AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Hei! Jeg har en oppfinnelse som jeg gjerne vil realisere, men ikke vet helt hvordan jeg skal gå frem. Det er bare en ide så langt, men jeg innbiller meg at det ikke vil være vanskelig å lage et eksemplar av oppfinnelsen, så lenge jeg kommer i kontakt med noen som er interessert i å prøve den ut. Er det noen som har gjort dette før? Er det vanlig å kontakte fabrikker i Kina med en gang/få dem til å produsere et eksemplar? Jeg har nemlig hørt at "man tar kontakt med en fabrikk i Kina", men litt vanskelig å vite hvordan jeg i det hele tatt finner en fabrikk der nede? Hehe, sikkert et rart spørsmål, men jeg har alltid ønsket å bli en oppfinner/gründer.
Nalla Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Hvis det er snakk om en oppfinnelse bør du først vurdere å søke om patent, dette må gjøres ganskje "kjapt" etter at oppfinnelsen er funnet opp. Fordelen med å søke patent er at da får du eneretten til å produsere, selge, importere og markedsføre(?) produktet i det landet du har patent i. Så må du finne ut om du ønsker å selge oppfinnelsen din, eller om du har tenkt å selge den selv gjennom enkeltpersonforetak, AS eller lignende. Hvis du skal starte din egen bedrift anbefaler jeg å gå på "gründerkurs" der du (sannsynligvis) vil lære de grunnleggende tingene. Det er mye å sette seg inn i av papirer, lover og regler. Og dette har nok tatt livet av mang en gründer, så det kan være greit å få litt hjelp. Gode steder å lete etter informasjon er Innovasjon Norge(øverst finner du link til oversikt over ulike kontorer), og muligens kommunen din har eget opplegg. Ang. fabrikker i Kina kan jeg ikke hjelpe deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 Tusen takk for svar! Papirarbeid tar ikke livet av meg, har utdannelse innen administrasjon, så håper det går bra. Skal se på gründerkurs og sånn, dette kan bli spennende!
feuerstein Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 En kamerat som fant opp noe glupt var inne på tanken om fabrikk i Kina, men ikke før han hadde laget to-tre versjoner og testet dem grundig. For meg virker det naturlig at man går til Kina når man skal ha en ferdig design masseprodusert, men at prototyping foregår her hjemme. Litt kjedelig om du har forpliktet deg til å betale for 5000 stykk i Kina og så snart de første 100 ankommer Norge oppdager du at en knott skulle vært flyttet 2 cm for å ikke irritere brukeren grenseløst.
¤flicka¤ Skrevet 28. april 2011 #5 Skrevet 28. april 2011 Er det noen som har gjort dette før? Er det vanlig å kontakte fabrikker i Kina med en gang/få dem til å produsere et eksemplar? Jeg har nemlig hørt at "man tar kontakt med en fabrikk i Kina", men litt vanskelig å vite hvordan jeg i det hele tatt finner en fabrikk der nede? Hvis du tar kontakt med en fabrikk i Kina kan du iallefall være sikker på at du ikke får ha oppfinnelsen din i fred, selv om du måtte ha patent på den. Bare som en advarsel.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #6 Skrevet 28. april 2011 Hmm, tusen takk for innspill! Dere gav meg noe å tenke på der ja. Bare synd jeg ikke ser helt hvordan jeg skal klare å lage prototypen, da jeg ikke er en helt "handywoman". Kjenner heller ikke noen innen den bransjen jeg tenker på (må ha ganske store maskiner i sving for å få laget den). Jeg kan tegne den da! Og det er fullt mulig å få til sånn fysisk sett. Tror jeg må kontakte en bedrift i så fall, og presentere ideen for dem. Er bare redd de avviser meg, for så å produsere den på egenhånd:P Men om jeg da har patent på den da, så vil jo det være umulig for dem? Må høre litt rundt for å finne ut om det er noe å satse på, og om det er noe folk hadde vært interessert i. Jeg vet i hvertfall at det hadde vært veldig praktisk for min egen del, også er den miljøvennlig i tillegg! Det må da være noe, hehe:) Tenk å skrive oppfinner på CV'en da? Det hadde vært noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå