Gå til innhold

superenkle oppskrifter


^me^

Anbefalte innlegg

hei! jeg har en bror på 19 år som fremdeles bor hos mamma og pappa men viser interesse for å kunne lage litt enkel mat til seg selv.

jeg lurte på om dere jenter ville hjelpe meg med tips til mat en gutt/mann på 19 kan klare å lage selv helt i startfasen før han begynner med helt hjemmelaget mat.

jeg har feks lært han:

- løvbiff med pommes frites og krydderbearnessaus

- fiskegrateng (kjøpt frossen), kokte poteter og smeltet smør

- lørdagskylling med kokt ris og balisaus

- pasta di napoli med kjøttdeig og hvitløksbagetter

noen tips og triks på kjøkkenet som jeg kan få med som er greit å vite?

setter stooor pris på hjelp :) tenker på å overraske han med en liten selvlaget kokebok.

Endret av ^me^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Fra boller til burritos" har hjulpet meg masse, og oppskriftene er kjempeenkle! Antar han har fått den på ungdomsskolen? Eller kanskje de får en annen bok nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke, jeg er selv stooor fan av den boken og har brukt den MYE oppigjennom årene og slik ser den ut også :fnise:

jeg vil si at jeg er litt over gjennomsnittet interessert i mat og lager mest mat helt fra bunnen av, men jeg bruker faktisk den boken enda for å sjekke om jeg har glemt noe og slikt..

der er det relativt vanskelige oppskrifter synes jeg for gutter som ikke har tolmodighet og selvtillit nok på kjøkkenet..der er det oppskrifter på hjemmelagede boller, bolognesesaus og hjemmelaget fiskegrateng, noe som gjerne en litt mer interressert person ville prøvd seg på..

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.blurb.com/

her er en nettside du lett kan lage superfancy bøker.og prisen er ikke så værst heller.har ikke prøvd det enda.men en veninne prøvde det og skrytte veldigt av siden.men da er det jo en fordel at du har lagd retten og tatt bilde.en bok blir jo mye festligere med bilder av retten.

forslag til enkle retter han kan lage :

-stekt laks med kokte poteter,agurksalat og rømme

-stekt biff med byggryn ( får jo kjøpt sånne pakker med dette som er tilsatt krydder som bare er å enten hive i vannbad eller micro) og en lett salat til

-grønsaksuppe.enkelt å bare kutte opp poteter,gulerøtter og andre rotgrønsaker.ha i vann og buljong og kok opp.og kansje steke til noen halvstekte rundstykker.

-tomatsuppe fra pose og så kan han jo lage hjemmelaget foccatica brød til eller kansje bare noen rundstykker med hvitløksmak.

-pølse og makaronigrateng er jo også kjempelett å lage.eller fiskegrateng er jo en lett sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

hva med den pannakakemixen til toro? den er veldig god synes jeg!

så kan du lære han å lage soppstuing kanskjeeeem? og fylle dem med det, og helle ostesaus over :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo at han er 19 år gammel uten tålmodighet, og at det i den forbindelse kan være vanskelig å lage mat helt fra bunnen av. Men jeg har problemer med å komme med oppskrifter på mat som er av halvfabrika siden jeg ikke bruker det selv. Men her er noen matretter som er veldig enkle og fra bunnen av omtrent:

- Wok. Her kan man jo slenge oppi hva man vil. En gutt på 19 år vil vel kanskje ha biffstrimler og grønnsaker f.eks. eller strimler av kylling. Umulig å trø feil.

- Pastaretter. Jeg forventer ikke at noen skal lage pastaen sin selv, det gjør ikke jeg engang. Men kan han koke pasta kan han lage fantastiske retter. F.eks. Carbonara er jo kjempe enkelt. Med litt bacon og grønnsaker.

- Omelett er jo også utrolig enkelt og passer til både frokost, lunsj og middag. Evt. kvelds etter ei våt natt på byen.

- Kyllinglår og potetmos. Kyllinglårene kjøper man bare i butikken, og potetmosen er jo kjempe enkel å lage.

- Pitapizza! Det er helt supert. Han trenger ikke lage pitabrødene selv hvis han ikke ønsker det.

- Tomatsuppe med kjøttdeig. Tomatsuppe er mye enklere å lage enn man tror!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Hva slags mat liker han da?

Kyllinggryte på thai-vis som jeg lærte av en fra Thailand.

Skjær opp kyllingfileter i biter

Stek god i olje

Ha oppi en boks med kokosmelk

Red curry paste has oppi, mengden kommer an på hvor sterkt man vil ha det

En dæsj kikoman og fiskesaus

Finkutt sitronblader og ha i

Kok ris og ha ved siden av

Man kan ha veldig mye mer i, men dette er den enkle versjonen.

Veldig billig også, da det ikke koster så mye på innvandrerbutikker.

Kikoman, fiskesaus og red curry paste er noe som er ganske drøyt og holder lenge. Sitronbladene kan kjøpes inn og fryses ned, og tas opp etter behov. Tar veldig liten plass også.

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han kan lage alt du har lært, bør du lære han å lage sauser. Tipper han blir interessert, og saus er basis for mange retter.

Du virker som en snill søster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.blurb.com/

her er en nettside du lett kan lage superfancy bøker.og prisen er ikke så værst heller.har ikke prøvd det enda.men en veninne prøvde det og skrytte veldigt av siden.men da er det jo en fordel at du har lagd retten og tatt bilde.en bok blir jo mye festligere med bilder av retten.

tuuuusen takk for GENIAL link! jeg er allerede godt på vei til å lage min første kokebok på denne siden nå!

Når han kan lage alt du har lært, bør du lære han å lage sauser. Tipper han blir interessert, og saus er basis for mange retter.

Du virker som en snill søster. :)

jeg har planer om å lære han å lage brun og hvit saus som alle burde kunne når han har fått litt erfaring foran komfyren, er helt enig at dette er greit å kunne :)

tusen takk, jeg er oppvokst litt som en minimamma for han og er den som passer litt på :fnise:

til alle dere andre som har kommet med forslag, TUSEN TAKK! :blomst:

jeg holder på å lage et kapittel med div. "10 gylne hygieneregler på kjøkkenet", "sparetips", "tips og triks på kjøkkenet", "hva bør du ha på kjøkkenet til en hver tid" og trenger litt input til disse sidene, noen som har noen tips som passer inn i disse kategoriene?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ha forskjellige fjøler og kniver, eller vask dette når man skifter mellom å skjære grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i å lære han opp i pasta, der er variasjonsmulighetene mange! En annem ting som er praktisk som ung , utolmodig og fattig er mat som kan lages i ovn. Da slenger man inn det man vil og gjør noe annet mens det lager seg selv. Selv er jeg glad i laks som bakes i folie med potetskiver, squashskiver og creme fraise. Tar 25 minutter totalt og er NAM! Har man en ildfast form kan man jo slenge i grønnsaker, ulike typer kjøtt, hakkede tomater og krydder og lage alt i samme form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i å lære han opp i pasta, der er variasjonsmulighetene mange! En annem ting som er praktisk som ung , utolmodig og fattig er mat som kan lages i ovn. Da slenger man inn det man vil og gjør noe annet mens det lager seg selv. Selv er jeg glad i laks som bakes i folie med potetskiver, squashskiver og creme fraise. Tar 25 minutter totalt og er NAM! Har man en ildfast form kan man jo slenge i grønnsaker, ulike typer kjøtt, hakkede tomater og krydder og lage alt i samme form.

enig i laks!har laget oppskrift på ovnsbakt laksefilet, ovnsstekte provencebåtpoteter med sandefjordsmør og grønnsaker. mange av oppskriftene er basert på stekeovn, det er så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling med pesto og soltørkete tomater.

Ingredienser. En kyllingfilét per person, grønn pesto, soltørkete tomater og fetaost. Som krydder er oregano godt.

Fremgangsmåte:

Legg kyllingen i en plastpose og bank den flat.

Smør på pesto.

Legg på soltørkete tomater og fetaost. Her kan man ha på så mye man vil.

Rull eller brett sammen kyllingen, og fest med tannpirkere.

Stekes på 200 grader i 20 minutter.

Serveres med potetbåter/potetmos/bakt potet/ris/salat/pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg lager ofte wok på en enkel måte.

Kjøper svinestrimler (BILLIG!) og freser dem i panna og krydrer dem dersom jeg vil det.

Kjøper grønnsaker på salatbarer på matbutikker.

Et par dæsjer creme fraiche og noen dæsjer sweet chili sauce (den kan man velge selv hvilken saus man vil ha) eller slike utenlandske ferdigposer.

Varmer alt i steikepanna og spiser.

Veldig greit om man har dårlig tid og faktisk er sulten der og da :) Lager han en stor porsjon, kan han fryse ned og varme opp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supergod lakserett:

Ingredienser: Laksfilet (125-250 g per pers), creme fraiche, fiskekrydder (Santa Maria krydder, koster 12 kr eller noe sånt), h-melk, ris/poteter og grønnsaker etter hva man selv liker.

Legg laksen i en ildfastform. Den kan ikke være frossen! Bland creme fraiche, fiskekrydder (Jeg har ikke noe mål til deg, bare ta mer krydder enn hva du tror er nødvendig. Og gjerne enda litt mer) og melk så det virker som en ALT for tynn saus. Hell dette over laksen, stek på 200 grader i 20 minutter, 20 minutter er ca samme tiden det tar å f.eks. koke ris eller poteter. :) Middag på under en halvtime!

Når laksen er ferdig, så er den kokt i saus, og den "alt for tynne" sausen har fått en fin konsistens, siden den har dampet i 20 minutter. Jeg bruker å legge fisken på tallerknene, og helle sausen i et sausnebb, og servere med grønnsaker og ris/poteter.

Som sagt, kjempelett, og vanvittig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...