikke tanken på at kjente sykepleiere kan lese min journal. Det er ting i den man ikke ønsker noen skal lese. Ikke gøy når jeg har venninner og bekjente som er sykepleiere. Hvordan kan de lese journaler?

Skrevet

Liker ikke tanken på at kjente sykepleiere kan lese min journal. Det er ting i den man ikke ønsker noen skal lese. Ikke gøy når jeg har venninner og bekjente som er sykepleiere. Hvordan kan de lese journaler?

Man kan søke opp journaler, men det er straffbart å lese journaler på pasienter du selv ikke har der og da. Alle som går inn på en journal legger igjen et elektronisk spor, så det synes når de har vært inne. Så da kan man lett finne ut av om noen har vært inne å sniklest. Det er som sagt ikke lov. Det er ikke engang lov å lese sin egen journal.

Kun pasienter man har der og da kan man gå inn å lese/skrive på.

Skrevet

Et sykehus har ikke tilgang til journaler fra andre sykehus. Ei heller fra kommune til kommune osv. Når et psykiatrisk og somatisk sykehus er under ett, skilles også dette.

Du har rett til å kreve innsyn i journalen din og endre/slette det du mener er feilaktig, eller du ikke vil ha stående der. Det har jeg gjort selv og jeg har hatt pasienter som vil at jeg skal gjøre det. Da må man kontakte en med rettigheter til å endre/slette på allerede godkjente notater.

Jeg har også tenkt tanken at hvis noen man kjenner jobber der man er innlagt kan de lese på meg. Men aldri vært noe veldig privat så har ikke hengt meg opp i det. Men de har ikke rett til å snoke, det er strenge lover mot det. Man skal ikke styres av nysgjerrighet. Jeg VET at jeg aldri kommer til å gjøre det, men har på følelsen at alle ikke er like prinsippfaste. Og ja, man kan finne ut av hvem som har åpnet journalen, men vet ikke hva som skal til for at man har rett til å få vite det.

Skrevet

Det er lagt inn begrensning på hvilke pasienter man kan søke opp informasjon om.

Skrevet

Jeg jobber på OUS, og selv om jeg jobber tett med pasientene og skriver ned masse informasjon så er jeg ikke inne på journalene. Jeg kan forsovit se alle innleggelser og pol. kontakt med sykehuset, men ikke grunnen. Sykepleierene skriver en helt egen journal og har egentlig ikke noe med legejournalen å gjøre. Faktisk så er det nesten kun de som skriver journalene (etter diktasjon fra legene) og legene som ser legejournalen. Så det er forholdsvis trygt. Dont worry.

Du kan jo forsovit kanskje be sykehuset om en utskrift om hvem som har logget seg inn journalen din. Det er en mulighet. I hvertfall hos oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...